Hoe ? Wat ? Bereiken .

Veganisme en religie/spiritualiteit. Filosofie. En andere onderwerpen mbt veganisme.

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Vrouwtje Piggelmee
Leefwijze: flexanist

Hoe ? Wat ? Bereiken .

Bericht door Vrouwtje Piggelmee » za mar 20, 2010 16:12

Veganisme
Daar zijn we een voorstander van .Dat is duidelijk .En we hebben een missie .Dat is ook duidelijk .
Maar wat willen we bereiken en hoe ?
En wanneer gaat het averechts werken ?
Voor mij wanneer er gevonden en op de persoon duidelijk gemaakt gaat worden dat iemand niet "zuiver
genoeg in de leer leeft "

Heiligt het doel de middelen ?
Laat de discussie maar los barsten .
Ben je strikt dan ben je extremist ,Laks dan ben je hypocriet,
Dus kun je het nooit goed doen .

Rick
Site Admin
Leefwijze: veganist

Re: Hoe ? Wat ? Bereiken .

Bericht door Rick » za mar 20, 2010 18:26

Vrouwtje Piggelmee schreef:Veganisme
Daar zijn we een voorstander van .Dat is duidelijk .En we hebben een missie .Dat is ook duidelijk .
Maar wat willen we bereiken en hoe ?
En wanneer gaat het averechts werken ?
Voor mij wanneer er gevonden en op de persoon duidelijk gemaakt gaat worden dat iemand niet "zuiver

Heiligt het doel de middelen ?
Laat de discussie maar los barsten .

Ik begrijp geloof ik niet helemaal waar de vraag betrekking op heeft en waarom het in dit deel van het forum staat. Hoort het niet gewoon onder het subforum 'dierenrechten'?

Vrouwtje Piggelmee

Bericht door Vrouwtje Piggelmee » za mar 20, 2010 19:58

Hoi Rick ,
Het staat hier ,vond het zelf ook een beetje vreemd ,omdat ik via een door jou zelf geplaatst linkje
in de "Stel je zelf even voor" thread hier heen ben verwezen .
Wat ik dus braaf gedaan heb :)

Ik weet niet hoe ik een quite van de ene thread naar de andere moet verplaatsen .
Kan dat ?

Rick
Site Admin

Bericht door Rick » za mar 20, 2010 20:13

Vrouwtje Piggelmee schreef:Hoi Rick ,
Het staat hier ,vond het zelf ook een beetje vreemd ,omdat ik via een door jou zelf geplaatst linkje
in de "Stel je zelf even voor" thread hier heen ben verwezen .
Wat ik dus braaf gedaan heb :)

Ik weet niet hoe ik een quite van de ene thread naar de andere moet verplaatsen .
Kan dat ?

Ik heb het verplaatst naar 'spiritualiteit/overig'. Beetje een twijfelgeval waar deze draad precies hoort te staan. Ik stel voor om berichten die echt over het forum gaan, dus die gaan over de manier van modereren, indeling en de werking van het forum, in "vragen over de NVV-site/forum" te zetten.

Wat betreft je vraag: Je kunt een tekst kopieren, deze in een bericht in het goede draadje plakken en voorzien van de bijbehordend codes, voor qouten is dat: [ quote] voor de tekst en achter de tekst [ /quote]. Als je bij de eerste [ quote=" NAAM "] zet, kun je ook nog zien wie je quote.

Vrouwtje Piggelmee

Bericht door Vrouwtje Piggelmee » za mar 20, 2010 20:19

De vraag heeft betrekking op de manier waarop "men "op elkaar reageert op het forum .
Misschien stel je wel een hele wezenlijke vraag .
Ga je uit van de dieren rechten en daarna kijken op wat voor manier dat streven te bereiken .
Of ga je uit van de manier waarop mensen met elkaar om gaan om die doelen te bereiken .
Als die manier weerstand oproept bereik je niets voor de dieren .

http://www.vegsoc.org.au/forum_messages ... Topic_ID=1" target="_blank" target="_blank

Ik vindt deze link over een controversieel onderwerp een "mooi "voorbeeld dat het wel kan .
Keurig het niet met elkaar eens zijn . :)

Fruitig

Bericht door Fruitig » zo mar 21, 2010 8:23

dat iemand niet "zuiver
dat vind je ook niet zo snel terug bij veganisten :wink:
vegan with an edge!

