waarom veganisme

Veganisme en religie/spiritualiteit. Filosofie. En andere onderwerpen mbt veganisme.

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Bowlertje
Leefwijze: veganist

Bericht door Bowlertje » di jan 15, 2008 19:30

Anna schreef:terwijl moedermelk hartstikke lekker is :D
Hele stomme vraag waarschijnlijk, maar hoe smaakt dat? Ik weet dat ik het wel eens geroken heb en dat ik het toen echt heel vies vond. Of is het gewoon te vergelijken met koeienmelk? (Niet dat dat lekker is. Altijd al niet lekker gevonden om gewoon te drinken en dan heb je ook nog karnemelk. :shock: )
Vind het wel een goed idee om het mensen voor te schotelen. Ik denk namelijk dat veel mensen geeneens het besef hebben dat het voor het kalfje bedoeld is... Hoe logisch ook.

Zelf ben ik overgestapt op het veganisme, omdat ik het gewoonweg niet vind kunnen dat wij -zogenaamde menselijke wezens- vinden dat we hoger staan dan het dier. Zolang het eten van dieren geen manier van overleven is, vind ik dat we andere 'dingen' moeten eten.
Ook denk ik dat het ooit haalbaal zou moeten zijn om overal genoeg te eten te hebben, maar dit is niet de hoofdreden dat ik veganist ben geworden. Hier ben ik later pas over na gaan denken..
En ik voel me er uiteindelijk gewoon veel prettiger bij om geen lijken in m'n lichaam te hebben. :)

Anna

Bericht door Anna » di jan 15, 2008 20:17

ja, maf dat mensen vrouwen-melk zo'n vies idee vinden. dat zal toch een soort ouderwetse preutsheid zijn.
het smaakt erg zoet, maar het ligt er een beetje aan wat je als vrouw hebt gegeten. ik deed het wel eens in de koffie als de sojamelk op was :shock: (alleen in mijn eigen koffie hoor :D )

ik vind ook dat je als mens koeien gewoon met rust moet laten. in veel landen is het nog gewoon om kinderen lang bortsvoeding te geven, die zogenaamde afhankelijkheid van koe-melk lijkt me onzin.

Chantal

Bericht door Chantal » do jan 17, 2008 0:27

Nu nog wat zogende moeders vinden die moedermelk willen afstaan en we dit kunnen aanbieden bijvoorbeeld bij een infostand over veganisme,vegetarisme haha :D

Dennis

Bericht door Dennis » do jan 17, 2008 15:17

Je had vroeger moedermelk-banken. Maar gezien het gevaar van overdracht van ziektes is men er mee gestopt.

PetraPS

Re:

Bericht door PetraPS » wo apr 02, 2008 9:56

Dennis schreef:Je had vroeger moedermelk-banken. Maar gezien het gevaar van overdracht van ziektes is men er mee gestopt.
Erg hè, en om dan maar kalfjesmelk (als basis) te gebruiken vind men normaal en dan het liefst nog zo goedkoop onbiologisch mogelijk. (alsof dat niet zonder risico is :? )

Maarja....tegenwoordig is veel moedermelk niet veel soeps ook, moeders die roken, drinken, ongezond eten.....dat ze hun kindje dat aan kunnen doen! :?

Even antwoorden op de vraag van het topic: Ik eet plantaardig ten eerste omdat het veel gezonder is (eigenlijk bedoel ik: Het IS gezond, dierlijk voedsel is niet gezond voor de mens), ten tweede ben ik blij dat er geen dieren voor mij doodgaan of werken. Eerst vond ik dierlijke producten zoals melk, ei en honing niet bezwaarlijk, maar nu draait m'n maag al om bij het idee om zoiets te nuttigen.
Ik koop nog wel biologische melk, ei en af en toe vlees voor m'n man (anders koopt hij het zelf, niet-biologisch), maar ik doe dat met zware tegenzin.

Als ik het in het karretje leg, zeg ik er wel even duidelijk bij tegen de kids dat het een dood dier is en dat we dat niet moeten eten (maar papa wil het wel).
http://www.perera-smith.nl
biologische/vegan webshop

Wen

Re: waarom veganisme

Bericht door Wen » wo apr 02, 2008 13:53

Dat moet wel moeilijk zijn, je kinderen vegan opvoeden, als je man niet vegan is.Mijn man is ook geen vegetariër, maar hier thuis eet hij wel vegetarisch. Hij vind mijn vegan kookkunst lekker, anders zou het ook niet waar zijn.
We hebben gelukkig zelf kippen voor eitjes en zijn kaas koop ik ook biologisch.

