De film van Wilders

Veganisme en religie/spiritualiteit. Filosofie. En andere onderwerpen mbt veganisme.

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Vegantastic
Site Admin
Leefwijze: veganist
Contacteer:

De film van Wilders

Bericht door Vegantastic » ma mar 03, 2008 12:44

Wat is jullie mening over de ophef rond de film? En vinden jullie dat deze verboden zou moeten worden?

Niels

Re: De film van Wilders

Bericht door Niels » ma mar 03, 2008 12:45

Vegantastic schreef:Wat is jullie mening over de ophef rond de film? En vinden jullie dat deze verboden zou moeten worden?
Nee. Vrijheid van meningsuiting gaat voor, jammer voor de lange tenen van de gelovigen.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » ma mar 03, 2008 12:56

Inderdaad.

Ben wel bang voor de eventuele gevolgen, maar m.i. moet het niet kunnen dat het beleid in NL wat betreft vrijheden bepaald word door andere landen enzo vinden.

Fontanelle

Bericht door Fontanelle » ma mar 03, 2008 13:12

Wilders heeft het recht om een film te maken en zijn mening te uiten, al helemaal als hij daarmee sociale vraagstukken wil belichten (zoals bijvoorbeeld vrouwenonderdrukking binnen de Islam. Zie: Submission).

De Nederlandse overheid dient het volk te beschermen tegen inperking van de vrijheid van meningsuiting en andere kwalijke zaken.

Vrijheid van geloof of gewoonweg religie is geen vrijkaartje voor het discrimineren van vrouwen, homo's, anders-gelovigen of niet-gelovigen en dierenleed. Voor Wilders mag zijn mening overigens ook geen excuus zijn voor (negatieve) generalisering tov moslims.

Wilders mist gewoon de nuance. Maar ook al had hij enigszins zijn mening verzacht dan nog is de kans groot dat de reacties bijzonder fel zijn vanuit de moslimgemeenschap.

Nel

Bericht door Nel » ma mar 03, 2008 13:19

Ik denk dat hij niet met een film komt.
Hij zegt straks "1 april"
En dan gaat hij de reakties gebruiken om nog "sterker" in zijn mening te staan.
Of ben ik naief?
Is geen antwoord op de vraag natuurlijk.
„Solange der Mensch denkt,
dass Tiere nicht fühlen können,
müssen Tiere fühlen,
dass Menschen nicht denken können...“

Fontanelle

Bericht door Fontanelle » ma mar 03, 2008 13:21

Nel schreef:Ik denk dat hij niet met een film komt.
dat is niet eens zo gek. who knows..

Niels

Bericht door Niels » ma mar 03, 2008 13:23

Nel schreef:Ik denk dat hij niet met een film komt.
Of ben ik naief?
Is geen antwoord op de vraag natuurlijk.
Het is natuurlijk wel zo dat de film an sich totaal niet ter zake doet, en de reacties daar los van staan. Wilders gaat weer goede zaken doen met de reacties, en dat is het enige waar het hem om te doen is. Hij kan zich ook niks beters wensen dan wat 'beroepslafaard' Balkenende nu doet.

Dennis

Bericht door Dennis » ma mar 03, 2008 16:51

Ik weet niet of de film verboden moet worden, want ik ken de inhoud niet. Ik vraag me wel af wáárom hij in hemelsnaam olie op het vuur wil gooien. Hij mag dan in zijn recht staan, maar waarom zo bewust mensen gaan beledigen (want dat gebeurt er in de film, lees ik)? Want het moge duidelijk zijn dat hij niet bezig is met een cultureel hoogstandje. En hij wil heus niets aantonen... Het is gewoon allemaal bullshit.

Ik vind ook dat ik eigenlijk mijn fiets zonder slot zou moeten kunnen stallen, maar de realiteit is dat ik dat beter niet kan doen. Wilders mág zo'n film maken, maar de realiteit in mijn ogen is dat hij het beter niet kan doen.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » ma mar 03, 2008 17:25

Waarom is het beledigen?

Fontanelle

Bericht door Fontanelle » ma mar 03, 2008 17:33

mensen vonden Submission ook al beledigend.
en de Satansverzen van Rushdie.
en de drie biggetjes.
en een teddybeertje Mohammed noemen.

Kirsty xvx

Bericht door Kirsty xvx » ma mar 03, 2008 18:03

Ik maak me meer zorgen over de drang van het kabinet om dingen te verbieden dan om een film die er nog niet is. Goed, hij zal er wel komen die film, en dan zien we wel hoe 'ze' reageren, de overheid loopt het nu enkel te dramatiseren (en daarmee een excessieve reactie te voeden).
Put a ribbon round my neck and call me a libertine
I will sing you songs of dreams I used to dream
I will sail away on seas of silver and gold
Until I reach my home

Niels

Bericht door Niels » ma mar 03, 2008 18:06

Fontanelle schreef:mensen vonden Submission ook al beledigend.
en de Satansverzen van Rushdie.
en de drie biggetjes.
en een teddybeertje Mohammed noemen.
Met fundamentalisten valt geen rekening te houden, die zullen door alles wel beledigd zijn. Al denk ik dat het verschil zal zijn dat Wilders er op uit is om te beledigen. Hoe dan ook, eerst dat onding maar eens zien.

Apraxia

Bericht door Apraxia » ma mar 03, 2008 18:34

Mijn vriend kwam net met het idee dat hij misschien helemaal geen film gemaakt heeft maar meer 'geÏnteresseerd' was in de ophef.
Op zich...acht ik dat ook wel mogelijk. Heeft iemand al fragmenten gezien?
Als er iemand op je pist, dan is het vast een veganist.

Fontanelle

Bericht door Fontanelle » ma mar 03, 2008 18:38

Niels schreef:Al denk ik dat het verschil zal zijn dat Wilders er op uit is om te beledigen.
uiteraard. dat is zijn manier van politiek voeren (en zieltjes winnen). en daar valt ongeveer net zo veel op aan te merken als op het huichelachtige populisme van CDA en consorten.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » ma mar 03, 2008 18:52

Apraxia schreef:Op zich...acht ik dat ook wel mogelijk. Heeft iemand al fragmenten gezien?
Er was al een klein stukje vertoond ergens een tijd terug. Ging alleen om de openingsshot, om te bewijzen dat die wel degelijk bezig was met een film.

Framboos

Bericht door Framboos » ma mar 03, 2008 19:12

Dennis schreef:Ik weet niet of de film verboden moet worden, want ik ken de inhoud niet. Ik vraag me wel af wáárom hij in hemelsnaam olie op het vuur wil gooien. Hij mag dan in zijn recht staan, maar waarom zo bewust mensen gaan beledigen (want dat gebeurt er in de film, lees ik)? Want het moge duidelijk zijn dat hij niet bezig is met een cultureel hoogstandje. En hij wil heus niets aantonen... Het is gewoon allemaal bullshit.

Ik vind ook dat ik eigenlijk mijn fiets zonder slot zou moeten kunnen stallen, maar de realiteit is dat ik dat beter niet kan doen. Wilders mág zo'n film maken, maar de realiteit in mijn ogen is dat hij het beter niet kan doen.
+1

Dennis

Bericht door Dennis » ma mar 03, 2008 22:17

Vegantastic schreef:Waarom is het beledigen?
Dat bepaalt de ontvanger van de boodschap. Maar ik kan me zo voorstellen dat als de Koran nogal belangrijk voor je is, je liever niet ziet dat hij in een film wordt verbrand.

Dennis

Bericht door Dennis » ma mar 03, 2008 22:19

Niels schreef:Met fundamentalisten valt geen rekening te houden, die zullen door alles wel beledigd zijn. Al denk ik dat het verschil zal zijn dat Wilders er op uit is om te beledigen. Hoe dan ook, eerst dat onding maar eens zien.
Het gaat niet alleen om fundamentalisten die zich beledigt zullen gaan voelen.

Niels

Bericht door Niels » ma mar 03, 2008 22:37

Dennis schreef:
Niels schreef:Met fundamentalisten valt geen rekening te houden, die zullen door alles wel beledigd zijn. Al denk ik dat het verschil zal zijn dat Wilders er op uit is om te beledigen. Hoe dan ook, eerst dat onding maar eens zien.
Het gaat niet alleen om fundamentalisten die zich beledigt zullen gaan voelen.
Ik denk dat het in landen als Afghanistan voornamelijk zal gaan om onwetenden die zijn opgehitst door fundamentalisten.
En verder, tja wat is 'beledigen'? Iemand heeft kritiek op je geloof? Iemand heeft niet genoeg 'respect' voor je geloof/je heilige boek? Iemand leeft niet volgens jouw geloof? Als je daar niet mee om kunt gaan ben je m.i. een fundamentalist.
In een volwassen democratie hoor je om te kunnen gaan met meningen die je niet aanstaan, en zo'n democratie zou ook 100% achter het recht op meningsuiting moeten staan van Wilders, hoe walgelijk die man ook is.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » ma mar 03, 2008 22:41

Dennis schreef:
Vegantastic schreef:Waarom is het beledigen?
Dat bepaalt de ontvanger van de boodschap. Maar ik kan me zo voorstellen dat als de Koran nogal belangrijk voor je is, je liever niet ziet dat hij in een film wordt verbrand.
Ja, maar dan kan je nooit iets zeggen, want er zijn altijd wel mensen die er aanstoot van nemen.

Ik vind de koran, bijbel enzo ook alleen maar sprookjesboeken. Zonde van het papier. En ja, dat komt misschien hard aan voor gelovigen, maar dan mag ik het toch wel zeggen?
Zelfde geld voor zeggen dat bont moord is e.d.

Ik kan begrijpen dat iemand het beledigend vind, maar mag je dan nooit iemand beledigen, zelfs als dat je doel niet is?

Of Wilders het beter niet kan doen.. tsja.. als je denkt en kan inschatten dat het economische gevolgen en mogelijk mensenlevens gaat kosten, dan ja, dan denk je idd dat het beter is het niet te doen.
Maar als dat 'niet doen', dan betekent dat al qaida, funda-moslims enzo de overwinning claimen etc. en min of meer eigenlijk je gedwongen hebben je mond te houden? Is dat dan niet onderdrukking? Iets waar we toch allemaal tegen zijn?

De 'realiteit' om het niet te doen heeft dus vooral te maken met dat je dat uit angst overwegingen niet wilt hebben. De terroristen en funda-moslims hebben dan weer gewonnen.

@Niels: idd.

Plaats reactie