Universele liefde en biocentrisch altruisme

Veganisme en religie/spiritualiteit. Filosofie. En andere onderwerpen mbt veganisme.

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Stijn Bruers
Leefwijze: veganist

Universele liefde en biocentrisch altruisme

Bericht door Stijn Bruers »

Universele liefde is een gevoel van verbondenheid met alle leven. Verbondenheid in de zin van solidariteit, empathie, bezorgdheid, respect, ontzag,... Het is dus niets metafysisch of mysterieus. Door die universele liefde gaan we ons onvoorwaardelijk inzetten om zo goed mogelijk kwetsbare leven (mens, dier en natuur) te beschermen en te helpen.
Maar er is een probleem. Gezien de huidige ecologische en sociale crisis, zal de universele liefde aanzetten tot een strijd tegen onrecht. Hoe staan we daarbij tegenover de tegenpartij? Wel, de universele liefde is een gevoel van empathie en respect, ook voor de tegenpartij, dus ook voor mensen die bijzonder immorele dingen doen. We kunnen deze medelevende liefde best vergelijken met de onvoorwaardelijke zorg van een moeder voor haar kinderen: zelfs als haar zoon de meest verschrikkelijke dingen doet met haar dochter (dergelijke situatie doet zich dagelijks voor bv. bij kindsoldaten in afrika), houdt ze nog steeds diepgaand van hem en zal ze hem proberen te helpen om zijn immoreel gedrag te stoppen. Die moeder wil natuurlijk haar dochter beschermen, maar wat ze ook doet, ze zal altijd graag haar zoon blijven zien.
Universele liefde is geen naiviteit, net zomin men kan zeggen dat die liefhebbende moeder naief is als ze haar zoon nog graag ziet.
Universele liefde is geen optimisme, net zomin die moeder optimistch hoeft te zijn om haar zoon nog graag te blijven zien
Universele liefde is geen blind vertrouwen in de tegenpartij, net zomin die moeder haar zoon nog kan vertrouwt.

En zo komen we tot het antwoord op de vraag naar het gebruik van geweld. Geweld is leven kwetsen, doden of beschadigen, denken of spreken met haat of minachting, eigendom beschadigen of vernietigen, een persoon beledigen, ergeren of provoceren, het risico op negatieve gevolgen verhogen of het afzien van het geven van hulp aan bedreigd leven.
We mogen nooit de ernst van geweld onderschatten. Maar we mogen ook nooit de waarde van het beschermen van kwetsbaar leven onderschatten. Niemand kan zeggen hoeveel geweld men mag gebruiken in het beschermen van de zwakkeren. Niets doen is ook geen oplossing, men moet zich verzetten tegen onrecht. We moeten sterven naar geweldloosheid, maar ook naar doeltreffendheid. Hoe lossen we dit probleem op? Wel, de universele liefde is daarbij onze enige gids. Wat we ook doen, we moeten altijd strijden met dat gevoel van universele liefde. Doen we dat niet, dan zijn we te gewelddadig. Dit houdt in dat we altijd zowel slachtoffers als daders moeten benaderen met het gevoel alsof ze onze beste vrienden zijn, wat ze ook doen. Denk aan het gevoel vn die liefhebbende moeder. Universele liefde vereist dat we slachtoffers (de dochter) beschermen, maar ook dat we de daders (de zoon) weerhouden van "morele zelfvernietiging". We moeten dus ook het morele zelf van de daders beschermen. Het morele zelf is het meest waardevolle aspect van een mens. Iets immoreel doen beschadigt het morele zelf. Als we dit morele zelf niet zien in de tegenpartij, dan handelen we niet vanuit universele liefde, en dan is onze strijd te gewelddadig. Het uiteindelijke doel in onze strijd is het streven naar verzoening. En verzoening is zelden te verzoenen met geweld.

Universele Liefde gaat gepaard met een ethiek van biocentrisch altruïsme, waarbij niet alleen ikzelf, niet alleen de mens, maar élk leven centraal staat, en waarbij we zonder egoïsme en hebzucht strijden voor een waardig leven voor mens, dier en natuur. Enkel door deze ethiek van biocentrische solidariteit met alle leven kunnen discriminerende en onderdrukkende machtsrelaties worden opgeheven.
Biocentrisch altruïsme is een nieuwe vorm van religieuze spiritualiteit. De spiritualiteit is belangrijk omdat we zonder een innerlijke kracht ons nooit kunnen bevrijden van onze hebzucht en ons ego. Strijden tegen overconsumptie terwijl mensen grote ego’s en oneindige verlangens hebben, dat gaat niet. En religie (naar het Latijnse woord voor ‘stevig binden’) is belangrijk omdat dergelijke innerlijke vrijheid niet los kan staan van een stevige verbondenheid met alle leven. De wilskracht hebben om milieuvriendelijker te leven en anderen te helpen terwijl mensen een gebrekkige medelevende verbondenheid met de ander hebben, dat gaat niet. Biocentrisme is een religieuze verbondenheid met alle leven, en altruïsme is een spirituele overwinning op ons ego. Voor het eerst in de geschiedenis hebben we een religieuze spiritualiteit die zich niet bezighoudt met bovennatuurlijke, onwaarneembare zaken en bijgeloof (goden, het hiernamaals, magische krachten,…), die zich niet dogmatisch vasthoudt aan een oud boek, die zich niet in bidden en meditatie terugtrekt, die wars is van rituelen en regeltjes, die niet het eigen geloof met bruut geweld wil opdringen. Het biocentrisch altruïsme is een religieuze spiritualiteit die gericht is op het leven op aarde en die zich maatschappelijk engageert. Het zal deze spiritualiteit zijn die nodig is om de twee grootste morele problemen op aarde aan te pakken.

