waarom veganisme

Veganisme en religie/spiritualiteit. Filosofie. En andere onderwerpen mbt veganisme.

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Framboos

Re: waarom veganisme

Bericht door Framboos »

Dan kun je dat toch gewoon in een andere draad voortzetten?

Ik vind het juist onwijs irritant dat alle draden hier zo door elkaar lopen; ik kan bijna nooit iets terugvinden.
Vegantastic
Site Admin
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Bericht door Vegantastic »

Ok. Nu ophouden met dat offtopic. Dennis, het is niet verkeerd als je door een topic aan een ander onderwerp gaat denken, maar een forum is niet bedoeld om 1 topic te zijn. De mogelijkheid tot het aanmaken van topics is om discussies en subdiscussies te scheiden en het overzichtelijker te maken om terug te zoeken. Jij doet nu alsof ik zeg dat je niet aan iets anders mag denken. Het gaat erom dat je niet een topic vervuilt, waardoor het zoals Framboos zegt niet overzichtelijk word.
Dennis

Bericht door Dennis »

...
Fontanelle

Bericht door Fontanelle »

melancholy schreef:Ik zou uberhaupt geen kinderen nemen.
Er zijn al genoeg mensen en toch blijven we maar doorfokken.
nog n +1
jet
Moderator

Bericht door jet »

nou gister heb ik weer haarfijn mogen uitleggen waarom ik 'ook alweer' op veganisme was overgestapt.
Mijn moeder kwam langs en ze was sjagrijnig: ze wist niks glutenvrij's en veganistisch mee te nemen (ik stelde mandarijnen voor, maar dat vond ze maar niks) en had vertraging en was daarom in een vervelende bui. Dus mocht ik nog maar even een keer tegen een 'muur' staan uitleggen waarom ook al weer veganisme.

de tegenkritiekuntjes die ik kreeg:
-veganisme is asociaal, iedereen moet rekening met je houden....
-je kunt niks veganistische kopen (en ook nog glutenvrij :D)
-in je eentje kun je de wereld toch niet veranderen/verbeteren
-als koeien geen melk meer geven, dan gaan ze dood (als iedereen tegelijk zou stoppen met melk drinken)
-.....

Maar even mn moeder uitgelegd dat ik netjes had aangegeven wat ze mee kon nemen (namelijk bijvoorbeeld mandarijntjes). Ze had nu Snack a jack melkchocola meegenomen, en daar zit, rara hoe zou het kunnen, melk in..... (als het een e-nummer was geweest ipv melk en ze had heel erg dr best gedaan, had ik er waarschijnlijk nog wel eentje gegeten, maar melk, nee, dan dus niet).
Haar argument (ik was asociaal, want zij kon niets voor me meenemen) gelijk ontkracht door aan te geven dat ik netjes mijn best had gedaan, en dat het asociale dan aan de andere kant zit: zij moet dus blijkbaar tevreden gesteld worden (iets meenemen wat je niet leuk vind om te geven is dus geen goed 'cadeautje'? Dit doet ze ook bij verjaardagen van anderen waarbij ze iets moet geven wat diegene vraagt, maar zij zelf niet leuk vindt).
Nou toen de discussie natuurlijk: Je kunt de wereld niet verbeteren in je eentje: nou das een slap excuus om dan gelijk maar niks meer te doen. Hoef je ook geen afval te scheiden, want och, er zijn zat mensen die dat niet doen. Hoef je nooit meer geen vlees te eten, immers er zijn zat mensen die ook vlees eten. etc.... vette onzin dus, en gelukkig zag je dat opeens ook wel in (uiteraard niet toegeven...)
En natuurlijk gaan koeien dood, dat doen ze nu ook al.... En als 'we' allemaal opeens stoppen met melk drinken dan zal dat vast gaan gebeuren. Maar wie hebben die beesten zo gemaakt? We pakken ze de kalfjes af, fokken de beestjes door die het meeste melk geven, en dan gaan we klagen dat als we dat zelf eerst gedaan hebben dat ze dood gaan als we dan geen melk afnemen. Dus dat moet dan een excuus zijn om toch maar melk te blijven drinken, want anders gaan ze dood??
Heb dr aangegeven dat ik veganist ben omdat een betere wereld toch bij jezelf begint. Ik vind dat er minder verspild moet worden, dat beesten niet onnodig moeten lijden (vlees, melk e.d. is niet nodig, dus het beest hoeft niet dood of een lange lijdensweg te ondergaan) en ik wil erg graag anderen aan het denken zetten. Als vegetarier bereik ik dat niet, als veganist wel....

