Wat doe jij voor een betere wereld?

Veganisme en religie/spiritualiteit. Filosofie. En andere onderwerpen mbt veganisme.

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Jasmijn
Leefwijze: veganist

Wat doe jij voor een betere wereld?

Bericht door Jasmijn »

Wat doe jij voor een betere wereld (naast veganist zijn)?

Deel jij bijvoorbeeldwel eens flyers uit met informatie over de dierindustrie, over bont, over proefdieren, over circussen met dieren? Sta jij wel eens met een megafoon en protestborden op straat? Deel jij heerlijke veganistische taarten uit om te laten zien hoe leuk, lekker en makkelijk veganisme eigenlijk is? Schrijf jij colums, artikelen, strips, brieven, boeken, en publiceer jij die? Ben jij kunstenaar en laat je via die weg mensen nadenken over een betere wereld? Werk je in een dierenasiel, dierenopvangcentrum, op de dierenambulance? Werk je in een vegetarisch/veganistisch eethuisje?

Ik stel deze vraag omdat het mij opvalt dat het altijd dezelfde individuen zijn die acties coordineren en mee gaan, omdat anders niemand het doet. Waar zijn de veganisten?

Veganist zijn is cool en een hele belangrijke stap, maar aan thuiszittende veganisten hebben we niet zo veel. We moeten meer onze stem laten horen. Al zouden er maar 10 meer actieve veganisten zijn, als die elke week, elke maand, elke ... even tijd vrij maken voor een actie hier of daar, dan zouden we zoveel meer kunnen bereiken...

Kijk bijvoorbeeld eens op http://www.biteback.be" target="_blank, http://www.stopdierproeven.org" target="_blank of http://www.respectvoordieren.nl" target="_blank en meld je aan als vrijwilliger. De dieren hebben jou nodig.
JudithK
Contacteer:

Re: Wat doe jij voor een betere wereld?

Bericht door JudithK »

Ik vind het heel goed dat jij en anderen de straat op gaan en op die manier actie voeren, maar nee dat is niet iets wat ik snel zou doen.

Wat ik wel doe? Ik probeer mensen om mij heen bewust te maken van het dierenleed in de vee industrie. Om mij heen betekent vrienden, familie, ouders van Meilans vriendinnen e.d. En ik heb een forum voor kletsende moeders (http://www.kletsmama.nl" target="_blank). Hierop plaats ik soms een bericht om mensen aan het denken te zetten en dit lukt aardig. Een tijdje terug heb ik een artikel geplaatst over de belasting op het milieu van vlees eten. Dit werd wel gewaardeerd en opende de ogen van velen. Iet later had ik een poll gehouden over wat iedereen eet. Er waren twee vegetariërs. Door mijn eerder geplaatste artikel schreven verschillende moeders dat ze bewust een of meerdere dagen per week minder vlees zijn gaan eten. Voor veganisten klinkt dit misschien onbeduidend, maar ik was er toch blij mee. Alle kleine beetjes helpen en voor de meeste vleeseters is het toch een eerste stap om tenminste bewust minder vlees te gaan eten.
Trotse moeder van Meilan, Yaël en Leia!
JesseL

Bericht door JesseL »

Ja ik vind het ook erg goed dat er actie gevoerd wordt. :govegan:
Zelf heb ik dit vroeger ook veel gedaan. (Toen nog minder op dierwelzijn gericht). Zo heb ik ook min of meer Judith leren kennen. (Bij de JS). :D
Op dit moment heb ik er de zin en kracht niet voor. Ook de tijd is schaars met een eigen bedrijfje en twee kinderen. Verder kost het reizen naar actieplekken ook nog een hoop geld.
Op dit moment kies ik dus voor andere manieren, net zoals Judith. Ik ben erg actief op verschillende fora en probeer daar ook mensen te overtuigen en aan het denken te zetten. Dat lijkt kleinschalig, maar levert soms nog meer resultaat op dan actievoeren...
Maar wie weet verandert het nog eens en ga ik ook weer op andere manieren actief actie voeren. En wellicht zijn er in de toekomst weer twee actievoerdertjes bij als onze kinderen net zo politiek en maatschappelijk geëngageerd worden als hun ouders. ;)
Justme1234

