Politiek en veganisme

Veganisme en religie/spiritualiteit. Filosofie. En andere onderwerpen mbt veganisme.

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Framboos

Re: Politiek en veganisme

Bericht door Framboos »

Vegantastic schreef:
Ik begreep dat het referendum juist mislukt was doordat er te weinig stemmers waren.
Dit haal ik zo even van de weblog van Eelco Eikenaar van de SP; dacht dat dat inderdaad klopte:
De tegenstanders hebben in 2005 naar het middel referendum gegrepen om het hele plan tegen te houden. Een enorme kans voor open doel, want de ervaring laat zien dat 90% van de referenda leidt tot een overwinning van het tegen-kamp. In Groningen was daarvoor nodig dat 30% van alle stemgerechtigden tegen het plan zou stemmen. Er stemden echter maar 18% van alle Stadjers tegen. Wat heet, er waren met 21% zelfs meer voorstanders. De tegenstanders hebben toen dus in dubbel opzicht gefaald.
39% opkomst was niet voldoende, maar daarmee hebben de tegenstanders dus een kans laten lopen, en ik vind het de SP sieren hoe ze met het 'verloren' referendum omgaan.
PvdDfan

Bericht door PvdDfan »

Het gaat er bij de PvdD in Groningen om dat er meer aandacht is voor duurzaamheid in de gemeente en dat de mensen bewust worden van het verborgen dierenleed dat in dunne plakjes op je brood ligt.
Biologische regionale landbouw boven bioindustrie. Ze willen een waakhond zijn van het beleid van de gemeente.

Over de discussie hier over het Forum; Er is in de partij een besluit genomen dat ze er nu klaar voor zijn om ook eens standpunten in te nemen over andere dingen.
De mensen die voor de dieren zijn, die hebben ze al binnen, is de gedachte. Daarom is er, behalve in Apeldoorn (waar de kwestie van de zwijnen al heel veel bekendheid geniet) voor gekozen om de aandacht te trekken met een standpunt over een "groot ding" dat speelt in de stad. In Amsterdam bijvoorbeeld de Noordzuid lijn.

Dat zij tegen het Forum zijn is heel goed uit te leggen met de partijstandpunten. De PvdD wil kleinschaligheid en is tegen grote prestigeprojecten. Ze willen investeren in dieren en natuur en niet in grote gebouwen, die weinig anders zijn dan creaties van alpha mannetjes. Zijn wij geïnteresseerd in het imago van de stad Groningen? Alleen maar in zoverre dat dit te maken heeft met dieren en groen.

Zolang het personeel van de dierenambulances vooral uit vrijwilligers bestaat en er geen centraal meldpunt is, willen wij niet investeren in dat soort dingen. Ik denk dat er ook weinig mensen zijn die voor zowel dieren en natuur EN voor grote gebouwen zijn. Zo'n forum is weer een voorbeeld van de wegwerpcultuur. Er zijn allerlei gebouwen in Groningen met de forum-functies die het prima doen of die een beetje opgeknapt kunnen worden, maar nee, die moeten in sommige gevallen weer afgebroken worden en er moet weer iets nieuws voor in de plaats gebouwd worden. Een onttrekking van grondstoffen en vervuiling, nergens goed voor. Wij moeten in alle opzichten matigen. Dat is een hele belangrijke boodschap, die bijvoorbeeld de Christenunie wel heeft begrepen (en PvdD ook hoor), maar PvdA niet en VVD en CDA ook niet.
Als je meer wilt weten kun je kijken op bijvoorbeeld http://www.wiekiesjij.nl" target="_blank" target="_blank (http://www.wiekiesjij.nl/party/51/" target="_blank" target="_blank) en als je dan naar Groningen gaat en de PvdD aan klikt kun je veel nuttige dingen lezen over hoe ze problematiek in de gemeente willen aanpakken
taeka
Leefwijze: vegetarier

Bericht door taeka »

