Wat doe jij voor een betere wereld?

Veganisme en religie/spiritualiteit. Filosofie. En andere onderwerpen mbt veganisme.

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Iejoor
Leefwijze: veganist

Re: Wat doe jij voor een betere wereld?

Bericht door Iejoor » vr apr 26, 2013 14:49

Ja, is mijn persoonlijke pagina. Je hebt een pb!
When the world says give up, hope whispers try it one more time..
Elpida Shelter of Hope

Renee1137

Bericht door Renee1137 » vr apr 26, 2013 20:44

Ik heb me opgegeven als beenmerg/stamceldonor. Dat kan hier, als je onder de 35 bent is het gratis. De reden dat het daarboven niet gratis is, is omdat het heel duur is om de initiële tests te doen, en dat kunnen ze niet voor iedereen betalen.

De meeste stamcellen zijn nodig voor leukemiepatiënten.

Als je je opgeeft kan het zijn dat je nooit wordt opgeroepen omdat ze nooit een match vinden, of pas na 10 jaar ofzo. Je kunt altijd nog nee zeggen. Onder volledige narcose nemen ze stamcellen af uit je bot - alhoewel er tegenwoordig ook een nieuwe procedure is waarbij ze het gewoon uit je bloed kunnen halen en je niet onder narcose hoeft, dat is veel minder ingrijpend.

Ik wilde al een tijdlang stamceldonor worden, omdat ik het zo'n kleine moeite vind voor zo iets groots. Ik vind het al zo erg dat er mensen doodgaan omdat mensen simpelweg geen zin hebben om na te denken over of ze hun hart of longen willen afstaan na hun dood, en daar hoef je al helemáál niks voor te doen! Als je echt wordt opgeroepen als stamceldonor kost het wel wat meer moeite en fysiek ongemak, maar dat is niets in vergelijking met iemand die zijn kind moet zien doodgaan. Ik wil doen wat ik zou wensen dat iemand anders voor mij of mijn familie/vrienden zou doen. Ik hoop dat ik ergens in de toekomst gematcht wordt.

Donor en ontvanger mogen om privacyredenen nooit van elkaar weten wie ze zijn, maar je mag één anonieme kaart sturen. Kun je je voorstellen, dat je zo'n kaart krijgt... ik moet nu al bijna janken :cry:
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Mystique

Bericht door Mystique » za apr 27, 2013 13:12

Ik heb er ook wel eens over nagedacht om bloeddonor of inderdaad stamceldonor te worden, maar dan zoek ik op internet waar ik dat kan doen en dan kan ik het zo moeilijk vinden, maar dat is natuurlijk geen reden om het niet te doen. Ik ga in ieder geval liever niet naar de huisarts, dus ik ga maar weer op zoek.

Thanks for the reminder, Renee. :wink:

Renee1137

Bericht door Renee1137 » ma apr 29, 2013 11:08

Mystique schreef:Ik heb er ook wel eens over nagedacht om bloeddonor of inderdaad stamceldonor te worden, maar dan zoek ik op internet waar ik dat kan doen en dan kan ik het zo moeilijk vinden, maar dat is natuurlijk geen reden om het niet te doen. Ik ga in ieder geval liever niet naar de huisarts, dus ik ga maar weer op zoek.

Ja dat had ik ook hoor! Eerst kon het ook alleen via de bloedbank geloof ik, en dan snapte ik weer niet hoe... Maar nu kan het gewoon via hun site, zie de link in mijn vorige post! Je kunt daar gewoon een aanmeldingsformulier invullen, dan krijg je een envelop thuis met wattenstaafjes die je in je wang even heen en weer moet strijken, en dan doe je het weer op de post... en dan gaat de rest allemaal vanzelf!

