Politiek en veganisme

Veganisme en religie/spiritualiteit. Filosofie. En andere onderwerpen mbt veganisme.

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Brent
Leefwijze: flexanist

Politiek en veganisme

Bericht door Brent » vr dec 18, 2009 7:06

Truus schreef:Ik ben juist van de iedereen moet voor zichzelf bepalen club.
Ik in principe ook zo.
Met dit verschil dat ik de zin van strikt veganisme veel minder belangrijk vind dan maatregelen op grote schaal om de kosten van dierlijke voeding voor de consument drastisch te verhogen zodat de schade aan dier en milieu daarin tot uitdrukking komt.

Strikt veganisme is zinvol voor het eigen geweten en als voorbeeldfunctie, maar uiteindelijk moet politiek ingijpen tot werkelijk effectieve verbeteringen leiden.

Erik van Zomeren
Leefwijze: veganist
Locatie: Zutphen, The Netherlands, Earth, Solar System, Milky Way

Re: Hoe strikt zijn de forummers?

Bericht door Erik van Zomeren » vr dec 18, 2009 9:11

Brent schreef:Strikt veganisme is zinvol voor het eigen geweten en als voorbeeldfunctie, maar uiteindelijk moet politiek ingijpen tot werkelijk effectieve verbeteringen leiden.
Politiek ingrijpen zal er niet komen zonder de daaraan voorafgaande bewustwording van de bevolking en het rijpen van de daaraan gekoppelde wil om medeverantwoordelijke consequenties aan die bewustwording te verbinden.

De bevolking bepaalt immers de samenstelling van het parlement.

Een explosief groeiend aantal strikt veganistische voorbeelden zal dus uiteindelijk het politieke verschil moeten maken. Omgekeerd zal het niet zo zijn dat de politiek van nu de keuze voor veganisme bepaalt.
THIS happens when we don't go vegan
Denken "Wij zijn beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest !

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » vr dec 18, 2009 16:16

Ik ben het ook eens met Erik, dat de gevestige politiek waarschijnlijk niet zomaar de keuze van veganisme zal maken, zolang niet de meerderheid van de 'burgerbevolking' daarvoor kiest. Er moet immers wel draagvlak zijn voor hun plannen, en stemmenverlies kunnen ze niet gebruiken.
Wanneer de politiek eenmaal zover is, moet ze goede stappen zetten, bijvoorbeeld door bewustwordingscampagnes. Je ziet nu dat de motie voor zo'n campagne is aangenomen, wellicht dat het Plantaardig Maandag-initiatief hierin een aanjagersfunctie zal kunnen vervullen.
Het verhogen van prijzen, zoals Brent voorstelde, lijkt me geen oplossing voor het probleem. Wellicht zal er minder vlees gegeten worden, omdat het te duur wordt, maar niet omdat men nu massaal gaat vinden dat vlees etc. slecht is. Arme mensen kunnen het niet meer betalen en het gaat gezien worden als een luxeproduct dat je juist wel graag zou willen eten. Een niet-sociale oplossing, want de armen zijn weer de klos.
Als dierlijke producten uit zijn, en als de wereld mooier is gemaakt, dan mag de politiek ophoepelen ;)

taeka
Leefwijze: vegetarier

Bericht door taeka » za dec 19, 2009 16:07

Ik ben wel voor een drastische verhoging van vlees en zuivel prijzen.
Maakt mij niet zoveel uit waarom er minder vlees en zuivel word gebruikt, als het maar minderd.
Je krijgt het toch niet voorelkaar dat alle mensen ineens mededogen krijgen voor dieren.
Dus de vervuiler betaald, wie vervuilende producten wil eten, moet er maar flink voor betalen.

Brent
Leefwijze: flexanist

Bericht door Brent » za dec 19, 2009 16:54

taeka schreef:Ik ben wel voor een drastische verhoging van vlees en zuivel prijzen.
Maakt mij niet zoveel uit waarom er minder vlees en zuivel word gebruikt, als het maar minderd.
Je krijgt het toch niet voorelkaar dat alle mensen ineens mededogen krijgen voor dieren.
Dus de vervuiler betaald, wie vervuilende producten wil eten, moet er maar flink voor betalen.
Inderdaad, en bovendien is het bewustwordingsproces van de slechtheid van roken ook hand in hand gegaan met steeds steigende accijnzen op tabaksproducten.
Ik zou willen zien dat dierlijke producten net zo'n hoge accijnsaanslag krijgen als tabakswaren.
Het liefst mét een zichtbare waarschuwing op de verpakking dat consumptie tot dierenleed en milieuschade leidt.

