Doneren

Veganisme en religie/spiritualiteit. Filosofie. En andere onderwerpen mbt veganisme.

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Vegantastic
Site Admin
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Re: Doneren

Bericht door Vegantastic » wo jul 17, 2013 17:23

ARTHUR schreef: Verder is het Goede Doelen Boek dus heel handig; met cijfers en statistieken van uitgegeven en ontvangen gelden en hoeveel betaalde en onbetaalde medewerkers het kent.
Maar dat is waarschijnlijk beperkt tot vooral de CBF keur goede doelen e.d.?

MBVegan31

Bericht door MBVegan31 » wo jul 17, 2013 21:58

Ze kwamen vanavond nog weer langs voor het Kankerfonds...
'heeft u een minuutje"

'ik heb best een minuutje, maar kan je nu al vertellen dat ik geen lid ga worden en ook niets ga doneren'

'ok dan wens ik u nog een fijne avond'

'Ja u ook (y)'

Skyclad

Bericht door Skyclad » do jul 18, 2013 1:42

DeVegetarische schreef:Ben je jood?
En dan noemen ze mij ontactisch...

Kankerbestrijding, ugh, dat is echt vreselijk. Yay, middel tegen kanker, en dan kunnen zeker alleen verzekerden een geneesmiddel krijgen en dat het geld naar farmaceutische bedrijven gaat (die natuurlijk ook nog eens vernieuwing tegenhouden de eerste 10 jaar door patenten) en de onverzekerden zoals...uhm...90% van de wereldbevolking die kunnen zeker creperen. Lijkt me meer een donatie naar investeerders van farmaceutische bedrijven dan naar kankerpatiënten. Die hebben er op dit moment niks aan met alle middeleeuwse behandelingen die er nu zijn.

Astma fonds is ook zo'n ramp, nog nooit ene fuck van die gasten gekregen en ik heb toch echt astma. Oh is nu het Longfonds dus krijgen alleen maar alle COPD'rs die hun eigen longen verkloot hebben gratis testen. Voor mij waren zelfs ademhalingstechnieken teveel gevraagd.

Stichting AAP, asiels en particulieren die zich inzetten voor dieren kunnen mijn geld krijgen, de rest van die doelen kunnen de pot op. Gehandicapte kind...ugh...ik ben zelf gehandicapt en heb nog nooit ene cent van ze gezien. Ze helpen...maar wie?! Zo transparant als een glas bier. Een vol glas bier.

MBVegan31

Bericht door MBVegan31 » do jul 18, 2013 7:14

Juist ik vond het ook jammer dat hij eigenlijk direct doorliep. Meestal proberen ze nog wel even van 'ja maar...'
Ik vind het dan altijd zo leuk om de discussie aan te gaan,, maar helaas kreeg die kans niet...

Ik kon wel het hele verhaal bij de buurvrouw horen, omdat ik in de tuin bezig was.

Echt duidelijk volwassen vrouw mijn buurvrouw 'bent u wel 18?'
En op een gegeven moment een opmerking 'ja ik ben niet meer zo helder vanavond'
(nee meid zo verkoop je abonnementjes!)
Als afsluiter: 'ja u kunt bijvoorbeeld 6 euro geven, maar ja... ik vind dat ook wel veel, ik kan dat zelf niet betalen, dus doe ik 2,5'
Ik dacht dat ik in mijn broek zou piesen van 't lachen. Vooral toen de buurvrouw na het hele verhaal te hebben aangehoord zei: 'nee dankje geen interesse' en de deur dicht deed :mrgreen:

@rno

Bericht door @rno » do jul 18, 2013 7:44

Voortaan eerst het verhaal aanhoren en kijken of je het gesprek richting vega kan krijgen.
Mijn zus kreeg laatst verkondigers van het woord aan de deur. Het eerste wat mijn zus vroeg: "Zijn jullie vegetariër? Nee, dan heb ik geen belangstelling (zou ze toch niet hebben)".
Zodra je vega wordt, moet je een strijd voeren met je smaak en met je sociale omgeving. De meeste mensen op dit forum hebben die strijd gewonnen.