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

DeVegetarische

Bericht door DeVegetarische » ma apr 29, 2013 11:13

Vaak overweeg ik vrijwilligerswerk, maar ik heb daar omheen een aantal dilemma's. Ik zou graag daklozen en/of eenzame bejaarden willen helpen, of bejaarden die een handje hulp kunnen gebruiken Dat zijn allebei groepen waar ik mee te doen heb. Ik wil alleen liever niet (bij bejaarden) een instelling helpen door gratis klusjes te doen die normaal gesproken/''eigenlijk'' betaald zijn: Dan help ik de oper-boef met zijn zakkenvullerij en help ik het systeem in stand houden dat mensen verwaarloosd worden in de naam van Mammon. Daklozenhulp, daar speelt dat issue niet echt... ja, zal zien.
Mijn naam is een beetje achterhaald :)

stippel
Leefwijze: flexanist

Bericht door stippel » ma apr 29, 2013 14:02

Ja, dat snap ik wel. Maargoed als je vrijwilligerswerk daar gaat doen kan je misschien ook 'kiezen' zegmaar wat je wil van werk (praatjes met de oudjes enzo ipv de verzorging, zodat ze niet echt van je 'profiteren'), weetniet. Ikzelf zou ook wel graag vrijwilligerswerk doen, maar ben eerst en vooral op zoek naar een betaalde (deeltijdse) job, want hoe je het ook draait of keert: geld heb je wel nodig in deze wereld. :P Ik zou dan vrijwilligerswerk in een psychiatrische voorziening willen doen.

Overstand

Bericht door Overstand » wo mei 01, 2013 20:30

Renee1137 schreef:
Mystique schreef:Ik heb er ook wel eens over nagedacht om bloeddonor of inderdaad stamceldonor te worden, maar dan zoek ik op internet waar ik dat kan doen en dan kan ik het zo moeilijk vinden, maar dat is natuurlijk geen reden om het niet te doen. Ik ga in ieder geval liever niet naar de huisarts, dus ik ga maar weer op zoek.

Ja dat had ik ook hoor! Eerst kon het ook alleen via de bloedbank geloof ik, en dan snapte ik weer niet hoe... Maar nu kan het gewoon via hun site, zie de link in mijn vorige post! Je kunt daar gewoon een aanmeldingsformulier invullen, dan krijg je een envelop thuis met wattenstaafjes die je in je wang even heen en weer moet strijken, en dan doe je het weer op de post... en dan gaat de rest allemaal vanzelf!
Pieuw, ik wil dit eigenlijk ook wel, maar ik heb denk ik even tijd nodig. Jezus man, Mystique ga je dat nog doen? Ik heb een zetje nodig in me rug. Zo op mezelf, na zoveel pieuws, nog een pieuw weje.

Hey Renee, als je ooit wordt opgeroepen, hoe halen ze dat precies uit je beenmerg? of zeg ik dat niet goed

Mystique

Bericht door Mystique » do mei 02, 2013 10:43

Overstand schreef:
Pieuw, ik wil dit eigenlijk ook wel, maar ik heb denk ik even tijd nodig. Jezus man, Mystique ga je dat nog doen? Ik heb een zetje nodig in me rug. Zo op mezelf, na zoveel pieuws, nog een pieuw weje.
Ik twijfel er nog over. Ik ben in principe niet zo voor het sleutelen aan lichamen en ik vind dat artsen veel te snel mensen volproppen met troep of te snel het mes in iemand steken (ik vind het niet alleen, maar het is ook aangetoond dat medicijnen veel te snel worden 'aangeboden'.

Daarnaast ben ik alles behalve fan van het ziekenhuis. Ben er niet bang voor, maar vind het wel vies. Maar ik vind het wel erg belangrijk om zoiets te kunnen doen voor een ander, dus ik word nog eventjes heen en weer geslingerd tussen twee kanten. :)

Overstand

Bericht door Overstand » do mei 02, 2013 12:27

haha ik ben ook niet bang voor pijn :D very hardcore!

