Sociale verplichtingen/ Vragen waarom je niks eet?

Veganisme en religie/spiritualiteit. Filosofie. En andere onderwerpen mbt veganisme.

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

jet
Moderator
Leefwijze: veganist

Re: Sociale verplichtingen/ Vragen waarom je niks eet?

Bericht door jet »

Mensen die 'echte' vragen stellen en belangstelling hebben, die leg ik gewoon netjes uit bij het eten over het hoe en waarom.
Mensen die flauwe vragen stellen, die krijgen ook serieus antwoord, of flauwe antwoorden (afhankelijk van de personen): ik kan ze prima de wind uit de zeilen nemen door meteen zelf op sarcastische toon aan te geven: 'die veganisten altijd weer, het lijken wel konijnen!' met een ontzettende grote grijns. Dan zitten de anderen meestal te grijnzen, en de flauwerikken die durven niet meer, haha. Maar goed dat is allemaal bij vrienden/bekenden/kennissen. Als het mensen zijn die ik niet ken, dan ga ik geen flauwe grappen maken, dan geef ik gewoon serieus aan hoe het zit.
Ik ga niet zo vaak uit eten, maar mijn ervaring is meestal dat als je vantevoren even belt ze vaak wel bereid zijn om speciaal iets voor je te maken (je geeft ze wat suggesties, en daar kunnen ze dan vaak wel wat mee).
Ik heb slechts 1 keer gehad dat het niet goed ging (toen had ik niet gebeld, want ik wist niet dat we uit eten gingen) en toen kon ik alleen witte rijst met broccoli eten. Dat smikkel ik dan gewoon op, en desnoods als ik niet genoeg gehad heb, dan eet ik later thuis nog wat, maar er is in elk geval wat!

In 'becoming vegan' staat een heel hoofdstuk over 'vegan diplomacy'. Dat je als veganist diplomatiek moet zijn. Als je het op een bepaalde manier brengt dan willen mensen heel veel voor je doen. Als je gaat zeiken, dan willen ze minder.
Zelfs mn moeder die toch erg zeikerig is geeft aan dat ik bij haar prima glutenvrij en veganistisch kan eten (meestal maak ik het dan voor dr, want zelf kan ze dat niet). Nu zanikt ze alleen nog wanneer ze dan bij mij komt..... :mrgreen:

Wat op je school betreft: heb je iets van een kluisje? Ik heb op mijn school een kluisje, en daar ligt gewoon een heel voedselpakket in. Als ik trek heb, en er is niets voor me geregeld, nou dan vis ik daar wat uit. Het is natuurlijk geen volledige maaltijd, maar het overstijgt de 3 blaadjes sla :D
Ik moet zeggen, ik heb een wat oudere vrouwelijke collega die zelf met een voedselintolerantie zit, en die 'regelt' meestal dat soort dingen.
In elk geval is het zo dat afwachten tot ze iets voor je gaan regelen (zonder zelf actie te ondernemen) is wachten tot de kalfjes op het ijs gaan dansen, want dat gaat niet gebeuren. Zeker niet in een omgeving warar mensen het niet (willen) begrijpen.
Dus, probeer zelf actie te ondernemen, zorg dat je wat achter de hand hebt, en neem desnoods een ander iemand in vertrouwen als je het zelf moeilijk vindt (liefst een wat oudere vrouw :D ), en laat die je 'vertegenwoordiger' worden....

Ik hoop dat je hier wat aan hebt,

groetjes
jet :carro:
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

onderdezon
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door onderdezon »

zo lekkere mening heb jij tieske wat een rassist ben jij zeg! :shock: en trouwens een wokrestaurant is ideaal! je gooit alles wat je wilt op je bord - groenten tofu enzo - en dat wordt voorgekookt en roergebakken. voor dat voorkoken moet je even vragen of het in een aparte pan mag zodat je niet in de vlees en visbouillon van je voorgangers zit maar verder is het perfect voor veganisten! lekker witte rijst erbij. nee die belgen zijn lekker die bakken hun patat in reuzel dat is pas smerig!!! :mad:

Sakura
Contacteer:

Bericht door Sakura »

onderdezon schreef: nee die belgen zijn lekker die bakken hun patat in reuzel dat is pas smerig!!! :mad:
er zijn er ook veel die in palm(of andere)olie bakken hoor!

onderdezon

tieske generaliseert dus ik ook. kan ze eens voelen hoe dat is

Tieske
Moderator

Bericht door Tieske »

Was jij in dat wokrestaurant waar nota bene GEEN tufu was, waar geen aparte pannen gebruikt werden en waar de enige beschikbare rijst gemengd was met ei?

