kweekvlees

Veganisme en religie/spiritualiteit. Filosofie. En andere onderwerpen mbt veganisme.

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
stippel
Leefwijze: flexanist

kweekvlees

Bericht door stippel »

http://www.kennislink.nl/publicaties/bi ... het-buisje" target="_blank

Vlees zonder dierenleed, wat vinden jullie ervan?
Zouden jullie het eten moest het te koop zijn in de supermarkt?
Zen
Leefwijze: veganist

Re: kweekvlees

Bericht door Zen »

Hier een eerder topic over hetzelfde onderwerp. :)

Ik zou het niet eten.

"Hoogleraar Vleeswetenschappen" :hmm:
Laatst gewijzigd door Zen op do dec 17, 2009 17:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Cut cold stone with a warm heart
JesseL

Bericht door JesseL »

Los van de ethische aspecten, heb ik momenteel helemaal geen behoefte aan echt vlees. Ik ben dik tevreden met de veganistische vleesvervangers.
Ik heb wel erg behoefte aan een goede echt naar kaas smakende kaasvervanger. Misschien kunnen ze dat ook kweken. ;)
Ik geloof wel wat in de replicator techniek van Star trek. Kaas en vlees bestaan gewoon uit een bepaalde samenstelling van moleculen. In theorie moet je dat dus gewoon kunnen namaken, zonder kweken en zonder dat het iets met dieren te maken heeft. Maar goed, dat is nog verre toekomst muziek.
Berti
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Berti »

hmmm alles waar mee gerotzooid is of wat uit het lab komt vind ik dat je dat met argusogen zou moeten bekijken.
als vegan hebben we zoveel dingen die we kunnen maken (vooral) en het aanbod aan vervangers wordt steeds beter (zeker nu via http://www.heerlijk-vegetarisch.nl" target="_blank ) dat ik me ook afvraag wat dat reageerbuisvlees nou zou toevoegen.
ehm eigenlijk is quorn ook zoiets maar dan net even anders (op basis van schimmels)
taeka
Leefwijze: vegetarier

Bericht door taeka »

Het gaat er niet om wat wij er van vinden, maar wat de vleeseter er van vind en dat is best wel goed, want ik heb liever dat iedere vleeseter kweekvlees eet dan dieren, dus van mij mogen ze er vandaag mee beginnen en dan alle vee-fabrieken weg en alle slachthuizen weg.
Dus een heel goed ding, kweekvlees, als de vlees-industrie maar opgedoekt word.
Erik van Zomeren
Locatie: Zutphen, The Netherlands, Earth, Solar System, Milky Way

Bericht door Erik van Zomeren »

Voor het dierenwelzijn zou kweekvlees een vooruitgang kunnen zijn. Dus dat is in dat opzicht winst. Toch zou ik wel eens willen weten wat de consequenties in de volle breedte eigenlijk zijn van het massaal produceren en consumeren van kweekvlees. Ik heb zo'n onbestemd gevoel dat er hier heel veel addertjes onder het gras zitten.
THIS happens when we don't go vegan
Denken "Wij zijn beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest !
taeka

Bericht door taeka »

Maakt mij niet zoveel uit, het vlees van nu is ook heel schadelijk voor je gezondheid, dus deze mensen nemen sowiezo al een risico.
Waarom zou je medelijden moeten hebben met vleeseters, hebben zij die dan wel.
Dave

Bericht door Dave »

Kweekvlees lost het voedselprobleem niet op en zeker niet op korte termijn. Het is een hitech product waar bovendien intellectueel eigendom/patent op zal zitten. Mensen worden nog afhankelijker gemaaakt van grote corporaties. Bovendien is het duur en kost het veel energie. Qua aminozuren voegt het niets toe dan natuurlijk verkregen groenten en soja die de natuur gratis voor je laat groeien.

Mensen denken teveel in sci-fi oplossingen en niet in praktische en direct voor de hand liggende oplossingen, omdat ze hun consumptiegedrag niet willen aanpassen.
Berti

Bericht door Berti »

ja de fabrikanten weten dat maar al te goed...de gemakzucht van de mens.
ik denk ook niet dat het iets oplost, want zolang er vlees te koop BLIJFT......
persoonlijk zou ik een vleestax niet zo gek vinden, maar dan heb je de zuivel nog.

(nu bijna drie maanden vegan en begin steeds meer het totale plaatje te zien...)
taeka

Bericht door taeka »

Er zijn ook mensen die graag vlees eten, maar toch wel een beetje tegen de dierenleed zijn en als deze mensen dan kweekvlees gaan eten, mij best.
Als kweekvlees er voor zorgt dat er minder dieren worden geslacht, dan ben ik voor.
Hanneke

Bericht door Hanneke »

Nee, ik zou het niet eten. Ik moet niets hebben van al dat gemanipuleerde "voedsel". Veel energie om het te produceren. Gezond? Ik betwijfel het. Wordt het voedselvraagstuk ermee opgelost. Ik denk het niet. Worden er minder dieren om geslacht? :?:

Ik vind het weer een raar verhaal. Als er maar geld verdiend wordt. Maakt niet uit hoe.

Hanneke
Berti

Bericht door Berti »

yep.....maar dat is hoe het werkt helaas.
nee het zou het voedselvraagstuk niet oplossen en er worden ook niet minder dieren om geslacht op wereldbasis misschien wel in eigen land....op lange termijn heel misschien maar dat weet je gewoon niet.
taeka

Bericht door taeka »

Hanneke, dacht je dat het vlees van vandaag de dag niet gemanipuleerd is.
Genetisch gemanipuleerd voedsel krijgt het vee en dan worden ze nog volgespoten met allerlei antibiotica.
Vlees staat eigenlijks voor spieren, maar dat hebben dieren niet, want ze krijgen geen beweging.
Dus wat is nu vlees, waterige rommel vol chemicalien, waar flink wat kruiden op moet, anders smaakt het nergens meer na.
Dus is kweekvlees misschien een stuk minder schadelijker.
Veganlove

Bericht door Veganlove »

stippel schreef:http://www.kennislink.nl/publicaties/bi ... het-buisje" target="_blank

Vlees zonder dierenleed, wat vinden jullie ervan?
Zouden jullie het eten moest het te koop zijn in de supermarkt?
Ik zou het zelf niet eten, ik vind het nogal belachelijk, hypocriet en hebberig van mensen namelijk.. als mensen echt zo om dieren zouden geven en niet willen dat ze lijden dan worden ze toch gewoon vega of vegan?
Al zouden mensen eens wat meer in hun gevoel gaan zitten en niet in hun "hebberigheid en luxe probleempjes" had dit alles niet eens nodig geweest.
"The greatness of a nation and its moral progress can be judged for the way in wich its animals are treated" - Gandhi.
taeka

Bericht door taeka »

Nee, precies, maar de mens kiest voor gemakzucht en gewoonte en willen liever niet weten waar hun voedsel wegkomt als het maar lekker is.
Wen

Bericht door Wen »

Aangezien ik geen noten ,bonen, soja,.... kan eten, zou ik het zeker eten als er absoluut geen dieren voor worden gebruikt
Plaats reactie