Abortus

Veganisme en religie/spiritualiteit. Filosofie. En andere onderwerpen mbt veganisme.

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie

Abortus

Peiling eindigde op ma jun 09, 2003 21:32

a) Keuze is aan de vrouw.
5
36%
b) Keuze is aan vrouw en man.
2
14%
c) Abortus alleen okay in speciale gevallen (verkrachting etc.)
1
7%
d) Abortus alleen als baby met zware handicap geboren gaat worden.
0
Geen stemmen
e) c) en d) okay
0
Geen stemmen
f) Ik keur abortus altijd af.
1
7%
g) Andere mening.
5
36%

Totaal aantal stemmen: 14

Wanda
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Abortus

Bericht door Wanda » ma jun 02, 2003 21:32

Ja, zwaar onderwerp! Ik wil graag jullie mening over abortus weten.
Veganisme berust voor een groot deel op het respecteren van leven. Dat houdt echter niet in dat alle veganisten automatisch tegen abortus zijn.

Wacht, ik maak er even een enquete van.

Marla

Bericht door Marla » ma jun 02, 2003 21:40

Ik zat erg te twijfelen tussen de bovenste twee maar heb uiteindelijk toch voor de bovenste gekozen.
Ik vind wel dat de mening van de vader absoluut mee moet tellen maar uiteindelijk is het toch de vrouw die zwanger is en het kind moet dragen, dus vind ik het vooral de keuze van de vrouw.

Sommige mensen vinden het raar dat ik niet tegen abortus ben maar ik zie het gewoon niet als moord. Het zal ook wel meetellen dat ik absoluut niet gelovig ben en dat ik zelf ook niet zoveel met kinderen heb.

Overigens vind ik wel dat het niet als een soort anticonceptiemiddel gezien moet worden maar dat lijkt me eigenlijk logisch. Wel jammer dat NL niet meer het laagste abortus cijfer heeft.

Wat vind je er zelf van eigenlijk wanda?

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » ma jun 02, 2003 21:50

Ik heb blijkbaar op 'ik keur het altijd af gestemd', moest er een boven zitten! :)
Dus de optie met c+d, dus eigenlijk.

Bij een verkrachting kan ik het wel begrijpen. Bij een zwaar gehandicapte baby dan ook. (maar hoe snel is dat zichtbaar?)

Al het per 'ongeluk' gebeurd, vind ik dat je dan niet moet gaan kiezen om het weg te halen, omdat je anders in 'financiele' problemen zou komen of dat je dan niet je studie af zou kunnen maken of als je carriere voor gaat.
Dan is het weer iets als een 'leven' is niet belangrijk.

Wanda
Contacteer:

Bericht door Wanda » ma jun 02, 2003 21:50

Wat vind ik er zelf van?
Ik vind het een heel moeilijk onderwerp Marla.
Abortus vind ik absoluut een vreselijk iets, vooral als het in een behoorlijk laat stadium gebeurd. Maar om dan gewoon te zeggen dat abortus niet mag is weer moeilijk, omdat het inderdaad in de buik van een vrouw gebeurt. En dan moet eigenlijk ook de mening van de man meetellen, want het wordt zijn kind uiteindelijk.
Nog moeilijker vind ik de beslissing als er verkrachting in het spel is, of als het kind handicaps heeft.

Dus eigenlijk twijfel ik over alles Marla.

Inderdaad moet het niet als anticonceptiemiddel gezien worden, maar dat wordt het natuurlijk soms wel! En wie beslist dan wat er moet gebeuren?

Zelf heb ik wel kinderen en twee zwangerschappen meegemaakt. Ik weet dus hoe speciaal dat wezentje in je buik is. En als dat kleine hulpeloze babietje er uiteindelijk uitkomt, is dat het meest magische moment die je ooit in je leven kan meemaken. Maar niet iedere vrouw ervaart dat zo. En de gedachte dat zo'n kind ongewenst geboren wordt is ook vreselijk. Maar dat mag natuurlijk niet de doorslaggevende factor zijn.

Ik weet het eigenlijk niet Marla.

Christiaan

Bericht door Christiaan » ma jun 02, 2003 22:10

de keuze is uiteindelijk aan de vrouw. niemand kan haar in mijn visie dwingen een abortus al dan niet te ondergaan. maar ik denk dat de mening van de man (of voor hetzelfde geld andere belangrijke mensen in het leven van de vrouw - ik bedenk me hier opeens dat deze poll uitgaat van het klassieke gezinsbeeld) belangrijk kan zijn in de beslissing van de vrouw. of dat het een reden kan zijn (voor zowel de man als de vrouw) om de relatie te beeindigen.

Wanda
Contacteer:

Bericht door Wanda » ma jun 02, 2003 22:17

Christiaan schreef:ik bedenk me hier opeens dat deze poll uitgaat van het klassieke gezinsbeeld
Dat was niet de bedoeling Christiaan.
Ik zag het meer als:
vrouw: persoon waar baby in buik groeit
man: persoon waar sperma vandaan komt

Maar inderdaad kunnen meningen van anderen ook belangrijk zijn.

Interessante situatie als bijvoorbeeld een draagmoeder van mening verander en een abortus wilt ondergaan. Wie beslist er dan?

Denker

Bericht door Denker » di jun 03, 2003 7:36

--
Laatst gewijzigd door Denker op vr nov 19, 2004 16:04, 2 keer totaal gewijzigd.

Marla

Bericht door Marla » di jun 03, 2003 7:38

Toch de vrouw die het kind draagt lijkt me. Je kan niet iemand verplichten om een zwangerschap uit te zitten lijkt me toch?

Overigens vind ik abortus na drie maanden ook niet meer kunnen, misschien in hele speciale gevallen (als kind toch nauwelijks levensvatbaar zou zijn). Abortus bij gehandicapte kinderen vind ik wel een beetje eng, wie bepaalt hoe gehandicapt het kind moet zijn voordat er abortus gepleegd kan worden? Als een kind echt zo zwaar gehandicapt is dat het niks kan dan snap ik het wel, maar iemand met het syndroom van down bijv. kan nog best een aardig leven hebben volgens mij. Ik snap wel dat het voor ouders heel zwaar en moeilijk moet zijn om zo'n kindje op te voeden maar toch vind ik het een beetje een raar idee (ben een beetje dubbel misschien wat dat betreft)

Gast

Bericht door Gast » di jun 03, 2003 7:41

Raymond Sluitman schreef:Iedereen bepaalt zelf hoe ethisch hij of zij leeft.
Niet HOE ethisch maar volgens WELKE ethiek hij/zij leeft.

Marla

Bericht door Marla » di jun 03, 2003 7:42

Ik vind persoonlijk een kind opzadelen met een verschrikkelijk leven veel erger. In Nederland kom je misschien nog wel goed terrecht als je ongewenst bent maar er zijn zoveel andere landen waar je echt helemaal geen toekomst hebt zonder ouders. Wordt je weggestopt in een of ander vies opvangtehuisje en op je 16de sta je weer op straat en dan?

Maar Raymond, als ik jou goed begrijp, ben je zelf wel tegen abortus maar het gaat niet zo ver dat je het zou laten verbieden???

Denker

Bericht door Denker » di jun 03, 2003 9:24

--
Laatst gewijzigd door Denker op vr nov 19, 2004 16:03, 1 keer totaal gewijzigd.

gast2

Bericht door gast2 » di jun 03, 2003 9:31

Gast,

Uw aangegeven onjuistheid is gecorrigeerd!