Meer uitleg: zie op http://home.base.be/vt6228937/" target="_blank

taeka
Leefwijze: vegetarier

Re: Universele liefde en biocentrisch altruisme

Bericht door taeka »

Kijk ook maar naar Pateo.nl of misschien Niburu.nl

Brent

Bericht door Brent »

Stijn Bruers schreef:Biocentrisme is een religieuze verbondenheid met alle leven, en altruïsme is een spirituele overwinning op ons ego. Voor het eerst in de geschiedenis hebben we een religieuze spiritualiteit die zich niet bezighoudt met bovennatuurlijke, onwaarneembare zaken en bijgeloof (goden, het hiernamaals, magische krachten,…), die zich niet dogmatisch vasthoudt aan een oud boek, die zich niet in bidden en meditatie terugtrekt, die wars is van rituelen en regeltjes, die niet het eigen geloof met bruut geweld wil opdringen. Het biocentrisch altruïsme is een religieuze spiritualiteit die gericht is op het leven op aarde en die zich maatschappelijk engageert. Het zal deze spiritualiteit zijn die nodig is om de twee grootste morele problemen op aarde aan te pakken.

Meer uitleg: zie op http://home.base.be/vt6228937/" target="_blank
De beschrijving en inhoud lijken als twee druppels water op die van het Neo-humanisme van Sarkar:
http://en.wikipedia.org/wiki/Prabhat_Ranjan_Sarkar" target="_blank"
Alleen wil het neo-humanisme de verbondenheid zelfs uitstrekken tot de niet levende natuur [zoals bijvoorbeeld met landschappen, waardevolle historische gebouwen etc.].

Tobuzzter

Bericht door Tobuzzter »

Hoezeer ik deze gedachten ook mooi vind klinken, ik acht ze gewoonweg niet te realiseren. Persoonlijk streef ik ook naar geweldloosheid, maar ik ben er ook achter gekomen dat het onmogelijk is om geweld uit de wereld te verbannen. Dit ligt enerzijds aan de natuur van een groot deel van de mensheid, waarbinnen het gebruik van geweld een aangeboren iets is. Dit wordt daarbij gestimuleerd door de cultuur waarin deze mensen terecht komen. De enige oplossing voor dit 'geweldprobleem' zou zijn om door te fokken tot deze genen uit de mens verdwenen zijn, net zoals met rashonden gebeurt/is gebeurd. Maar een dergelijk iets zou alleen mogelijk zijn binnen een dictatuur. Verder is in feite de volledige geschiedenis mede gevormd door geweld. Het blijkt steeds maar weer dat conflict leidt tot ontwikkeling, tot een omslag. Nee, ik vind het geen prettig beeld, maar het beeld bestaat wel. Het enige doel dat ik realistisch acht is om geweld te kanaliseren in uitingsvormen die zich vooral richten op de energie die ten grondslag ligt aan geweld. Door de focus hierop te leggen zal een deel van het geweld uit de wereld kunnen verdwijnen, maar het zal er altijd zijn. Het maakt deel uit van de menselijke natuur.
Wie geen plezier vindt in eenzaamheid zal niet van de vrijheid houden. (Schopenhauer)

rik23

Bericht door rik23 »

Helemaal mee eens, Stijn. dit zou inderdaad waar leven is moeten heersen. Maar er zou zoveel moeten...

Ik probeer me vooral te koncentreren op de mooie dingen(een geurig bloemetje langs het wandelpad) zonder uit het oog te veliezen wat er om me heen gebeurt.

