Abortus

Veganisme en religie/spiritualiteit. Filosofie. En andere onderwerpen mbt veganisme.

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie

Abortus

Peiling eindigde op ma jun 09, 2003 21:32

a) Keuze is aan de vrouw.
5
36%
b) Keuze is aan vrouw en man.
2
14%
c) Abortus alleen okay in speciale gevallen (verkrachting etc.)
1
7%
d) Abortus alleen als baby met zware handicap geboren gaat worden.
0
Geen stemmen
e) c) en d) okay
0
Geen stemmen
f) Ik keur abortus altijd af.
1
7%
g) Andere mening.
5
36%

Totaal aantal stemmen: 14

vegalan
Leefwijze: veganist

Bericht door vegalan »

Ineke schreef: Bij wij van spreken, het gaat om het technische feit kan een kind overleven en zo ja, op welk punt en wanneer kan iets als moord eorden gezien bij een eventuele abortus, en voor de zoveelste keer ik vind persoonlijk dat die grens niet opgezocht hoeft te worden dit is alleen mijn reactie op de slogan van anti abortus activisten
'Abortus is moord'.
Ik ken je persoonlijke zienswijze inzake abortus, dat hoef je niet meer duidelijk te maken.
Moord is het opzettelijk en met voorbedachten rade een ander van het leven beroven.
Ineke schreef: Wat als er ongewild onkruid groeit ?
Er bestaat niet zoiets als onkruid, maar het is onkruid in de beleving van de mens die het gewas liever niet wil hebben vanwege zijn negatieve eigenschappen. Je kunt alleen maar voor je eigen levenssituatie kiezen met of zonder dat gewas en niet voor het leven van dat gewas beslissen. Gezien de levensexpressie zou de plant mogelijk eerder voor existentie kiezen.
Ineke schreef: Zou het er dan iets van merken als het geaborteerd wordt, of projecteren 'wij' dat alleen maar?
Wie bijv in zijn slaap van het leven wordt beroofd zal er ook niets van merken en daarnaast is het niet geheel duidelijk of een foetus kan lijden. Er is onvoldoende vermogen omdat aan ons duidelijk te maken.
Ineke schreef: Mischien moet je maar gewoon schrijven wat jouw mening over abortus is. dat is wel zo duidelijk.
Ik heb mijn mening dacht ik toch wel gegeven!

Ik ben aan de ene kant wat meer pro-live maar aan de andere kant kan ik ook pro-choice wel begrijpen en daarom vind ik wel dat abortus in uitzonderlijke gevallen in een vroeg stadium mogelijk moet zijn. Als het verschil tussen een voorbehoedsmiddel en een abortus behandeling niet al te groot is. Door het gebruik van de morning afterpil of abortuspil tot uiterlijk 49 dagen na de eerste dag van de laatste menstruatie. Wanneer er sprake is van zeer ernstig uitzichtloos lijden van de baby (of moeder) na de geboorte en van euthanasie sprake is, dan is in sommige gevallen abortus te verkiezen. Het is moeilijk om een algemeen geldende regelgeving te formuleren omdat er zoveel verschillende zaken zijn waar je rekening mee moet houden. Alles moet bespreekbaar blijven.

.

vegalan

Bericht door vegalan »

Arjen schreef:
Vagalan schreef: neen want het is niet ten onrechte en het zou ook een dierlijk kader kunnen zijn!

Tja, of het al dan niet ten onrechte is is natuurlijk subjectief,
en naar mijn idee is het dat wel Wink
Bijna alle persoonlijke uitspraken zijn subjectief maar hoeven daarom nog niet minder waar te zijn!
Een subjectieve uitspraak zou ook kunnen verwijzen naar een objectief gegeven.
Dat het ene dier moet lijden voor het genoegen van een ander blijft een onrechtvaardig gegeven.

Waarom is het naar jouw idee wel antropomorfisme, omdat het subjectief is?

.

Arjen
Contacteer:

Bericht door Arjen »

vegalan schreef:
Bijna alle persoonlijke uitspraken zijn subjectief maar hoeven daarom nog niet minder waar te zijn!
Een subjectieve uitspraak zou ook kunnen verwijzen naar een objectief gegeven.
Dat het ene dier moet lijden voor het genoegen van een ander blijft een onrechtvaardig gegeven.

Waarom is het naar jouw idee wel antropomorfisme, omdat het subjectief is?

.
vegalan schreef:Binnen het kader van rechtvaardigheid is het ook niet juist dat het ene dier het andere dier doodmaakt!

Laten we het eens anders stellen;
is het rechtvaardig dat de leeuw sterft omdat hij het andere dier niet mag doodmaken?

ik denk dat rechtvaardigheid in deze gewoon niet van toepassing is, de natuur is zoals ze is. :wink:

vegalan

Bericht door vegalan »

Arjen schreef:
Laten we het eens anders stellen;
Is het rechtvaardig dat de leeuw sterft omdat hij het andere dier niet mag doodmaken?