maar idd het zijn meer ongeveer de andere dingen die je zegt

Iejoor

Bericht door Iejoor » do mei 02, 2013 14:59

Oh ja! Verrek!
Ik ben naast plasmadonor ook geregistreerd als stamcel- en bloedplaatjes donor. Via Sanquin ook.
Ik ga mee met Mystique; alle behandelingen en medicatie.. Of het allemaal nodig is? (Zeker als je kijkt naar verbanden tussen ziekten en eetpatronen..)
Maar goed, mocht ik zelf ziek worden en zoiets nodig hebben, dan zou ik het heel fijn vinden als er een geschikte donor zou zijn. De kans op een match is verrekte klein, dus daarom is extra belangrijk dat zoveel mogelijk mensen zich aanmelden.
Verder doe ik vooral voor dieren, maar dit is dus mijn 'mensending' zeg maar.
Elpida Shelter of Hope

Overstand

Bericht door Overstand » do mei 02, 2013 15:09

Iejoor schreef:Verder doe ik vooral voor dieren, maar dit is dus mijn 'mensending' zeg maar.
haha 8)

Renee1137

Bericht door Renee1137 » za mei 04, 2013 22:54

DeVegetarische schreef:Vaak overweeg ik vrijwilligerswerk, maar ik heb daar omheen een aantal dilemma's. Ik zou graag daklozen en/of eenzame bejaarden willen helpen, of bejaarden die een handje hulp kunnen gebruiken Dat zijn allebei groepen waar ik mee te doen heb. Ik wil alleen liever niet (bij bejaarden) een instelling helpen door gratis klusjes te doen die normaal gesproken/''eigenlijk'' betaald zijn: Dan help ik de oper-boef met zijn zakkenvullerij en help ik het systeem in stand houden dat mensen verwaarloosd worden in de naam van Mammon. Daklozenhulp, daar speelt dat issue niet echt... ja, zal zien.
Als je technisch bent, is een Repair Café misschien iets voor jou.
Overstand schreef:Hey Renee, als je ooit wordt opgeroepen, hoe halen ze dat precies uit je beenmerg? of zeg ik dat niet goed
Eerst krijg je nog een gesprek, of meer, met uitleg en of je het echt wel wilt doen. Je mag dan gewoon zeggen dat je je bedacht hebt en dat is niet erg (zonde van die moeite voor hun natuurlijk, maar dat mag iig gewoon van ze). Dan zijn er twee methoden. 1) Ze brengen je onder volledige narcose (je bent dus niet wakker) en dan halen ze met een naald materiaal uit je beenmerg, dus uit het binnenste van je bot. Volgens mij in je been. Daarna voel je je zeker enkele dagen best wel bekaf, zeg maar alsof je de Tour de France hebt gereden. 2) Ze geven je enkele dagen pilletjes waardoor de cellen die ze nodig hebben, in grotere mate dan normaal in je bloed komen. Tijdens deze dagen voel je je ook niet helemaal top. Daarna nemen ze de cellen uit je bloed - en dat is niet erg ingrijpend in vergelijking met volledige narcose. Volgens mij wordt vooral de tweede nu gebruikt, of iig steeds meer.
Mystique schreef:Ik twijfel er nog over. Ik ben in principe niet zo voor het sleutelen aan lichamen en ik vind dat artsen veel te snel mensen volproppen met troep of te snel het mes in iemand steken (ik vind het niet alleen, maar het is ook aangetoond dat medicijnen veel te snel worden 'aangeboden'.
Snap ik, maar stamcellen zijn vooral nodig voor mensen met leukemie (kanker in het bloed) en andere mensen wiens eigen stamcellen vernietigd zijn door chemotherapie en/of bestraling. Zonder die behandeling waren ze al dood geweest. Wat ze met gedoneerde stamcellen doen, is die bij die mensen implanteren, zodat ze daar het normale, natuurlijke werk van beenmerg weer kunnen opstarten (bloed maken enzo). Het is eigenlijk als een orgaandonatie (de persoon heeft zelf geen goed werkend orgaan meer en heeft echt een nieuwe nodig) behalve dat je stamcellen kan geven én ze zelf ook nog kan houden. Want ze vermeerderen zich gewoon, dus dat tijdelijke tekort dat bij jou ontstaat als je doneert vult zichzelf zo weer aan.

Anyway, wat ik vooral belangrijk vind is dat echt niemand leukemie krijgt door de keuzes die ze maken in hun leven. Als het nou longkanker was, dan had ik wel willen weten of diegene zwaar gerookt heeft, bijvoorbeeld :wink: etc. etc. Maar leukemie is echt pech hebben, en veel patiënten zijn nog maar een paar jaar oud.
Daarnaast ben ik alles behalve fan van het ziekenhuis. Ben er niet bang voor, maar vind het wel vies. Maar ik vind het wel erg belangrijk om zoiets te kunnen doen voor een ander, dus ik word nog eventjes heen en weer geslingerd tussen twee kanten. :)
Ik snap het wel hoor. Veel mensen hebben dat gevoel denk ik. Mijn vriend is ook zo, die zou bijv. ook wel bloed willen doneren maar hij heeft echt een probleem met dat er iets 'vreemds' in zijn lichaam komt dan (ook al is het maar 5 min. een naald in zijn arm). Hij slikt daarom ook nooit pijnstillers enzo :D Zelf heb ik geluk en maakt het me allemaal niet zo veel uit (ik ben vaak zelfs een beetje gefascineerd door dat soort dingen). Maar ja, daar heb jij niks aan :P

Wel raar eigenlijk want verder ben ik heel erg van natuurlijk en zonder ingrijpen leven enzo. Maar op het moment dat het ergens goed voor is, zeg ik, prima, zet die naald er maar in :P
Iejoor schreef: Maar goed, mocht ik zelf ziek worden en zoiets nodig hebben, dan zou ik het heel fijn vinden als er een geschikte donor zou zijn. De kans op een match is verrekte klein, dus daarom is extra belangrijk dat zoveel mogelijk mensen zich aanmelden.
Dat is in essentie ook mijn reden. Doe voor een ander wat je zou willen dat een ander voor jou doet. Beetje de kern van alle ethiek eigenlijk. Daarom ben ik ook vegan, en daarom doe ik dan zoiets ook.

Yamcha

Bericht door Yamcha » zo mei 05, 2013 16:29

Dat zou ik ook wel willen doen, stamcellen doneren.

Verder ben ik orgaandonor, maar ik ben eigenlijk van plan daar nog even mee te wachten ;)

En verder: milieuvriendelijk leven, af en toe oude mensen helpen met de stofzuiger door het huis halen, soms gewoon eens mensen een compliment geven, of een fijne dag wensen. En het menen. Er is zóveel wat je kunt doen, en hoewel ik soms best een angry vegan ben, ben ik verder wel dol op mensen, het is gewoon jammer dat ze vaak zo blind zijn......

Maar ik heb gezworen voortaan vredelievend te zijn, en vooral goed te willen doen, en dus behandel ik mensen die keuzes maken waar ik neit achter sta, ook goed en vriendelijk..... en dat is leuk. Ik vind het leuk om mensen blij te maken en dieren blij te maken.

Renee1137

Bericht door Renee1137 » ma mei 06, 2013 13:44

Yamcha schreef:Verder ben ik orgaandonor, maar ik ben eigenlijk van plan daar nog even mee te wachten ;)
Whahaha xD lol
En verder: milieuvriendelijk leven, af en toe oude mensen helpen met de stofzuiger door het huis halen, soms gewoon eens mensen een compliment geven, of een fijne dag wensen. En het menen. Er is zóveel wat je kunt doen, en hoewel ik soms best een angry vegan ben, ben ik verder wel dol op mensen, het is gewoon jammer dat ze vaak zo blind zijn......

Maar ik heb gezworen voortaan vredelievend te zijn, en vooral goed te willen doen, en dus behandel ik mensen die keuzes maken waar ik neit achter sta, ook goed en vriendelijk..... en dat is leuk. Ik vind het leuk om mensen blij te maken en dieren blij te maken.
Mooi!

