Sociale verplichtingen/ Vragen waarom je niks eet?

Veganisme en religie/spiritualiteit. Filosofie. En andere onderwerpen mbt veganisme.

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Tieske
Moderator

Re: Sociale verplichtingen/ Vragen waarom je niks eet?

Bericht door Tieske »

Ik zou ook moeite hebben om het zomaar terug te geven want dat vlees wordt dan in de vuilbak gekiept :roll: Dan is het al helemaal voor niets geweest ... ik denk dat ik het dan meeneem voor men honden ofzo.
Kirsty xvx
Leefwijze: veganist

Bericht door Kirsty xvx »

Word het altijd weggegooid? Volgens mij is de recycling van voer normaal in restaurants toch?
Put a ribbon round my neck and call me a libertine
I will sing you songs of dreams I used to dream
I will sail away on seas of silver and gold
Until I reach my home
jet
Moderator

Bericht door jet »

volgens mij zou alles wat terug naar de keuken gaat daadwerkelijk weggegooid moeten worden volgens de regels waar een restaurant zich aan heeft te houden. Hoe stom dat ook is.....
Bij een aantal restaurants hebben ze wel eens proeven gedaan: een houten cocktailprikker in het voedsel stoppen, terug sturen, en dan kwam diezelfde cocktailprikker later het restaurant weer in: huppetee boete, en meteen de keuringsdienst van waren op de stoep, restaurant dicht etc.....
1 van de redenen dat ik in een restaurant nooit teveel wil bestellen, want ik vind het echt zonde. Ik eet me liever dan ongans dan dat ik het laat staan en het weggegooid wordt.... Ik probeer mensen bij mij aan tafel dan ook altijd over te halen niet te veel te bestellen.
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.
Marla

Bericht door Marla »

Ik heb toch wel zeer regelmatig bij de wagamama gegeten maar ik heb nog nooit vlees in mijn eten gevonden (gelukkig maar, brrrr). Ik heb 1 keer gehad dat ze me het verkeerde gerecht wilden geven, maar dat zag ik meteen en dat ging ook meteen terug naar de keuken. Ik had het bord nog niet eens aangeraakt dus dan kunnen ze het toch wel aan iemand anders geven?
Nou ja, in ieder geval boden ze ons meteen een drankje van de zaak aan, omdat ik nog wat langer op mijn eten moest wachten. Vond ik wel een goede service dus!
LouLou

Bericht door LouLou »

Kirsty xvx schreef:Word het altijd weggegooid? Volgens mij is de recycling van voer normaal in restaurants toch?
No fucking way! Bij mij op school (middelbare hotelschool) )kun je een fucking voedselbank beginnen!:(:(
Wen

Bericht door Wen »

zonde hé
indra

Bericht door indra »

Er zit een of ander krakersgebeuren in de Oosterstraat, waar je elke zaterdag voor 4 euro vegan kunt eten. Is erg lekker! Restaurant is dus niet echt een restaurant, maar wel leuk om een keer mee te maken, ik kom er wel eens. Weten jullie verder restaurants waar je vegan kunt eten in Groningen? Bij een Mexicaans restaurant lukte het mij laatst niet echt, dus zijn we ergens anders heen gegaan.[/quote]

'Brussels Lof' kan je ook proberen, die heeft uitstekende vega maaltijden dus moet ook wel vegan kunnen. Verder; de Rode Kater in Eelde of Zuidlaren heeft vega gerechten die makkelijk vegan te vragen zijn. Ik denk sowieso dat veel restaurants wel vegan kunnen koken. gewoon uitleggen wat je wilt.
Mexicaan: gegrilde groenten, maiskolf, tortilla, bonen rijst... guacemole zonder zuivel... dat moet toch kunnen?
Pizzeria's die de bodem maken zonder zuivel of eieren... eerder waren er in de Peperstraat ook wel wat goede restaurantjes (in de stad) maar ik weet niet of die er nog zitten.
Framboos

Bericht door Framboos »

Land van Kokanje. Hoewel op de website wel staat dat je van tevoren moet bellen.
Marla

Bericht door Marla »

Toen ik op een blauwe maandag in Groningen woonde ben ik een keer bij een of ander aziatisch restaurant terecht gekomen waar ze ook allerlei vegetarische gerechten hadden met seitan of andere vleesvervangers. Ik heb daar een heerlijk gerecht met nep-garnalen gehad, was lekker en niet te duur.
Ik heb alleen geen idee meer waar het precies zat, ergens in de buurt van de Grote Markt, maar ja dan weet je nog niks natuurlijk.
Framboos

Bericht door Framboos »

Is het op de hoek, bij de ABN AMRO, boven die kelderkroeg (niet de Blauwe (H)Engel dus, maar aan de andere kant)?
Marla

Bericht door Marla »

Ik weet het niet zo goed meer, volgens mij zat het in een klein straatje in de buurt van de Grote Markt. Het was in ieder geval vrij klein, en volgens mij ook vrij onopvallend.
Jip
Contacteer:

Bericht door Jip »

Een paar dingen die me opvielen.