Is het binnen kader van rechtvaardigheid mogelijk om de dood van de een door de dood van een ander op te lossen? Het is alleen op te lossen doormiddel van een alternatief. Uitgaande van Survival of the fittest zal de leeuw op een andere manier moeten zien te overleven of sterven. Binnen dat natuurlijk kader heeft de dood van de een om de ander zo zijn eigen waarden en dat kan je als wezen wel of niet rechtvaardig vinden.

Het is binnen dat natuurlijke kader juist dat de leeuw sterft als het geen alternatief kan vinden. Ook zijn prooidieren niet altijd aanwezig!
Arjen schreef: Ik denk dat rechtvaardigheid in deze gewoon niet van toepassing is, de natuur is zoals ze is. :wink:
Natuurlijk hebben uitspraken over rechtvaardigheid (begripsmatig) een culturele oorsprong en is een probleem door de aanwezigheid van een alternatief op te lossen, maar toch is dit nog niet specifiek antropomorfisch.
Heel veel culturele uitspraken hebben ook zo hun natuurlijke vertegenwoordiging, ze hebben immers dezelfde fundering.
Ondanks dit begrijp ik wel dat er ook een verschil bestaat tussen cultuur en natuur! :wink:

.

Door en Hilde

Bericht door Door en Hilde »

Wij zitten in ons eindexamen en doen zelf ons profielwerkstuk over abortus. Vinden jullie dat er een verschil is tussen abortus en moord? Is er een verschil tussen een foetus laten weghalen, en dus het leven ontnemen, en een kind van een week vermoorden?

Valkyrjur

Bericht door Valkyrjur »

Ligt eraan wie je bedoelt met 'jullie'. In dit topic is duidelijk dat de meningen hierover verschillen. Belangrijk punt hierbij is voor veel mensen of de foetus levensvatbaar is (als in: het zou buiten de baarmoeder al kunnen overleven) ten tijde van de abortus.

Hilde en Door

Bericht door Hilde en Door »

Als de foetus levensvatbaar zou zijn, zou er dan een verschil zijn dan?

Valkyrjur

Bericht door Valkyrjur »

Natuurlijk! Dan is het eigenlijk al een echte baby. In welke week van de zwangerschap dat precies is, weet men niet zeker, het is ergens tussen de 21e en 24e week. Om in die periode (of daarna) abortus te laten plegen, is dan ook omstreden.

Er zijn ook mensen die het v??r dat moment al zien als een onethische daad, daarover lopen de meningen uiteen. Ik zou je aanraden dit topic goed door te lezen, dan kom je vanzelf de verschillende standpunten en argumenten tegen. Succes!

Dennis

Bericht door Dennis »

Hilde en Door schreef:Als de foetus levensvatbaar zou zijn, zou er dan een verschil zijn dan?
Misschien is het voor jullie ook interessant om te kijken hoe de wet er naar kijkt.

Fontanelle

Bericht door Fontanelle »

Door en Hilde schreef:Wij zitten in ons eindexamen en doen zelf ons profielwerkstuk over abortus. Vinden jullie dat er een verschil is tussen abortus en moord? Is er een verschil tussen een foetus laten weghalen, en dus het leven ontnemen, en een kind van een week vermoorden?
Meisjes van het Willem II College ? Economie bij meneer Maas.

succes met jullie PWS!

tofu henk

Bericht door tofu henk »

Elk mens heeft zijn mening, dat maakt elk mens uniek. Dat we hier op dit forum zitten geeft blijk dat we een bepaalde mening delen (levens opvatting) Ik denk dat hier een hele hoop mensen zitten die een tomeloze liefde tonen voor een dier en uit die liefde respect tonen door het dier , dier te laten zijn. Hoe kan het dan zo zijn dat we al 34 pagina's discuseren over het feit of het wel of niet legitiem is, dat hele verhaal Abortus. Er zijn omstandigheden te bedenken die het acceptabel maken. Let wel acceptabel betekend wat anders als dat ik het er mee eens ben !.
Abortus is gewoon moord en daarmee klaar !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Ik heb beelden gezien van een abortus waarbij de hele moord partij op beeld staat. HOE KLEIN OOK DE FOETUS, HIJ PROBEERT GEWOON TE ONTVLUCHTEN. Realiseer je ook gelijk dat de zenuwen en de hersenen al voor een groot gedeelte zijn ontwikkeld, dus ook pijn en overlevingsdrang. Gelul allemaal, de mond open over onverdoofd biggen castereren (wat walgelijk is) en vervolgens 34 pagina's weiden aan het wel of niet moreel verkoopbaar maken van abortus. Te gek voor woorden.
Niet omdat ik zelf geen kinderen kan verwekken maar dit is gewoon mijn mening. Dan maar een valse nicht. Ik wind me hier vreselijk over op dus bij deze sorry voor de met emotie gevoede woorkeuze, dit is me te veel