Bericht door Justme1234 »

Werken aan een stappenplan voor een effectieve voor uiteindelijk minimaal 10% belasting op vlees en vis in Nederland. In onregelmatige stukjes gehakt uiteraard en over een langere periode verspreid.
Ananas

Bericht door Ananas »

Ik geef voorlichting (namens de dierenbescherming) op basisscholen, o.a. over wilde dieren in het circus. Poppenkast voor groep 1 en 2. Je kan niet vroeg genoeg beginnen toch!

Daarnaast nodig ik heel vaak mensen uit om hier mee te eten en ik heb, toen ik nog wat meer tijd had, ook wel eens een soort van eetcafé hier thuis gegeven, waarbij iedereen voor 5 euro 3 gangen vegan kon eten.

Ik mail bedrijven regelmatig en vraag overal naar vegan producten, om mensen er bewust van en wegwijs mee te maken.

Dat soort dingen doe ik veel liever dan de straat op met zo'n groep. Ik heb ook niet het idee dat daar veel mee bereikt wordt, eerlijk gezegd. Maar ik kan me wel voorstellen dat het mensen het gevoel geeft volledig voor hun principes te gaan.
Ranna

Bericht door Ranna »

Je stelt een moeilijk vraag Ananas.
Het is niet voor iedereen gelijk hoe een betere wereld er uitziet.

Zelf ben ik een stille 'wereldverbeteraar' in de zin van, door mijn manier van leven en praten gaan mensen vaak vragen stellen als ze interesse hebben. Van daaruit krijg je vaak de leukste gesprekken en zet je mensen heel vaak aan het denken. En ook al veranderen ze niet direct hun eigen eet- of leefgewoontes, het zaadje is geplant, denk ik dan maar.
Het is zo al vaker voorgekomen dat ik een tijd later weer iemand tegenkom die naar aanleiding van ons gesprekje dan toch anders over dingen is gaan denken en bewustere keuzes maakt.

Je hoeft niet altijd met een spandoek de straat op om veranderingen teweeg te brengen.
Was het niet Ghandi die heeft gezegd: 'Be the change you want to see in the world' ?

Ik denk dat door juist niet te gaan schreeuwen maar rustig je weg te gaan je meer mensen bereikt en minder tegen de borst stuit waardoor ze veel meer geneigd zijn met je in gesprek te gaan, nieuwsgierig worden en meer willen weten.
Zen

Bericht door Zen »

Ranna schreef: Ik denk dat door juist niet te gaan schreeuwen maar rustig je weg te gaan
Je geeft nu een heel zwart-wit beeld van hoe je hiermee om kunt gaan. Tussen deze twee ligt een enorm 'grijs' gebied. Zo kun je prima actief zijn in het benaderen van mensen om hen iets duidelijk proberen te maken, zonder te 'schreeuwen'.
Cut cold stone with a warm heart
Jasmijn

Bericht door Jasmijn »

Het 'stille wereldverbeteren' door op jouw manier te leven, wat ik erg goed vind natuurlijk, kan heel goed samen gaan met andere dingen. Zo kun je in je eigen omgeving heel wat mensen aan het nadenken zetten over de persoonlijke keuzes die jij maakt, maar je kunt de kring van mensen die je bereikt uitbreiden door ook ergens anders jouw manier van leven tentoon te spreiden (om maar wat te noemen: politiek lobbyen, stille protesten, ludieke acties, met grote fotoborden de straat opgaan om aan de hand hiervan een gesprek aan te knopen etc.). Dit hoeft niet perse schreeuwend of agressief te zijn. ;)
Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic »

Ranna schreef:Je hoeft niet altijd met een spandoek de straat op om veranderingen teweeg te brengen.
In principe wel. Wil je steeds individuen veranderen of wil je de wereld veranderen?
Was het niet Ghandi die heeft gezegd: 'Be the change you want to see in the world' ?
Gandhi was niet een stille wereldverbeteraar. Hij ging de straat op.