Wen

Bericht door Wen » do jul 18, 2013 8:53

Leuk gedaan van je zus (y)

Mystique

Bericht door Mystique » do jul 18, 2013 10:09

Laatst stond er een kraampje van de Dierenbescherming leden te werven.
Was op zich een gezellig gesprek. De jongen liet mij nog zijn baby konijntjes en honden op zijn mobiel zien. Ik weet niet zo goed waarom, maar hé, als hij er gelukkig van wordt.
Uiteindelijk het gesprek gedraaid op veganisme. Hij gaf aan niet veel vlees te eten en biologisch (damn, waarom denkt iedereen toch het daarmee goed te praten???). Hopelijk heb ik hem aan het denken gezet...

DeVegetarische

Bericht door DeVegetarische » do jul 18, 2013 12:50

Skyclad schreef:
DeVegetarische schreef:Ben je jood?
En dan noemen ze mij ontactisch...
Hoezo is dat ontactisch?
Mijn naam is een beetje achterhaald :)

Wen

Bericht door Wen » do jul 18, 2013 14:12

Snap ik eigenlijk ook niet goed. Ik vind niets mis met Jood zijn en dus ook niet met daarover praten of vragen daarover stellen.

DeVegetarische

Bericht door DeVegetarische » do jul 18, 2013 14:23

Hmm, ok, excuses dan. Ik zag het zoiets als ''christen'' of ''moslim''. Of: Ben je veganist?

Maar oké :)
Mijn naam is een beetje achterhaald :)

Skyclad

Bericht door Skyclad » do jul 18, 2013 20:06

Ik snap ook wel dat je gewoon nieuwsgierig was, maar het klonk echt zo bruut. Leek me iets wat de Gestapo zou kunnen hebben gevraagd aan de deur.

Door er joods van te maken had het al heel wat vriendelijker geklonken, maar het was ook gewoon zo BOEM met de deur in huis "Ben je jood?".

Vond het gewoon grappig dat ik dan zogenaamd de ontactische persoon ben. Op zich ook wel goed dat je er geen bloemetjes omheen wikkelde en gewoon vroeg wat je wilde weten.

Mystique

Bericht door Mystique » do jul 18, 2013 22:06

Skyclad schreef: Vond het gewoon grappig dat ik dan zogenaamd de ontactische persoon ben. Op zich ook wel goed dat je er geen bloemetjes omheen wikkelde en gewoon vroeg wat je wilde weten.
Niet gevreesd... Jij bent nog steeds de ontactische persoon hoor. :wink:

KL8

Bericht door KL8 » di aug 13, 2013 21:56

Wervers op straat vind ik vreselijk. Ik kan ze niet negeren omdat ik dat zo onaardig vind, héb eigenlijk ook altijd wel een minuutje, en de meeste doelen waar ze mij voor willen laten betalen vind ik wel belangrijk genoeg. Om dan uiteindelijk na anderhalf jaar te bellen om de automatische afschrijving stop te zetten als ik het jaarsalaris van de directeur ergens tegenkom. Of een vacature zie voor werver op straat (wat?! als je ervoor staat vind ik dat je het tegen onkostenvergoeding moet doen).

De enige stichting waar ik actief naar ben gaan zoeken is Stichting Duchenne, nadat ik een documentaire gezien heb over die ziekte. Hele kleine stichting en ik geloof dat ze alleen geld inzamelen om de zieke jongens af en toe een leuke dag te bezorgen en om onderzoek te financieren.

