Hoe ? Wat ? Bereiken .

Veganisme en religie/spiritualiteit. Filosofie. En andere onderwerpen mbt veganisme.

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

*Martijn*
Leefwijze: veganist

Re: Hoe ? Wat ? Bereiken .

Bericht door *Martijn* » ma mar 22, 2010 0:32

Als je als niet-veganist op een veganistenforum gaat posten dan kan je verwachten dat je raar aangekeken wordt. Vind ik helemaal niets verbijsterends aan. Blijkbaar viel het dus mee. Niets aan de hand dus.

Vrouwtje Piggelmee
Leefwijze: flexanist

Bericht door Vrouwtje Piggelmee » ma mar 22, 2010 0:42

Hoi Framboos ,Hoewel je reageert door iemand anders te quoten voel ik me ook aangesproken .
Je hebt gelijk dat het ook wel genoemd had kunnen worden dat er mensen ( jullie) waren die duidelijk gemaakt hebben het er niet mee eens te zijn wat daar toen gebeurde .
Ik wilde zelf niet te veel het accent leggen op wat in de voorstel thread gebeurt is .
Dan zou het lijken of het alleen maar ging over èèn iemands nogal on beholpen opmerking waar hij
al min of meer z,n excuses voor had aangeboden .
Mij ging het er om dat ik geschrokken was van de "omgang "op het hele forum .
Maar je hebt gelijk .Er zijn ook anderen .Gelukkig maar. Daar mag ook wel naar gekeken worden
Ben je strikt dan ben je extremist ,Laks dan ben je hypocriet,
Dus kun je het nooit goed doen .

Vrouwtje Piggelmee

Bericht door Vrouwtje Piggelmee » ma mar 22, 2010 1:09

Martijn .Bedoel je mij of die vrouw die samen met haar pubers veganist wil worden en vraagt om advies hoe
over te schakelen en bang was venijnige reacties te krijgen .
Dat is toch juist èèn van de redenen om op zo,n forum te gaan ? Om inspiratie en motivatie op te doen .
Lijkt mij of zie ik dat verkeerd ?
Zeg het maar
Maar als "nog niet zo ver zijn "een reden is om raar aan gekeken te worden dan ben ik weg .
En is dat voor een bevestiging van "niet zuiver genoeg in de leer zijn ."
Wel humor dat iemand die 34 jaar geleden al een voorstander was van veganisme (en aktief) en zuivel al
die tijd alleen maar als "delicatesse "gezien heeft en heel sober geleefd heeft en alleen nog de koekjes bij de koffie moet afbouwen de les gelezen moet laten
worden door pikkies die toen nog niet eens geboren waren of in de luiers liepen
Ja ik weet het dit is in de filosofie het zwakste redenerings punt .Mensen proberen te pakken op
iets waar ze niets aan kunnen doen .Hun leeftijd .
Maar de maat is voor mij vol .
Met mij zijn er al meer geweest die niet (meer ) durven . Verantwoordelijk hier voor voelen gaat te ver kennelijk .
Dus mijn conclusie .Het gaat niet om die dieren maar om eigen dogma,s .

Hanneke
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Hanneke » ma mar 22, 2010 4:45

Ben net even snel door wat reacties gegaan op Vrouwtje Piggelmee. Heb niet alles gelezen omdat de toon me niet bevalt.

Er is inderdaad een Vlaams Forum. Je kunt het denk ik vinden onder Eva. be

Ik heb er hier ook een beetje genoeg van.

Hier wordt gereageerd door opgeblazen ego's die zichzelf zonodig moeten doordrukken. Dat gedrag wil ikzelf niet vertonen, maar ik verwacht dat ook niet van anderen zeker niet op dit soort Forums. Maar als je er zo over denkt lijk je hier niet welkom te zijn. Doet me ergens aan denken. Brrr. Daar wil ik niet bij horen.

Enne... hoe kun je van dieren houden en met respect met ze omgaan als je dat nog niet eens met mensen kunt???

Hanneke

Bericht door Hanneke » ma mar 22, 2010 4:54

En de opmerking van Rik is echt beneden alle peil. Als alle mensen die niet van het onbeschofte houden weggan, houd je een forum met schoften over. Goede reclame voor het veganisme.