Rick
Site Admin

Bericht door Rick » di jun 03, 2003 10:35

Hoi,

Ik ben niet tegen abortus.
De keuze ligt uiteraard bij de vrouw. Toch heeft de man wel iets te zeggen, vind ik. Als de man geen kind wil, en de vrouw wel, vind ik niet dat de man verantwoordelijk hoeft te zijn voor het kind. Het hangt natuurlijk van de situatie af. Als mijn vriendin de pil bijv. expres niet slikt, en mij daar niets over verteld heeft, en dan zwanger wordt, vind ik niet dat ik verantwoordelijk hoef te zijn. Dat ik het uiteindelijk waarschijnlijk toch wel zal zijn is misschien weer iets anders.
Wanneer het gaat om gehandicapte kinderen. Tja... het hangt er vanaf hoe gehandicapt het is. Ik weet niet goed waar de grens ligt. Dat geldt overigens ook voor wanneer abortus nog kan of niet. Eigenlijk kan abortus denk ik altijd nog, misschien zelfs nog wel na de geboorte (dan heet het natuurlijk geen abortus meer) Maar waar de grens daarvan weer ligt weet ik ook weer niet.
Het verschil tussen bijvoorbeeld mij en Raymond is, dat voor mij 'leven' niet zo'n grens oid is waar je dingen tegen af weegt. Bij dit soort keuzes vind ik 'leven' niet zo belangrijk, maar vind ik 'lijden' veel belangrijker. Het gaat mij niet zo zeer om de kwantiteit van leven, maar alleen maar om de kwaliteit van leven. Dat kwantiteit een rol kan spelen bij de kwaliteit doet er nu even niet toe.

Groeten,
Rick

Bruno

Bericht door Bruno » di jun 03, 2003 10:43

Ik heb dus "andere mening" gestemd. Eigenlijk alleen maar omdat ik me in geen van de andere meningen echt voor de volle 100 % kan vinden hoor. Ik heb nogal een eigen mening over abortus. Meestal strookt die niet echt met die van andere mensen, maar gelukkig leven we in een vrije wereld... Abortus is volgens mij een zo moeilijke kwestie dat je best geval per geval gaat bekijken. Wat ik voral echt doodjammer vindt is dat mensen dan gaan lullen over respect voor het leven, terwijl er steeds weer, in alle gesprekken, één grote afwezige is. Wie houdt ooit eens rekening met de hoofdrolspeler in de hele kwestie: het ongeboren kind zelf. Gaan wij voor hem/haar beslissen of het wil geboren worden of niet? Natuurlijk heeft de moeder de beschikking over haar leven, en natuurlijk doet zij met haar lichaam wat ze wil, maar kan er ook asjeblieft eens rekening gehouden worden met het leven dat daar groeit. Zeggen dat abortus altijd kan als een ernstige handicap vastgesteld wordt, is ten zeerste beledigend en vernederend voor alle gehandicapte mensen, die wel geboren werden en van hun leven toch nog wat gemaakt hebben. Da's eigenlijk zeggen: jij had ook niet geboren mogen worden. En waar trek je de lijn? Is iemand die z'n twee benen zal moeten missen ernstig gehandicapt? Of iemand die blind zal zijn? Of misschien iemand die op z'n twaalfde zeker een bril zal moeten dragen? U beslist. Neen, van nature uit heb ik een enorm respect voor het leven. Van het moment af dat er conceptie was, spreek je volgens mij van menselijk leven. (Menselijk) leven geef je alle kansen om te groeien, dat dood je niet. Evenwel zal ik steeds met begrip en respect omgaan met andere meningen, wanneer iemand beslist om toch tot abortus over te gaan, zal ik daar niet over oordelen, wie ben ik om dat te doen. Ook die mensen moeten trouwens met de grootste zorg omring worden. Naastenliefde, heet dat in een bepaalde Godsdienst geloof ik.

Rick
Site Admin

Bericht door Rick » di jun 03, 2003 10:53

Bruno schreef:Zeggen dat abortus altijd kan als een ernstige handicap vastgesteld wordt, is ten zeerste beledigend en vernederend voor alle gehandicapte mensen, die wel geboren werden en van hun leven toch nog wat gemaakt hebben. Da's eigenlijk zeggen: jij had ook niet geboren mogen worden. En waar trek je de lijn?
Het gaat volgens mij dus juist niet over de gehandicapte mensen die wel iets van hun leven gemaakt hebben.
En jij doet nu of het heel vreemd is om te zeggen "jij had ook niet geboren mogen worden". Daarvoor heb je het nog over dat het gaat om het kind dat nog geboren moet worden. Dit doet me namelijk denken aan iets dat ik gehoord heb. Volgens mij is het een gehandicapte Franse jongen die zjin ouders voor de rechter gesleept heeft, omdat ze hem geboren hebben laten worden. Of hij die rechtzaak gewonnen heeft, weet ik niet. Er zijn in ieder geval wel degelijk gevallen te noemen waarbij gehandicapte mensen helemaal niet wilde leven (overigens ook mensen die niet gehandicapt zijn).
Als ik naar mezelf kijk: ik sta er wat onverschillig tegenover (tegenover mijn leven). Wel of niet leven, het maakt me eigenlijk niets uit. Ik ben geboren en dat vind ik ok, maar het had niet gehoeven. Als ik niet geboren was vond ik dat net zo ok (ook al had ik dat dan niet kunnen vinden natuurlijk). Deze gedachte speelt vast een belangrijke rol bij mijn mening over dit soort kwesties. Net zoals jullie gedachte over dat soort dingen een belangrijke rol spelen wanneer jullie het over abortus hebben.

