Wat doe jij voor een betere wereld?

Veganisme en religie/spiritualiteit. Filosofie. En andere onderwerpen mbt veganisme.

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Jasmijn
Leefwijze: veganist

Re: Wat doe jij voor een betere wereld?

Bericht door Jasmijn » vr jan 01, 2010 23:16

Vegantastic schreef:
Jasmijn schreef:
Ranna schreef:Of het nu Ghandi of een ander was weet ik niet zeker is ook niet zo belangrijk, het gaat om wat er gezegd is.
Het was wel Gandhi, maar hij deed dus meer dan alleen de change zijn die hij wilde zijn.
Ja idd.. Dat bedoelde ik ook. Gandhi besefte dat die verandering eerst moet beginnen met jezelf voordat je verder gaat. Doet me denken aan een gedicht over verzet:

"jezelf een vraag stellen
daarmee begint verzet
en dan die vraag aan een ander stellen"

Ik denk dat gandhi in deze zelfde lijn dacht.
Ranna schreef:En ook op de stille manier bereik je veel mensen doordat er over gesproken wordt met weer anderen die er ook weer over gaan nadenken en dingen gaan onderzoeken. Het is als een olievlek en ook al ben je daar zelf slechts indirect bij betrokken, jij bent wel de druppel die waar het mee begon.
Dat is zeker zo voor een deel. Het is goed als je in je directe omgeving mensen ook laat nadenken. Maar eigenlijk ben je op die manier bezig op kleine schaal wat je ook op grote schaal kan doen. Natuurlijk beslis je daar zelf over. Maar als ik zie hoeveel effect onze acties op straat kunnen hebben, dan vind ik het enorm jammer dat er niet meer mensen op straat te vinden zijn (hier bedoel ik vooral mee dat mensen niet actiever bezig zijn, door meer op diverse manieren in de samenleving te vinden te zijn).

De mensen bewegen als ze geprikkeld worden op meer plekken. Niet alleen in directe omgeving via vrienden of familie, maar ook als ze in andere maatschappelijke situaties geprikkeld worden.

Ik ben veganist geworden naar aanleiding van dat andere veganisten mij gewoon informeerde. Ik ging daardoor nadenken en besluiten nemen. Ik vind het jammer dat ik niet eerder veganisten op straat ben tegen gekomen die mij over die andere dingen informeerde.
wat is de beste manier om veranderingen bij mensen teweeg te brengen?
Er zijn vele manieren. En kan per persoon verschillen. Maar ik denk dat het nodig is dat er een diversiteit aan prikkels te vinden is in de samenleving naar een persoon toe. De ene keer een prikkel van een familielid of vriend, andere van een actievoerder op straat en weer een andere keer door politieke partijen die aandacht vragen rondom een onderwerp en zodoende je in de media daarover hoort.

Als deze prikkels samen is nodig. Dus wat ik graag zou willen is dat al die vegetariers/veganisten naast dat ze in hun directe omgeving direct of indirect mensen kunnen beinvloeden deze ook bekijken op welke andere manier ze actief nog meer kunnen inbrengen.

Ik weet zeker als mensen vaker met vegetariers/veganisten in de samenleving te maken krijgen (let op: wel op een positieve manier), dat het daardoor meer gewoon en acceptabel wordt die keuze te maken en mensen genoeg geprikkeld raken.
+1

Ranna

Bericht door Ranna » za jan 02, 2010 15:36

Ik verbaas me er over dat ook hier weer duidelijk wordt dat mensen niet accepteren dat een ander dingen anders doet dan zijzelf. Dat er steeds een oordeel is over hoe 'ze' het beter moeten of kunnen doen etc.

Laat iedereen doen wat hij wil en hoe hij het wil.

Als iemand actief de straat op wil vind ik dat prima, zal er niet over oordelen of toejuichen maar het is niet mijn manier, ook goed toch?
Volgens mij is een discussie bedoelt om van inzichten te wisselen niet elkaar te willen overtuigen.

Hier werd de vraag werd gesteld wat je voor een betere wereld doet en dat heb ik in mijn vorige posts voldoende uitgelegd lijkt me.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » za jan 02, 2010 16:09

Laat iedereen doen wat hij wil en hoe hij het wil.
Daar staat iedereen natuurlijk vrij in.
Ik verbaas me er over dat ook hier weer duidelijk wordt dat mensen niet accepteren dat een ander dingen anders doet dan zijzelf. Dat er steeds een oordeel is over hoe 'ze' het beter moeten of kunnen doen etc.
Ik accepteer je keuze wel. Alleen moet eerlijk zeggen dat ik gewoon teleurgesteld ben over dat veel veganisten en vegetariers erg passief ingesteld staan. Passief bedoel ik mee dat die hun leven leiden en dan onderweg misschien wat tegen komen en een zaadje planten e.d. Terwijl een actieve houding zoals Gandhi, Mandela, MLK, e.d. veel meer in de geschiedenis heeft opgeleverd. Waar was de wereld als Gandhi alleen zijn mening of informatie had gegeven aan een toevallige voorbijganger?