Vrouwtje Piggelmee

Bericht door Vrouwtje Piggelmee » zo mar 21, 2010 11:35

Hoi Fruitig ,
Ondanks je knipoogje begrijp ik niet hoe je het bedoelt
Bedoel je het serieus ?
Ik heb in de stel je voor thread al een verhaal met voorbeelden uit mijn toetsen bord gerammeld .
Vindt dat het erg veel voorkomt hier op het forum .B.v .Vlak voor mij stelde er een vrouw haar voor en zei dat ze huisdieren had ,werd gelijk op haar nek gesprongen dat dat niet hoorde Die heeft niet meer gepost .Ben erg geschrokken van de manier waarop men elkaar benadert hier op het forum .
Als iemand voor zich zelf helemaal overtuigd van principes wil leven dan heb ik daar heel veel respect
voor maar dat heb ik ook voor iemand die ortodox joods of orthodox christelijk wil leven b.v.
Die eigen principes zijn voor mij alleen geen legitimatie om een ander op een onfatsoenlijke manier
aan te vallen .
En dat gebeurt hier heel veel op het forum .En dat jaagt nieuwelingen weg .Wat wil men dan bereiken vraag
ik me af .Elke stap die iemand zet of wil zetten is toch al mooi meegenomen .
Tuurlijk wij willen de dieronwaardige manier waarop dieren behandelt worden weg hebben .
Dus we denken op te komen voor wezens die dat niet zelf kunnen .Maar dat geeft niemand een legitimatie
om zijn (helaas vaak een hij ) ideeen op een vervelende manier over iemands hoofd uit te storten.
Het mooie aan veganisme vindt ik nou juist dat dat O.A.kan door eigen daden .
Gewoon sojamelk in de koffie . :D

Nogmaals goed beargumenteerde keuzes daar kan ik alleen maar van leren .Voel ik me sterker staan
in discussies en gezeur als ik met dat flesje sojamelk ga rond sjouwen .
Weet dat ik het gevoel dat ik deel uit maak van een "beweging "of hoe je het wilt noemen nodig heb
als ik strikter veganistisch wil eten .
Dat heb ik niet als ik met veel moeite een vraag durf te posten over alternatieven voor wol .
Ik heb de afgelopen dagen heel veel gelezen op het forum en als je er met verschillende kleuren "highlight"
stiften bij langs zou gaan .De argumenten zou aan kleuren en de reacties die alleen bedoelt zijn om "te profileren "dan is er een kleur die het forum voor het grootste deel zou kleuren
Het gebeurt zo vaak dat als iemand een simpele vraag stelt dat dat zo gebruikt word .
Simpel voor beeld vindt ik de vraag naar vegan paas eitjes .Als ik dan kijk naar de verhouding gewoon
een concreet antwoord en "pasen heb ik niks mee,commercieele zooi"antwoorden .
Daar vraagt iemand toch niet naar. Die wil gewoon paaseitjes .Laat dat dan .
En geweldig toch als de Hema gebeEmaild wordt met vragen over de ingredieenten .
Weten ze daar ook dat er vegans bestaan .

Een fatsoenlijk dierenleven gaat mij ook aan het hart maar als ik ,die dertig jaar geleden al
eens een tijd op rubber laarzen en canvas gimpen rond gelopen heb al vreselijk afgeschrokken
word door "de incrowd omgangs vormen"hoe moet dat dan voor anderen zijn ?

Zo win je weinig mensen voor de goede zaak .En daar was het ons om te doen toch ?

*Martijn*

Bericht door *Martijn* » zo mar 21, 2010 12:35

Behalve dat we mensen voor de goede zaak willen winnen, heeft het forum ook een (a)sociale functie. Het forum is nl. ook een plek om gelijkgestemden te ontmoeten. Voor mij geldt dat ik ook wel op zoek ben naar herkenning hier.

Op het forum dat u aanhaalt
Vrouwtje Piggelmee schreef:http://www.vegsoc.org.au/forum_messages ... Topic_ID=1 Ik vindt deze link over een controversieel onderwerp een "mooi "voorbeeld dat het wel kan . Keurig het niet met elkaar eens zijn . :)

wordt inderdaad anders gediscussieerd. Dat forum wordt waarschijnlijk ook nogal streng gemodereerd. Het is een ander forum, het heeft (daardoor) ook een wat andere functie. Het woord "keurig" dat u gebruikt is niet een woord dat mij erg aanspreekt. Ik vind het fijn om onomwonden te kunnen zeggen wat ik vind.

Sommige mensen op het forum zijn subtieler, tactvoller, milder in hun communicatie dan anderen. Ik vind dat er ook ruimte moet zijn voor diversiteit daarin. Een paar mensen kunnen het beeld van het forum op een bepaald moment bepalen. Zo gaat dat nu eenmaal. Ik heb daar geen problemen mee.

Het houden van huisdieren, het berijden van paarden, staat (vaak) op gespannen voet met de uitgangspunten van het veganisme. Ik vind het heel normaal dat veganisten onderling elkaar daar op aanspreken. Maar u heeft in mijn ogen groot gelijk als u zegt dat dat dat de afgelopen tijd niet altijd op een goede toon is gebeurd.

JudithK
Contacteer:

Bericht door JudithK » zo mar 21, 2010 12:44

Vrouwtje Piggelmee: (y)
Fijn dat je dit zo openhartig hier neerzet. Ik kan me er helemaal in vinden. De manier van schrijven hier op het forum verbaast me ook vaak. Veel discussies worden gevoerd door personen aan te vallen op hun mening en niet door te discussiëren over het onderwerp zelf. Iedereen mag natuurlijk een eigen mening hebben en in een discussie is het mooi als er verschillende meningen zijn en we elkaar proberen te overtuigen van je mening. Maar helaas gebeurt het hier maar al te vaak dat overtuigen van je eigen mening gepaard gaat met iemand aanvallen op zijn mening.
Dit is een manier van discussiëren waar ik veel moeite mee heb en wat ervoor zorgt dat ik me meestal afzijdig hou. Met praktische vragen over veganisme/recepten e.d. ben ik heel blij met dit forum, maar mijn mening over dierenrechten/veganisme uit ik op een andere manier, want daar voel ik me niet prettig bij om het hier te doen.

En ik vind het jammer dat als dit soort dingen hier gemeld worden, het gelijk wordt afgedaan met dat het op andere forums zoveel erger is. Het lijkt mij beter om te bedenken waarom nieuwelingen dit gevoel hier hebben. Ze zitten niet op andere forums, ze melden zich hier aan en voelen zich hier niet prettig. Er zijn een maar een paar die het daadwerkelijk naar voren brengen dat ze de sfeer in de discussies niet prettig vinden. Moet je nagaan hoeveel er alleen maar meelezen en nooit zullen meeschrijven door deze sfeer. En wat bereiken we daarmee?
Voor ons is het forum een grote hulp geweest bij de overstap naar veganisme. Het is jammer als anderen deze hulp niet zullen gebruiken omdat ze de sfeer niet prettig vinden en hierdoor wellicht veel meer moeite hebben met veganistisch eten, terwijl met de ervaringen die op het forum aanwezig zijn het zo makkelijk is.
*Martijn* schreef:Het houden van huisdieren, het berijden van paarden, staat (vaak) op gespannen voet met de uitgangspunten van het veganisme. Ik vind het heel normaal dat veganisten onderling elkaar daar op aanspreken. Maar u heeft in mijn ogen groot gelijk als u zegt dat dat dat de afgelopen tijd niet altijd op een goede toon is gebeurd.
Het probleem is dat "elkaar erop aanspreken" gebeurt op een manier dat mensen aangevallen worden op hun gedrag. Dat vind ik verder gaan dan alleen aanspreken. Van sommige dingen zullen, zeker beginnende, veganisten niet altijd op de hoogte zijn hoe "slecht" het is voor de dieren. Mensen hiervan bewust maken kan dan ook zeker geen kwaad. Maar als je hiervan resultaat wilt zien, moet je dit op een vriendelijke manier doen en dat gebeurt hier helaas vaak niet.
Trotse moeder van Meilan, Yaël en Leia!

*Martijn*

Bericht door *Martijn* » zo mar 21, 2010 13:01

JudithK schreef:En ik vind het jammer dat als dit soort dingen hier gemeld worden, het gelijk wordt afgedaan met dat het op andere forums zoveel erger is.
Dat is volgens mij één keer gebeurd: in één discussie. Zoals je het nu zegt lijkt het alsof het steeds gebeurt.

JudithK
Contacteer:

Bericht door JudithK » zo mar 21, 2010 13:08

Dit is helaas vaker dan één keer gezegd, niet alleen als reactie op Vrouwtje Piggelmee.
Trotse moeder van Meilan, Yaël en Leia!

*Martijn*

Bericht door *Martijn* » zo mar 21, 2010 13:11

JudithK schreef:Het probleem is dat "elkaar erop aanspreken" gebeurt op een manier dat mensen aangevallen worden op hun gedrag.

Er zullen weinig mensen op het forum zijn die dat OK vinden. Wat mij betreft hoort dat er soms bij als mensen met elkaar omgaan. Wat wil je nu concreet bereiken?

Ik vind het ook belangrijk dat het forum een plek is waar mensen welkom zijn. Daarnaast vind ik een heftige discussie op zijn tijd ook erg prettig.

Hanneke
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Hanneke » zo mar 21, 2010 13:51

Dit onderwerp is kort geleden geloof ik ook aan de orde geweest. Ik heb toen niet gereageerd. Vanwege venijnige reacties die ik kan verwachten. En dat tekent hier wel de sfeer. Maar het is ook een beetje de sfeer in het hele veganisten wereldje. Soms lijkt het wel een sekte. En er lijkt me wel eens meer respect en liefde voor de dieren te zijn dan voor mensen.

Ik ben zelf iemand die te fel kan reageren en mijn mening wil doordrukken. Ik had het daar gisteren nog met een geestelijke over. Hij herkende dat. Hij zei: maar wat win je ermee. Die ander verdwijnt, je raakt hem kwijt. Dat kan toch nooit de bedoeling zijn?? We kwamen er tenslotte op uit dat het een gebrek aan liefde is. Niets meer, niets minder.

Vrouwtje Piggelmee

Bericht door Vrouwtje Piggelmee » zo mar 21, 2010 13:56

:D Heb ik zo m,n best gedaan om uitgebreid te beschrijven wat er vaak gebeurt .In de "angst "om als moraal
ridder afgedaan te worden .(Veganisme is toch ook een moraal .)
Keurig ,fatsoenlijk ,respectvol ,liberaal .maakt niet uit hoe het genoemd word .

Martijn vindt het wel ontroerend dat u/jij mij met u aan spreekt .Dat is toch ook keurig :)

Wat ik zo sterk (laat ik het zo dan maar noemen)vindt aan het voorbeeld in de link die ik gaf
is dat daar zeer uitlopende meningen zijn maar dat ze daar elkaar niet aanvallen maar met hun eigen
argumenten komen om hun eigen bezieling te verwoorden.
Ik vond de kop al schokkend =ongenuanceerd .Niet moslims zijn stom maar slachten is stom op wat voor manier dan ook .Denk ik zelf :)

En dan toch een voor mij leerzame en verwonderende dialoog .
Discussie klinkt voor mij meer als strijd en punten willen scoren .

Martijn(Hoeps en nou ga ik zelf ook al direct op de persoon spelen ) Ik moet er om lachen dat jij denkt dat als mensen op zo,n manier met elkaar om gaan
ze waarschijnlijk "streng "gemodereerd worden .Alsof je een authoriteit nodig hebt om je "een beetje
te moeten gedragen "oftewel gelijkwaardig met een ander om probeert te gaan .
In mijn gerammel in de stel je voor thread noemde ik als eventuele oorzaak .De Nederlandse Ik mag toch alles zeggen mentaliteit .
Was me opgevallen in een ander internationaal forum waar ik op zit dat de Nederlandse vrouwen
dat gelijk op een ander in springen ook erg doen .Anderen waar onder Australisch niet .
Vroeg me af hoe het kwam dat ik er zo,n moeite mee heb .( Heb ook de Australisch indentiteit)
Dus heb ik lekker op Australische vegafora om bevestiging gezocht .En gevonden :)
Dus nee ik denk niet dat het komt om dat er "een autoriteit "is .

Het zou toch ook een keuze kunnen zijn ?(Of cultuur) Om het belangrijker te vinden dat het veganistisch gedachte goed
gedragen kan worden door een grotere groep mensen dan "onomwonden te zeggen wat ik vindt "
Fora zie ik als een publieke ruimte dus gedraag ik me een stuk beschaafder dan prive .
Daar roep ik ook wel eens F*uck of sj*t of zo .( Als er geen keurige :D mensen in de buurt zijn )En heb ik het over jatten of klauwen in plaats van handen .
Hier gaat het soms over Lazer een pak meel in een kom .Als je dat soort kracht termen aan zou kleuren
zou het erg kleurrijk worden .
Als of het zo,n inbreuk zou maken op iemands indentiteit om Gooi een pak meel te schrijven .
Het bepaalt wel de sfeer hier .En dat schrikt af .

Niet dat mensen een eigen overtuiging bemotiveren .B.v niet paard rijden .Of beestjes in een
"te klein hokje stoppen ":Zo leuk voor de kindjes
Zou voor mij hier nou juist een steun kunnen zijn hoe daar mee om te gaan .
Dubbel voor mij .Wil mensen niet veroordelen /aanspreken .
Maar vindt het zelf wel fout .Ander thread onderwerp maar :D

*Martijn*

Bericht door *Martijn* » zo mar 21, 2010 14:04

Vrouwtje Piggelmee schreef:Hier gaat het soms over Lazer een pak meel in een kom .
Dat vind ik heel erg leuk!
Vrouwtje Piggelmee schreef:Het zou toch ook een keuze kunnen zijn ?(Of cultuur) Om het belangrijker te vinden dat het veganistisch gedachte goed gedragen kan worden door een grotere groep mensen dan "onomwonden te zeggen wat ik vindt "
Dat snap ik. Voor mezelf probeer ik hierin een middenweg te vinden. Ik denk dat de meeste mensen op het forum wel hun best doen om zich genuanceerd te uiten.
Vrouwtje Piggelmee schreef:Fora zie ik als een publieke ruimte dus gedraag ik me een stuk beschaafder dan prive .
Ik kan me ook voorstellen dat sommige mensen een forum gebruiken (niet dit forum) om minder beschaafd te zijn, juist omdat een forum zo anoniem is.

*Eva*
Contacteer:

Bericht door *Eva* » zo mar 21, 2010 17:13

Discussies oké, maar die horen m.i. zeker niet in het voorsteltopic thuis. Iemand meldt zich hier aan, doet zijn best om een leuk stukje over zichzelf te schrijven en als er dan meteen bovenop gedoken wordt op iets dat niet helemaal binnen het veganisme valt, is dat geen warm welkom. Als iemand op dit forum blijft komt die vanzelf wel in een andere draad op die discussie terecht, waarschijnlijk. Wij hier allemaal hebben zo'n groot verschil met "de rest", waarom zouden we dan door meteen mensen af te gaan blaffen nog meer onderlinge verdeeldheid en een vijandige sfeer gaan creëren? Als iemand vegetariër wordt, en zich zelfs al in veganisme aan het verdiepen is, is dat toch juist goed.. Er zijn genoeg mensen hier die niet in 1x die overstap van vlees naar veganisme hebben gemaakt. Niet dat dan geen argumenten voor veganisme aangevoerd kunnen worden want daar gaat het forum uiteindelijk over, maar veel reacties komen zo onaardig over. Voordat ik hier iets durf te posten lees ik het ook 10x na of er niks verkeerd opgevat en uit de context gequote kan worden, vandaar dat ik hier eigenlijk nooit (meer) inhoudelijk in discussies post.

Gelukkig zijn er ook veel leuke topics.