De topicstarter werkt in de Burger King?????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????
Nooit van mijn leven zul je mij daar zien. Maar goed, ieder z'n ding.

Er werd ook gesteld dat een wokrestaurant voor íedereen is, of je nou vegan bent of niet. De reden dat ik niet meer naar een wokrestaurant ga, is dat ze alles, maar dan ook alles in de zelfde pan kokend water gooien. Daar wil ik niet van meepikken.

Verder werd iets gezegd over Chinezen hier (was dat Tieske?). Beetje krom om het Aziatisch volk als barbaars af te schrijven. De pot verwijt de ketel, noem ik het maar.

En wat betreft schoonouders: ik heb het geluk dat de ouders van mijn vriending wel rekening met ons houden bij het koken. Er wordt altijd iets aparts klaargemaakt voor ons. Vind ik wel tof. Zelf eten ze echter veel te veel vlees. Da's jammer.

Het topic ging over iemand die een horecaopleiding volgt. Ik zou nooit de horeca in willen, omdat A) het me veel te saai lijkt en B) dat je daar altijd met eten te maken krijgt en dat is bijna nooit vegan-verantwoord. Of kom je in een of andere vegan keten terecht? Dat zou de zaak veranderen. Dat is hoe ik erover denk.
Burgerlul
Framboos

Bericht door Framboos »

Jip schreef: vriending
Ik vind dit altijd zo'n hilarische typefout... :mrgreen:
vegalan

Bericht door vegalan »

Ik heb niet zo veel moeite met vleeseters maar wel met hun gewoonte om vlees te eten en dit hoeven ze ook niet uitdrukkelijk te demonstreren. Daar kan ik dan wel kritiek op hebben, maar gelukkig komt dit zelden voor en is hun aandacht meer op de smaak van het eten gericht dan op waar het vandaan komt. Ik denk dat veganisten veel meer betrokken zijn bij wat ze eten en dus altijd de herkomst willen controleren. Ondanks mijn kritiek op hun macabere eetgewoonte welke ik meestal zwijgend beleef, zitten er best wel aardige en begripvolle mensen tussen (die je standpunt wel begrijpen) en constateer ik enige menslievendheid die menige veganist vreemd is. Als het even kan dan neem ik wat afstand zodat ik me niet kan ergeren aan hun eetgewoonten en vindt ik het prachtig als zij dat zelf doen om mijn eetlust niet te verstoren, want ze weten dat ik daar dan niet zo van hou. Ik heb niet zoveel problemen met dit soort situaties omdat ik het op een sociaal niveau probeer te houden en mijn eetgewoonte met weinig woorden verklaart als zij daar om vragen. Zonder dat ik in de aanval ga, laat ik het liever in het midden wat ze met deze informatie doen. Oké ik gooi er ook wel eens een (grappige) opmerking tussendoor, als ze een beetje willen plagen maar dit lachen we gewoon weg. Ik kan zeggen dat dit maar weinig voor komt want mijn eet gewoonte wordt meestal zonder opmerking geaccepteerd. Tegenwoordig (in tegen stelling tot vroeger) is men gewend dat er verschillende eetgewoonten bestaan en daar kijkt men eigenlijk niet zo meer van op. Ik ga meestal niet uit eten want ik vind dat tegenwoordig nogal duur en kan dan niet altijd eten wat ik wil. Als ik wel ga dan is het meestal in gemengd gezelschap en dan wordt het geen vegan snackbar.
Ik kies meestal voor iets waarvan ik kan zien wat er in zit, dus meestal salade. Dat is ook lievelingskost.
Als alle mensen aan tafel een beetje rekening met elkaar houden dan hoeft het geen probleem op te leveren en kan je zonder veel ergernis je tanden in een bloedsinaasappel zetten.