We staan daar zeker anders in en die keuze moet je zelf maken. Maar mijn post is vanuit mijn hart geschreven. Van wat ik voel en denk over dit. Mijn visie. En daar is het forum ook voor natuurlijk. ;)

Dus dat is niet negatief bedoeld tegenover jou of anderen die een andere keuze/benadering kiezen.

Granny
Leefwijze: part-time veganist
Contacteer:

Bericht door Granny » wo jul 07, 2010 7:35

Wat ik doe voor een betere wereld?
Ik werk als Yogalerares en Reikimaster en mag vanuit deze functies mensen begeleiden om weer zichzelf te worden. Wat ik vooral merk is dat mensen met vele maskers oplopen en ik vind het belangrijk dat iedereen mag zijn zoals hij is, dus ja ook vleeseters :wink: .
Yogashirt Online - Onlineshop met t-shirts voor Yoga, New age enz.: http://yogashirtsonline.spreadshirt.nl

taeka
Leefwijze: vegetarier

Bericht door taeka » wo jul 07, 2010 10:49

Hey, wat leuk granny, ook de shirts.
Ben zelf shamballa master, maar doe er weinig mee, want de mens gelooft niet meer in zichzelf of hun eigen geneeskracht, men wil iets tastbaars, een pilletje voor ieder kwaal.

Granny
Leefwijze: part-time veganist
Contacteer:

Bericht door Granny » wo jul 07, 2010 13:05

Ben zelf shamballa master, maar doe er weinig mee, want de mens gelooft niet meer in zichzelf of hun eigen geneeskracht, men wil iets tastbaars, een pilletje voor ieder kwaal.
Ik denk dat het belangrijkste is dat jijzelf overtuigd bent van je eigen kunnen zonder perfect over te willen komen, want we zijn tenslotte mensen.
Ik geloof in mijn eigen geneeskracht, maar weet uit ervaring dat ik niet alles kan en hoef te kunnen. :wink:
Yogashirt Online - Onlineshop met t-shirts voor Yoga, New age enz.: http://yogashirtsonline.spreadshirt.nl

vegalan

Bericht door vegalan » do jul 08, 2010 7:34

Door naar iets te (ver)wijzen als er genoeg voorwaarden zijn om verandering tot stand te brengen. Ik heb (en het heeft) geen zin om mensen te overtuigen van een ander standpunt als zij daar niet open voor staan en zich hardnekkig vasthouden aan eigen gewoontes of daar steeds weer in terugvallen.

Je kunt zonder macht (en dwang) de wereld (door onderwerping) niet veranderen, maar je kunt wel voorwaarden schepen en wijzen in de/een goede(?) richting. Er wordt echter vaker meer gewezen dan dat men voorwaarden schept om (die) verandering tot stand te brengen en het handelen moet je (volgens mij) meer baseren op het resultaat, dan alleen op een bevestiging van de waarden die deel uit maken van je eigen beleving. Dus niet iets doen omdat men (bijv. Voor het gevoel) iets uit wilt dragen, maar iets doen als dit resulteert in een/de (verlangde) verandering, ook al komt dit slechts voort uit je gewenste (handelende) aanwezigheid.

Als ik zo hier en daar lees dan krijg ik de indruk dat er een grote ommekeer is te verwachten, maar als ik naar de resultaten kijk dan is dit nogal teleurstellend, want je ziet geen grote toename in het aantal vegetariërs of veganisten. Als er 2000/2500 per jaar veg zouden worden (dat is enorm veel) dan heb je (als we geen rekening zouden houden met een toename door vergroting van het draagvlak en terugval) meer dan 6000/8000 jaar nodig om heel Nederland te bekeren, laat staan hoe lang het duurt voor dat je de hele wereld bevolking aan de soja krijgt.

