bestaan er veganvriendelijke banen?

Veganisme en religie/spiritualiteit. Filosofie. En andere onderwerpen mbt veganisme.

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
blackblossom
Leefwijze: veganist
Contacteer:

bestaan er veganvriendelijke banen?

Bericht door blackblossom »

Hallo,

Ik ben 2 jaar geleden afgestudeerd van de opleiding CMV en werk sindsdien als huishoudelijke hulp en ondersteunend begeleidster bij mensen thuis.
Ik merk dat ik erg veel moeite heb met het werken voor niet-veganistische mensen.
Vaak moet ik boodschappen doen en krijg ik de opdracht lamskoteletjes en dergelijke te halen, wat ik natuurlijk walgelijk vind. Ik krijg steeds meer een afkeer voor mensen en wil een baan hebben waarin ik niet dagelijks word geconfronteerd met domme onbewuste mensen die mij soms kwetsen met beledigende opmerkingen of achterlijke vragen betreft mijn leefwijze. Ook vergiftigen ze hun huisdieren vaak opzettelijk. Zo ken ik meerdere mensen die koeienmelk, yoghurt, zalmsalade en andere voedselrestanten voeren aan hun kat of koffie met melk en suiker geven aan hun hond. Natuurlijk zeg ik hier wat van, maar ze willen gewoon niet naar me luisteren. het dringt niet tot hen door. Ik krijg hier een machteloos en misantropisch gevoel van en wil eigenlijk niets met deze mensen te maken hebben.
Het liefst zou ik een eigen bedrijf hebben en veel thuis willen werken. Ik ben bijvoorbeeld wel al redacteur waarbij ik artiesten interview en fotografeer en heb daar gelukkig nooit vervelende confrontaties in meegemaakt.
Maar het lijkt mij ook juist leuk om een baan te hebben waarbij ik met andere veganisten om kan gaan, of mij bezig kan houden met veganisme.
Het nadeel is dat er volgens mij geen betaalde banen zijn voor veganisten, het is allemaal op basis van vrijwilligers.
Maar misschien hebben jullie nog een tip voor me?
ik snap natuurlijk ook wel dat ik makkelijk een baan kan vinden waarbij ik niets met het huishouden van mensen te maken heb. Maar ik hoef ook geen collega's te hebben die stinkende broodjes lijk naar binnenwerken voor mijn neus tijdens de lunchpauze.
Zijn er meer mensen die tegen deze problemen aanlopen?
Laatst gewijzigd door blackblossom op zo jun 14, 2009 18:18, 1 keer totaal gewijzigd.

jet
Moderator

Re: bestaan er veganvriendelijke banen?

Bericht door jet »

ik denk dat het heel lastig wordt. Er zijn zat banen waar je redelijk autonoom bent, maar je hebt vrijwel altijd een baas (tenzij je een eigen bedrijf hebt ofzo) en die kan natuurlijk roet in het eten gooien.....
Ik werk zelf o.a. in de beveiliging. Een beetje afhankelijk van wat voor klus je moet doen zitten daar meer en minder vegan-vriendelijke dingen tussen. Een voetbalwedstrijd is niet echt leuk (je zit dan tussen de hamburgervretende en ongenuanceerde voetbalpopulatie), maar een pand beveiligen 's nachts kan prima zonder je te moeten ergeren aan vleeseters :mrgreen:
Ik heb buiten deze baan diverse banen gehad, en als je zoekt kun je natuurlijk altijd wel iets minder vegan-vriendelijks vinden, maar ook zul je leuke en interessante dingen vinden (denk ik). Toen ik bij een adviesbureau werkte hebben ze het menu in de 'kantine' speciaal voor mij aangepast, en het leuke was dat veel niet-vegan's het heel fijn vonden dat er opeens allemaal gezond voedsel te krijgen was! Natuurlijk zaten ook daar mensen tussen die lopen piepen over dat ze toch liever smullen van een broodje rosbief, maar dat gepiep was eigenlijk vrij snel over toen ik daar verder niet op in ging (ze probeerden me uit de tent te lokken). En ik heb toen een hele hoop mensen aan het denken gezet over hoe de maatschappij in elkaar zit, en dat vind ik ook wat waard (als je alleen maar met 'gelijkgestemde zielen' bij elkaar zit, dan krijg je zo'n soort vegan-ghetto :mrgreen: en wordt de rest vd wereld nooit wijzer!!!). Elk stapje in de goede richting is er eentje.
Kan me wel voorstellen dat je niet continu wilt prediken en continu tussen de hamburgervreters zitten is ook afzien, maar misschien is er een gulden middenweg?

groetjes en succes!
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

marjan

Bericht door marjan »

Mijn baan is bepaald niet veganvriendelijk maar ik maak hem wel zo veganvriendelijk mogelijk :D ... Ik werk met mensen die op het punt staan te kiezen om hun leven op nieuw te beginnen of helemaal af te zakken en nooit meer terug te komen op hun oude niveau... ik werk met mensen met meestal een TBS... met mensen die uit de gevangenis komen maar nog niet direct vrij op straat mogen lopen... Natuurlijk heb ik te maken met vlees en melk en kaas enz. wat er voor ze op de afdeling komt. We koken ook twee dagen in de week zelf en ik stimuleer en financier (ben budgethouder :D ) dat er tussendoor en op de kookdagen veel salades, andere vormen van groentes en allerlei veganistische soepen gemaakt worden. De afgelopen week hadden we brandnetelsoep, mosterdsoep (met sojaroom), en tomatensoep met veel paprika. Veel positieve reacties!

taeka
Leefwijze: vegetarier

Bericht door taeka »

Blackblossom, het is juist goed om met zoveel mensen in contact te komen.
Iedere persoon die je een beetje kan bijleren is er een.
Je kunt het ook omdraaien, hoe vervelend vinden die mensen het dat jij komt en hun iedere keer aanspreekt over hun wangedrag.
Vooral in de gezondheidszorg en hulpverlening willen mensen nog wel eens iets van je aannemen, maak daar gebruik van en zet je verstand op nul als je die vleesrommel voor hun moet halen, dat doe ik ook als ik vlees moet braden voor mijn vrouw en zoon.

Marla

Bericht door Marla »

Toen ik net veganist werd kwam ik te werken in een winkel waar maar liefs vier andere vegans werkten, wat een luxe was dat! Dat was in een natuurwinkel en als het vlees bijgevuld moest worden dan moest de manager dat doen want de rest weigerde pertinent :mrgreen:
Ik denk dat er genoeg vegan vriendelijke banen te vinden zijn maar de vraag is of je die leuk vindt natuurlijk. Ik heb bijvoorbeeld lange tijd in een winkel met ansichtkaarten gestaan (en zelfs daar was ik niet de enige vegan :)), vrij vegan verantwoord maar op den duur niet echt leuk. Ik neem aan dat je die opleiding hebt gedaan omdat je toch wel die richting op wilde, en dan zal het moeilijker worden.
Bij het werk wat ik nu doe heb ik van het begin (sollicitatie gesprek) dat ik bepaalde dingen gewoon niet doe, en daar zijn ze gelukkig mee akkoord gegaan. En wat collega's betreft, tja, natuurlijk zou ik het liefste zien dat iedereen veganist is, maar ik heb me er bij neergelegd dat dat niet het geval is. En of ik wel of niet met iemand op kan schieten hangt niet van diens eetgewoonten af, hoewel vegans natuurlijk wel altijd een pre hebben :)
Is je hele familie ook vegan blackblossom? Of ga je gewoon nooit samen met ze eten? Je praat zo negatief over vleeseters, vandaar de vraag...

*Martijn*

Bericht door *Martijn* »

Dat het werken in het begin helemaal niet leuk is, daarmee heb ik veel ervaring. Jarenlang, helaas. De eerste jaren heb ik gewerkt op plekken waar ik me helemaal niet thuis voelde. Dat kost erg veel energie.

Er zijn in mijn omgeving mensen zat die wel vlees eten, maar bij wie ik me, om heel andere redenen, erg prettig voel. Bijvoorbeeld een huisgenoot die goed rekening met me houdt en vriendelijk is. Bijvoorbeeld een collega die erg goed kan luisteren en humor heeft. En omdat ik het goed met ze kan vinden, stoort het me niet heel erg als ze vlees eten. Ook omdat ze respecteren dat ik andere keuzes maak.

En als ik me ergens niet prettig voel, dan ga ik me vanzelf overal aan ergeren, dan word ik kribbig en kan ik minder hebben. Misschien is er bij jou ook zoiets aan de hand.

Ik kan me voorstellen dat je gewoon niet in de goede 'scene' zit, met het werk dat je nu doet.

Ik weet dat de NVV een betaalde kracht zoekt om werk te doen op kantoor. Maar ik geloof ook dat we daar al een kandidaat voor hebben. Je zou eens kunnen informeren bij het bestuur. Het is dan waarschijnlijk wel van belang dat je wat minder strijdlust laat zien in je taalgebruik. :wink:

Mijn ervaring is dat (wat hoger opgeleide?) mensen in de zorg wel belangstelling hebben voor veganisme. En zoals Marla aangeeft: in de omgeving van natuurwinkels en winkels met (of producenten van) milieubewuste produkten vind je vast ook wel meer veganisten. Je zou ook eens kunnen kijken op de site van De Omslag. Een werkkring met uitsluitend veganisten of vegetariërs is waarschijnlijk in Nederland niet makkelijk te vinden, helaas.
Laatst gewijzigd door *Martijn* op vr jun 12, 2009 19:57, 2 keer totaal gewijzigd.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic »

*Martijn* schreef:Ik weet dat de NVV een betaalde kracht zoekt om werk te doen op kantoor. Maar ik geloof ook dat we daar al een kandidaat voor hebben. Je zou eens kunnen informeren bij het bestuur.
Die is al vervuld. Maar vrijwilligers erbij zoeken we natuurlijk altijd ;)
Een werkkring met uitsluitend veganisten of vegetariërs is waarschijnlijk in Nederland niet makkelijk te vinden, helaas.
Heb ik toch een geluk :)

*Martijn*

Bericht door *Martijn* »

Vegantastic schreef:
Een werkkring met uitsluitend veganisten of vegetariërs is waarschijnlijk in Nederland niet makkelijk te vinden, helaas.
Ja, jij werkt voor jezelf, toch? Een 100% veganistisch bedrijf! En je klanten zijn vooral (milieu)bewuste organisaties?

blackblossom
Contacteer:

Marla schreef:..
Ik had net een heeeeeeeeeeeeeeeeeeeele lange reactie geschreven op Marla's bericht. maar toen ik op bevestigen klikte moest ik opnieuw inloggen en was mijn hele verhaal verdwenen. Echt balen. nu te moe om het te herschrijven...

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic »

*Martijn* schreef:
Vegantastic schreef:
Ja, jij werkt voor jezelf, toch? Een 100% veganistisch bedrijf! En je klanten zijn vooral (milieu)bewuste organisaties?
Ja :) Zit 3 dagen bij een klant. En dat zijn allemaal vegetariërs minimaal.

marjan

Bericht door marjan »

:wink:

Oceana
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Oceana »

Ik werk als nanny en naast mij zit die kleine te smullen van een boterham van de bakker, met roomboter en een paar plakjes worst... En 's avonds ga ik ook in de weer met vissticks en kipburgers (alleen kippenpootjes weiger ik). En bij het ontbijt moet ik ze vertellen dat ze echt hun melk moeten drinken omdat het zo gezond is... Dat is wat pa en ma willen en wat ik dus dien te doen.

Natuurlijk weten de kinderen wel dat ik veganist ben en zijn daarin ook heel geïnteresseerd. Ze vinden het zelf ook zielig van de dieren maar moeten het eten van pa en ma. Echt heel veel kan ik er niet aan veranderen, behalve dan de kinderen gedoseerd op de hoogte brengen van waarom ik vegan ben. Ze weten nu iig al dat niet iedereen gelijk is en niet iedereen alle dingen eet.

Een volgend gezin waar ik ga werken zou ik graag vegetarisch zien, maar ja, weet niet of dat gaat lukken...

Ergens prijs ik mezelf nog wel gelukkig, want ik kan iig zelf als de kids op school zitten/slapen rustig mijn eigen vegan warme maaltijd bereiden en krijg verder geen commentaar op mijn keuzes.

Moet wel zeggen, als ik een week vrij ben geweest ofzo, is het altijd wel weer even moeilijk die eerste boterham met smeerworst te smeren...

Volgend jaar weer naar school, dan ga ik voor Pedagoog studeren, wie weet kan ik dan een wat vegavriendelijker functie krijgen...

Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Fynnya »

Voel je je machteloos over het feit dat veel mensen dieronvriendelijke dingen doen en jij er niks aan kan veranderen? Kan ik me goed voorstellen.
Misschien helpt het als je als baan of als vrijwilligersbijbaantje ernaast iets kan doen dat het veganisme promoot, of een andere positieve uitwerking heeft mbt dieren, bijv vrijwilliger bij proefdiervrij of werken bij een bedrijf dat vegan vleesvervangers maakt. En dan vooral een organisatie die lekker succesvol is, dan krijg je misschien meer het gevoel dat je wél iets kan veranderen aan het dierenleed, en hopelijk zit je er dan minder mee als je geconfronteerd wordt met vlees enzo.

Styx

Bericht door Styx »

Wanneer is een baan veganistisch? Moet alles veganistisch zijn wat je doet, wat je ziet, met wie je werkt, voor wie je werkt? Dan zal het erg lastig worden. Voornamelijk het gedeelte 'voor wie je werkt'.

Wil je je alleen op veganisten richten dan is de markt relatief klein voor je producten of diensten.
Wil je iets veganistisch aanbieden (product of dienst), dan is er een veel meer keus.

blackblossom
Contacteer:

Ik ben inmiddels communicatiemedewerker voor de NVV! Plus dat ik bezig ben met mijn eigen bedrijf: http://www.happyherbi.com
Verouderde vraag dus :)

forisma
Contacteer:

Bericht door forisma »

Dit is pas veganvriendelijk :)))
Live your dream!

Plaats reactie