Zoals andere al zeggen.. het is niet zo dat je schreeuwend de straat op moet ofzo.

Zoals je beschrijft hoe je nu op een stille manier mensen in omgeving aanzet tot nadenken kan je ook actief op straat doen bv. Via stands of met mensen in gesprek raken op straat met een actie.
Jasmijn

Bericht door Jasmijn »

Ananas schreef:Ik geef voorlichting (namens de dierenbescherming) op basisscholen, o.a. over wilde dieren in het circus. Poppenkast voor groep 1 en 2.
Cool :D
Justme1234 schreef:Werken aan een stappenplan voor een effectieve voor uiteindelijk minimaal 10% belasting op vlees en vis in Nederland.
Hoe ga je dit doen?
Ranna

Bericht door Ranna »

Zen schreef:Ik denk dat door juist niet te gaan schreeuwen maar rustig je weg te gaan.
Met schreeuwen bedoel ik niet zozeer stemverheffen, ik bedoel het ruimer als in, iemand je mening opdringen op wat voor manier dan ook.
Ik weet hoe ík daarop reageer als het op dat soort dingen aankomt en het mij overkomt en vind dat iedereen zijn weg moet gaan, zijn dingen moet leren, op zijn eigen tijd en in zijn eigen tempo.
Vegantastic schreef:Wil je steeds individuen veranderen of wil je de wereld veranderen?
Verander de wereld, begin bij jezelf. Je kent het vast wel.
De wereld bestaat uit individuen dus zul je daar moeten zijn te beginnen bij jezelf.
Of het nu Ghandi of een ander was weet ik niet zeker is ook niet zo belangrijk, het gaat om wat er gezegd is.
Jasmijn schreef:Het 'stille wereldverbeteren' door op jouw manier te leven, wat ik erg goed vind natuurlijk, kan heel goed samen gaan met andere dingen. Zo kun je in je eigen omgeving heel wat mensen aan het nadenken zetten over de persoonlijke keuzes die jij maakt, maar je kunt de kring van mensen die je bereikt uitbreiden door ook ergens anders jouw manier van leven tentoon te spreiden (om maar wat te noemen: politiek lobbyen, stille protesten, ludieke acties, met grote fotoborden de straat opgaan om aan de hand hiervan een gesprek aan te knopen etc.). Dit hoeft niet perse schreeuwend of agressief te zijn. ;)
Zie mijn reactie op Zen :wink:
En ook op de stille manier bereik je veel mensen doordat er over gesproken wordt met weer anderen die er ook weer over gaan nadenken en dingen gaan onderzoeken. Het is als een olievlek en ook al ben je daar zelf slechts indirect bij betrokken, jij bent wel de druppel die waar het mee begon.

Iemand kan pas veranderen als hij daaraan toe is. Iedereen loopt een bepaald traject van ontwikkeling af in zijn levens. Je kunt niemand dwingen te veranderen of te ontwikkelen. Je kunt enkel de mogelijkheden scheppen voor een ander om te leren. Het is aan de ander om dat op te pikken en dat zal niet eerder gebeuren dan dat hij een bepaalde ontwikkeling heeft doorgemaakt en hij zover is.

Het is niet mijn ding de straat op te gaan met borden of wat dan ook. Soms kan dat goed zijn om aandacht ergens op te vestigen dat zal ik niet ontkennen maar het is niet mijn manier.
*Martijn*

Bericht door *Martijn* »

Wat mij bijvoorbeeld sterk raakte was een vriendin die naast haar huis het web van een spin opnieuw vastmaakte, dat de spin op hoofdhoogte bij een struik over een doorgang gesponnen had. Ze deed dat heel vanzelfsprekend. Niets van poespas, geen folders, geen verhalen.
Zen

Bericht door Zen »

Ranna schreef:
Zen schreef:Ik denk dat door juist niet te gaan schreeuwen maar rustig je weg te gaan.
Met schreeuwen bedoel ik niet zozeer stemverheffen, ik bedoel het ruimer als in, iemand je mening opdringen op wat voor manier dan ook.
Raar dat je rustig iemand informeren ook 'schreeuwen' noemt dan. Dat is het namelijk niet.
Ook raar dat je alles op een hoop gooit, getuige het 'op welke manier dan ook'.