Stijn Bruers

Brent schreef:
De beschrijving en inhoud lijken als twee druppels water op die van het Neo-humanisme van Sarkar:
http://en.wikipedia.org/wiki/Prabhat_Ranjan_Sarkar" target="_blank" target="_blank"
Alleen wil het neo-humanisme de verbondenheid zelfs uitstrekken tot de niet levende natuur [zoals bijvoorbeeld met landschappen, waardevolle historische gebouwen etc.].
Ja, ziet er goed uit, dat neo-humanisme (het wereldbeeld van Prabhat deel ik niet, maar goed, als de ethiek maar goed zit...
Abiotische elementen vind ikl ook in zekere zin wle belangrijk. Maar ik ga geen rechten toekennen aan terreinwagens ofzo. En nog iets interessants: ik lees op die link:
Recognizing social equality leads to the practice of goodwill and service towards others as life principles, as well as the acceptance of the inter-relatedness of all life and the responsible role that human beings play in the universal structure.
Ik heb life in het vet gezet... Dus als het over equality gaat, verwijst hij naar leven...

Jolijn

Bericht door Jolijn »

Ik ben het helemaal eens met het verhaal

.

Nu komt de maar: Ik vind het zo jammer dat er dan weer een geloof aan vast geplakt word.
Ik denk dat als er werkelijk deze universele liefde is dat diversiteit ( dus ook in religie ) geen schade meer aan richt, maar alleen maar mogelijkheid tot groei aanbied.
Daarbijnaast denkt elk geloof dat zijn denkbeeld de problemen in de wereld oplost..
Dus ik hoop dat deze boodschap van liefde en empathie iedereen bereikt, maar ik hoop ook dat de diversiteit ( oa in religie ) gewaarborgd blijft.

Stijn Bruers

Jolijn schreef: Nu komt de maar: Ik vind het zo jammer dat er dan weer een geloof aan vast geplakt word.
Ik denk dat als er werkelijk deze universele liefde is dat diversiteit ( dus ook in religie ) geen schade meer aan richt, maar alleen maar mogelijkheid tot groei aanbied.
Ik weet niet wat je bedoelt met een geloof. Ja, ik geloof in vriendschap en liefde, in de zin dat ik geloof dat die dingen bestaan en dat ze belangrijk zijn. Maar ik zie het probleem daarvan niet in.
Daarbijnaast denkt elk geloof dat zijn denkbeeld de problemen in de wereld oplost..
Ook hier weet ik niet precies wat je bedoelt. Ja, ik denk wel dat als iedereen echt vriendeschap en universele liefde nastreeft, dat dan de belangrijkste wereldproblemen opgelost zullen zijn. Ik denk dus ook dat als iedereen (of de meeste mensen) dezelfde denkbeelden heeft als ik, dat ontzettend veel zal oplossen (anders had ik wel andere denkbeelden genomen). Voorlopig is aan die "als" niet voldaan, maar mijn taak is toch om een beetje daarnaar te streven. En als iedereen zoals ik probeert om anderen te overtuigen, dan... Maar ja, ook aan deze "als" is niet voldaan. Maar dan probeer ik ook andere mensen aan te moedigen om anderen te overtuigen.
Dus ik hoop dat deze boodschap van liefde en empathie iedereen bereikt, maar ik hoop ook dat de diversiteit ( oa in religie ) gewaarborgd blijft.
De diversiteit kan zeker gewaarborgd blijven. Enkel de onethische apsecten van de religies zijn niet toegelaten. Dan heb ik het over bv het antropocentrisme bij het christendom, de bijzonder immorele houding van God in het oude testament (aanzet tot racisme en oproep tot genocide in Jericho,...), het "passieve" engagament (teruggetrokkenheid) bij bv enkele boeddhistische stromingen, een paar immorele stellingen in de Koran,... Ik denk dat het perfect denkbaar is om elke religie om te vormen zodat universele liefde op een consistente manier er in kan geïntegreerd worden.

Jolijn

Bericht door Jolijn »

Sorry voor de héle late reactie. *kijkt schuldig*

Ik hou heel erg van religie, maar het heeft ook zijn lelijke kanten. Daar heb je helemaal gelijk in. Ik denk overigens niet dat dat de religie zelf is, de meeste religies hebben de zelfde onderliggende boodschap maar het zijn de mensen die het misbruiken voor hun eigen gewin.

Ik denk dat grote religieuze leiders, zoals Jezus en De Boeddha, een pad naar verlichting hebben onderwezen. Met daarbij een 'plan' over hoe daar te komen. Ik denk dat een hoop religieuze mensen tegenwoordig het pad verwarren met het doel! Ze lijken te denken dat als ze de regels en rituelen van een bepaald geloof volgen dat ze klaar zijn zonder de onderliggende boodschap te snappen, laat staan toe te passen. Ik denk niet dat het pad dat de leiders hebben onderwezen verkeerd is, ik denk dat mensen het verkeerd gebruiken.
De consistente boodschap die ik zie is - zelfontplooiing -.

Maar ik hou erg van diversiteit, dat maakt de wereld interessant. Dus waar ik naar streef is het - gevoel van eenheid in de diversiteit - !

Ik denk niet dat wij zo veel van mening verschillen (:

Plaats reactie