De citaten van en/of Gandhi worden er soms ten onrechte bij gehaald, want het vegetarisme of veganisme verkondigde hij niet. Gandhi was niet alleen een voorbeeld maar ook een geliefd persoon en iemand die in bepaalde mate zelfs respect had voor zijn tegenstander omdat hij met hen (zonder geweld kon het niet anders) naar een oplossing wilde zoeken en wat resulteerde in begrip van de andere kant. Zijn strijdmethoden was: zelf het goede voorbeeld geven door af te zien van rijkdom, ongehoorzaamheid aan onredelijke wetten en hongerstakingen. Je kunt het handelen van Gandhi niet vergelijken met een groep betogers die zelf het goede voorbeeld niet geven, uitdragen en gezien de omstandigheden anders handelen dan hij mogelijk zou doen. Gandhi had ook de massa mee omdat er voor zijn standpunten een groot draagvlak was en de voorwaarde voor verandering al aanwezig waren, het was een zetje in de gewenste richting. Als het toen alleen om vegetarisme of veganisme zou gaan dan was er waarschijnlijk weinig verandering te verwachten onder de miljoenen moslims van zijn tijd?

.

TonyJello

Bericht door TonyJello » za mar 10, 2012 10:37

Mezelf van informatie blijven voorzien en blijven leren en ontwikkelen en blijven openstaan en nadenken over standpunten en ideeen van anderen.
:)
Veganist zijn.
Dieren in mijn omgeving zo veel mogelijk met rust laten en daar waar nodig omstandigheden verbeteren.
Een voorbeeld zijn (voor mensen... :grin: ).
Koken voor en met anderen.
Mensen in mijn omgeving zoveel mogelijk inlichten en tips geven.
Informatie delen met andere vegetariers en veganisten.
Lid zijn van NVV.
Deelnemen op dit forum.
Vrijwilliger zijn bij Dierenbelangen en Stichting Paard in Nood.
Meedoen aan e-mail- en handtekeningenacties.
Deelnemen aan acties en demonstraties op straat.
Vrijdag 16 december had ik me aangemeld om deel te nemen aan een actie in Maastricht van Dierenbelangen/ADC , maar heb ik me helaas afgemeld, omdat ik er nog niet aan toe was. Zaterdag 25 februari ben ik naar Maastricht gegaan om deel te nemen aan een anti-bont actie van Bite-Back, maar ik ben voor niets gegaan, want het was afgeblazen.(Ik heb nog wel een anti bont sticker van Pink! op een afvalbak geplakt) De manifestatie tegen megastallen, bio-industrie en afbraak van natuur en milieu, zaterdag 17 maart in Amsterdam wordt dan mijn eerste keer.
:grin:
Organisaties waar ik achter sta een helpende hand bieden, meedenken en waar mogelijk financieel bijdragen.
Ik ga binnenkort het woord Earthlings en mijn struisvogelkop (zie avatar) op mijn pols laten tattoeeren, met als doel in gesprek te raken met mensen die dat zien.
Alles zo positief mogelijk doen, als het kan met humor, zo goed mogelijk aansluitend op de belevingswereld van de ander, met respect voor de ander, maar keihard en confronterend daar waar nodig.
Laatst gewijzigd door TonyJello op ma mar 12, 2012 18:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Rick
Site Admin

Bericht door Rick » za mar 10, 2012 11:12

TonyJello schreef: Koken voor en met anderen.
Wellicht is het volgende dan een leuk idee, afgelopen week in de wereld draait door gezien:
http://www.thuisafgehaald.nl/

Je kunt aangeven dat je eten hebt voor iemand anders of je kunt aangeven dat je eten bij een ander wilt ophalen. Lijkt mij een mooie manier om 'stiekem' het veganisme te promoten ;)

TonyJello

Bericht door TonyJello » za mar 10, 2012 11:40

Jaa! Waanzinnig leuk! :good:

Er schoot me nog van alles te binnen (tijdens het houthakken... :grin: ) waarmee ik mijn lijstje nog kan aanvullen:

Zuinig zijn met energie, water en alles waar ik maar zuinig op kan zijn.
Geen voedsel verspillen of weggooien, dus niet laten verrotten, niet teveel maken, zoveel mogelijk gebruiken, dus ook bv. de stelen van de broccoli, voedsel invriezen. En wat ik niet eet, zoals bananenschillen, aardappelschillen, bruine randjes van spruitjes, notendoppen, klokhuizen, enz. gooi ik in de tuin en sommige dingen daarvan eten de kippen en de eenden op.
Ik heb een eigen groententuintje.
Boodschappen doen en winkelen met mijn rugzak, zodat ik niet overal plastic tasjes hoef aan te nemen, en als ik die wel eens heb, gebruik ik die vaker en uiteindelijk gebruik ik die als afvalzak in mijn pedaalemmer.
Zo weinig mogelijk voorverpakt voedsel kopen en geen voedsel kopen wat in overdreven milieu/natuur vervuilende verpakking zit.
Afval zo veel mogelijk scheiden.

