Abortus

Veganisme en religie/spiritualiteit. Filosofie. En andere onderwerpen mbt veganisme.

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie

Abortus

Peiling eindigde op ma jun 09, 2003 21:32

a) Keuze is aan de vrouw.
5
36%
b) Keuze is aan vrouw en man.
2
14%
c) Abortus alleen okay in speciale gevallen (verkrachting etc.)
1
7%
d) Abortus alleen als baby met zware handicap geboren gaat worden.
0
Geen stemmen
e) c) en d) okay
0
Geen stemmen
f) Ik keur abortus altijd af.
1
7%
g) Andere mening.
5
36%

Totaal aantal stemmen: 14

Vegantastic
Site Admin
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Bericht door Vegantastic »

Wanda schreef:24 weken is belachelijk.
Dan heb je echt al een levend wezendje in je lichaam die beweegt, de hik krijgt en zo.
Mag van mij zeker lager aantal weken zijn. Mensen die zeker weten geen kinderen te willen zullen toch zeker wel al veel eerder abortus plegen toch?
Kirsty xvx

Bericht door Kirsty xvx »

Alex schreef:
Mag van mij zeker lager aantal weken zijn. Mensen die zeker weten geen kinderen te willen zullen toch zeker wel al veel eerder abortus plegen toch?
Als je aan de pil bent word je gewoon ongesteld zelfs als je zwanger bent. Je zou dus eigenlijk elke maand een zwangerschapstest moeten doen. Maar omdat de kans op zwangerschap red. klein is doen veel vrouwen dat niet, met resultaat dat ze al een flink aantal weken in die zwangerschap kunnen zijn voordat ze er achter komen dat er stront aan de knikker is.
Put a ribbon round my neck and call me a libertine
I will sing you songs of dreams I used to dream
I will sail away on seas of silver and gold
Until I reach my home
Kirsty xvx

Wanda schreef:24 weken is belachelijk.
Dan heb je echt al een levend wezendje in je lichaam die beweegt, de hik krijgt en zo.
Ethiek verschilt per persoon. Dat jij dit vind is prima. Je handelt er waarschijnlijk ook naar, en dat kan je ook in een pro-choice maatschappij. Maar jouw mening gaat niet op voor alle vrouwen, dus we moeten oppassen dat we niet gaan bepalen voor anderen naar welke ethiek ze moeten leven.
Until I reach my home
Wanda
Contacteer:

Bericht door Wanda »

Kirsten schreef:Als je aan de pil bent word je gewoon ongesteld zelfs als je zwanger bent. Je zou dus eigenlijk elke maand een zwangerschapstest moeten doen. Maar omdat de kans op zwangerschap red. klein is doen veel vrouwen dat niet, met resultaat dat ze al een flink aantal weken in die zwangerschap kunnen zijn voordat ze er achter komen dat er stront aan de knikker is.
Dat wist ik niet. Echt chemische troep die pil.
Ik merkte behoorlijk snel dat ik zwanger was. Was echt vreselijk misselijk.
Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Kirsten schreef:Als je aan de pil bent word je gewoon ongesteld zelfs als je zwanger bent. Je zou dus eigenlijk elke maand een zwangerschapstest moeten doen. Maar omdat de kans op zwangerschap red. klein is doen veel vrouwen dat niet, met resultaat dat ze al een flink aantal weken in die zwangerschap kunnen zijn voordat ze er achter komen dat er stront aan de knikker is.
Hoeveel is flink aantal? Gebeurd het vaak dat iemand pas in de 20ste week merkt dat die zwanger is?