.
jet
Moderator

Bericht door jet »

Ben dit weekend met een paar vrienden naar een camping geweest bij Nijmegen in de buurt.
Heel gezellig, maar er 'moest' gebarbecued worden.
Vond ik minder, maar ik mocht mee om de groenten inkopen te doen. Heel veel groenten gehaald, lekker klaar gemaakt, en dat was eerder op dan de rest. Er bleef zelfs vlees over. Op mijn verzoek is dat naar een andere bbq ergens elders op de camping gebracht, en die mensen waren er blij mee. (1 iemand van ons stelde eerst voor het weg te gooien, wat resulteerde in een boze ikke :-), maar de rest gaf mij gelijk :mrgreen: )
Niemand stelt mij rare vragen, niemand doet moeilijk over mijn eetgewoonten. Af en toe wordt er een grapje gemaakt, maar dat doe ik net zo hard terug, dus eigenlijk heb ik geen problemen (behalve dat ik hete eten van grote hoeveelheden vlees minder vind). Er wordt prima rekening gehouden met mij, en ook met anderen die eventueel ergens problemen hebben.
Persoonlijk denk ik dat het wel heel erg van het groepje afhangt. Ik heb ook een aantal vrienden die minder nadenken over hun eten, en dat resulteert dan vaak in een waar vleesfestijn. Kan ik niet zo waarderen, en meestal wordt dat ook wel aangepast (zeker als ik mee moet om boodschappen te doen). Toevallig is het zo dat daar meer mannen in zitten, en het groepje van dit weekend bevat meer vrouwen. Zou dat het zijn? Ik weet het niet, maar feit blijft dat er dus verschil in zit.
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.
Justme1234

Bericht door Justme1234 »

@Jet,

ik vond dat vroeger moeilijk, met die vleesfestijnen waar jij het over had.
Nu heb ik er minder last van omdat ik het idee heb er nu steeds economischer en rationeler tegenover sta.
ik denk tegenwoordig het volgende als ik vlees eters zie: ik zie hen als intellectuele oefeningen, om te kijken waar ik zelf tegenstrijdig in ben.
Wanneer ze een riedeltje standaardvragen, waarom ik niks eet voor de 100ste keer, heb ik een standaard-antwoord klaarliggen: "Ik houd van ronde meloenen". Meestal begrijpen ze het dan en als ze het niet begrijpen, kijken ze me raar aan en dan merk ik dat ze dat soort vragen minder stellen.
*Martijn*

Bericht door *Martijn* »

Op eerste kerstdag ga ik werken, als woonbegeleider op een groep van (zwaar) verstandelijk gehandicapten. Ik kook altijd (al een jaar) veganistisch (en daarvoor twee jaar vegetarisch) en m'n collega's vinden het meestal lekker wat ik maak. (Ik doe daar dan ook erg mijn best voor.)
Ik bied altijd aan om te koken omdat ik het mijn collega's niet 'aan wil doen' om iets veganistisch te moeten bedenken.

Maar nu werk ik op eerste kerstdag met een nieuwe collega. Ze weet niet echt hoe lekker ik kan koken. De collega vertelde me dat ze met het kerstdiner wel een stukje vlees wilde. Ze bood aan om haar eigen stukje vlees klaar te maken, als ik zou koken. Ik heb gezegd dat ik daar niet blij mee ben (alsof een veganistische maaltijd niet lekker kan zijn). Ik heb aangeboden falaffel te maken, maar dat kende ze niet. Ik weet niet precies wat ik hier mee aan moet. Met z'n tweeën in de keuken om een hoofdmaaltijd te maken lijkt me niet zo handig.

Ik denk er over om haar voor de keus te stellen: of ik kook en dan is het veganistisch, of zij kookt en dan neem ik iets van thuis mee wat ik kan opwarmen. (Ik zou zelfs als argument kunnen gebruiken dat het nu haar beurt is om te koken, omdat ik steeds heb gekookt, de paar keer dat we samen werkten.) Klinkt dit redelijk? Of is het sympathieker om toch samen te gaan koken, met alle mogelijke afstemmingsproblemen die daar bij komen kijken? Ik ben al weer echt bezig een standpunt in te nemen, terwijl ik het liefst zou samenwerken...

Waar het me om gaat is dat ik graag wil laten zien dat een veganistische maaltjd ook lekker kan zijn. Voor het eerst geeft iemand me nu niet de kans om dat te laten zien. Ik heb geen zin om mijn best te doen voor een maaltijd als zij daar dan voor zichzelf een stukje vlees bij gaat maken. Dat vind ik zonde van de inspanning. (De verstandelijk gehandicapte bewoners eten alles wel (zelfs poep...).)

