Doneren

Veganisme en religie/spiritualiteit. Filosofie. En andere onderwerpen mbt veganisme.

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Vegantastic
Site Admin
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Re: Doneren

Bericht door Vegantastic » wo nov 18, 2009 10:51

Dat is het niet zozeer. Men is vooral erg kritisch. Daarom uit men dat. :)

Ik zit aardig dicht op het vuur (ik kom veel in aanraking met mensen binnen de dierenbeweging en milieubeweging en hoor hier en daar natuurlijk wel wat) en weet dat er gewoon aardig wat foute mensen in rondlopen. En personen die meer er voor een baan zitten dan voor het doel.

Ik vind persoonlijk dat men te makkelijk goede doelen steunt. Te weinig kritisch is en gewoon slecht ingelezen.

Je merkt ook dat kleinere doelen vaak efficiënter met geld om gaan.

Wen

Bericht door Wen » wo nov 18, 2009 12:28

Ik denk Jessel dat enkel jouw goede doel werd bekritiseerd. En in mijn ogen met goede reden. Dat mag toch? 't Is ook niet omdat er hier mensen tegen bv natuurmonumentenzorg zijn, dat jij ze niet kan steunen hé. Iedereen moet zelf beslissen. Maar een forum dient wel om iedereen zijn mening te laten geven en die kunnen verschillen.

JesseL

Bericht door JesseL » wo nov 18, 2009 13:01

Ik vond de manier van reageren nogal sterker dan alleen kritiek hebben.

Het viel me in andere topics ook al op (daar had ik zelf niks geschreven) dat de manier van reageren op elkaar soms wat hoog opliep en de sfeer soms een beetje eronder lijdt. Dat lijkt me niet nodig op een forum als dit.

Sowieso schrik ik soms wel een beetje van het extremisme hier waarmee alles langs de vegan meetlat wordt gelegd. Ik was vroeger in mijn studententijd ook erg radicaal en zag alleen zwart en wit, maar inmiddels heb ik toch wel geleerd dat zaken vaak veel genuanceerder zijn. Ik ben bang dat sommigen zulke hoge eisen stellen dan niets en niemand hun vegan meetlat overleeft en die mensen dus alleen maar aan één stuk door teleurgesteld zullen worden. En bovendien iets minder radicale vegans zal afschrikken en dat lijkt me erg zonde. Dit houdt en de vooroordelen over veganisten in stand en zorgt er mede voor waarom het aantal veganisten zo laag blijft.

Zen

Bericht door Zen » wo nov 18, 2009 14:33

JesseL schreef: Sowieso schrik ik soms wel een beetje van het extremisme
Veel mensen vinden veganisme extreem. Wat vind jij als veganist extreem aan kritiek op een organisatie die o.a. opdracht geeft tot de afslachting van duizenden dieren?
Cut cold stone with a warm heart

JesseL

Bericht door JesseL » wo nov 18, 2009 15:38

In dit geval had ik het meer over het forum hier in het algemeen en niet specifiek dit onderwerp.

Ik krijg een beetje het gevoel alsof je het nooit goed kan doen en bij alles wat je doet er wel weer kritiek is dat iets toch nog niet goed is. Dat schrikt een beetje af, helemaal voor mensen die de stap naar het veganisme nog (net) niet gemaakt hebben denk ik.

Wen

Bericht door Wen » wo nov 18, 2009 17:40

Ja Jesse, dat is wel zo, maar dat is op elk forum zo. Bovendien vond ik in dit geval helemaal niet dat er erge kritiek werd geleverd. Maar meningen die verschillen, voelen ook al gauw als kritiek op je persoon aan. En dat hoeft niet zo te zijn. Als ik bv met jouw mening niet akkoord ben, wil dat voor mij zeker niet zeggen dat ik jou als persoon niet leuk vind.
Ik vind dat mensen hun mening vrijuit op een forum moeten kunnen geven, zolang er uiteraard niet grof gedaan wordt. Maar op een beleefde manier een heel andere mening geven, moet voor mij kunnen.

JesseL

Bericht door JesseL » wo nov 18, 2009 19:05

Ja dat is ook wel zo en het ging niet alleen om dit topic, maar om meerdere dingen bij elkaar. Ik krijg gewoon het gevoeld at sommige de lat te hoog leggen. Dat is prima, maar het is wellicht verstandiger om dat subtieler aan nieuwe mensen te laten merken. Nu krijg je het gevoel dat je nooit een goede veganist kan worden en je bijna beter vegetariër kan worden/blijven, want dat is lekker simpel en overzichtelijk.