Framboos

Bericht door Framboos » ma mar 22, 2010 8:02

Vrouwtje Piggelmee schreef: Las net in een een andere thread : vragen over veganisme .Pubers en veganisme ook van een vrouw die haar vragen eerst niet heeft durven posten en opgelucht is dat "ze niet aan gepakt is "om dat ze nog "niet zo ver is '
Dat is toch om te janken .Dat mensen bang voor jullie zijn .Verbijsterend
En dat er nog mensen zijn die dat verdedigen .
Stel.Het is een half jaar geleden en ik was nog niet tot de conclusie gekomen dat ik alleen maar fairtrade chocolade eet. Dan zie ik een forum waar mensen op zitten die alleen maar fair trade eten. Ik zou dan ook enigszins huiverig zijn daar te gaan posten en om te 'bekennen' dat ik niet alleen maar fair trade chocolade, bananen, etc eet, terwijl zij natuurlijk obviously gelijk hebben in hun standpunt. Zoiets kan natuurlijk ook meespelen.

Rick
Site Admin

Bericht door Rick » ma mar 22, 2010 8:13

Volgens mij, maar correct me if i'm wrong, moet in het berichtje van Rik iets meer nadruk gelegd worden op het " :wink: " dan op wat ervoor gezegd wordt! Zo lees ik het in ieder geval. Hij haalt een onderzoek aan en verbindt er een conclusie aan die er uit LIJKT te volgen, maar die hij NIET echt meent. En daarom heeft hij de knipogende smiley er achter gezet!

Vreemd genoeg herken ik eigenlijk maar weinig in de reacties van vrouwtje piggelmee en haar 'volgers' (dit laatste niet heel serieus nemen!). Soms reageert er iemand inderdaad iets te heftig op een nieuweling (ik kan me er overigens niet veel herinneren, meestal worden nieuwelingen best netjes geholpen), en diegene wordt veelal gecorrigeeerd. Mensen maken fouten, en dat doen veganisten ook. Zijn de genoemde veganisten dogmatisch of zijn de mensen die geen enkele communicatieve fout kunnen accepteren dogmatisch?

Ik begrijp geloof ik heel goed dat niet iedere manier van communiceren niet de meest positieve bijdrage is voor het veganisme. Zo te zien is er een grote groep 'nieuwe' veganisten die het graag anders ziet. Laat je niet wegjagen zou ik zeggen! Jullie kunnen samen voor een verandering zorgen! Discussieer op de manier zoals jullie die voor staan, en de verandering moet er komen volgens mij.

Overigens vind ik het jammer te lezen dat een aantal mensen (vooral die hier al langer komen) zegt niet meer te willen discussieren in bepaalde topics. Heel jammer, en ik hoop dat jullie het straks toch weer gaan proberen. Als mensen problemen hebben met bepaalde berichten, dan hoor ik dat graag. Ik hoop dan iets te kunnen beteken, maar ik kan natuurlijk niets beloven.

Hopende hiermee niemand tegen het zere been geschopt hebbende.

Groet,
Rick

Framboos

Bericht door Framboos » ma mar 22, 2010 8:15

rik23 schreef:Volgens mij hebben veganisten even veel met elkaar gemeen als vegetariërs of vleeseters.
Alleen door hun kleine aantal kan het zijn dat omnivoren gaan denken dat we allemaal in grote lijnen de zelfde gedachten, doelen of missie hebben terwijl dit alleen het raakvlak ¨dieren eten¨ in grote lijnen geld.
Correct me here if i,m wrong
Ik denk dat je hiermee gelijk hebt. Er wordt altijd gelijk vanuit gegaan dat 'we' omdat we vegan zijn overal hetzelfde over denken, maar dat is natuurlijk onzin.

Framboos

Bericht door Framboos » ma mar 22, 2010 8:16

Vrouwtje Piggelmee schreef: Mij ging het er om dat ik geschrokken was van de "omgang "op het hele forum .
Maar je hebt gelijk .Er zijn ook anderen .Gelukkig maar. Daar mag ook wel naar gekeken worden
Maar zeg er dan wat van op het moment dat je vind dat iemand een onbeholpen of onbeschofte opmerking maakt, daar schieten we toch veel meer mee op dan elke keer deze metadiscussies over 'de' omgang op het forum? Volgens mij schieten we daar zelfs helemaal niets mee op, omdat bijna niemand van zichzelf ziet dat hij of zij zelf ook (ja, ook jij! - en dat bedoel ik in het algemeen) onbeschofte, nare, vervelende of onbeholpen opmerkingen maakt en het dus net zo hard over zichzelf heeft als over anderen.

Bovendien is het volgens mij heel vaak zo dat iemand helemaal niet onbeschoft wilde zijn, of dat anderen het helemaal niet onbeschoft opvatten.

