Abortus

Veganisme en religie/spiritualiteit. Filosofie. En andere onderwerpen mbt veganisme.

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie

Abortus

Peiling eindigde op ma jun 09, 2003 21:32

a) Keuze is aan de vrouw.
5
36%
b) Keuze is aan vrouw en man.
2
14%
c) Abortus alleen okay in speciale gevallen (verkrachting etc.)
1
7%
d) Abortus alleen als baby met zware handicap geboren gaat worden.
0
Geen stemmen
e) c) en d) okay
0
Geen stemmen
f) Ik keur abortus altijd af.
1
7%
g) Andere mening.
5
36%

Totaal aantal stemmen: 14

Tieske
Moderator

Bericht door Tieske »

Ik ben er wel voor maar dan onder bepaalde voorwaarden.
Bv als het kind ziek is of een handicap heeft ofzo

Voor de rest : als het een ongelukje is, dan ben ik er tegen.
Vroeger was ik toen ook "voor" omdat het soms niet alleen financieel moeilijk is, maar omdat de kans ook bestaat dat je niet van je kind gaat houden (en als we allemaal realistisch zijn weten we dat dat kan!) en er is niets ergers voor een kind dan geen moederliefde krijgen...

Daarom zou ik mijn kind dat niet willen aandoen. Maar na een aantal bedenkingen en overwegingen denk ik dat ik bij een ongelukje dan toch niet voor abortus zou kiezen.
Het hangt af van de situatie natuurlijk, maar moest ik bv NU zwanger worden (ik studeer nog, woon nog thuis, ...) dan zou ik het kindje afstaan ter adoptie denk ik (als ik het kan als het geboren is).

Er zijn mensen genoeg die onvruchtbaar zijn of die om een andere reden (erfelijke aandoening) geen kinderen kunnen krijgen, wel dan wil ik hun graag men kind geven.

Een goede oplossing toch?

Greetz
Dave
Leefwijze: veganist

Bericht door Dave »

Tieske schreef:Er zijn mensen genoeg die onvruchtbaar zijn of die om een andere reden (erfelijke aandoening) geen kinderen kunnen krijgen, wel dan wil ik hun graag men kind geven.
Bezien vanuit de ouders wel, maar bezien vanuit het kind niet.
Het kind wordt dan een soort object dat gegeven kan worden. Ik denk dat een kind in eerste instantie bij zijn biologische ouders wil zijn en anders later ernaar op zoek zal gaan (behalve als deze mishandelt wordt/werd natuurlijk).
Kirsty xvx

Bericht door Kirsty xvx »

Tieske schreef:
Een goede oplossing toch?

Greetz
-1
Put a ribbon round my neck and call me a libertine
I will sing you songs of dreams I used to dream
I will sail away on seas of silver and gold
Until I reach my home
Tieske
Moderator

Bericht door Tieske »

Dave schreef: Bezien vanuit de ouders wel, maar bezien vanuit het kind niet.
Het kind wordt dan een soort object dat gegeven kan worden. Ik denk dat een kind in eerste instantie bij zijn biologische ouders wil zijn en anders later ernaar op zoek zal gaan (behalve als deze mishandelt wordt/werd natuurlijk).

Sorry dave, maar als je niet uit ervaring spreekt kun je niet weten wat het kind wil... liever bij adoptieouders die van je houden dan bij biologische ouders die niet van je houden en waarvan je het merkt!
Marla

Bericht door Marla »

Waarom gaan geadopteerde kinderen dan toch vaak op zoek naar hun biologische ouders?

Jouw verhaaltje klinkt heel mooi maar in de praktijk werkt het gewoon niet zo. Er zijn nog genoeg tehuizen vol met kinderen (zeker in het buitenland), als het zo simpel was als jij stelt dan zouden die toch ook allemaal al geadopteerd zijn? Daarnaast denk ik dat het voor een vrouw veel moeilijker is om negen maanden met een kindje in haar buik te lopen om het vervolgens af te staan dan om een abortus te ondergaan. Ik zou het in ieder geval niet kunnen.
Penny Lane
Contacteer:

Bericht door Penny Lane »

Tieske schreef:Ik ben er wel voor maar dan onder bepaalde voorwaarden.
Bv als het kind ziek is of een handicap heeft ofzo
Bedoel je nu dat het wél oke is een kind te laten aborteren wanneer het een handicap heeft?
look back and laugh
Tieske
Moderator

Bericht door Tieske »

Hangt ervan af welke handicap he.
Maar als het een handicap is waarbij het kind ongeloofelijk veel lijdt en waarbij en nog niet echt iets ontwikkeld is om het te helpen... wel ja dan kies ik ervoor om dan dat leven te beïndigen.

Net zoals bij een huisdier: als het teveel lijdt, dan mag je niet egoïstisch zijn en zijn lijden rekken omdat jij het bij je wil houden.
Uiteraard weet je niet 100% zeker of het dier dat zelf wil, maar vaak zie je het toch, het eet en drinkt niet meer, komt niet meer uit zen mand, ... dat wijst erop dat het dier het zelf opgeeft en niet meer eten en drinken, wel dat betekent dat het dier eigenlijk "zelfmoord" aan het plegen is. Het laat zich gewoon verhongeren, en op dat moment moet je ingrijpen vind ik.

Zo ook als je weet dat je kind oneindig veel zal lijden.
Dan is dat volgens mij de beste oplossing.
Tieske
Moderator

Bericht door Tieske »

Marla schreef:Waarom gaan geadopteerde kinderen dan toch vaak op zoek naar hun biologische ouders?

Jouw verhaaltje klinkt heel mooi maar in de praktijk werkt het gewoon niet zo. Er zijn nog genoeg tehuizen vol met kinderen (zeker in het buitenland), als het zo simpel was als jij stelt dan zouden die toch ook allemaal al geadopteerd zijn? Daarnaast denk ik dat het voor een vrouw veel moeilijker is om negen maanden met een kindje in haar buik te lopen om het vervolgens af te staan dan om een abortus te ondergaan. Ik zou het in ieder geval niet kunnen.

Ja natuurlijk kan het zijn dat ik het dan niet kan weggeven. Maar als je adoptie dan geen optie vind, en stel dat je op dat moment weet dat je de verzorging van je kind niet aankunt, wat doe je dan?

Je kunt enorm voorzichtig zijn en zoveel voorbehoedsmiddelen gebruiken dat je wil, maar toch gebeurt er wel eens een "ongelukje", zonder dat de mens daar een fout in treft. Wel wat doe je dan als je niet voor het kind kan zorgen?
Kirsty xvx

Bericht door Kirsty xvx »

Tieske schreef:

Ja natuurlijk kan het zijn dat ik het dan niet kan weggeven. Maar als je adoptie dan geen optie vind, en stel dat je op dat moment weet dat je de verzorging van je kind niet aankunt, wat doe je dan?

Je kunt enorm voorzichtig zijn en zoveel voorbehoedsmiddelen gebruiken dat je wil, maar toch gebeurt er wel eens een "ongelukje", zonder dat de mens daar een fout in treft. Wel wat doe je dan als je niet voor het kind kan zorgen?
Nou, en juist DAAR is abortus voor.
Put a ribbon round my neck and call me a libertine
I will sing you songs of dreams I used to dream
I will sail away on seas of silver and gold
Until I reach my home
Marla

Bericht door Marla »

Kirsten schreef:
Nou, en juist DAAR is abortus voor.
+10.000
Tieske
Moderator

Bericht door Tieske »

Nu snap ik het toch niet meer... als ik zeg dat ik in bepaalde gevallen voor abortus ben dan zijn sommigen daar tegen, en als iemand zegt dat abortus is voor als je een "ongelukje" is (dus als het kind gezond is) dan zijn jullie voor???

Of begrijp ik dit verkeerd?
Fontanelle

Bericht door Fontanelle »

Tieske schreef:Of begrijp ik dit verkeerd?
dat begrijp je goed.
Er moet het recht zijn te kiezen.
Tieske
Moderator

Bericht door Tieske »

Ok.

Alleen snap ik dan niet dat bepaalde personen bij een ongelukje (en een gezond kind) zouden opteren voor abortus en bij een gehandicapt kind niet.

Ik zeg niet dat ik ze tegenspreek ofzo, maar ik wil toch daar graag een uitleg voor want ik vind het niet logisch.

greetz
Anna

Bericht door Anna »

misschien begrijp je het beter wanneer je accepteert dat niet alle vrouwen kinderen willen. het doet er in dat geval niet toe of het kind gehandicapt is of niet, ze willen gewoon niet zwanger zijn.

aan de andere kant zijn er vrouwen die nooit voor een abortus zouden kiezen, ook niet wanneer het gehandicapt zou zijn.

volgens mij heeft niemand beweert wél een gezond en niet een gehandicapt kind te willen aborteren.

kortom: "jullie" zijn een heleboel verschillende meningen!
Groene Poes

Bericht door Groene Poes »

ik zal nooit begrijpen waarom het de linkse mensen zijn die voor abortus zijn, ik zag het vroeger en zie het nog steeds als een nazi iets.
Framboos

Bericht door Framboos »

Heey, morgh is weer in da house!
Niels

Bericht door Niels »

Met een vefrissende blik op de zaak!
Fontanelle

Bericht door Fontanelle »

Groene Poes schreef:ik zal nooit begrijpen waarom het de linkse mensen zijn die voor abortus zijn, ik zag het vroeger en zie het nog steeds als een nazi iets.
Iemand een bepaald leven opleggen dat is pas fascistisch .
forest

Bericht door forest »

*applaus*

edit: *applaus*
Eduard

Bericht door Eduard »

Fontanelle schreef:
Iemand een bepaald leven opleggen dat is pas fascistisch .
Dat maakt nogal wat veganisten fascisten.
Plaats reactie