Ik denk dat ik het mezelf gemakkelijk ga maken door aan te bieden het toetje te maken (bananenijs) en de hapjes vooraf (avocado en nootjes, kan ik nu bedenken) en het er verder maar op te gooien dat het haar beurt is om te koken, met uitleg dat ik dat argument gebruik omdat ze perse dierenvlees wil eten. Klinkt dat redelijk?
Laatst gewijzigd door *Martijn* op ma dec 22, 2008 15:40, 1 keer totaal gewijzigd.
lena

Bericht door lena »

Ik vind het heel redelijk klinken, en vind ook dat je groot gelijk hebt. Het is echt beledigend voor de kok om op voorhand al te zeggen dat je het eten niet lekker gaat vinden en dat er vlees bij moet. Alsof jij onaf eten serveert. Ik weet niet hoe overtuigend het "het is jouw beurt" argument is, want als ze wel vegan zou willen eten zou jij wel gewoon koken. Ik vind het heel netjes dat je haar de gelegenheid te koken, waarmee je aangeeft dat het niet om jou, of om veganistisch eten op zich gaat.

(Ik vond je falafelvoorstel wel grappig. Ook ik zou kerst vieren met mensen die echt vinden dat vlees bij de maaltijd hoort, en ook ik bedacht dan maar om falafel te serveren. Ik ga dan toch maar niet experimenteren met seitan-roasts enzo.).
*Martijn*

Bericht door *Martijn* »

Dit is zo spannend omdat ik niet weet of mijn werkgever of collega's van me kunnen (of zouden kunnen vragen) om vlees of kaas te gebruiken in het avondeten. (Als het gaat om het ontbijt, de lunch of een snack dan heb ik daar geen problemen mee.) Wat is redelijk als mijn collega zou zeggen: "Ik wil altijd vlees of op z'n minst kaas eten"? Misschien valt er een mouw aan te passen: kaas ergens overheen terwijl ik zonnebloempitten neem. Of voor haar aan het eind van de bereidingstijd wat gebakken gehakt door de spaghettisaus doen. Maar ik denk dat dat maar af en toe werkt.

Mocht mijn collega vaker om vlees gaan vragen, dan wil ik het liefst terug naar de regel dat er om beurten gekookt wordt. Misschien kan ik een gedeelte, van wat mijn collega zou koken, wèl gebruiken en dan voor mezelf een burger meenemen.

Als mijn collega net zo standvastig zou zijn in haar dieetwens als ik, dan wordt het heel lastig. Een mogelijke oplossing zou zijn: als ik kook dan neemt zij kant en klaar eten voor zichzelf mee en als zij kookt dan neem ik kant en klaar eten voor mezelf mee. Maar ik weet niet of deze oplossing acceptabel gevonden wordt, omdat dit voor een 'normale' vleesetende collega extra werk betekent. Het gaat uiteindelijk om de vraag in hoeverre mijn collega's rekening willen houden met mijn dieetwens en in hoeverre ze dat als een normale, legitieme wens willen accepteren. Het gaat ook om de vraag of mijn collega's vinden dat ze recht hebben op een stukje dierenvlees. Want vlees bij de hoofdmaaltijd is in Nederland wel 'normaal'.

In het slechtste geval zal ik voor sommige collega's een maaltijd met vlees moeten gaan bereiden, terwijl ik voor mezelf dan iets anders maak (of meeneem). Zij kunnen dan vlees van mij eisen, terwijl ik geen veganistische maaltijd van hen kan eisen. Grrr. Morgen gesprek hierover met de collega's.
Wen

Bericht door Wen »

Ik vind helemaal niet dat zij van jou een stuk vlees kunnen eisen. Als jij kookt, kan niemand je verplichten om vlees te maken, als dit tegen jouw principes is. Als die nieuwe collega zelf een stuk vlees wil maken, zou ik persoonlijk zeggen: " Ik kook vegan, maar jij mag je eigen maaltijd meebrengen, als je daar niet mee akkoord bent." Ik zou er niet mee akkoord gaan om een stuk vlees bij jouw vegan maaltijd te eten, dat is een belediging voor jou.
Als de rest van de collega's jouw kookkunst appreciëren en enkel die nieuwe collega moeilijk doet, kan zij er miss voor kiezen om zelf haar eten te maken of meebrengen.
Dat is mijn mening. In elk geval veel succes. Laat weten hoe het afloopt.
Plaats reactie