En als dat een keer gebeurd, dat een raad in het leven roepen die zulke individuele gevallen beoordelen, zodat ze een goed beeld hebben van de situatie.
Kirsty xvx

Rutgerstichting vertelde mij dat het vaak voorkomt. Wat dan precies vaak is weet ik dan ook niet.
Until I reach my home
Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Kirsten schreef:Rutgerstichting vertelde mij dat het vaak voorkomt. Wat dan precies vaak is weet ik dan ook niet.
Ok.. dan moet ik anders eens gaan mailen naar zo een organisatie voor die gegevens.
Kirsty xvx

Alex schreef:
En als dat een keer gebeurd, dat een raad in het leven roepen die zulke individuele gevallen beoordelen, zodat ze een goed beeld hebben van de situatie.
Een raad? waarom moeten anderen beslissen over wat vrouwen met hun leven en lijf doen? De vrouw moet gewoon een gesprek hebben met een objectieve hulpverlener en zelf bepalen wat ze doet.
Until I reach my home
Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Kirsten schreef:"Hoeveel is flink aantal? Gebeurd het vaak dat iemand pas in de 20ste week merkt dat die zwanger is?
En als dat een keer gebeurd, dat een raad in het leven roepen die zulke individuele gevallen beoordelen, zodat ze een goed beeld hebben van de situatie."

Een raad? waarom moeten anderen beslissen over wat vrouwen met hun leven en lijf doen? De vrouw moet gewoon een gesprek hebben met een objectieve hulpverlener en zelf bepalen wat ze doet.
Je moet wel het andere stuk meequoten, want anders staat dat raar.
Het gaat om als je de weken dat abortus mogelijk is naar beneden bijstelt. Tot een niveau waar het zeker niet levensvatbaar is. En dat als wanneer iemand na die week een abortus wilt, dat deze haar verhaal moet doen tegenover een raad om buiten die weken een abortus te mogen doen.

Vind je het trouwens ook ok als iemand die op het allerlaatste moment zegt (een week bijvoorbeeld voor diegene is uitgerekent) dat deze het kind wilt aborteren?
Anna

Bericht door Anna »

Dennis schreef:Uiteraard zit er verschil tussen de beleving van een man en een vrouw. Wil dat dan zeggen dat ik er geen mening over mag hebben? En wil dat zeggen dat de vrouwen daar dan als enige zeggenschap over mogen hebben? Daarnaast vind ik ook dat een vader zijn rechten heeft. En hoewel ik begrijp dat die niet doorslaggevend kunnen zijn (puur om biologische redenen), vind ik dat die mening wel gewogen zou moeten worden.
wil je hiermee zeggen dat wanneer de vrouw een abortus wil en de man niet, zij daar meer rekening mee moet houden? hoe kan een man daar nou ooit iets over te zeggen hebben? het is toch zijn lichaam niet? en dat hoopje sperma kwakt hij er tóch wel uit...
dat een man en vrouw het samen bespreken lijkt me niet meer dan logisch, puur vanuit de behoefte van de vrouw gezien. het zal nogal wat uitmaken of de vrouw alleen voor de opvoeding zal komen te staan of niet.

verder lijkt mij persoonlijk de termijn van 24 weken veel te lang, omdat je in dat stadium al een behoorlijke band met je ongeboren kind hebt...je voelt het draaien, schoppen, hikken etc. ik snap ook niet hoe je niets van een zwangerschap kunt merken.
blauw

Bericht door blauw »

Het schijnt zelfs te gebeuren dat vrouwen niks merken van hun zwangerschap tot het kind geboren is, verder denken ze gewoon dat ze buikkramp hebben. Zijn dan wel meestal vrouwen met flink wat overgewicht. Bizar.
Nel

Bericht door Nel »

Mannen die zo tegen abortus zijn, bestaat er zoiets als "uterusnijd"?
Kirsty xvx

Alex schreef:
Je moet wel het andere stuk meequoten, want anders staat dat raar.
Het gaat om als je de weken dat abortus mogelijk is naar beneden bijstelt. Tot een niveau waar het zeker niet levensvatbaar is. En dat als wanneer iemand na die week een abortus wilt, dat deze haar verhaal moet doen tegenover een raad om buiten die weken een abortus te mogen doen.

Vind je het trouwens ook ok als iemand die op het allerlaatste moment zegt (een week bijvoorbeeld voor diegene is uitgerekent) dat deze het kind wilt aborteren?
Ja nu ga je ontzettende extreme situaties verzinnen die nergens op slaan in principe. Waarschijnlijk zal geen enkele vrouw een week voor haar uitrekening een abortus aanvragen.