Marla

Bericht door Marla »

tofu henk schreef:Elk mens heeft zijn mening, dat maakt elk mens uniek. Dat we hier op dit forum zitten geeft blijk dat we een bepaalde mening delen (levens opvatting) Ik denk dat hier een hele hoop mensen zitten die een tomeloze liefde tonen voor een dier en uit die liefde respect tonen door het dier , dier te laten zijn. Hoe kan het dan zo zijn dat we al 34 pagina's discuseren over het feit of het wel of niet legitiem is, dat hele verhaal Abortus. Er zijn omstandigheden te bedenken die het acceptabel maken. Let wel acceptabel betekend wat anders als dat ik het er mee eens ben !.
Abortus is gewoon moord en daarmee klaar !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Ik heb beelden gezien van een abortus waarbij de hele moord partij op beeld staat. HOE KLEIN OOK DE FOETUS, HIJ PROBEERT GEWOON TE ONTVLUCHTEN. Realiseer je ook gelijk dat de zenuwen en de hersenen al voor een groot gedeelte zijn ontwikkeld, dus ook pijn en overlevingsdrang. Gelul allemaal, de mond open over onverdoofd biggen castereren (wat walgelijk is) en vervolgens 34 pagina's weiden aan het wel of niet moreel verkoopbaar maken van abortus. Te gek voor woorden.
Niet omdat ik zelf geen kinderen kan verwekken maar dit is gewoon mijn mening. Dan maar een valse nicht. Ik wind me hier vreselijk over op dus bij deze sorry voor de met emotie gevoede woorkeuze, dit is me te veel

Hahahaha,

Gast, ik stik bijna in mijn drinken door jouw verhaal, heb je toch bijna een moord op je geweten.

Ineke

Bericht door Ineke »

Ik probeer al tot uittentreuren weer te geven dat wat wij de dieren aandoen z'n weerslag heeft op de mensheid, abortus is ook zo'n symptoom evenals overbevolking, ziektes geweld, verslavingen, etc, etc, etc.

Het blijft volgens mij toch zo dat je een vrouw niet mag dwingen tegen haar wil een kind te krijgen. (maar deze discussie is al gevoerd)

Er is ook nog zoiets als een morning after pil. abortuspil, en als een vrouw er geen probleem mee heeft zwanger te zijn en een kind te krijgen kan ze het ook nog aan een kinderloos stel geven.

En het zogenaamde vluchten van zo'n foetus zijn hoogstwaarschijnlijk alleen reflexen.
Maybe There's a world where we don't have to run, And maybe There's a time we'll call our own Livin' free in harmony and majesty . . . Uit: Maybe van Thom Pace http://www.youtube.com/watch?v=z9VgJAdMTZc

gast

Bericht door gast »

Ineke schreef:Ik probeer al tot uittentreuren weer te geven dat wat wij de dieren aandoen z'n weerslag heeft op de mensheid, abortus is ook zo'n symptoom evenals overbevolking, ziektes geweld, verslavingen, etc, etc, etc.
Uittentreuren? Je hebt nooit uitgelegd waarom dat zo zou zijn. Als je dat eens uit de doeken zou doen....

Fontanelle

wow, dat was echt pijnlijk grappig.

tofu henk

Bericht door tofu henk »

Ineke, je kan oplossingen aandragen tot je een ons weegt (wat niet zo lastig ia als vega) maar het blijft een verhaal van verantwoordingen

Fontanelle

tofu henk schreef:Abortus is gewoon moord en daarmee klaar !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Misschien dat je je hier --> (http://www.prolifeforum.org/default2.asp) of hier --> (http://www.prolifetalk.com/) of hier --> (http://www.prolifeamerica.com/fusetalk/forum/) beter thuis voelt, zodat je je niet boos hoeft te maken om de bevolkingsgroep die echt te maken krijgt met abortus, vrouwen dus.

*zucht*

tofu henk

Bericht door tofu henk »

Nou, dat is natuurlijk onzin om te stellen dat alleen een vrouw ermee te maken krijgt. Ik weet niet of je weet hoe het werkt, dat verwekken van een kind maar ze komen zeker niet met de post en je hebt er toevallig een man voor nodig. M.a.w., wat voor de vrouw geld, geld ook voor de man met dat verschil dat de vrouw het fysiek ondergaat. sorry maar ik vind dat een slechte redenering

fief
Contacteer:

Bericht door fief »

Ik wil niet gelijk zeggen dat de man er helemaal niets mee te maken heeft, maar een man zal nooit ongewenst zwanger worden. Een man kan alleen maar een vrouw ongewenst zwanger maken en er zullen mannen zijn die het heel erg zouden vinden als dat kind geaborteerd zou worden, maar er zullen ook mannen zijn die het niet eens wat kan schelen dat ze een vrouw zwanger hebben gemaakt.

Fontanelle

+1 Fief

en tofu henk, lees een goed; er staat dat de vrouw ECHT mt abortus te maken krijgt, niet dat ALLEEN de vrouw met abortus krijgt.

Plaats reactie