Niet dat ik dat echt overweeg, maar toch...

Wen

Bericht door Wen » wo nov 18, 2009 21:40

Ik denk dat dat van mens tot mens afhangt. Sommige zijn heel strikt, anderen niet. Ik denk niet dat alle mensen op dit forum heel erg hard of veroordelend zijn, sommige wel, sommige niet. Zoals alle mensen hé, veganist of niet verandert de aard van het beestje niet :wink: Ik ben het op sommige gebieden wel op sommige niet. Ik ga echt niet moeilijk doen om kleine bestanddelen dierlijk in mijn voeding. Ik ga bv niet aan een kok vragen of er D3 in zijn boter zit, zoiets is voor mij absurd en contraproduktief. Maar sommige mensen gaan wel zo ver, ieder zijn ding.
Ik ben dan weer wel heel erg als het op dieren aankomt. Ik zou bv niet bevriend kunnen zijn met iemand die zijn kippen slacht of iemand die met zijn huisdier kweekt ....
En ik zou bv ook nooit geld doneren aan een vereniging die meewerkt aan dieren afschieten of niet diervriendelijke methodes van populatiecontrole toepast.
Maar iedereen moet dat toch voor zichzelf bepalen. Jij geeft je kinderen nog kaas als ze dat vragen, anderen doen dat niet. Ik vind niet per se dat jij juist bent en de anderen ook niet. Het is gewoon juist voor jou. En zo denk ik dat het met de hele vegan leefwijze is. Je moeten uitzoeken wat juist voelt voor jou. En wat anderen denken. Tja daar kan je eens kritisch over nadenken en dan beslissen wat jij wilt en haalbaar vindt.

Maar omdat er hier op het forum ook wat kritiek gevende mensen bevinden (of mensen die gewoon anders in het leven staan) veganisme dan gaan afschrijven of om dan te zeggen, die veganisten zijn onmogelijk dat vind ik spijtig.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » wo nov 18, 2009 22:46

Veganisten zijn overgevoelig ;) Iedereen moet zijn eigen keuzes en grenzen bepalen natuurlijk. Maar ik denk dat je soms ook rekening moet houden met dat andere veganisten verder gaan mbt hun grenzen en dat vanzelfsprekend vinden.

JesseL

Bericht door JesseL » do nov 19, 2009 20:23

Met natuurmonumenten heb ik me er te weinig in verdiept. Ik heb nu eens zitten zoeken en het blijkt inderdaad dat ze te pas en te onpas dieren afschieten.
Het blijft zeer jammer, want ze hebben wel azeer veel natuur in Nederland "gered". Het is op zich een vereniging dus als we allemaal lid worden zouden we hun beleid kunnen veranderen. Op zich zou dat beter en effectiever zijn dan er alleen tegen ageren. In mijn JS en Dwars tijd hebben we ook wel eens gefilosofeerd om massaal lid van de VVD te worden en ze dan van binnenuit op te heffen of heel links te maken. :wink:
Als je tegenwoordig zelfs geen natuurorganisatie meer kan steunen... waar moet het heen met deze wereld? :shock:

Over Llink denk ik toch wel dat sommigen iets te kritisch zijn. Ik zou geen andere omroep weten welke zich zo erg richt op duurzaamheid, milieu, fair trade en minder vlees. Wellicht zijn ze niet 100% perfect, maar ik heb liever Llink op tv dan de tros, avro of max. Eigenlijk liever dan alle andere omroepen. Dus heb ik liever niet dat ze verdwijnen. Dat er wellicht ook "foute" mensen werken is denk ik helaas niet te voorkomen. Wie zegt mij dat iedereen bij de NVV 100% integer en goed is? (Besturen van) organisaties en verenigingen trekken per definitie macht en media geile mensen.

Over dat programma gesproken. Ik denk dat jullie "Eet smakelijk" bedoelen. Dat programma is juist om mensen te confronteren met de herkomst van hun maaltijd. Ik denk dat dat heel goed kan werken en dat ik wellicht juist door zo'n programma al jaren eerder vegetariër/veganist had kunnen worden.
Buiten dat programma hebben ze sowieso alleen maar zeer goede en prikkelende programma's.

taeka
Leefwijze: vegetarier

Bericht door taeka » vr nov 20, 2009 10:46

Het vervelende van natuurmonumenten is, dat het bestuurd word door een aantal veehouders en hun directeur is 1 van de grootste massamoordenaars van Nederland, met betrekking tot de MKZ-crisis.
Nadat ze deze man directeur hebben gemaakt is het moorden van ganzen begonnen en er word vast nog veel meer gemoord om de zogenaamde wild in toom te houden.
Vroeger was het een goed idee om grond op te kopen voor natuur en nu natuurlijk ook wel, maar de dieren hebben geen vrijspel meer zolang er veeboeren in het bestuur zitten.

vegalan

Bericht door vegalan » vr nov 20, 2009 18:57

Een groot deel van deze zgn natuurgebieden worden ook verpacht aan boeren!