Truus

Bericht door Truus » za dec 19, 2009 19:33

lena schreef:mensen denken dat als dat probleem opgelost is, er helemaal geen bezwaren meer zitten aan dierlijke producten.
Dit is mijn bezwaar tegen het standpunt van de PvdD over ritueel slachten. Wie vlees zonder religieus ritueel eet zou dus rustig kunnen slapen. Alleen omdat we minder bloed zien vloeien wil nog niet zeggen dat het dier minder geleden heeft, zoals op deze site terecht wordt gesteld. Let wel dat betogers aan beide kanten van het debat beweren dat wetenschappelijk onderzoek hun methode aanwijst als minder pijnlijk voor het dier, terwijl we nog niet eens pijn bij mensen kunnen meten.

Ik ken mensen die messteken hebben overleefd en ik ken mensen die electroshock hebben overleefd. Als ik móét kiezen, geef mij dan maar een messteek.
JesseL schreef:Dus eigenlijk is het gewoon misleidend om biologische producten diervriendelijk te mogen noemen. Misschien zou de NVV er een keer een proefproces (rechtszaak) over moeten beginnen...
Goed idee. Waar kan ik mijn donatie heen sturen?

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » za dec 19, 2009 21:13

Truus schreef:Dit is mijn bezwaar tegen het standpunt van de PvdD over ritueel slachten.
Ik denk dat de PvdD daarin ook niet anders kan. De aanhang van de PvdD en de stemmers zijn helaas niet allemaal vegan. Dus vooral dierenwelzijnminded. Als de PvdD niet zou ageren tegen ritueel onverdoofde slacht, dan is dat tactisch niet slim. Daar verlies je een hoop stemmers mee (die gaan dan naar PVV toe).

DAarnaast wordt er veel ritueel geslacht. En dat is goedkoper. Dus zolang de industrie niet verboden is, is het ook ergens goed dat er op politiek vlak besluiten komen die voor slachthuizen duurder maakt om te slachten.
Daarmee kan prijs vlees enzo ook omhoog gaan en daardoor vleesconsumptie minder worden.

Truus

Bericht door Truus » za dec 19, 2009 21:35

Vegantastic schreef:Als de PvdD niet zou ageren tegen ritueel onverdoofde slacht
Het is een illusie dat een stroomstoot op het hoofd "verdoving" is. Het is electroshock. De uitvinder van electroshock - Ugo Cerletti - kwam op het idee na het te zien bij varkens in het slachthuis. Dat de varkens (en mensen) daarna zich niet meer kunnen verzetten wil nog niet zeggen dat ze verdoofd zijn.

Erik van Zomeren
Locatie: Zutphen, The Netherlands, Earth, Solar System, Milky Way

Bericht door Erik van Zomeren » za dec 19, 2009 21:48

Truus schreef:
Vegantastic schreef:Als de PvdD niet zou ageren tegen ritueel onverdoofde slacht
Het is een illusie dat een stroomstoot op het hoofd "verdoving" is. Het is electroshock. De uitvinder van electroshock - Ugo Cerletti - kwam op het idee na het te zien bij varkens in het slachthuis. Dat de varkens (en mensen) daarna zich niet meer kunnen verzetten wil nog niet zeggen dat ze verdoofd zijn.
Het is goed dat je dit zegt, want ik denk dat heel veel mensen dit niet weten.
THIS happens when we don't go vegan
Denken "Wij zijn beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest !

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » za dec 19, 2009 21:59

Truus schreef:
In principe is de term verdoving op zich terecht dan toch?

Op zich maakt het natuurlijk niet zoveel uit hoe dieren gedood worden en het proces daar voor. Het hele gebeuren, welk proces dan ook, is verwerpelijk.

Truus

Bericht door Truus » za dec 19, 2009 22:16

Vegantastic schreef:In principe is de term verdoving op zich terecht dan toch?
Verdoving suggereert dat er geen pijn is. Een stroomstoot is uitermate pijnlijk.
Vegantastic schreef:Op zich maakt het natuurlijk niet zoveel uit hoe dieren gedood worden
Daar kunnen de meningen over verschillen, maar mijn punt was dat het niet de boodschap is die wordt uitgedragen door de PvdD. Zij suggereren dat slacht met een stroomstoot minder erg is dan ritueel slacht en ik stel dat dat een ongegronde stelling is.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » za dec 19, 2009 22:59

Truus schreef:
Vegantastic schreef:In principe is de term verdoving op zich terecht dan toch?
Verdoving suggereert dat er geen pijn is. Een stroomstoot is uitermate pijnlijk.
Misschien wel.. ik persoonlijk associeer verdoving niet perse met geen pijn. Maar kan begrijpen dat het zo bij andere wel kan overkomen.
Daar kunnen de meningen over verschillen, maar mijn punt was dat het niet de boodschap is die wordt uitgedragen door de PvdD. Zij suggereren dat slacht met een stroomstoot minder erg is dan ritueel slacht en ik stel dat dat een ongegronde stelling is.
Onderzoek geeft aan dat als je kijkt naar welzijn (?) van dieren tijdens rituele onverdoofde slacht en verdoofde slacht, dat het laatste dan 'beter' is. Dat ondersteunt wel het verhaal van de PvdD.
De PvdD wijst ook niet zozeer trouwens naar stroomstoot, want die stroomstoot is maar 1 van vele manieren van 'verdoving'.

Truus

Bericht door Truus » za dec 19, 2009 23:35

Vegantastic schreef:Onderzoek geeft aan
Onderzoek geeft aan wat de opdrachtgevers van het ondzoek willen dat het aangeeft.
Vegantastic schreef:die stroomstoot is maar 1 van vele manieren van 'verdoving'.
Welke andere manieren worden gebruikt voor de slacht?

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » za dec 19, 2009 23:57

Truus schreef:
Vegantastic schreef:Onderzoek geeft aan
Onderzoek geeft aan wat de opdrachtgevers van het ondzoek willen dat het aangeeft.
Dat kan ja.
Welke andere manieren worden gebruikt voor de slacht?
Vergassing en met zo een schietpistool (een pin die in/tegen de kop schiet).

Lianne
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Lianne » zo dec 20, 2009 0:18

Hmm, ik heb laatst ook iets gezien over varkens in een bepaalde ruimte, waar ze altijd eten kregen, met heel veel CO2 of juist gebrek aan zuurstof ofzo? Dat varken werd helemaal gek en knalde op een gegeven moment op de grond neer. Hoe heet dat precies?

Truus

Bericht door Truus » zo dec 20, 2009 8:35

Vegantastic schreef:Vergassing en met zo een schietpistool
Lianne schreef:Dat varken werd helemaal gek en knalde op een gegeven moment op de grond neer.
O dat klinkt zó veel meer gezellig voor die dieren dan rituele slacht. :cry:

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » zo dec 20, 2009 12:13

Die vergassing waar Lianne het over heeft dat gebeurd met varkens. Die ze dan in een lift zetten en dan in een bak laten zakken met een CO2 (?) gas. Ja, daar is ook heel wat over te doen.

Natuurlijk is geen enkele 'verdovingsmethode' vanuit onze visie acceptabel. Maar als je het neerlegt is de rituele slacht zonder verdoving toch heel wat gruwelijker volgens onderzoek. Maar ja.. onderzoek he..

Ik persoonlijk vind ook inzetten op veranderingen van slachtmethoden niet zo boeiend. Dierenwelzijnmensen gaan al snel uit van dan is dat al beter dan anders, maar in feite gaat het om ' kleine' puntjes. De kern van het probleem is toch dat er uberhaupt dieren gedood worden. Als je over de hele linie kijkt van dierenwelzijnsorganisaties dan richten ze zich erg allemaal op die kleine puntjes. De PvdD doet dat ook wel, maar heeft daarnaast een enorme inzet in de politiek voor meer stimulatie plantaardige eiwitten (iets wat nu partijen als groenlinks eindelijk ook zelfs oppikken...)

taeka
Leefwijze: vegetarier

Bericht door taeka » zo dec 20, 2009 15:36

Ja, we moeten blij zijn dat er hier een partij is die zich inzet voor dieren, alle beetjes helpen.
Heb van hun het boek de vegetarien gekregen, een heel mooi boek, maar het staat stijf van de zuivel.
Ieder gerecht zit vol met melk en boter en dan zijn ze er ook nog trots op dat hun zoon de grootste van de klas is, net of groot staat voor gezond.
Dat kind krijgt zoveel melkproducten dat het ook zo snel groeit als een kalf.

Truus

Bericht door Truus » zo dec 20, 2009 16:24

Vegantastic schreef:als je het neerlegt is de rituele slacht zonder verdoving
Alle slacht is zonder verdoving. Die uiterst pijnlijke stroomstoot krijgen ze ook zonder verdoving.
taeka schreef:en dan zijn ze er ook nog trots op dat hun zoon de grootste van de klas is, net of groot staat voor gezond
Ja, ik vraag me ook altijd af of die groei niet gestimuleerd wordt door de groeihormonen in dierlijke producten.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » zo dec 20, 2009 17:32

Truus schreef:
Vegantastic schreef:als je het neerlegt is de rituele slacht zonder verdoving
Alle slacht is zonder verdoving. Die uiterst pijnlijke stroomstoot krijgen ze ook zonder verdoving.
Is er iets bekend over of een stroomstoot pijnlijk is?

Op politiek vlak maken ze natuurlijk onderscheid tussen verdoving en geen verdoving. Die stroomstoot is een verdovingsmethoden.

Plaats reactie