Ik ben gewoon voor keuzevrijheid klaar. Niets meer en niets minder. En ik zou het zeer vreemd vinden dat die keuzevrijheid beperkt word omdat sommige mensen er persoonlijke problemen mee hebben.
Pro-choice mensen eisen toch niet van zwangere vrouwen dat ze abortus plegen? Dus vraag ik me af waarom pro-choice mensen vrouwen die abortus plegen zo onder druk zetten. Als kinderen krijgen vrij is, dan moet abortus plegen ook vrij zijn.
Until I reach my home
Kirsty xvx

Nel schreef:Mannen die zo tegen abortus zijn, bestaat er zoiets als "uterusnijd"?
Ach joh, mysogene mannen willen hun superieure positie in de maatschappij niet kwijt en dat verwoorden ze onder dat ze zo begaan zijn met het ongeborene leven. Of ze zijn zo jaloers dat wij iets kunnen wat zij niet kunnen, dat ze er nog zoveel mogelijk controle en macht over willen hebben.

En voor de rest hou ik me nu verre van deze discussie (al ik het vol kan houden haha). Laten we hopen dat PvdA echt liberaal blijft en niet meegaat met de christenunie en CDA. Dan word het horrorscenario tenminste nooit werkelijkheid en kan ik sexueel-liberated zijn, want ook wij vrouwen verdienen sex zonder concequenties zoals elke man kan hebben!
Until I reach my home
Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Kirsten schreef:Ja nu ga je ontzettende extreme situaties verzinnen die nergens op slaan in principe. Waarschijnlijk zal geen enkele vrouw een week voor haar uitrekening een abortus aanvragen.
Nee, dat denk ik niet, maar het ging me even om er achter te komen heo jij het helemaal ziet. Dus de rechten van het kind beginnen vooral pas nadat het kind geboren is. En is het kind pas echt 'levend' nadat het geboren is.
Toch of niet?
Wanda
Contacteer:

Bericht door Wanda »

Kirsten schreef:want ook wij vrouwen verdienen sex zonder concequenties zoals elke man kan hebben!
In ieder geval moeten ze voor het kind betalen.
Dus niet helemaal zonder consequenties.
Sex zonder consequenties kan met behulp van een condoom.
Anna

Bericht door Anna »

Alex schreef:Vind je het trouwens ook ok als iemand die op het allerlaatste moment zegt (een week bijvoorbeeld voor diegene is uitgerekent) dat deze het kind wilt aborteren?
dan is het geen abortus meer natuurlijk. als je een levensvatbaar kind uit de baarmoeder haalt zul je het achteraf moeten doden. en vanaf 7 maanden is dat het geval.
Anna

Bericht door Anna »

Wanda schreef: In ieder geval moeten ze voor het kind betalen.
Dus niet helemaal zonder consequenties.
Sex zonder consequenties kan met behulp van een condoom.
omdat je als vrouw nooit 100% kunt uitsluiten dat je zwanger wordt, moet je dat achteraf kunnen corrigeren. alleen een condoom is geen voldoende bescherming, sex is voor vrouwen nooit volledig zonder consequenties.
ingenting

Bericht door ingenting »

inderdaad, zelfs als je je zou laten steriliseren, dan nog is er een kleine kans dat je alsnog zwanger wordt.
La maquereau des petits g?teaux (h)
Dennis

Bericht door Dennis »

Als je niet ongesteld wordt, heeft de bevruchting ongeveer twee weken geleden plaatsgevonden. Dan kun je 5 weken (een maand) de tijd nemen om te kijken of je over tijd bent of dat je toch nog je periode krijgt. Dan hebben we het over totaal 7 weken. Dan kun je een test laten doen en binnen korte tijd een keuze maken. Dat hoeft in mijn ogen geen 24 weken te duren.

Als je als vrouw later ontdekt dat je zwanger bent, dan is je mogelijkheid voor je ontnomen. Zo is het in het leven. Er zijn ook voorbeelden van mensen die na 38 weken nog niets wisten. MAar dan staan we ook geen abortus meer toen. Kortom: dit zou niet leidend moeten zijn voor regelgeving.
Laatst gewijzigd door Dennis op vr jan 12, 2007 19:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie