Sociale verplichtingen/ Vragen waarom je niks eet?

Veganisme en religie/spiritualiteit. Filosofie. En andere onderwerpen mbt veganisme.

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
LouLou
Leefwijze: veganist

Sociale verplichtingen/ Vragen waarom je niks eet?

Bericht door LouLou »

Ohh...ik moet dit even kwijt:S
Ik doe een opleiding tot horeca-manager/ondernemer en moet ook veel in de praktijk leren. Daarvoor hebben we een schatig schoolrestaurantje. Leuk en leerzaam, maar we hebben dan vooral savonds les, en dan krijgen we er ook te eten. Dat eten is echt te vlezig en dierlijk voor woorden:O (nasi met omelet, spek en kippepoen was het vorige week :shock: ). Gevolg: ik zit op drie slablaadjes te knagen en iedereen heeft zo'n houding van daar zit de gekke-vegan-konijn weer hoor...Veel mensen hebben al laten weten dat ze mij een verschrikkelijke aanstelster vinden en gaan de hele tijd in discussie....

Bij mijn bijbaantje bij de burger king(!)(tsja je moet ergens je studie van betalen) hebben ze wel veel respect voor mijn eetgewoonten, als ik zelf een prakkie opwarm in de magnetron ga ik gewoon tussen de broodje-kippenleed-eters zitten en dan is het nog gezellig ook.....Strange world:S

Hoe gaan jullie hiermee om?

Framboos

Re: Sociale verplichtingen/ Vragen waarom je niks eet?

Bericht door Framboos »

LouLou schreef:Ohh...ik moet dit even kwijt:S
Ik doe een opleiding tot horeca-manager/ondernemer en moet ook veel in de praktijk leren. Daarvoor hebben we een schatig schoolrestaurantje. Leuk en leerzaam, maar we hebben dan vooral savonds les, en dan krijgen we er ook te eten. Dat eten is echt te vlezig en dierlijk voor woorden:O (nasi met omelet, spek en kippepoen was het vorige week :shock: ). Gevolg: ik zit op drie slablaadjes te knagen en iedereen heeft zo'n houding van daar zit de gekke-vegan-konijn weer hoor...Veel mensen hebben al laten weten dat ze mij een verschrikkelijke aanstelster vinden en gaan de hele tijd in discussie....
Kun je niet je eigen eten meenemen? Ik heb er zelf een hekel aan als mensen denken dat ik niets anders kan eten dan drie blaadjes sla, dus dan probeer ik iets mee te nemen dat er erg lekker uitziet.

xmarloesx
Contacteer:

Bericht door xmarloesx »

idd ik zorg altijd als ik ergens moet gaan eten waar vleeseters zijn, dat ik iets veel lekkerders heb :)dan kun je je punt veel beter maken vind ik zelf altijd.

lena

Bericht door lena »

Wat Framboos en Marloes zeggen, maar ook: sommige mensen leren het nooit. Ik merk dat het uitmaakt hoe je er zelf op reageert: niet in de verdediging gaan en gewoon zelfverzekerd zijn. Ga je nu met ze in discussie? Discussie kan goed zijn, soms weten mensen echt niet beter. Als mensen merken dat je gewoon rustig blijft en rationele argumenten hebt voor je keus laten ze je sneller met rust. Ik pas ook mijn argumenten aan op degene met wie ik discussieer. Nu de voedselcrisis zo in het nieuws is geef ik vaker als argument dat dierlijk voedsel zoveel graan en water kost waardoor mensen nu te weinig voedsel hebben en er een watercrisis aan zit te komen. Ik zeg niet direct dat dat DE reden voor veganisme is voor mij, maar dat er meerdere redenen zijn die ik allemaal belangrijk vind.

Tieske
Moderator

Bericht door Tieske »

Gisteren gingen we weer op restaurant (men schoonmoeder verjaarde) en het was wééral hoogstonaangenaam :cry: :cry: :cry:

Voor de x-de keer vroegen ze of ik geen vis at: NEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEN HOE VAAK MOET IK DAT NOU NOG ZEGGEN ?!?!?!?!

- "ja jij valt in een moeilijke categorie"
- "er is bijna niets voor jou"

En bovendien zat men schoonvader kikkerbilletjes langs me te eten :cry: :cry: :cry: Ik vond het zo vreselijk! Ik zat de hele tijd te denken aan die arme beestjes waarvan de pootjes levend afgehakt worden en waarna ze op hoop verder moeten lijden en sterven.

Het was bovendien bij de chinees (wok) en ik heb het gewoon niet op die hondenvretende en dierenmartelende barbaren. Het feit dat er dagelijks zoveel kikkerbillen op het menu staan bewijst die barbarie ook nog maar eens. Bijna nergens zie je ze nog, maar zij hadden ze in overvloed.

Telkens ben ik achteraf zo boos en praat ik met men vriend over wat ik allemaal ga zeggen de volgende keer, maar telkens weer ben ik toch geïntimideerd en voel ik me gewoon rot omdat ze me niet kunnen aanvaarden zoals ik ben.
Pfff ben het zo beu om altijd verantwoording te moeten afleggen voor iets dat op de koop toe op zoveel manieren goed en rechtvaardig is!

Wen

Bericht door Wen »

Hoi,

Met mijn schoonouders is het ook een ramp. Die mensen zijn zeer bekrompen :cry:
Over eten , dat is nog het minste. Ik eet er gewoon niet.
Voor de rest: Ik ben vegetariër op mijn 13 geworden en op mijn 15 ben ik ernstig ziek geworden. Ik hoor nog regelmatig. Als je af en toe eens biefstuk zou eten, zou je je al veel sterker voelen. Zelfs de controleartsen zijken er constant over en suggereren dan dat ik vlees zou moeten eten of op zijn minst vis. Dat ik veganist ben, daar zwijg ik tegen die dokters maar over. Het zijn wel meestal ouderen die die opmerking maken.Ik voel me trouwens veel beter als ik geen melkprodukten en eieren eet, maar daar hebben ze geen oren naar
Soms heb ik ook wel eens zin, als er weer iemand een hartaanval heeft om ook eens te zeggen, dat is van al dat vlees eten hé, maar dat zeg ik maar ni :D

Apraxia

Bericht door Apraxia »

Tieske schreef: Het was bovendien bij de chinees (wok) en ik heb het gewoon niet op die hondenvretende en dierenmartelende barbaren.
:shock:
Als er iemand op je pist, dan is het vast een veganist.

Framboos

Bericht door Framboos »

+1

veglife

Bericht door veglife »

- "ja jij valt in een moeilijke categorie"
- "er is bijna niets voor jou"
Vaak komt dit omdat het restaurant waar je eet gewoon te beperkt is. Ik moet wel toegeven dat ik regelmatig uit ga eten met collega`s naar restaurants die ik zelf niet heb uitgekozen. Vaak maakt men er toch behoorlijk wat werk van en is het bijzonder lekker.

Misschien kun je van te voren contact opnemen met het restaurant en je wensen kenbaar maken, dat scheelt al de eerste verbazing.

Tieske
Moderator

Bericht door Tieske »

Nou het was een buffet waarbij je je eten op je bord moest scheppen en vervolgens aan de kok moest geven. Die kiepte dat even in de pan, goot er de saus op die je vroeg en je eten was klaar.

lena

Bericht door lena »

Ik denk dat als je mensen die vlees eten als barbaren bestempelt (al zeg je dat niet zo hardop waar ze bij zijn), het niet raar is dat mensen jou vreemd vinden en jouw keuzes niet accepteren.

Ik hoor ook wel vaak "er is bijna niets voor jou", maar ik zeg dan altijd dat ik blij ben met wat er wel is (en dat ben ik ook) en dat ik niets tekort kom. Ik zorg altijd dat er iets is wat ik kan eten, daar bel ik van tevoren over (en in het geval van eten bij iemand thuis of op school zou ik zelf wat meenemen).

Tieske
Moderator

Bericht door Tieske »

Ik heb dat niet hardop gezegd he! En sowieso is iedereen die vlees vreet wel een barbaar, maar China is toch nog veel erger (in mijn ogen dan).
Ze hebben er plezier in om dieren tot de dood te martelen (slaan, villen, koken, ...), het behoort tot hun cultuur en bovendien zijn ze nog zo achterlijk om te denken dat het de potentie verhoogt.
Overal hebben ze lak aan (Japanners trouwens eveneens). Het walvisjachtverbod? Nou daar vegen ze hun botten mee af.

En dan nog maar te zwijgen van de kindermoord, de vrouw- en kinderuitbuiting, ...
Bah ik haat China echt en ik heb er géén enkel positief woord voor over! Noem het discriminatie, oneerlijk, .. wat je maar wil, maar zo denk ik er nou eenmaal over en dat zal niet snel veranderen.

Wen

Bericht door Wen »

Diermishandeling, vrouwenmishandeling en kindermishandeling het stamt allemaal van dezelfde negatieve gedachtengang. Waar het 1 is, is volgens mij het ander

veglife

Bericht door veglife »

Ieder land heeft wel iets negatiefs. Nederland kent ook vele vormen van uitbuiting, laten we dat vooral niet vergeten.

Kirsty xvx

Bericht door Kirsty xvx »

lena schreef:Ik denk dat als je mensen die vlees eten als barbaren bestempelt (al zeg je dat niet zo hardop waar ze bij zijn), het niet raar is dat mensen jou vreemd vinden en jouw keuzes niet accepteren.

.
je mag het 'beestje toch wel bij de naam noemen' ?

maar idd, kadaverkauwers en Josef Frizl zijn ook maar mensen <3333
Put a ribbon round my neck and call me a libertine
I will sing you songs of dreams I used to dream
I will sail away on seas of silver and gold
Until I reach my home

Marla

Bericht door Marla »

Tieske schreef: Bah ik haat China echt en ik heb er géén enkel positief woord voor over! Noem het discriminatie, oneerlijk, .. wat je maar wil, maar zo denk ik er nou eenmaal over en dat zal niet snel veranderen.
Tja, ik heb precies hetzelfde met Belgen, ik vind ze zo ontzettend dom. Misschien dat mensen dat raar of vervelend vinden maar ja, zo denk ik er nou eenmaal over. :roll:

lena

Bericht door lena »

veglife schreef:Ieder land heeft wel iets negatiefs. Nederland kent ook vele vormen van uitbuiting, laten we dat vooral niet vergeten.
Precies. En zelfs als je alleen kijkt naar dierenmishandeling doet China het stukken beter dan Nederland want verreweg de meeste mensen daar kunnen nauwelijks vlees betalen en eten dus voornamelijk veganistisch. Zie The China Study. Hier in Nederland mishandelen we dieren achter gesloten deuren en profiteren we van dwangarbeid en slavernij terwijl we ondertussen met een priemend vingertje wijzen naar de landen waar al onze spullen gemaakt worden. Daarnaast zijn wij in het westen vrijwel alleen verantwoordelijk voor het feit dat de olie bijna op is, dat er watertekorten zijn en dat het klimaat snel verandert.

Maar op zich ging het me daar niet eens om: ik denk echt dat als je met zoveel haat naar andere mensen kijkt, het logisch is dat ze weinig begrip voor jou tonen. Begrip moet van twee kanten komen. Ik snap wel dat je die haat niet hardop uitspreekt, maar mensen voelen dat soort dingen toch wel aan.

veglife

Bericht door veglife »

lena schreef:
veglife schreef:Ieder land heeft wel iets negatiefs. Nederland kent ook vele vormen van uitbuiting, laten we dat vooral niet vergeten.
Precies. En zelfs als je alleen kijkt naar dierenmishandeling doet China het stukken beter dan Nederland want verreweg de meeste mensen daar kunnen nauwelijks vlees betalen en eten dus voornamelijk veganistisch. Zie The China Study. Hier in Nederland mishandelen we dieren achter gesloten deuren en profiteren we van dwangarbeid en slavernij terwijl we ondertussen met een priemend vingertje wijzen naar de landen waar al onze spullen gemaakt worden. Daarnaast zijn wij in het westen vrijwel alleen verantwoordelijk voor het feit dat de olie bijna op is, dat er watertekorten zijn en dat het klimaat snel verandert.

Maar op zich ging het me daar niet eens om: ik denk echt dat als je met zoveel haat naar andere mensen kijkt, het logisch is dat ze weinig begrip voor jou tonen. Begrip moet van twee kanten komen. Ik snap wel dat je die haat niet hardop uitspreekt, maar mensen voelen dat soort dingen toch wel aan.
Inderdaad, die blokkade die je dan opwerpt is altijd wel voelbaar.

Fontanelle

Bericht door Fontanelle »

Wen schreef:Diermishandeling, vrouwenmishandeling en kindermishandeling het stamt allemaal van dezelfde negatieve gedachtengang. Waar het 1 is, is volgens mij het ander
laten we Tibet ook niet vergeten

LouLou

Bericht door LouLou »

Tieske schreef: Het was bovendien bij de chinees (wok) en ik heb het gewoon niet op die hondenvretende en dierenmartelende barbaren. Het feit dat er dagelijks zoveel kikkerbillen op het menu staan bewijst die barbarie ook nog maar eens. Bijna nergens zie je ze nog, maar zij hadden ze in overvloed.
Nou nou nou....zo kan ie wel weer....Chinezen vind ik nog minder barbaars volk, die maken tenminste geen onderscheid tussen een kikker en een hond.
Wokrestaurant is de beste uitvinding ooit, al ga je met een vegan, een vega, een carnivoor, een moslim en een jood uit eten, iedereen kan lekker smullen! Ik probeer altijd iedereen naar de chinees te krijgen juist, die hebben altijd wel lekker rijst met groenten en tofu.

Plaats reactie