Uiteraard heb ik mn moeder niet kunnen overtuigen (ze wilde niet overtuigd worden, maar alleen dr gal spugen). Ik vraag me af met wat voor 'briljante' argumenten ze de volgende keer komt. Wel jammer dat ze het nog steeds niet van me aanneemt, en me nog steeds van veganisme af probeert te houden....
We hebben er in elk geval uren over gediscussieerd, en met een flink aantal van mijn standpunten was ze het met me eens. En ik heb dr ook uitgelegd dat ik niet tegen haar zelf (persoonlijk) was, maar meer tegen het uitbuit gebeuren..... Uiteindelijk heeft ze natuurlijk niet toegegeven dat ik gelijk had :), maar ging ze wel over een ander onderwerp over, en heb ik dr heerlijke vegan-koekjes (prima te koop in elke supermarkt), koffieleutjes aangeboden bij de Max Havelaar koffie..... (punt voor mij!)
Haar briljante conclusie was dat ik op de lagere school beinvloed ben door een juf die vegetarier was, en dat ik daarom nu zo 'raar' deed.... :mrgreen: :mrgreen: Geniaal! (volstrekt onwaar overigens)

Maar goed, waarom veganisme:
-betere wereld (eerlijker, gezonder etc)
-minder lijdende dieren
(volgens mij zijn vrijwel alle andere argumenten onderdeel van dezen, en er zijn er vast nog wel honderden te bedenken....)
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.
Wen

Bericht door Wen »

De moed niet opgeven (y)
Op een liefdevolle manier ga je zeker wel eens doordingen :lol:
Tieske
Moderator

Bericht door Tieske »

Is wel een herkenbare situatie, zeker bij men schoonfamilie :(
Ik voel me dan ook altijd zo depri. Niet omdat ik het erg vind dat ik het hun (blijkbaar) lastig maak door veganist te willen zijn, maar wel omdat ze me niet aanvaarden zoals ik ben.

Er wordt zelfs in de derde persoon over me gepraat tegen anderen, terwijl ik er dus bij zit: "ja ze eet dit niet meer, ze eet dat niet meer"... euhm hallo! ik zit er toch bij?!
En nog andere gemene "onderwatersteken" van: iemand met gewone goede bedoelingen vraagt of het ijs (van koemelk) lekker is, iemand anders met slechte bedoelingen meteen en vlakaf: "ja héél lekker hoor", maar je voelt dan aan dat het als steek bedoeld is.

Het gaat als gevolg hebben dat ik gewoon niet meer naar familie-etenjes ga, gewoon ook omdat ik nog altijd niet voor me durf opkomen in bepaalde situaties en bij bepaalde mensen. Ik voel me dan minderwaardig en durf dan niets meer te zeggen. Dom hé, en dat terwijl ik bij acties op straat anders toch zo mondig ben.

Maar goed, ik weet dus maar al te goed hoe je je voelt :pet:
Hopelijk zal ze het op een dag aanvaarden of toch tenminste respecteren dat dit nou eenmaal jouw keuze is.
Wen

Bericht door Wen »

Bij mij persoonlijk wordt het gemakkelijker met ouder worden :D
Plaats reactie