Wendy

abortus?

Bericht door Wendy » wo jun 04, 2003 7:19

Ik heb gekozen voor andere mening.
Dit is omdat ik abortus het meest kan begrijpen na een verkrachting, maar zeker niet wil dat hier een wet van komt. Dan zou de regering, arts of politie namelijk moeten beslissen wanneer het een verkrachting is of wanneer het in hun ogen erg genoeg is voor een abortus en dat staat mij ethisch gezien net zo tegen als het beslissen over een baby.

Caroline
Contacteer:

Bericht door Caroline » wo jun 04, 2003 8:09

Ik vind dat abortus moet kunnen en dat de eind beslissing bij de vrouw ligt.

Maar vind wel dat er verantwoordelijk met sex om gegaan moet worden en abortus niet als een verlate pil. Vind in sommige gevallen wel dat we een beetje te verwend raken in onze keuze mogelijkheden. zo van nu even niet want ik wil nog een curcus doen of ik heb nog niet het juiste huis. Maar hoe kan je afdwingen dat mensen zich verantwoordelijk gedragen en als ze niet zwanger willen worden het dan ook echt niet worden?

Verkrachtingen en handicaps lijkt me echt per geval verschillend en hangt af van de draagkracht van de moeder in kwestie maar de keuze moet er wel zijn dat iemand abortus kan laten plegen en die keuze is uiteindelijk aan de moeder.

Ik leg de nadruk op de keuze van de moeder maar vind het persoonlijk zeer wenselijk dat een man en vrouw er samen uitkomen. Maar het kan niet zo zijn dat de man het kind wil houden en de vrouw echt niet, dat ze dan geen abortus zou kunnen plegen. De vrouw heeft wat mij betreft gewoon de eindstem.

En abortussen verbieden, dan krijg je verschrikkelijke taferelen waar niemand bij gebaat is. Dus het moet kunnen maar met een goede doses verantwoordelijkheid tav mensen hun seksleven en tav het leven van het ongeboren kind.

glenn d.

Bericht door glenn d. » di jul 25, 2006 14:37

hoe je het ook wend of keert het blijft het onnatuurlijk stoppen van leven. zonder noodzaak (geen kwestie van leven of dood, maar potentieel leven) en daarom niet veganistisch

waarom heeft een zwaar gehandicapt kind geen recht op leven? bepalen wij dat? of bepaald de moeder dat?

bepalen wij (de ouders etc.) ook wat een slecht leven is ja of nee? misschien denkt een potentieel geboren kind daar wel heel anders over. Je zou heel de derde wereld dan vol kunnen zetten met abortusklinieken toch? de mensen hebben het daar toch zo slecht. Abortus past mijnsinziens gewoon niet bij veganisme.

Kirsty xvx

Bericht door Kirsty xvx » di jul 25, 2006 14:51

zo deze is gereanimeerd.
Put a ribbon round my neck and call me a libertine
I will sing you songs of dreams I used to dream
I will sail away on seas of silver and gold
Until I reach my home

Kirsty xvx

Bericht door Kirsty xvx » di jul 25, 2006 14:56

glenn d. schreef: waarom heeft een zwaar gehandicapt kind geen recht op leven? bepalen wij dat? of bepaald de moeder dat?

.
precies mijn icon is heel gelukkig, zie je dr lachen?
Put a ribbon round my neck and call me a libertine
I will sing you songs of dreams I used to dream
I will sail away on seas of silver and gold
Until I reach my home

Plaats reactie