Renee1137

Bericht door Renee1137 » do mei 09, 2013 15:00

Ik ga de Fairphone kopen die binnenkort uitkomt: http://fairphone.com/

Het is 's werelds eerste eerlijke smartphone: In smartphones zitten namelijk veel soms redelijk zeldzame stoffen (metalen) &c. die meestal in de meest gruwelijke omstandigheden worden gemijnd. Fairphone is al heel lang bezig de beste keuzes op dit gebied uit te zoeken en nu gaan ze bijna hun telefoon produceren. Je hebt nog 1,5 week om je geheel vrijblijvend in te schrijven om een uitnodiging te krijgen voor de (limited edition) pre-order, die als het goed is zo rond eind mei begint. Ze hebben minimaal 5000 pre-orders nodig om de productie uberhaupt te starten, anders is het gewoon over :o dus mocht je de aanschaf van een nieuwe telefoon overwegen, kijk dan ook even naar dit alternatief!

Hij gaat zonder abo (sim-lock vrij) 325 euro kosten. Zie verdere specificaties op de website.

Ik heb mijn oude telefoon al zowat 4 jaar geloof ik, en hij doet het nog goed maar heeft geen mogelijkheid tot internet, wat ik wel graag zou willen. Ik ben er eigenlijk niet voor een nieuwe telefoon te kopen als de oude het nog doet, maar ga deze dan bewaren als reserve en voor op vakantie (en andere risicovolle uitjes :P).

Iejoor

Bericht door Iejoor » do mei 09, 2013 16:03

Heb me ook aangemeld.
Elpida Shelter of Hope

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » vr mei 10, 2013 2:08

Renee1137 schreef:Ik ga de Fairphone kopen die binnenkort uitkomt: http://fairphone.com/

...

Hij gaat zonder abo (sim-lock vrij) 325 euro kosten. Zie verdere specificaties op de website.
Ik vind het interessant, maar zou mooi zijn als ik die bij mij t-mobile abbo kan krijgen. Die moet ik nl. binnenkort verlengen.

Kon trouwens niet vinden over pre-order. Heb wel aangemeld voor nieuwsbrief ofzoiets.

Iejoor

Bericht door Iejoor » vr mei 10, 2013 9:31

Vegantastic schreef:
Renee1137 schreef:Ik ga de Fairphone kopen die binnenkort uitkomt: http://fairphone.com/

...

Ik vind het interessant, maar zou mooi zijn als ik die bij mij t-mobile abbo kan krijgen. Die moet ik nl. binnenkort verlengen.

Kon trouwens niet vinden over pre-order. Heb wel aangemeld voor nieuwsbrief ofzoiets.
Hier ook t mobile die binnenkort verlengd moet worden!
Elpida Shelter of Hope

Ananas

Bericht door Ananas » zo mei 26, 2013 18:46

DeVegetarische schreef: Ja, overweeg vrijwilligerswerk. Maar ja. Ik wil geen wantoestanden in stand houden of als een gratis kracht gaan werken in een bejaardentehuis zodat de opperbaas z'n boevige zakken kan vullen.
Hoe denk je over vegan outreach? Door mensen te informeren over hoe ze (meer) vegan keuzes kunnen maken, red je veel dieren en help je mee om veganisme meer op de kaart te zetten.

De NVV doet steeds meer op dit gebied. De VeganChallenge is zo'n typisch outreach project waar nog veel hulp bij gebruikt kan worden. (Net als voor andere projecten van de vereniging overigens :).)

TonyJello

Bericht door TonyJello » zo mei 26, 2013 18:49

Ananas schreef:
DeVegetarische schreef: Ja, overweeg vrijwilligerswerk. Maar ja. Ik wil geen wantoestanden in stand houden of als een gratis kracht gaan werken in een bejaardentehuis zodat de opperbaas z'n boevige zakken kan vullen.
Hoe denk je over vegan outreach? Door mensen te informeren over hoe ze (meer) vegan keuzes kunnen maken, red je veel dieren en help je mee om veganisme meer op de kaart te zetten.

De NVV doet steeds meer op dit gebied. De VeganChallenge is zo'n typisch outreach project waar nog veel hulp bij gebruikt kan worden. (Net als voor andere projecten van de vereniging overigens :).)
Waar zijn de informerende topics hierover?

Plaats reactie