Ja, vegantastic, ze kunnen in Groningen wel tegen megastallen gestemd hebben, maar het uitvoeren is anders wat.
Er lopen volgens mij nog steeds rechtzaken wat betreft grote varkenshouderijen.
Verder komen er hier grote stallen met meer dan 1000 koeien.
En iedere boer is druk bezig om een grote schuur extra bij zijn boerderij te plaatsen.
Dus zo anti vee-industrie is Groningen niet.
Marla
Leefwijze: veganist

Bericht door Marla »

Ik ga Groen Links stemmen, voor zowel de gemeenteraad als de deelraad. Gevoelsmatig heb ik op dit moment het meeste met die partij, en ik vond de wethouders die we hier in Amsterdam hadden wel goed. Jammer dat Marijke Vos ermee stopt!
Erik van Zomeren
Locatie: Zutphen, The Netherlands, Earth, Solar System, Milky Way

Bericht door Erik van Zomeren »

Marla schreef:Ik ga Groen Links stemmen, voor zowel de gemeenteraad als de deelraad. Gevoelsmatig heb ik op dit moment het meeste met die partij, en ik vond de wethouders die we hier in Amsterdam hadden wel goed. Jammer dat Marijke Vos ermee stopt!
Waarom geen Partij voor de Dieren ?
THIS happens when we don't go vegan
Denken "Wij zijn beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest !
Marla

Bericht door Marla »

Omdat ik daar niks mee heb eigenlijk.
Framboos

Bericht door Framboos »

Ik heb ook GroenLinks gestemd. Heb tot op het laatste moment getwijfeld (een collega vroeg waartussen; 'tussen GroenLinks en ehm, ja niets anders eigenlijk''). Maar alle andere partijen vallen voor mij af, GL is de enige die overblijft. Ik zou liever stemmen op een partij waar ik volledig voor ga, maar misschien is dat een illusie. Of misschien moet ik gewoon actief gaan worden en proberen het meer in mijn richting te sturen.
lena

Bericht door lena »

Jee, ik zit te kijken naar de uitslagen. Waarom geeft de NOS Wilders zo ontzettend veel tijd om een propagandaverhaal te vertellen?
Marla

Bericht door Marla »

Jammer, vanochtend stond op internet dat GL met 1 zetel was gestegen maar nu is die zetel weer weg (naar pvda zo te zien). Dat betekent waarschijnlijk dat het meisje waar ik op had gestemd niet aan de slag kan :(
taeka
Leefwijze: vegetarier

Bericht door taeka »

Waarom in vredesnaam groenlinks, deze partij is alles behalve groen.
Wat kun je tegen hebben op de PvdD, het is de enige partij die er niet voor zichzelf zit en niet geregeerd worden door grote bedrijven.
Alle partijen zijn er voor een klein groepje mensen, de PvdD is er voor de hele wereld.
Noem eens een partij die diervriendelijk bezig is, het zijn vaak alleen lege beloftes die ze niet nakomen.
Marla

Bericht door Marla »

taeka schreef:Waarom in vredesnaam groenlinks, deze partij is alles behalve groen.
Wat kun je tegen hebben op de PvdD, het is de enige partij die er niet voor zichzelf zit en niet geregeerd worden door grote bedrijven.
Alle partijen zijn er voor een klein groepje mensen, de PvdD is er voor de hele wereld.
Noem eens een partij die diervriendelijk bezig is, het zijn vaak alleen lege beloftes die ze niet nakomen.
Nou bijvoorbeeld omdat de PvdD tegen de Noord-Zuid lijn is, en ik vind dat ze hem nu gewoon moeten afmaken. Ik heb jaren geleden tegen gestemd in een referendum maar dat was voordat ze ermee begonnen waren. Nu we al die jaren al in een grote bouwput hebben gezeten vind ik dat hij er moet komen ook, anders is het allemaal voor niks geweest. Wat weet je uberhaupt van GL in Amsterdam trouwens?
Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic »

Marla schreef:Nou bijvoorbeeld omdat de PvdD tegen de Noord-Zuid lijn is, en ik vind dat ze hem nu gewoon moeten afmaken. Ik heb jaren geleden tegen gestemd in een referendum maar dat was voordat ze ermee begonnen waren. Nu we al die jaren al in een grote bouwput hebben gezeten vind ik dat hij er moet komen ook, anders is het allemaal voor niks geweest.
Ik was ook voor verder afmaken van NZ-lijn, maar steunde PvdD wel verder. Volgens mij stond PvdD nog wel open voor alternatief plan voor wat te doen met wat er al gegraven was e.d. GL weet ik niet. SP had zelf een alternatief plan neergelegd.

Zou m.i. ook zonde zijn als ze nu stoppen en er zoveel geld weggegooid zou zijn.
Wat weet je uberhaupt van GL in Amsterdam trouwens?
Kan een hoop verschillen per gemeente hoe een partij is. Hier in Zeist bleek D66 de groenste partij te zijn.

Heb je gisteren op AT5 gezien hoe Judith Sargentini (die vroeger bij GL amsterdam zat en nu in EP) minachtend deed over de stemmer op de PvdD en de PvdD zelf? Deed ze ook al rondom de EP verkiezingen.

Vond het wel top dat Rob Oudkerk het eigenlijk voor de PvdD opnam :)
Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

De PvdD heeft trouwens overal een zetel behaald. In Amsterdam, Leiden, Den Haag, Groningen, Apeldoorn en Buren.

Buren was wel de laatste waar ik het zou verwachten :)
Marla

Bericht door Marla »

Ik vind het wel cool hoor, dat PvdD een zetel heeft behaald in A'dam. Maar zelf hoef ik er gewoon niet op te stemmen. Ik heb helaas nog geen TV dus ik weet niet wat Judith precies gezegd heeft, maar ik moet wel zeggen dat zowat alle mensen die ik tegenkom die PvdD stemmen dat alleen maar doen uit protest, en helemaal niet omdat ze zoveel met dieren hebben.
Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Apart. Die ben ik nog niet zo tegen gekomen. Wel van de types die vooral denken aan honden & katten vooral. Niet andere dieren.
Marla

Bericht door Marla »

Ja maar het valt me ook op dat het in het partijprogramma veel over honden gaat. De hondenbelasting moet afgeschaft worden, honden moeten los kunnen lopen op straat. Nou daar ben ik het absoluut niet mee eens! De laatste jaren kun je hier eindelijk weer op straat lopen zonder de hele tijd naar de grond te moeten turen op zoek naar drollen.

En Taeka, onderstaande heeft Marijke Vos, wethouder van oa. Milieu gepost op haar blog. Hoezo zijn zij niet groen? Er is hier ontzettend veel gedaan voor het milieu de laatste jaren. Natuurlijk kan er altijd meer maar ik heb absoluut niet te klagen over de intentie van GL mbt het milieu en mbt dieren. Dankzij een motie van GL is in Amsterdam bij de gemeente ook de 'Meatfree monday' ingevoerd.
Gisteren in Brussel geweest voor de European Green Capital Award. Amsterdam was een van de 8 finalisten. De Europese commissaris voor wetenschap en technologie sprak ons toe met een boodschap die me recht uit het hart gegrepen was: we moeten deze crisis gebruiken om er beter en meer duurzaam uit te komen. Zo niet, dan kan de klimaatcrisis ons nog veel grotere ellende bezorgen.

We zijn niet eerste geworden, de concurrentie was pittig. Stockholm, met haar 'congestion tax' en Hamburg ('we are Europe in a nutshell', mooi!) zijn de 2 winnaars. Wij hebben de 4e plek, dat smaakt naar meer, een titel volgende keer!

Voor nu ben ik erg blij dat we mee hebben gedaan, in de finale zijn beland en ons tot de 4 meest duurzame steden van Europa mogen rekenen. We hebben veel contacten gelegd, gaan meer samenwerken, en kunnen veel van andere steden leren, bijvoorbeeld van Hamburg.
lena

Bericht door lena »

Ik wilde net mijn verbazing uitspreken over het succes van de PvdD. Hebben ze daar ook (al is het maar informeel) onderzoek naar gedaan? Naar wat "de" PvdD stemmer beweegt?
Marla schreef:Ja maar het valt me ook op dat het in het partijprogramma veel over honden gaat. De hondenbelasting moet afgeschaft worden, honden moeten los kunnen lopen op straat. Nou daar ben ik het absoluut niet mee eens!
Oh, ik ook niet! Ik vind het sneu voor honden, maar de overlast van overal loslopen is veel te groot.
Framboos

Bericht door Framboos »

taeka schreef:Waarom in vredesnaam groenlinks, deze partij is alles behalve groen.
GL heeft in Groningen ontzettend veel voor duurzaamheid gedaan.
taeka schreef:Wat kun je tegen hebben op de PvdD, het is de enige partij die er niet voor zichzelf zit en niet geregeerd worden door grote bedrijven.
Lege beloftes of compromissen? PvdD heeft het toch ook niet voor elkaar al hun verkiezingsstandpunten inmiddels werkelijkheid geworden zijn?
Framboos

Bericht door Framboos »

Marla schreef:Nou bijvoorbeeld omdat de PvdD tegen de Noord-Zuid lijn is, en ik vind dat ze hem nu gewoon moeten afmaken. Ik heb jaren geleden tegen gestemd in een referendum maar dat was voordat ze ermee begonnen waren. Nu we al die jaren al in een grote bouwput hebben gezeten vind ik dat hij er moet komen ook, anders is het allemaal voor niks geweest.
En omdat ze tegen het Groninger Forum zijn. Een project waar ook al mee begonnen is, en waardoor er gigantisch veel geld weggegooid zou worden als daar nu mee wordt gestopt (nog afgezien dat we dan het geld van de Zuiderzeelijn kwijt zijn). Bovendien vind ik het redelijk bizar, willekeurig, makkelijk scoren en compleet niet realistisch om vanuit de landelijke PvdD op te leggen* dat de lokale PvdD's tegen alle grote projecten in steden moeten zijn.

* Please correct me if I'm wrong...
Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

lena schreef:Ik wilde net mijn verbazing uitspreken over het succes van de PvdD. Hebben ze daar ook (al is het maar informeel) onderzoek naar gedaan? Naar wat "de" PvdD stemmer beweegt?
Veel verschillende groepen. Maar de grootste groep lijkt toch vooral mensen te zijn die eerst niet verbonden voelden om te stemmen en die dierenliefde hebben. Maar er zijn ook proteststemmers. Deze zijn niet erg betrouwbaar en springen zo weer over. Daarnaast zit er ook een deel PVV-stemmers, die dieren te belangrijk vinden om PVV te stemmen en daarom PvdD stemmen nog. Ook zijn er VVD types en natuurlijk groepen uit SP hoek. En GL in mindere mate.
Oh, ik ook niet! Ik vind het sneu voor honden, maar de overlast van overal loslopen is veel te groot.
Ja, maar dat standpunt moet ook in perspectief geplaatst worden. In principe voor loslopen van honden, maar gaat dan niet om plekken waar de dieren gevaar kunnen vormen voor bv. verkeer of natuur.

Wat betreft die hondenbelasting. Bijna overal gaat dat geld direct in de kas, terwijl als je hondenbelasting heft het beter is dat het ten goede komt van dieren ook. Maar ik ben daar ook niet eens dat ze tegen zijn. Omdat het een drempel vormt om dieren te kopen. Maar anderzijds is de pvdd juist ook voor dat het minder aantrekkelijk wordt om zomaar dieren aan te schaffen, dus als je dat bij elkaar zet is het op zich ok.
Plaats reactie