Berti
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Berti » zo mar 21, 2010 21:47

er is niet zoiets als "vegan police" die met het vingertje komt zwaaien als we iets "niet volgens de leer" doen.
voor zover er al zoiets bestaat als DE leer.
het is zo dat iedereen voor haar/ hemzelf bepaalt hoe zij/ hij met bepaalde dingen omgaat als vegan.
de een zal iets juist wel doen en een ander is daar radikaal tegen.

wat telt is datgene wat ons allemaal bindt: dat we EEN ding delen en dat is het veganisme.
we moeten allemaal zelf proberen op onze eigen manier een voorbeeld te zijn als veganist en dat doet iedereen weer anders, niet iedereen heeft "zendingsdrang" en dat is maar goed ook.

dat het op sommige fora wat harder aan toe kan gaan is zeker waar en op sommige plaatsen wordt bewust niet gemodereerd op anderen juist weer wel.
het is aan ons om op een volwassen manier met elkaar om te gaan en dingen te bespreken zonder dat we de ander het gevoel geven dat die het "niet goed genoeg" doet of "niet vegan genoeg" is.
en ja dat schrikt soms wel af, maar het is dan de vraag of er dan meer gemodereerd moet worden, od dat mensen simpelweg beter moeten nadenken voor ze iets neerkalken en meer denken met hun hart.

berti (zelf moderator op een yahoogroep trouwens)

Framboos

Bericht door Framboos » zo mar 21, 2010 22:36

*Eva* schreef:Discussies oké, maar die horen m.i. zeker niet in het voorsteltopic thuis. Iemand meldt zich hier aan, doet zijn best om een leuk stukje over zichzelf te schrijven en als er dan meteen bovenop gedoken wordt op iets dat niet helemaal binnen het veganisme valt, is dat geen warm welkom. Als iemand op dit forum blijft komt die vanzelf wel in een andere draad op die discussie terecht, waarschijnlijk. Wij hier allemaal hebben zo'n groot verschil met "de rest", waarom zouden we dan door meteen mensen af te gaan blaffen nog meer onderlinge verdeeldheid en een vijandige sfeer gaan creëren?
Wen, Fynnya en ik hebben daar ook iets van gezegd in de voorsteldraad. Jammer dat dat dan hier niet meegenomen wordt. (En wat ik me nu bedenk, en dit is niet als beschuldiging bedoeld, is dat ik het jammer vind dat al die mensen die dit blijkbaar ook geen fijne opmerking vonden er toen niet wat van gezegd hebben.)

rik23

Bericht door rik23 » zo mar 21, 2010 23:32

Volgens mij hebben veganisten even veel met elkaar gemeen als vegetariërs of vleeseters.
Alleen door hun kleine aantal kan het zijn dat omnivoren gaan denken dat we allemaal in grote lijnen de zelfde gedachten, doelen of missie hebben terwijl dit alleen het raakvlak ¨dieren eten¨ in grote lijnen geld.
Correct me here if i,m wrong

Ik las eens dat iemand de reacties van mensen onder nieuws site,s uit Duitsland, België, Engeland, Frankrijk en Nederland met elkaar had vergeleken en toen bleek dat de belgen bescheidener waren, dat de Engelsen het meeste humor in hun reacties stopten, de Fransen of de Duitsers het vaakst hun reacties met een bronvermelding versterkten en de Hollanders? die waren ver uit het onbeschoftste.

Dus voor de genen die het niet niet netjes genoeg vinden: zoek eens het Vlaamse vegaforum op :wink:
Tenminste ik neem aan dat er een Vlaams vegaforum is.

Vrouwtje Piggelmee

Bericht door Vrouwtje Piggelmee » ma mar 22, 2010 0:05

Zo Rik Jij bent duidelijk .Weg wezen maar en niet welkom .En dat zeg je dus tegen meerderen
(Bedankt dames voor de bijval .Jammer dat het voor jullie ook zo is )
Las net in een een andere thread : vragen over veganisme .Pubers en veganisme ook van een vrouw die haar vragen eerst niet heeft durven posten en opgelucht is dat "ze niet aan gepakt is "om dat ze nog "niet zo ver is '
Dat is toch om te janken .Dat mensen bang voor jullie zijn .Verbijsterend
En dat er nog mensen zijn die dat verdedigen .
Zo,n reactie geeft mij de indruk dat het inderdaad een klein vast geroest incrowd wereldje is.
Wat denk je dan te bereiken ? Helemaal niets toch .

Plaats reactie