Nope dus denk niet dat je voor mij kunt spreken.

Toen ik vroeg of die rijst veganistisch was, ontweek ze men vraag. Waarom? Wel bij nader inzienn zat er dus ei in. In de bami zat het er ook in.

De soep had zulk een sterk smaakje dat ik bijna zeker weet dat er vlees in gekookt was. Uiteraard zat dat vlees er nu niet meer in dus was ze in "principe" wel "veg".
En wat voor bouillon werd er gebruikt?

En dan over de wok zelf: het enige dat er was: 50.000 soorten paddestoelen, paprika's, ui en nog een groentesoort of 2.
That's it. Voor de rest bakken en bakken vol met vlees en sushi.
Ik walgde ervan, en zeker van die kikkerbilletjes, die beelden bleven bij me opkomen.

Ik mag misschien niet veralgemenen meteen na men eerste wokrestaurantbezoekje, maar in ieder geval ben ik niet geneigd om nog zomaar eens zo'n restaurant te betreden.

onderdezon

het maakt niet uit of ik in dat wokrestaurant ben geweest of niet. jij scheert nav 1 bezoekje 1,3 miljard mensen - namelijk: alle chinezen - over 1 kam. dan ben je gewoon heel erg fout bezig. ik hou niet van mensen met vooroordelen over hele bevolkingsgroepen - die zijn vaak nogal eng. zo is de jodenvervolging ook begonnen - met vooroordelen over 1 bevolkingsgroep. ik haat rassisten.

50.000 soorten paddestoelen vind ik dan juist weer erg goed gesorteerd - wist niet eens dat er zoveel eetbare soorten bestaan! ik zou daar niet over klagen :mrgreen:

onderdezon

kzie dat tieske hier nog moderator is ook :shock: :shock: zitten alle nvv-ers zo vol vooroordelen? want dan geloof ik dat ik minder thuisvoel bij deze club dan ik gedacht had

jet
Moderator

Bericht door jet »

Volgens mij is niets menselijks jullie vreemd :grin: : beide lekker generaliseren, beide lekker vooroordelen hebben :mrgreen:
Alleen gaat het denk ik niet meer over het onderwerp :offtopic: , of heb ik dat mis?

groetjes
jet :carro:

p.s. onderdezon: volgens mij zou je je prima bij de NVV thuis voelen als jij gelijk hebt, want die vooroordelen, die spreid je zelf ook ten toon :mrgreen:
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

onderdezon

het enige vooroordeel wat ik tentoongespreid heb - over belgen en reuzel wat overigens niet zozeer een vooroordeel als eigen ervaring is - was om tieske te laten merken hoe dat nu overkomt als je een hele bevolkingsgroep over 1 kam scheert. dus om mij nu van vooroordelen te beschuldigen slaat nergens op. graag dus deze opmerking toelichten want ik ben me van geen kwaad bewust. of is het zo dat je geen kritiek mag uiten hier omdatde moderators elkaar dan komen verdedigen?

verder vind ik dat een moderator van een forum toch wel een beetje meer respect mag opbrengen en niet zomaar alles kan roepen wat hij of zij denkt zeker niet als het hele bevolkingsgroepen voor het hoofd kan stoten. want anders wordt dat meteen in verband gebracht met de club waarvoor diegene werkt dat is het risico.

jet
Moderator

Bericht door jet »

Moderators zijn ook mensen (echt waar!) :mrgreen:
De moderators zijn ook gewoon forummers die als forummer kunnen reageren. Soms is het nodig om iets te modereren, en dan zal de betreffende moderator duidelijk aangeven dat hij of zij op dat moment als moderator reageert....

Voor elke forummer geldt dat hij of zij respect moet tonen naar andere mensen vind ik, want dat is namelijk onderdeel van jou als mens. Heeft dus niks met moderator zijn of niet zijn te maken.

Wat een moderator uitkraamt als hij of zij als forummer reageert in plaats van als moderator is voor persoonlijke rekening en heeft niets met moderatorschap, NVV of wat ook te maken.

Kritiek is over het algemeen niet erg als het opbouwende kritiek is. En ook als het niet opbouwend is, want dat kan jouw persoonlijke mening zijn. Waar je alleen wel rekening mee moet houden is de manier waarop je het doet. Omdat het een forum is, en we je intonatie niet kunnen horen en je gezichtsuitdrukking niet kunnen zien is het lastig om exact de toon te lezen waarop iemand het bedoelt.
Om te voorkomen dat elk topic eindigt in een kleuter discussie op welles-nietus niveau proberen de meeste mensen (dus ook niet-moderators) vaak een topic 'schoon' te houden. En ook om te voorkomen dat dingen verkeerd opgevat worden is het zaak om even na te denken voor je direct dingen intikt.
Dat is niet persoonlijk voor jou bedoeld, maar voor iedereen, omdat het gewoon nou eenmaal lastig communiceert in tekst in plaats van bij elkaar zijn en met elkaar praten.....
Op het moment dat een topic in een niet-topic-gerelateerde discussie belandt komt er een moderator aan te pas die moet proberen de boel in de rechte banen te leiden, simpel gezegd.

Mocht je nog niet helemaal begrijpen wat ik bedoel, bekijk dan gewoon even een aantal subfora. Dan kun je zien dat reageren als moderator bij de moderatoren behoorlijk verschilt van reageren als forummer (ik maak bijvoorbeeld de tekst dan rood en zet erbij 'jet als moderator' bijvoorbeeld)

En van mij mag je overal kritiek op hebben waar je maar wilt :mrgreen: Maar verwacht dan niet dat mensen zich niet opeens persoonlijk aangevallen voelen, want dat gebeurt wel eens bij kritiek :grin:

En wat ik bedoelde over vooroordelen was dat je je afvroeg of alle NVV-ers zo vol vooroordelen zaten... Het gros van de NVV-ers zit niet op het forum. En veel forummers zijn geen NVV-er. Dat toevallig de NVV het forum een warm hart toedraagt wil nog niet zeggen dat dus iedereen ook NVV-er is... Daarom vond ik je opmerking ook een soort vooroordeel en voorzag ik mijn commentaar van een smiley om je te laten weten dat het een grapje was. Dat deed ik, omdat zoals gezegd geschreven tekst minder makkelijk naar bedoeling te doorgronden is (geen stemgebruik, geen gezichtsuitdrukkingen)...

Ow en btw, ik ging Tieske niet verdedigen hoor, dat kan ze vast prima zelf, maar omdat ze in een discussie met jou verwikkeld was leek het me handig om even jullie erop te wijzen dat het nogal off topic was.
Net zoals wij overigens nu aan het doen zijn... :mrgreen: Dus mocht je nog hier op willen reageren ofzo, dan stel ik voor dat we die discussie ergens anders naartoe (bijvoorbeeld een topicje in café de zonnebloem) verplaatsen, want anders krijgen we op onze kop van de moderator omdat het niet meer over het onderwerp gaat waarover het zou moeten gaan... :grin:

groetjes
jet :carro: (als forummer :grin: )

Wen

Bericht door Wen »

Hoi,

Ik denk dat Tieske niet Chinezen als persoon aanviel hoor. Meer verschillende gewoonten die in China gebeuren en nogal barbaars zijn. Maar niet elke Chinees op zich.

Ivm die sociale verplichtenigen. Een tijd geleden ging ik met een groep vriendinnen uit eten. Er waren nog 2 vegetariërs bij en er werd me verteld dat er een voll veg menu was en dat je zelf kon vragen om iets weg te laten en zo. Het principe was je zat met zijn allen rond een bakplaat en een kok bereidde dan voor je neus je gerecht. Dat leek me leuk. Toen we er zaten zei mijn vriendin me dat er vorige keer dat ze er was naast haar een levende kreeft op de pakplaat werd gesmeten. Je kon er immers ook kreeft bestellen en dan werd dat beest voor je neus in stukken gesneden en gebakken. Ik zat er toen echt met schrik. Ik verwittigde direct iedereen dat als dat gebeurde ik dan met de kreeft zou weglopen. Ik zei dit al lachend en ik weet niet of ik het ook zou gedurfd hebben, maar ik had dan in elk geval mijn ongenoegen geuit. Onnodig te zeggen dat bij het volgende bakplaat restaurant, ik eerst bel om te vragen dat er geen kreeften worden gefolterd. Gelukkig is er die avond geen kreeft gesneuveld. Wat doen jullie in zo'n situatie? Toch akelig zo'n dingen hé. Dat raakt me echt in mijn ziel dat er zo'n dingen gebeuren :cry:

Tieske
Moderator

Bericht door Tieske »

Idd Wen, ik had het over de gewoontes vooral (alhoewel ik wel "Chinezen" gebruikt heb). Ik heb zelf trouwens een redelijk goeie Chinese vriend gehad een tijdje terug (op de bus) en daar hadden we altijd leuke gesprekken mee. Ik kan dus zeer goed onderscheid maken tussen mensen en cultuur.

Maar soit, zoals Jet als zei: pb me maar als er nog vragen zijn!
En over het mod gedeelte is ook al uitgelegd! Ik kan evenzeer een andere gebruikersnaam aanmaken en enkel met de naam "Tieske" reageren als ik als mod reageer, maar dat is een beetje van de gekke! Ook ik reageer in het rood als ik als mod post!

Om nou even op Wen der stukje in te gaan: ik zou ook gaan lopen met de kreeft! :P
En tja ik zat dus langs men schoonpa die kikkerbilletjes aan ht eten was, en dat was op een gewone doordeweekse dag. Ik bedacht dus dat er waarschijnlijk iedere dag kikkerbillen op het menu staan en tja van waar komen die? Er is bij mijn weten geen "kikkerslachterij", dus doen ze het dan zelf?
Ik had het er ook moeilijk mee... Als het vrienden zijn dan durf ik eventueel wel vragen of ze voor mij niet veg willen eten (zeker als ik met het idee van een etentje kom), maar mijn schoonouders vragen om veg te eten is om de één of andere reden toch moeilijker...

Heeft iemand anders dat ook dat ie zich bij de ene persoon makkelijker kan uitdrukken dan bij de andere?

Marla

Bericht door Marla »

Je kan kikkerbillen gewoon kopen hoor, ik at ze vroeger toen ik nog vlees at ook en echt niet dat wij ze zelf hadden geslacht....

Wen

Bericht door Wen »

Ja, er zijn mensen die open staan voor andere dan mainstream levenswijzen en er zijn vind ik mensen die gewoon bekrompen zijn. Die je behandelen zo van die moet gewoon moeilijk doen, lastig mens :cry: Ik zou het denk ik zelf niet vragen om veg te eten, maar als er hier mensen komen eten is het wel altijd veg.

Framboos

Bericht door Framboos »

Tieske schreef: En tja ik zat dus langs men schoonpa die kikkerbilletjes aan ht eten was, en dat was op een gewone doordeweekse dag. Ik bedacht dus dat er waarschijnlijk iedere dag kikkerbillen op het menu staan en tja van waar komen die? Er is bij mijn weten geen "kikkerslachterij", dus doen ze het dan zelf?
Wat maakt dat uit dan, als dat zo zou zijn? En waarom is kikker anders dan vis, koe, schaap, wat dan ook?

Tieske
Moderator

Bericht door Tieske »

Klein verschilletje is dat koeien, schapen, ... niet verder moeten blijven leven zonder poten. Die zijn naar mijn mening "net" iets sneller dood dan de kikker die zonder pootjes terug in het water gegooid wordt. Hetzelfde bij haaienvinnensoep waarbij de haai dagen aan een stuk lijdt eerdat ie dood is...

Maar soit dit is weer offtopic!

@ Wen, wat bedoel je met: "Ik zou het denk ik zelf niet vragen om veg te eten" ? Bedoel je dat je het op voorhand gewoon niet zou vragen?
Ik kan me toch niet voorstellen dat jij dan vlees zou eten ofzo ;)

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic »

Er zijn speciale bedrijven voor kikkers te kweken. Is alleen weinig info over bekend geloof ik.

Sakura
Contacteer:

Bericht door Sakura »

ik denk dat wen bedoelt dat ze zou vragen of de anderen veg willen eten voor haar.

Valkyrjur

Bericht door Valkyrjur »

Jet kan dingen altijd zo goed uitleggen (y)

Tieske
Moderator

Bericht door Tieske »

Sakura schreef:ik denk dat wen bedoelt dat ze zou vragen of de anderen veg willen eten voor haar.
:oops: Ja dat bedoelt ze vast ja :oops:
Haha had daar zelf niet meer aan gedacht, terwijl die reactie toch op mijn post was :wink:

Plaats reactie