Deze opmerking bijvoorbeeld:
rik23 schreef:Ik las eens dat iemand de reacties van mensen onder nieuws site,s uit Duitsland, België, Engeland, Frankrijk en Nederland met elkaar had vergeleken en toen bleek dat de belgen bescheidener waren, dat de Engelsen het meeste humor in hun reacties stopten, de Fransen of de Duitsers het vaakst hun reacties met een bronvermelding versterkten en de Hollanders? die waren ver uit het onbeschoftste.

Dus voor de genen die het niet niet netjes genoeg vinden: zoek eens het Vlaamse vegaforum op :wink:
Tenminste ik neem aan dat er een Vlaams vegaforum is.
Ik lees hier TOTAAL niet in wat Hanneke en vrouwtje piggelmee hier in lezen:
Hanneke schreef:En de opmerking van Rik is echt beneden alle peil. Als alle mensen die niet van het onbeschofte houden weggan, houd je een forum met schoften over. Goede reclame voor het veganisme.
Vrouwtje Piggelmee schreef:Zo Rik Jij bent duidelijk .Weg wezen maar en niet welkom .En dat zeg je dus tegen meerderen
Dat zégt rik toch helemaal niet? Je kunt dit ook op een heel andere manier lezen.

En ja, als mij dat tot een verdediger van de omgangsvormen op dit forum maakt, dan doe ik dat inderdaad ja.
Vrouwtje Piggelmee schreef: Wel humor dat iemand die 34 jaar geleden al een voorstander was van veganisme (en aktief) en zuivel al
die tijd alleen maar als "delicatesse "gezien heeft en heel sober geleefd heeft en alleen nog de koekjes bij de koffie moet afbouwen de les gelezen moet laten
worden door pikkies die toen nog niet eens geboren waren of in de luiers liepen
Ja ik weet het dit is in de filosofie het zwakste redenerings punt .Mensen proberen te pakken op
iets waar ze niets aan kunnen doen .Hun leeftijd .
Maar de maat is voor mij vol .
Waarom moet iedereen op dit forum hier nu weer over een kam geschoren worden? Ik vind dit een heel flauwe 'beschuldiging'; je 'pakt' iedereen inderdaad op een gedachte van een reactie die jij als collectief voor iedereen die hier zit (en ondertussen horen al die mensen die hier posten dat de omgangsvormen hier zo verschrikkelijk zijn hier ook bij, dus dan valt het voor de helft al wel mee toch?), terwijl je helemaal niets van die mensen persoonlijk af weet. Dat vind ik nou niet netjes eigenlijk.

lena

Bericht door lena » ma mar 22, 2010 8:38

Vrouwtje Piggelmee schreef: Zo,n reactie geeft mij de indruk dat het inderdaad een klein vast geroest incrowd wereldje is.
Dit zijn juist de reacties die het forum voor mij een stuk minder leuk maken. Er is 1 iemand die een keer een reactie geeft waar je het niet mee eens bent en daar wordt meteen het hele forum op afgerekend. Doe je dat in het echte leven ook? Je krijgt een nieuwe baan, allemaal nieuwe collega's en meteen de eerste dag roep je een vergadering bijeen over "hoe we met elkaar omgaan" puur en alleen omdat er een paar opmerkingen geplaatst zijn die je niet bevallen, ook al werd je verder heel vriendelijk welkom geheten en is de sfeer niet anders dan in een willekeurig bedrijf? Of bij een familiefeest? Op zich wel aardige mensen, niet je beste vrienden, maar de meeste mensen zijn beleefd, op een paar vervelende ooms na die wat opmerkingen maken over hoe dom het is om vegetarisch te eten. Ga je dan meteen een familievergadering bijeen roepen over de sfeer in de familie? Of spreek je de ooms zelf aan? Of accepteer je gewoon dat er nou eenmaal in iedere familie vervelende ooms rondlopen en probeer je ze te negeren?

[edit]Oh, blijkbaar had ik pagina 2 gemist voor ik reageerde. Nou, wat de anderen zeggen dus :)

lena

Bericht door lena » ma mar 22, 2010 8:50

Rick schreef: Soms reageert er iemand inderdaad iets te heftig op een nieuweling (ik kan me er overigens niet veel herinneren, meestal worden nieuwelingen best netjes geholpen), en diegene wordt veelal gecorrigeeerd.
Ik heb ook het idee dat we juist best ver gaan hier om nieuwelingen te helpen. Er worden vaak dezelfde vragen gesteld bijvoorbeeld. Op andere forums wordt dan snel verwezen naar "zoek maar in het archief" of zelfs naar google, maar hier geven mensen over het algemeen geduldig steeds weer antwoord. Juist ook omdat we weten hoe overweldigend veganisme in het begin kan zijn denk ik.