.

Ananas

Bericht door Ananas » vr dec 25, 2009 19:58

Ohh jammer dat ik geen tijd had om dit topic verder te volgen.
Framboos schreef:Ik ben zo verschrikkelijk rijk in vergelijking met de rest van de wereld. Ik heb niet alleen geld voor een plek om te wonen, eten, stromend water, etc en zo lang ik ook geld heb om geld uit te geven aan niet-noodzakelijke dingen (en daar versta ik een bak ijs bijvoorbeeld ook onder), kan ik het niet voor mezelf verantwoorden om niet een deel van dat overschot aan goede doelen te geven.
Ik ben het met je eens framboos, ik wil ook graag delen in de rijkdom die ik heb. Op dit moment kom ik financieel niet zo ver ermee maar, ik vind het wel lastig een goede manier te vinden om te delen. Zonder dat (nog meer) geld bij een rijke pief komt.
JesseL schreef: Ik vind het overigens wel vreemd dat je zo vaak wordt aangesproken. Wij hebben gelukkig hooguit 1x per maand een collecte. (Ik heb een hekel aan collectes, veel te opdringerig en bovendien bellen ze altijd net aan als de kinderen net op bed liggen en dan weer klaar wakker zijn, of tijdens het eten, dat is wellicht nog irritanter).
Dat is het nadeel van in het centrum wonen, daar boodschappen doen en elke dag met de trein reizen. Stations zijn magneten voor wervers. Ik heb dan wel weer het voordeel dat er nooit collecte is aan de deur. Dan kan ik moeilijk nee zeggen denk ik, maar ik heb het nog nooit gehad hier (bovenwoning).

Ik hoor overigens graag van kleine doelen waar forumleden aan doneren. Zit zelf aan kiva leningen te denken (http://www.kiva.org/" target="_blank" target="_blank).

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » vr dec 25, 2009 21:02

Wat vinden jullie van die Malaria-actie/Glazen Huis? Dat was hier afgelopen week in Groningen. Ik meende dat het geld vooral naar klamboes ging tegen die malariamuggen, of zou hier ook een dieronvriendelijk addertje onder het gras zitten?

JesseL

Bericht door JesseL » vr dec 25, 2009 21:28

Wij hebben overigens na deze discussie hier en zelf nog wat te hebben verdiept in Natuurmonumenten hen een email gestuurd om te zeggen dat we vanwege hun jachtbeleid ons lidmaatschap per direct willen opzeggen. Hierop kregen we als antwoord dat ze het jammer vinden maar ons net betaalde lidmaatschap voor 2010 terugstorten. Dit is inmiddels ook gebeurd. (y)

Van Llink blijven we vooralsnog wel lid.

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » vr dec 25, 2009 21:33

JesseL schreef:Wij hebben overigens na deze discussie hier en zelf nog wat te hebben verdiept in Natuurmonumenten hen een email gestuurd om te zeggen dat we vanwege hun jachtbeleid ons lidmaatschap per direct willen opzeggen.
:)

Ik ben intussen voor de aankomende twee jaar lid geworden van de PvdD.

Heb m'n eerste maand uitkering net binnen, dus ga in 2010 lekker geld geven aan goede doelen :wink:

Eagle

Bericht door Eagle » vr dec 25, 2009 23:13

Ananas schreef:Ik hoor overigens graag van kleine doelen waar forumleden aan doneren.
Het kleinste doel waar ik aan doneer is koeienrusthuis "De Leemweg"

Wen

Bericht door Wen » za dec 26, 2009 14:45

Wow, geweldig zeg. Ik heb het mooie filmpje bekeken :lol:

marjan

Bericht door marjan » za dec 26, 2009 21:02

Ik ben wel erg van Plenty Food (emotioneel dan, heb verder geen echte connecties met ze behalve wat vriendschappelijke met sommige bestuursleden maar dat is ook maar in de verte)

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » zo dec 27, 2009 0:12

marjan schreef:Ik ben wel erg van Plenty Food (emotioneel dan, heb verder geen echte connecties met ze behalve wat vriendschappelijke met sommige bestuursleden maar dat is ook maar in de verte)
Ja ik ook.

Plaats reactie