Brent
Leefwijze: flexanist

Bericht door Brent » za mar 10, 2012 12:03

Als je een veganistisch leven leidt, krijg je vrij regelmatig de kans om actief met mensen in discussie te gaan over de redenen waarom je nooit leren schoenen meer draagt, waarom je dit of dat nooit neemt bij een etentje, waarom je geen ijs mee-eet, enzovoort.

Mensen die bijna alles eten zullen zich zelden of nooit op die manier hoeven te verantwoorden.
Daarmee wil ik zeggen dat alleen al het veganist zijn zelf je al tot een soort automatische "actievoerder" maakt, of je dat nu fijn vindt of niet.
Ik ben lid van de Partij van de Dieren en bestook soms politici van andere partijen met twitters over hun dieronvriendelijkheid.

Alleen al het veganistisch leven heeft een behoorlijke impact om je omgeving omdat je steeds weer met andere [niet-veganistische] mensen te maken hebt.
Zelfs als mensen er niet positief tegenover staan, dan nog is er een invloed op hun manier van denken.
Veganisme neemt geen centrale rol in in mijn levensbeschouwing, het is er slechts onderdeel van.
Ik zal bijvoorbeeld wel naar een demo gaan om de dieren in de Oostvaardersplassen meer ruimte te geven, maar niet zo snel meedoen aan een actie tegen het dragen van bont.
Wat niets zegt over mijn ideeen over het dragen van bont, ik ben er fel tegen.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » za mar 10, 2012 12:24

Rick schreef:
Wellicht is het volgende dan een leuk idee, afgelopen week in de wereld draait door gezien:

Je kunt aangeven dat je eten hebt voor iemand anders of je kunt aangeven dat je eten bij een ander wilt ophalen. Lijkt mij een mooie manier om 'stiekem' het veganisme te promoten ;)
Vond het jammer dat het afgedaan werd als uniek, terwijl je al tweetjemee.nl hebt.

TonyJello

Bericht door TonyJello » za mar 10, 2012 12:29

Brent schreef:
*Als je een veganistisch leven leidt, krijg je vrij regelmatig de kans om actief met mensen in discussie te gaan over de redenen waarom je nooit leren schoenen meer draagt, waarom je dit of dat nooit neemt bij een etentje, waarom je geen ijs mee-eet, enzovoort.
Mensen die bijna alles eten zullen zich zelden of nooit op die manier hoeven te verantwoorden.
Daarmee wil ik zeggen dat alleen al het veganist zijn zelf je al tot een soort automatische "actievoerder" maakt, of je dat nu fijn vindt of niet.*

Ja, dat ben ik met je eens, Brent. Ik vind het echt niet fijn om veganist zijn! De hele dag door word ik, omdat ik er nu als veganist nog meer oog voor heb, geconfronteerd met directe en indirecte ellende op de wereld en zo ontzettend veel dierenleed. Ik doe heel erg mijn best om daar niet achterlijk en depressief van te worden.
:(

vegalan

Bericht door vegalan » za mar 10, 2012 15:48

Het lijkt mij handiger om zoals gebruikelijk is te quoten, want dat is duidelijker dan het gebruik van kleurtjes ten minste als je dat wilt. :wink:

.

TonyJello

Bericht door TonyJello » za mar 10, 2012 17:17

Ja, dat wil ik ook, maar het lukt me nog niet goed en soms maar gedeeltelijk. Wil je me uitleggen hoe dat quoten gaat?

vegalan

Bericht door vegalan » za mar 10, 2012 17:25

[*quote="TonyJello"]Ja, dat wil ik ook, maar het lukt me nog niet goed en soms maar gedeeltelijk. Wil je me uitleggen hoe dat quoten gaat?[*/quote]

Zo maar dan zonder het sterretje * ;)

.

TonyJello

Bericht door TonyJello » za mar 10, 2012 17:36

Daar kan ik helemaal niets mee, sorry. :|

MoniqueS
Contacteer:

Bericht door MoniqueS » za mar 10, 2012 17:41

Als je een post wil quoten druk je op het tabje 'Quote' rechtsboven van die post.
Je komt dat in een zelfde soort scherm als wanneer je een antwoord gaat schrijven, maar dan met de gequote tekst er in. Je kunt dan je eigen tekst er achteraan zetten.

TonyJello

Bericht door TonyJello » za mar 10, 2012 17:57

:thanks:

Ananas

Bericht door Ananas » za mar 10, 2012 19:35

Vegantastic schreef:
Rick schreef:

Vond het jammer dat het afgedaan werd als uniek, terwijl je al tweetjemee.nl hebt.

Ik wou net zeggen, het klinkt als tweetjemee!

Plaats reactie