'Opdringen' is ook perceptie. Het is puur subjectief. Ik weet uit ervaring dat veel mensen het helemaal niet zo ervaren. Zo zijn er ook genoeg mensen die dankbaar zijn voor een eye-opener of zelfs een wake-up call die er alleen maar kwam doordat anderen actief een boodschap naar hen uitdroegen...
Ranna schreef:Ik weet hoe ík daarop reageer als het op dat soort dingen aankomt en het mij overkomt en vind dat iedereen zijn weg moet gaan, zijn dingen moet leren, op zijn eigen tijd en in zijn eigen tempo.
En andere mensen reageren daar weer anders op. Dat jij er kennelijk(?) niet goed op reageert als andere mensen jou benaderen, zegt nog niet dat dat in het algemeen ook voor andere geldt.

Als je kijkt naar de historie zie je juist dat veel belangrijke bewustzijnsomschakelingen tot stand zijn gekomen doordat er mensen opstonden en dit bewustzijn actief uitdroegen. In bepaalde gevallen ging dat zelfs gepaard met scherpe kritiek (veroordeling van strijdige ideologie) en strijd. Als iedereen heel terughoudend zou zijn in het aan de kaak stellen van grove misstanden dan zou er nog veel meer ellende zijn, simpelweg omdat veel mensen dan niet in aanraking gekomen zouden zijn met compassievolle ideologieën en levensstijlen.

Veel mensen op dit forum zouden waarschijnlijk geen vegan zijn wanneer ze niet door hulp van anderen geïnformeerd waren.

Als laatste over de quote van Ghandi; ik denk juist dat je die mag interpreteren als een pleidooi om actief het positieve voorbeeld te geven (van hoe het ook kan).
Jasmijn

Bericht door Jasmijn »

Dat met borden de straat op gaan niet jouw manier is Ranna, dat is een ander verhaal.
Overigens dacht ik zelf tot anderhalf jaar terug ook dat actie voeren helemaal niks voor mij was, maar na het gewoon een keer geprobeerd te hebben, ontdekte ik dat het mij best goed af ging en dat we veel positieve reacties kregen van mensen die het met ons eens zijn, wat kracht geeft om door te gaan voor de betere wereld. Soms moet je het gewoon een keer doen om te ervaren hoe het is en wat je ermee kan bereiken.
Ranna schreef:Met schreeuwen bedoel ik niet zozeer stemverheffen, ik bedoel het ruimer als in, iemand je mening opdringen op wat voor manier dan ook.
Ik weet hoe ík daarop reageer als het op dat soort dingen aankomt en het mij overkomt en vind dat iedereen zijn weg moet gaan, zijn dingen moet leren, op zijn eigen tijd en in zijn eigen tempo.
Jawel, maar dan moet je de voorwaarden voor die verandering wel scheppen (wat je zelf ook al zegt). Het is wel heel schattig als je je bek niet open trekt 'omdat je niet je mening wilt opdringen', maar als dat tot consequentie heeft dat er nog steeds op grote schaal zoveel dierenleed is, terwijl je daar makkelijk wat aan had kunnen doen met wat meer actieve veganisten... Tja, eigen keuze he??