Het stoort me toch wat dat dat blijkbaar helemaal niet gewaardeerd wordt en dat er de laatste tijd alleen maar geklaagd wordt over de paar dingen die niet goed gaan.

JesseL

Bericht door JesseL » ma mar 22, 2010 9:58

Ik moet toegeven dat je de opmerking van rik23 op meerdere manieren kan opvatten en dat de ene manier wellicht wat negatief is, maar de andere manier vind ik wel weer erg positief en naïef. Het gaat natuurlijk niet alleen om die opmerking, maar om het totaal.
Ik vind het echt schrikbarend wat er met veel nieuwe leden is gebeurd. Dat we een groot aantal nooit meer terug gezien hebben en er waarschijnlijk nog veel meer zijn die zich dus überhaupt niet aanmelden. Ik heb dit al vaker aangekaart, maar dat werd me meestal niet in dank afgenomen en ook nu wordt VP hier wel weer behoorlijk op aangepakt. Kritiek hebben om mensen die minder streng zijn is dus blijkbaar prima, maar kritiek op de omgangsvormen wordt niet geaccepteerd.
*Martijn* schreef:Als je als niet-veganist op een veganistenforum gaat posten dan kan je verwachten dat je raar aangekeken wordt. Vind ik helemaal niets verbijsterends aan. Blijkbaar viel het dus mee. Niets aan de hand dus.
Ik vind dus wel wat aan de hand en ik ben blijkbaar niet de enige. Ik vind deze opmerking dan ook van grote naïviteit getuigen.

Het is inderdaad waar, wat Lena zegt, dat veel leden ook wel heel vriendelijk zijn tegen nieuwe mensen. Wij zijn ook zeer aardig ontvangen en hebben zeer veel steun aan het forum gehad. Maar dit is ook wel de voornaamste reden dat ik überhaupt nog kom. Vanwege die aardige mensen en hun hulpvaardigheid. Toch kan ik me voorstellen dat bij nieuwe mensen die "aanvallen" op hun levenswijze overheerst.
Wij hadden het wellicht sowieso makkelijker, omdat wij gelijk 100% veganist wilde worden en ons best deden om het gelijk zo goed mogelijk te doen en soms zelfs door leden hier afgeremd moesten worden (denk aan de tandpasta bv.). Ik snap best dat Martijn de behoefte heeft om aan zuivel eters uit te leggen dat dat ook niet goed is, maar de manier waarop dat meestal gaat werkt blijkbaar afschrikwekkend. Op het vegetariërs forum probeer ik mensen ook te overtuigen minder/geen zuivel te gebruiken. Ik doe dat op een zeer niet dwingende manier en tot nu toe merk ik daar zeer veel resultaat. Het kan denk ik dus ook anders.

Het is toch fantastisch als er blijkbaar niet-vegans zijn die het interessant genoeg vinden om zich hier aan te melden. De kans is groot dat ze vanzelf in gaan zien dat je prima zonder zuivel kan leven.

Ik heb helemaal geen zin om weer hier mijn nek uit te steken en weer iedereen over me heen te krijgen. Ik hoop dat mensen toch nog eens goed nadenken en ook al zien ze het zelf niet zo duidelijk toch de opmerkingen van andere nieuwelingen ter harte nemen en proberen iets aan die omgangsvormen te doen. Of het moet duidelijk niet de bedoeling zijn dat hier nog nieuwe mensen bijkomen, maar dat kan ik me toch bijna niet serieus voorstellen...

Rick
Site Admin

Bericht door Rick » ma mar 22, 2010 10:43

Ik vind het jammer dat de indruk gewekt wordt dat niet veganisten hier niet welkom zijn. Volgens mij is er niemand op dit forum die hier niet-veganisten-die-wel-geinteresseerd-zijn-in-het-veganisme zou willen weren. Het lijkt me goed om voor ogen te houden dat de intentie er dus in ieder geval niet is!

Dan kan het natuurlijk nog zo zijn dat er veganisten zijn die niet de intentie hebben niet-veganisten af te schrikken, maar dat toch doen. Dat is waar we het volgens mij over hebben. Nu is er volgens mij ook al heel vaak gezegd dat niet-veganisten hier WEL welkom zijn, en er is nog niemand geweest die het tegenovergestelde heeft gezegd.
Het lijkt mij handiger, zoals hier eerder ook al voorgesteld, op het moment dat het bij de volgende nieuweling misgaat, iemand daar (VRIENDELIJK!) op te wijzen, in plaats van het hier te beschrijven als een algemene gang van zaken.