Renee1137

Bericht door Renee1137 » wo aug 14, 2013 9:41

KL8 schreef:Wervers op straat vind ik vreselijk. Ik kan ze niet negeren omdat ik dat zo onaardig vind, héb eigenlijk ook altijd wel een minuutje, en de meeste doelen waar ze mij voor willen laten betalen vind ik wel belangrijk genoeg. Om dan uiteindelijk na anderhalf jaar te bellen om de automatische afschrijving stop te zetten als ik het jaarsalaris van de directeur ergens tegenkom. Of een vacature zie voor werver op straat (wat?! als je ervoor staat vind ik dat je het tegen onkostenvergoeding moet doen).
Het is bijna altijd gewoon een bijbaantje voor die mensen, dus eigenlijk betaal je voor een fors deel hun salaris. Ik vraag het altijd, of ze er vrijwillig staan of niet. Goede reden om te zeggen "jammer, maar succes verder, doei!"
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Veggie93

Bericht door Veggie93 » zo sep 01, 2013 18:54

Inspire2Live geeft amper geld uit aan kankeronderzoek
Artikel NRC

De stichting Inspire2Live heeft slechts 200.000 euro uitgegeven aan het onderzoek naar de bestrijding van kanker. De stichting kreeg bij de oprichting vijf miljoen euro voor dit onderzoek. Nieuwsuur onthult vandaag dat er tot nu toe 1,6 miljoen euro is uitgegeven, waarvan het grootste deel aan management fees (ruim 600.000 euro) en reis- en verblijfskosten.

De oprichters van Alpe d'Huzes, Peter Kapitein en Coen van Veenendaal, zijn in 2010 gestart met Inspire2live. Het doel was om met de stichting internationaal geld op te halen voor kankeronderzoek met het streven dat kanker in 2020 niet langer dodelijk is. Het ophalen van dat geld is mislukt, erkent Peter Kapitein.

Afgezien dat ik het werven op straat voornamelijk irritant vind, gaan ook na dit soort artikelen de belletjes rinkelen. Ik bedoel het is zo moeilijk te bepalen of het geld echt naar het goede doel gaat, of in de zak van de directeur :?
Treat others how you would like to be treated.

Renee1137

Bericht door Renee1137 » ma sep 02, 2013 12:38

Veggie93 schreef:Inspire2Live geeft amper geld uit aan kankeronderzoek
Artikel NRC
Wow, dat is wel ziek idd... Daarom is een site als deze zo handig:
http://www.givewell.org/

Jammer genoeg voornamelijk Amerikaanse doelen, maar deze onafhankelijke website zoekt uit wat er precies gebeurd met het geld en - misschien koelbloedig, maar wel effectief - welk goede doel het meeste levens redt met het minste geld per leven.
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Veggie93

Bericht door Veggie93 » wo okt 02, 2013 14:49

Geven jullie deze week iets aan de dierenbescherming? Ik zelf vind het een moeilijke keuze, maar ik doe het wel. Het lijkt me nog wel een van de betrouwbare doelen...

@rno

Bericht door @rno » wo okt 02, 2013 16:59

Veggie93 schreef:Geven jullie deze week iets aan de dierenbescherming? Ik zelf vind het een moeilijke keuze, maar ik doe het wel. Het lijkt me nog wel een van de betrouwbare doelen...

Geef liever aan het Dierenasiel in jouw buurt.
Zodra je vega wordt, moet je een strijd voeren met je smaak en met je sociale omgeving. De meeste mensen op dit forum hebben die strijd gewonnen.

Veggie93

Bericht door Veggie93 » wo okt 02, 2013 17:04

@rno schreef:
Veggie93 schreef:Geven jullie deze week iets aan de dierenbescherming? Ik zelf vind het een moeilijke keuze, maar ik doe het wel. Het lijkt me nog wel een van de betrouwbare doelen...

Geef liever aan het Dierenasiel in jouw buurt.
Ja dat is inderdaad wel beter denk ik... Weet ik tenminste wat er met het geld gedaan wordt.

avossy

Bericht door avossy » wo okt 02, 2013 17:51

Ik geef zoiezo niet als ze aan de deur komen. Ik heb ook zo'n mooie sticker op de deur. Ik geloof gewoon niet dat het daadwerkelijke komt waar het moet zijn. Als ik geld over heb (wat helaas niet zo vaak is als ik zou willen) dan maak ik geld over naar Melief. Dat vind ik echt geweldige mensen die zoveel goeds doen voor dieren en als je dan kijkt hoeveel dieren ze hebben kunnen zij echt wel elke cent gebruiken.

Plaats reactie