Er zijn zoveel mogelijke manieren om je medemens informatie te verstrekken, zonder dat je nou perse heel erg opdringereg over komt.
Ranna schreef:Verander de wereld, begin bij jezelf.
Verbeter jezelf, begin bij de wereld! :grin:
Nee maar serieus, bij jezelf beginnen is natuurlijk logisch, maar laat het alsjeblieft niet eindigen bij jezelf, want dan komen we niet ver.
Ranna schreef:Of het nu Ghandi of een ander was weet ik niet zeker is ook niet zo belangrijk, het gaat om wat er gezegd is.
Het was wel Gandhi, maar hij deed dus meer dan alleen de change zijn die hij wilde zijn.
Ranna schreef:En ook op de stille manier bereik je veel mensen doordat er over gesproken wordt met weer anderen die er ook weer over gaan nadenken en dingen gaan onderzoeken. Het is als een olievlek en ook al ben je daar zelf slechts indirect bij betrokken, jij bent wel de druppel die waar het mee begon.
Zeker zeker, maar ik vind ook dat het een het ander niet hoeft uit te sluiten.
Zen

Bericht door Zen »

*Martijn* schreef:Wat mij bijvoorbeeld sterk raakte was een vriendin die naast haar huis het web van een spin opnieuw vastmaakte, dat de spin op hoofdhoogte bij een struik over een doorgang gesponnen had. Ze deed dat heel vanzelfsprekend. Niets van poespas, geen folders, geen verhalen.
Zo ken ik er nog wel een paar.

Iedereen heeft wel bepaalde gedragingen die tot stand zijn gekomen door een eigen ontdekkingsreis so to speak, afgaand op het eigen gevoel of wat dan ook, maar zelfs daar kunnen bepaalde ervaringen met anderen aan ten grondslag liggen. Daar tegenover staan zeker zoveel overtuigingen (en handelingen daar naar) die voortkomen uit bepaalde informatie die men -via anderen- heeft verkregen. Van ouders, school, de media tot aan folders op straat van wildvreemden. Door opvoeding en ervaringen door het leven heen ontwikkelen mensen hun meningen en opvattingen.
Zen

Bericht door Zen »

Ranna schreef:Verander de wereld, begin bij jezelf.
Hoewel de essentie hiervan zeker z'n waarde heeft is dit uiteindelijk natuurlijk een dooddoener wanneer je ermee impliceert dat je niet actief anderen bewuster kan maken, laat staan kritisch kan zijn tegenover anderen, totdat je zelf perfect bent (dat is immers een onhaalbare kaart).

Sterker nog; ik denk dat je beter veganist kunt zijn en je kunt toewijden aan het uitdragen van veganisme (met het streven om ook andere mensen enthousiast te krijgen over veganisme) dan dat je nog meer bezig bent met jezelf met als doel zo puur mogelijk te worden.
Ranna schreef: Je kunt niemand dwingen te veranderen of te ontwikkelen.
Ik snap je punt niet helemaal. Door iemand te informeren dwing je toch ook niemand ergens toe?
Het idee is net zo goed dat je een zaadje plant, net zoals wanneer jij een vriendin uitnodigt en vegan voor haar kookt. Het enige verschil is dat je de mensen die je spreekt niet persoonlijk kent.
Ranna schreef:Je kunt enkel de mogelijkheden scheppen voor een ander om te leren. Het is aan de ander om dat op te pikken en dat zal niet eerder gebeuren dan dat hij een bepaalde ontwikkeling heeft doorgemaakt en hij zover is.
Die ontwikkeling kan net zo goed zijn de confrontatie met een protestbord of een gesprek met een vrijwilliger van een dierenbelangenorganisatie. Verder is het natuurlijk aan de persoon zelf, maar dat staat ook nergens ter discussie volgens mij...
*Martijn*

Bericht door *Martijn* »

Zen schreef:
*Martijn* schreef:Wat mij bijvoorbeeld sterk raakte was een vriendin die naast haar huis het web van een spin opnieuw vastmaakte, dat de spin op hoofdhoogte bij een struik over een doorgang gesponnen had. Ze deed dat heel vanzelfsprekend. Niets van poespas, geen folders, geen verhalen.
Zo ken ik er nog wel een paar.
Dit komt op mij erg onaangenaam over. Ik vertel over iets wat mij geraakt heeft en jij bagetelliseert het. Met zo'n benadering zal je mij niet gauw voor jouw zaak winnen.
Zen

Bericht door Zen »

*Martijn* schreef: Dit komt op mij erg onaangenaam over. Ik vertel over iets wat mij geraakt heeft en jij bagetelliseert het. Met zo'n benadering zal je mij niet gauw voor jouw zaak winnen.
Ik vind dat jij met jouw opmerking de discussie juist niet serieus neemt (folders, verhalen en 'poespas' notabene) omdat het over een ervaring gaat waar iedereen er wel een aantal van kan noemen. Dat doet verder niets af aan de waarde van zo'n ervaring, maar in het licht van deze discussie ontgaat me de relevantie. En hoezo 'mijn zaak'?