En om even in te gaan op een opmerking van JesseL om aan te geven wat ik dan weer minder handig uitgedrukt vindt:
JesseL schreef:Ik vind deze opmerking dan ook van grote naïviteit getuigen.
'grote naiviteit' is wel weer erg sterk uitgedrukt en is volgens mij nou niet echt een aanzet tot een prettige/zinvolle discussie, iets waar het hier toch steeds om leek te gaan.

Dit in combinatie met:
JesseL schreef:Ik heb helemaal geen zin om weer hier mijn nek uit te steken en weer iedereen over me heen te krijgen. Ik hoop dat mensen toch nog eens goed nadenken en ook al zien ze het zelf niet zo duidelijk toch de opmerkingen van andere nieuwelingen ter harte nemen en proberen iets aan die omgangsvormen te doen. Of het moet duidelijk niet de bedoeling zijn dat hier nog nieuwe mensen bijkomen, maar dat kan ik me toch bijna niet serieus voorstellen...
Zeg je nu niet eigenlijk gewoon: ik wil niet discussieren, maar ik wil wel graag vertellen wat ik er van vind? Als je zoiets zegt, iets waar volgens mij helemaal geen algemene overeenstemming is bereikt, dan kun je toch verwachten dat er mensen zijn die er iets tegenin brengen. Natuurlijk gaat het ook om de manier waarop men dat doet, maar houdt er rekening mee dat als je zoeits zegt, dat er mensen zijn die het niet met je eens zijn. En ik ben inmiddels wel benieuwd hoe jij vindt dat mensen dat mogen zeggen tegen jou,met in het achterhoofd de manier waarop jij net hebt gereageerden de boodschap die je over wilde brengen.

Fynnya

Bericht door Fynnya » ma mar 22, 2010 10:54

Jeetje... Ik ervaar het hier echt heel anders. Ik vind het vooral gezellig en leuk. In sommige topics is het wat heftig, in de meeste gewoon leuk.
Maar jammer dat sommigen het niet fijn vinden, wat naar voor jullie.
Vrouwtje Piggelmee schreef:Maar dat geeft niemand een legitimatie om zijn (helaas vaak een hij ) ideeen op een vervelende manier over iemands hoofd uit te storten.
Ik denk niet dat het op die manier bedoeld wordt. Mensen willen gewoon duidelijk maken dat ook aan dingen als zuivel of wol heel vervelende consequenties hangen voor dieren. En ik denk dat dat ook belangrijk is, dan kan je erover nadenken of je zo'n product wel wilt gebruiken, en als niemand je vertelt wat er mis mee is, weet je dat gewoon niet...
Maar ik ben het met je eens dat dat niet altijd op een gepaste toon gebeurt, sommige mensen houden er m.i. te weinig rekening mee dat beginnende veganisten, en mensen die zich aan het orienteren zijn of ze misschien veganist willen worden, gewoon oprecht niet weten wat er allemaal mis is met bepaalde producten, en dat we het hen beter rustig en aardig kunnen uitleggen dan op een verwijtende toon.
Maar goed, daar is in betreffende topics al wel genoeg op ingegaan denk ik.
rik23 schreef: Dus voor de genen die het niet niet netjes genoeg vinden: zoek eens het Vlaamse vegaforum op :wink:
Tenminste ik neem aan dat er een Vlaams vegaforum is.
Vrouwtje Piggelmee schreef:Zo Rik Jij bent duidelijk .Weg wezen maar en niet welkom .En dat zeg je dus tegen meerderen
Huh??? Dat zégt Rik toch helemaal niet? Hij maakt gewoon een grapje, dat is toch duidelijk? Hebben jullie wel allemaal je internetbrowser zo ingesteld dat je emoticons kan zien?
En het grapje heeft natuurlijk wel een serieuze ondertoon, maar een positieve in mijn ogen. De tip dat er nog een ander Nederlandstalig vegan-forum is, voor als je het hier echt gewoon niet fijn vindt. Ik vind het wel een aardig advies. Als er stond 'Dus voor degenen die het niet netjes genoeg vinden: rot maar lekker op naar het Vlaamse vegaforum', ja dan stuurt hij mensen weg. Maar nu is het alleen een aardig advies, en vooral een grapje.
Vrouwtje Piggelmee schreef: Wel humor dat iemand die 34 jaar geleden al een voorstander was van veganisme (en aktief) en zuivel al
die tijd alleen maar als "delicatesse "gezien heeft en heel sober geleefd heeft en alleen nog de koekjes bij de koffie moet afbouwen de les gelezen moet laten worden door pikkies die toen nog niet eens geboren waren of in de luiers liepen
Zeg doe es effe normaal. Who cares dat je ouder bent? Maakt dat je beter? En iemand 'pikkie' noemen, kom op zeg.... Het zal best dat je je beledigd voelt door bepaalde dingen, maar hoe je nu reageert kan niet hoor.
Vrouwtje Piggelmee schreef: Dat heb ik niet als ik met veel moeite een vraag durf te posten over alternatieven voor wol .
Waarom durf je dat niet te vragen dan? Alternatieven zoeken voor wol is toch juist heel positief en iets dat veganisten zullen aanmoedigen?
Laatst gewijzigd door Fynnya op ma mar 22, 2010 11:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Fynnya

Bericht door Fynnya » ma mar 22, 2010 11:04

Fruitig schreef:
dat iemand niet "zuiver
genoeg in de leer leeft "
dat vind je ook niet zo snel terug bij veganisten :wink:
Vrouwtje Piggelmee schreef:Hoi Fruitig ,
Ondanks je knipoogje begrijp ik niet hoe je het bedoelt
Bedoel je het serieus ?
Het is een grapje over die andere betekenis van het woord leer. Ik moest er wel om lachen :grin:
Vrouwtje Piggelmee schreef:Veganisme
Daar zijn we een voorstander van .Dat is duidelijk .En we hebben een missie .Dat is ook duidelijk .
Is dat zo duidelijk? Volgens mij heeft heus niet iedere veganist een missie, laat staan dat alle veganisten dezelfde missie hebben. Sommige veganisten willen iedereen overtuigen, sommige veganisten vinden het leuk als ze anderen kunnen inspireren maar vinden het oke als dat niet zo is, sommige veganisten zijn gewoon blij dat ze zelf veganist zijn en vinden dat genoeg, sommige veganisten zijn niet bezig met een missie maar zijn gewoon boos om wat er allemaal voor ellende veroorzaakt wordt door mensen.
Ik zou er eerlijk gezegd niet vanuit gaan dat iedereen hier met dezelfde missie zit.

Oja, nog één ding dat ik wil zeggen: ik vind het een goed idee als iedereen wat meer z'n best moet doen om minder lomp of agressief te reageren, maar ik vind het óók een goed idee als mensen die zich aangevallen voelen even wat afstand nemen, het eventjes rustig doorlezen en nadenken over of ze het wel goed interpreteren. Als bijvoorbeeld zo'n grapje als dat van Rik zo ontzettend verkeerd wordt begrepen, is het m.i. een goed idee als mensen, wanneer ze zich beledigd of aangevallen voelen, ze niet meteen moord en brand gaan schreeuwen over hoe slecht het van de ander is dat hij/zij zoiets zegt, maar eerst even bij die ander checken hoe diegene het eigenlijk bedoelt. Dat zou ook conflicten kunnen voorkomen.

JesseL

Bericht door JesseL » ma mar 22, 2010 11:18

Rick schreef:Ik vind het jammer dat de indruk gewekt wordt dat niet veganisten hier niet welkom zijn. Volgens mij is er niemand op dit forum die hier niet-veganisten-die-wel-geinteresseerd-zijn-in-het-veganisme zou willen weren. Het lijkt me goed om voor ogen te houden dat de intentie er dus in ieder geval niet is!

Dan kan het natuurlijk nog zo zijn dat er veganisten zijn die niet de intentie hebben niet-veganisten af te schrikken, maar dat toch doen. Dat is waar we het volgens mij over hebben. Nu is er volgens mij ook al heel vaak gezegd dat niet-veganisten hier WEL welkom zijn, en er is nog niemand geweest die het tegenovergestelde heeft gezegd.
Misschien niet letterlijk, maar als je terug leest hoe mensen worden "aangepakt" die niet vegan zijn, zoals Lianne en nu ook bij die paar nieuwere mensen, dan kan ik me voorstellen dat het wel zo overkomt. Martijn zegt toch ook zoiets:
*Martijn* schreef:Als je als niet-veganist op een veganistenforum gaat posten dan kan je verwachten dat je raar aangekeken wordt. Vind ik helemaal niets verbijsterends aan. Blijkbaar viel het dus mee. Niets aan de hand dus.
Rick schreef: Het lijkt mij handiger, zoals hier eerder ook al voorgesteld, op het moment dat het bij de volgende nieuweling misgaat, iemand daar (VRIENDELIJK!) op te wijzen, in plaats van het hier te beschrijven als een algemene gang van zaken.

En om even in te gaan op een opmerking van JesseL om aan te geven wat ik dan weer minder handig uitgedrukt vindt:
JesseL schreef:Ik vind deze opmerking dan ook van grote naïviteit getuigen.
'grote naiviteit' is wel weer erg sterk uitgedrukt en is volgens mij nou niet echt een aanzet tot een prettige/zinvolle discussie, iets waar het hier toch steeds om leek te gaan.

