Wat moet je als veganist met je oude spullen

Veganisme en religie/spiritualiteit. Filosofie. En andere onderwerpen mbt veganisme.

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Meez

Wat moet je als veganist met je oude spullen

Bericht door Meez » ma apr 28, 2003 11:51

Ik heb nog een stel legerkisten en die zijn van leer.
Die heb ik aangeschaft in mijn niet vegan tijdperk.
Mijn vraag is dan ook wat doen andere mensen met die dingen.

Ikzelf koop niets meer wat dierlijk is.
Maar moet ik die kisten wegdoen, die ik al heb.
Zou eigenlijk een zonde zijn. Dat beest is al onnodig dood gemaakt en nu gooi ik ook nog eens het produkt weg.

Heeft iemand ideeën? :?:

silent seadragon
Leefwijze: veganist

Bericht door silent seadragon » ma apr 28, 2003 11:55

Als je het niet wil dragen kun je het altijd verkopen of weggeven aan iemand die ze graag wil hebben (en ze anders zelf had gekocht).

veglife

LEGER

Bericht door veglife » ma apr 28, 2003 11:55

Hoi, ik zou ze aan of een goede vriend geven die ze wel wil dragen of aan het leger des heils geven; deze kunnen ze weer verkopen aan een evt. liefhebber. De opbrengst kunnen ze weer gebruiken voor een goed doel. :D

Greets!

Marla

Bericht door Marla » ma mei 05, 2003 18:49

Ik heb nog best veel oude schoenen van leer en die draag ik nog af en toe. Ik vind het zonde om ze weg te doen en ze zijn toch te erg afgetrapt om ze nog te verkopen. En wat maakt het nou voor verschil, of ik er op loop of een ander, het leed is al geleden.

Denker

Bericht door Denker » di mei 06, 2003 8:07

--
Laatst gewijzigd door Denker op vr nov 19, 2004 18:32, 1 keer totaal gewijzigd.

Wanda
Contacteer:

Bericht door Wanda » di mei 06, 2003 20:25

Drie punten:

1) Hoe consequent wil je over komen? Door veel mensen worden al je meningen als onbelangrijk gezien als je zelf niet consequent bent.
Toen ik net vegetarier was droeg ik nog leren schoenen en dat was het enige waar anderen naar keken als vegetarisme besproken werd. Ik heb ze om die reden toen weggedaan.

2) Hoe voelt het persoonlijk?
Bij mij persoonlijk zie ik leer nu als zo'n walgelijk iets, dat ik het niet in mijn bezit zou willen hebben.

3) Respect. Uit respect voor het dier dat zoveel pijn geleden heeft, kan je besluiten geen leer te willen hebben.

Het dier is natuurlijk al dood. Dus het ligt er totaal aan hoe je er zelf tegen aan kijkt.

Jo:)

Bericht door Jo:) » di mei 06, 2003 21:01

Je kunt je schoenen natuurlijk ook begraven.

Ik heb geen leren schoenen meer. Gelukkig ben ik daar uitgegroeid.
An eye for eye only ends up making the whole world blind.
-- Mahatma Gandhi

Meez

Bericht door Meez » wo mei 07, 2003 9:24

Ik heb laatst weer eens Silence of the lambs gezien. Je kunt zeggen wat je wil maar de badguy was wel consequent :lol:

Kirsty xvx

Bericht door Kirsty xvx » ma jul 31, 2006 12:57

even reanimeren.

Ik heb best veel leren schoenen (3 paar) van TUK met van die poeze gezichtjes erop en van Emily the Strange. Ze liggen nu te verstoffen in mijn kast, dus ik denk dat ik ze dus toch ga dragen. Weggeven wil ik ze niet.

Ik heb ze best lang dus niet meer gedragen om dat ik dacht dat anderen dan zouden kunnen zeggen dat ik niet concequent ben. Maar dit vind ik ook zonde... en ik ben ook niet 100 procent concequent, dat geef ik eerlijk toe.

Ik vind het een moeilijk iets.
Laatst gewijzigd door Kirsty xvx op ma jul 31, 2006 13:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Put a ribbon round my neck and call me a libertine
I will sing you songs of dreams I used to dream
I will sail away on seas of silver and gold
Until I reach my home

Jan Peter Balkenende

XXX

Bericht door Jan Peter Balkenende » ma jul 31, 2006 12:59

Heb mijn hele collectie opgezette dieren bij het grofvuil gezet.

Kirsty xvx

Re: XXX

Bericht door Kirsty xvx » ma jul 31, 2006 13:05

Jan Peter Balkenende schreef:Heb mijn hele collectie opgezette dieren bij het grofvuil gezet.
haha ik denk dat katten er nog veel plezier van kunnen hebben! Eindelijk iets anders dan die muis of touwtje~!
Put a ribbon round my neck and call me a libertine
I will sing you songs of dreams I used to dream
I will sail away on seas of silver and gold
Until I reach my home

Penny Lane
Contacteer:

Bericht door Penny Lane » ma jul 31, 2006 13:10

Kirsten schreef:even reanimeren.

Ik heb best veel leren schoenen (3 paar) van TUK met van die poeze gezichtjes erop en van Emily the Strange. Ze liggen nu te verstoffen in mijn kast, dus ik denk dat ik ze dus toch ga dragen. Weggeven wil ik ze niet.

Ik heb ze best lang dus niet meer gedragen om dat ik dacht dat anderen dan zouden kunnen zeggen dat ik niet concequent ben. Maar dit vind ik ook zonde...

Ik vind het een moeilijk iets.
Ja, dit heb ik dus ook. Ik he 3 paar ballerina's en een paar vans met leer, en ik weet nog steeds niet of ik ze nou wel of niet aan wil doen.
look back and laugh

Framboos

Bericht door Framboos » ma jul 31, 2006 13:44

Ik heb nog een paar leren schoenen die ik gewoon aan doe als de situatie daar om vraagt (het zijn superstevige schoenen en dat kan soms erg handig zijn - zo ongeveer vier keer per jaar). Pech als iemand anders vindt dat ik dan niet consequent ben; ik vind dat ik het goed uit kan leggen (ik heb ze lang, lang geleden gekocht, ik ga schoenen die in bepaalde omstandigheden prima hun werk doen niet weggooien want ik hou niet van verspilling).

Ik vind het zonde als je schoenen die nog goed zijn wegdoet. En als je ze dan toch niet wegdoet, kun je ze toch net zo goed gaan dragen Kirsten...

JP B

Re: XXX

Bericht door JP B » ma jul 31, 2006 13:48

Kirsten schreef:
haha ik denk dat katten er nog veel plezier van kunnen hebben! Eindelijk iets anders dan die muis of touwtje~!
Ja, heb er achteraf wel spijt van, ik heb er toch een hoop uurtjes ingestopt. En het waren allemaal aangereden dieren, ik heb dus niet speciaal eentje voor dood gemaakt.

Shantisabine

Bericht door Shantisabine » ma jul 31, 2006 18:00

Ik draag leren schoenen. Het zijn dr Martens, mijn buurmeisje wilde ze in de kliko gooien, een jaar of zeven/acht terug. De schoenen paste niet meer bij haar imago... Goeie reden hoor....

Het is kut dat er een diertje (of meerdere) dood is voor die schoenen. Het zou nog kutter zijn als het ook nog eens voor niks blijkt te zijn (als in dat de schoenen niet meer gedragen worden) vind ik zelf. Daarom vind ik het ethisch gezien juist dat ik die schoenen nog gebruik. Ik heb immers die walgelijke praktijken niet gesteund met mijn geld, de producenten van de schoenen hebben er commercieel gezien geen profijt van dat ik die schoenen nog draag.

Ik krijg er inderdaad wel eens opmerkingen over. En dan leg ik uit wat ik hierboven al gezegd heb. Zo gebeurt!

Sabine

ps. Viel me trouwens mee dat ik tijdens etentje bij Yuan en tijdens de bio-budgetkookmiddag geen scheve gezichten van andere veganisten gezien heb, had ik wel verwacht :wink:

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » ma jul 31, 2006 18:45

Krijg je volgende keer wel nu we het weten :twisted: ;)

Veganpix

Bericht door Veganpix » ma jul 31, 2006 19:26

Alex, wil je dan de volgende keer ook naar mij kijken :D Ik draag nog leren schoenen, leren sandalen en leren bergschoenen en ik heb ook nog leren riemen die ik draag die ik al had toen ik nog geen veganist was. Ik vind het, zoals eerder al gezegd is, zonde om ze weg te doen zolang ze nog goed zijn, geen enkel dier is ermee geholpen of wordt ermee gespaard en het zou zelfs slecht voor het milieu zijn om er iets anders voor te kopen. Dit zal ik de mensen desgevraagd ook duidelijk maken maar er wel bij zeg het niet meer te zullen kopen. Hetzelfde geldt eigenlijk voor wollen dekens, donzen dekbedden etc.

Dat mogen mensen inconsequent vinden, maar voorlopig ben ik hun al heel wat stappen voor naar een betere wereld en daar kunnen zij weer wat van leren :wink: .

Corrupted

Bericht door Corrupted » ma jul 31, 2006 19:31

Als je leer draagt, maak je ook reclame voor leer, dat zou een reden kunnen zijn om het niet te gebruiken.
Ik had al niet veel van leer, en een jaar of 5 geleden heb ik alles weggedaan wat ik toen had. Ik heb wel later weer een een bank gekregen die misschien wel echt leer is, of niet, en een broek met een leren merkje. Allebei gebruik ik ze wel gewoon verder, vind het zonde om ze weg te gooien.

Rigdzin
Contacteer:

Bericht door Rigdzin » ma jul 31, 2006 19:51

Dit noemen ze nou gehechtheid.

Zonde om het weg te gooien, maar je schaamt je om het te dragen...
Als men het in de kast laat liggen verstoft het en gaat het uiteindelijk toch wel in de zak naar Afrika..
Gooi het toch gelijk weg, en geef het aan iemand die het echt nodig heeft.. :wink:

(En dat zeg ik als nep veganist)

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » ma jul 31, 2006 19:52

Ik zal jou dan volgende keer ook meer observeren ;)

Beter is denk om het dan aan een goed doel geven. Voor mensen in arme delen van de wereld ofzo. Maar zoals Corrupted al zegt.. je maakt toch indirect reclame voor leer enzo. Niet iedereen gaat vragen waarom je dan wel nog leer draagt bijvoorbeeld.. en die personen gaan denken dat het dan wel goed is. Dat gaat onbewust. Volgende keer in de winkel kopen ze gewoon die leren schoenen enzo, omdat die veganist immers ook leer draagt. Terwijl als je consequent bent, dat mensen dat eerder opnemen in zich en daadwerkelijk gaan nadenken. Dan denken ze wellicht volgende keer in schoenen zaak.. die veganist draagt geen leer.. misschien is leer niet goed voor de dieren, voor het milieu etc.

Dus wat mij betreft kan je dan beter nieuwe kopen en de oude geven aan inzamelpunt voor arme landen. Weggooien vind ik ook wel te zonde, dus dan beter naar mensen die geen geld hebben voor vegan schoenen danwel niet-vegan schoenen.

Plaats reactie