Wat ik onaangenaam vind is o.a. een posting van jou in het topic 'Dierenvellen', maar ik heb daar maar niets over gezegd. En dan nu dit. :|

Wat mij betreft mag het nu weer ontopic.
*Martijn*

Bericht door *Martijn* »

Zen en ik hebben buiten deze draad om hierover uitgewisseld. Ook wat mij betreft kan het nu weer on topic.

De vraag was (volgens mij, inmiddels): wat is de beste manier om veranderingen bij mensen teweeg te brengen?
Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic »

Jasmijn schreef:
Ranna schreef:Of het nu Ghandi of een ander was weet ik niet zeker is ook niet zo belangrijk, het gaat om wat er gezegd is.
Het was wel Gandhi, maar hij deed dus meer dan alleen de change zijn die hij wilde zijn.
Ja idd.. Dat bedoelde ik ook. Gandhi besefte dat die verandering eerst moet beginnen met jezelf voordat je verder gaat. Doet me denken aan een gedicht over verzet:

"jezelf een vraag stellen
daarmee begint verzet
en dan die vraag aan een ander stellen"

Ik denk dat gandhi in deze zelfde lijn dacht.
Ranna schreef:En ook op de stille manier bereik je veel mensen doordat er over gesproken wordt met weer anderen die er ook weer over gaan nadenken en dingen gaan onderzoeken. Het is als een olievlek en ook al ben je daar zelf slechts indirect bij betrokken, jij bent wel de druppel die waar het mee begon.
Dat is zeker zo voor een deel. Het is goed als je in je directe omgeving mensen ook laat nadenken. Maar eigenlijk ben je op die manier bezig op kleine schaal wat je ook op grote schaal kan doen. Natuurlijk beslis je daar zelf over. Maar als ik zie hoeveel effect onze acties op straat kunnen hebben, dan vind ik het enorm jammer dat er niet meer mensen op straat te vinden zijn (hier bedoel ik vooral mee dat mensen niet actiever bezig zijn, door meer op diverse manieren in de samenleving te vinden te zijn).

De mensen bewegen als ze geprikkeld worden op meer plekken. Niet alleen in directe omgeving via vrienden of familie, maar ook als ze in andere maatschappelijke situaties geprikkeld worden.

Ik ben veganist geworden naar aanleiding van dat andere veganisten mij gewoon informeerde. Ik ging daardoor nadenken en besluiten nemen. Ik vind het jammer dat ik niet eerder veganisten op straat ben tegen gekomen die mij over die andere dingen informeerde.
wat is de beste manier om veranderingen bij mensen teweeg te brengen?
Er zijn vele manieren. En kan per persoon verschillen. Maar ik denk dat het nodig is dat er een diversiteit aan prikkels te vinden is in de samenleving naar een persoon toe. De ene keer een prikkel van een familielid of vriend, andere van een actievoerder op straat en weer een andere keer door politieke partijen die aandacht vragen rondom een onderwerp en zodoende je in de media daarover hoort.

Als deze prikkels samen is nodig. Dus wat ik graag zou willen is dat al die vegetariers/veganisten naast dat ze in hun directe omgeving direct of indirect mensen kunnen beinvloeden deze ook bekijken op welke andere manier ze actief nog meer kunnen inbrengen.

Ik weet zeker als mensen vaker met vegetariers/veganisten in de samenleving te maken krijgen (let op: wel op een positieve manier), dat het daardoor meer gewoon en acceptabel wordt die keuze te maken en mensen genoeg geprikkeld raken.
Plaats reactie