Dit in combinatie met:
JesseL schreef:Ik heb helemaal geen zin om weer hier mijn nek uit te steken en weer iedereen over me heen te krijgen. Ik hoop dat mensen toch nog eens goed nadenken en ook al zien ze het zelf niet zo duidelijk toch de opmerkingen van andere nieuwelingen ter harte nemen en proberen iets aan die omgangsvormen te doen. Of het moet duidelijk niet de bedoeling zijn dat hier nog nieuwe mensen bijkomen, maar dat kan ik me toch bijna niet serieus voorstellen...
Zeg je nu niet eigenlijk gewoon: ik wil niet discussieren, maar ik wil wel graag vertellen wat ik er van vind? Als je zoiets zegt, iets waar volgens mij helemaal geen algemene overeenstemming is bereikt, dan kun je toch verwachten dat er mensen zijn die er iets tegenin brengen. Natuurlijk gaat het ook om de manier waarop men dat doet, maar houdt er rekening mee dat als je zoeits zegt, dat er mensen zijn die het niet met je eens zijn. En ik ben inmiddels wel benieuwd hoe jij vindt dat mensen dat mogen zeggen tegen jou,met in het achterhoofd de manier waarop jij net hebt gereageerden de boodschap die je over wilde brengen.
Ja ik wil ook zeker niet beweren dat ik perfect kan discussiëren en zelf niks verkeerd doe. Die opmerking is inderdaad vrij sterk, maar als iemand zegt "niets aan de hand dus" terwijl er meerderen aangeven dat ze wel problemen hebben om zich überhaupt aan te melden of daarna niet meer terug komen, dan kan ik die opmerking toch echt niet anders kwalificeren...

Ik heb dit al meerdere keren gezegd op het forum en meestal had ik het gevoel een roepende in de woestijn te zijn en heb ik ook genoeg over me heen gekregen. Daarom wil ik aan de ene kant er niet weer over "discussiëren", aangezien me dat niet in de koude kleren gaat zitten, maar aan de andere kant voel ik mij ook "verplicht" om VP en anderen nieuwelingen die het zo ervaren een hart onder de riem te steken dat ze niet de enige zijn.

Rick
Site Admin

Bericht door Rick » ma mar 22, 2010 12:20

JesseL schreef: Ja ik wil ook zeker niet beweren dat ik perfect kan discussiëren en zelf niks verkeerd doe. Die opmerking is inderdaad vrij sterk, maar als iemand zegt "niets aan de hand dus" terwijl er meerderen aangeven dat ze wel problemen hebben om zich überhaupt aan te melden of daarna niet meer terug komen, dan kan ik die opmerking toch echt niet anders kwalificeren...
Volgens mij zeg je nu dat je een goede reden hebt om te reageren zoals je reageerde. Dat je dus best zo fel uit de hoek mag komen, omdat iemand anders daar aanleiding toe gaf. Volgens mij is dat gewoon het pot-en-ketel-verwijten-verhaal. Wie weet hadden de mensen die de nieuwelingen afvielen er wel hele goede redenen voor? Wil je nu zeggen dat zij het, ondanks de goede redenen, niet zo uit de hoek mogen komen, of wil je zeggen dat ze gewoon geen goede redenen hebben om zo uit de hoek te komen?

JesseL

Bericht door JesseL » ma mar 22, 2010 12:33

"grote naïviteit" vind ik nou niet echt heel erg onaardig. Ik had er ook hele andere kwalificaties op los kunnen laten, maar heb bewust voor deze gekozen omdat ik dat nog niet onvriendelijk vond.
Ik heb het idee dat jij nu wel weer heel erg mij aan het zoeken bent en wel heel erg aan alle genoemde argumenten voorbij gaat, maar alleen maar bezig bent te bewijzen dat ik net zo erg of nog erger bent...

Je mag best kritiek hebben op hoe ik dingen zeg en als blijkbaar deze opmerking al te onvriendelijk is dan zal ik proberen daarmee rekening te houden. Ik heb alleen wel veel moeite dat je gemakshalve zegt dat jij het forum niet zo ervaart en niet echt ingaat op de vele argumenten van mij en anderen. Jij bent geen nieuw lid en zal het dus ook nooit als zodanig kunnen ervaren en dat geldt voor velen hier. Daarom zou er wel iets meer geluisterd mogen worden naar de nieuwelingen, aangezien jullie dit zelf niet zo kunnen ervaren. Het is dan inderdaad naïef om te denken 'ik ervaar het zelf niet zo, dus dan is het niet zo en dan zien al die nieuwelingen en verkeerd".

Rick
Site Admin

Bericht door Rick » ma mar 22, 2010 12:46

JesseL schreef: "grote naïviteit" vind ik nou niet echt heel erg onaardig. Ik had er ook hele andere kwalificaties op los kunnen laten, maar heb bewust voor deze gekozen omdat ik dat nog niet onvriendelijk vond.
Ik begrijp heel goed dat jij iets niet onaardig kunt vinden klinken en iemand anders hetzelfde wel onaardig op kan vatten. Volgens mij is dat nou net juist de hele discussie die hierover gaande is, maar dan met betrekking op het reageren op nieuwelingen.
JesseL schreef:Ik heb het idee dat jij nu wel weer heel erg mij aan het zoeken bent en wel heel erg aan alle genoemde argumenten voorbij gaat, maar alleen maar bezig bent te bewijzen dat ik net zo erg of nog erger bent....

Ik geloof dat ik het inderdaad wel belangrijk vind dat wanneer iemand kritiek heeft op een ander, dat hij zich daar zelf dan niet schuldig aan maakt. Natuurlijk kan een roker heel goed tegen iemand zeggen die rookt dat roken ongezond is, maar dan wil je toch wel even horen hoe dat precies voor hem zelf zit. Uiteindelijk staat de waarheid van de bewering er los van: of iemand nou rookt of niet, de bewering dat roken ongezond is, is natuurlijk waar.
JesseL schreef:Je mag best kritiek hebben op hoe ik dingen zeg en als blijkbaar deze opmerking al te onvriendelijk is dan zal ik proberen daarmee rekening te houden. Ik heb alleen wel veel moeite dat je gemakshalve zegt dat jij het forum niet zo ervaart en niet echt ingaat op de vele argumenten van mij en anderen.

Ik heb gezegd dat ik het niet zo ervaar, maar volgens mij kun je niet zeggen dat ik daarom niet ingegaan ben op de vele argumenten. Ik heb zeker nagedacht over wat er is geschreven de laatste tijd, en wat ik in vorige berichten geschreven heb, is daar onder andere het resultaat van.
JesseL schreef:Jij bent geen nieuw lid en zal het dus ook nooit als zodanig kunnen ervaren en dat geldt voor velen hier. Daarom zou er wel iets meer geluisterd mogen worden naar de nieuwelingen, aangezien jullie dit zelf niet zo kunnen ervaren. Het is dan inderdaad naïef om te denken 'ik ervaar het zelf niet zo, dus dan is het niet zo en dan zien al die nieuwelingen en verkeerd".
Dat is wel het laatste wat ik zou denken. Verder weet ik niet wat je bedoelt met dat er niet geluisterd wordt naar 'jullie' (de nieuwelingen). Wat verwacht je van me?
Verder: We zullen zien of het geholpen heeft. Er heeft zojuist iemand zich weer voorgesteld...

Vrouwtje Piggelmee

Bericht door Vrouwtje Piggelmee » ma mar 22, 2010 12:50

JesseL.Bedankt :)

Fynnya ,Inderdaad nu jij het grapje over "leer "uitlegt kan ik er ook om lachen .
Daar heb ik toch ook niet "moord en brand "over geschreeuwd maar om uitleg gevraagd .
Inderdaad werd ik gisteravond "ook "erg grof en generaliserend .
En ongenuanceerd .Had al veel m,n best gedaan om het subtiel en met veel woorden duidelijk te maken
en gevraagd om een openlijke discussie .Ik werd zo boos (geen excuse) omdat ik vond dat wat ik in bracht en met mij anderen niet erg serieus genomen werd .Geen verantwoordelijkheid voor genomen .
Gewoon ontkend terwijl er meerderen zijn die aangeven er ook moeite mee te hebben

Elke stap die iemand zet om dieren zet om dieren leed te voorkomen is toch al lang mooi .
En als je dan bijna je hele leven al dierproef vrije producten gebruikt heb .Bijvoorbeeld
Geen gilette scheermesjes ,Geen procter and gable maandverband .en ga zo maar door .
Je komt op een forum waar in bijna elke thread mensen aangevallen worden omdat ze "nog" dingen doen
die niet zouden horen .B .v. met een nep bontkraag lopen of soyamelk drinken (Zou ook al de sugestie wekken dat melk moet )

Zo kan ik me best voorstellen dat er een oudere dame is die in een geerfde bontmantel loopt
en dierproef vrije makeup gebruikt en geen parelketting koopt .Mooi toch .

Plaats reactie