Boukje

Bericht door Boukje » di apr 29, 2008 10:23

(offtopic een beetje)

misschien sluit dit bericht niet helemaal aan op de laatste posts maar gaat nog even over die moedermelk.

Wat geeft een vrouw dan aan haar kind als ze geen moedermelk geeft? Ik heb ook gehoord dat soyamelk (in grote mate) gevaarlijk kan zijn voor hele jonge kinderen/baby's. Dus is dat dan alsnog beter dan koe/geit melk?

Alvast bedankt, groetjes. ;)

Framboos

Bericht door Framboos » di apr 29, 2008 10:36

Er zijn van die bussen poeder, gemaakt van soja, net zoals er bussen zijn met poeder gemaakt van koemelk. Aangepast zodat baby's het kunnen verteren.

lena

Bericht door lena » di apr 29, 2008 12:56

Bijna alle vrouwen kunnen borstvoeding geven. Als er problemen zijn zijn die heel vaak te verhelpen met hulp van iemand die er verstand van heeft (zie http://www.borstvoeding.nl). Traditioneel waren er voor de vrouwen waarbij het echt niet lukte minnen of moedermelkbanken. Tegenwoordig is dat niet meer zo gangbaar, maar er is wel het Moedermelk Netwerk.

Ik zou mijn zuigeling geen sojamelk geven. Dat staat ZO ontzettend ver af van het natuurlijke voedsel voor baby's. Koemelk natuurlijk ook, maar dat staat nog altijd dichterbij moedermelk dan sojamelkpoeder. De sojakunstmelk is ook zeker niet verantwoord geteeld, en het wordt gemaakt door grote bedrijven die met nare technieken proberen arme moeders in de derde wereld over te halen om toch maar over te stoppen op (koemelk)kunstvoeding omdat dat zoveel beter is voor hun kindje. (zie babymilkaction.org)

Als moedermelk echt geen optie was dan zou ik biologische koemelkvoeding gebruiken.

Overigens is het onzin dat moedermelk tegenwoordig niet meer gezond is omdat moeders ongezond eten. Dat zijn nou precies de foute fabels die de kunstvoedingsindustrie ook jaren rondgebazuind heeft en die ervoor gezorgd hebben dat moeders in de jaren zeventig/tachtig bijna helemaal geen borstvoeding meer gaven. Moedermelk is het gezondste voedsel dat er is voor baby's, zelfs als de moeder rookt, zelfs als ze af en toe alcohol drinkt, zelfs als ze patat en hamburgers eet. Ik bedoel zeker niet te zeggen dat gezonde voeding voor voedende moeders onbelangrijk is, maar niemand is perfect, en simpelweg roken of het eten van chips en cola maakt moedermelk niet ineens ongezond.

Wat wel heel belangrijk is is dat zwangere en borstvoedende veganistische moeders voldoende B12 binnenkrijgen. Vaak hebben moeders nog wel een reserve voor zichzelf en dus geen enkel symptoom van een tekort, maar de baby heeft niets aan die reserves en heeft B12 uit de voeding van de moeder nodig.

Boukje

Bericht door Boukje » di apr 29, 2008 13:53

lena schreef:Bijna alle vrouwen kunnen borstvoeding geven. Als er problemen zijn zijn die heel vaak te verhelpen met hulp van iemand die er verstand van heeft (zie http://www.borstvoeding.nl). Traditioneel waren er voor de vrouwen waarbij het echt niet lukte minnen of moedermelkbanken. Tegenwoordig is dat niet meer zo gangbaar, maar er is wel het Moedermelk Netwerk.

Ik zou mijn zuigeling geen sojamelk geven. Dat staat ZO ontzettend ver af van het natuurlijke voedsel voor baby's. Koemelk natuurlijk ook, maar dat staat nog altijd dichterbij moedermelk dan sojamelkpoeder. De sojakunstmelk is ook zeker niet verantwoord geteeld, en het wordt gemaakt door grote bedrijven die met nare technieken proberen arme moeders in de derde wereld over te halen om toch maar over te stoppen op (koemelk)kunstvoeding omdat dat zoveel beter is voor hun kindje. (zie babymilkaction.org)

Als moedermelk echt geen optie was dan zou ik biologische koemelkvoeding gebruiken.

Overigens is het onzin dat moedermelk tegenwoordig niet meer gezond is omdat moeders ongezond eten. Dat zijn nou precies de foute fabels die de kunstvoedingsindustrie ook jaren rondgebazuind heeft en die ervoor gezorgd hebben dat moeders in de jaren zeventig/tachtig bijna helemaal geen borstvoeding meer gaven. Moedermelk is het gezondste voedsel dat er is voor baby's, zelfs als de moeder rookt, zelfs als ze af en toe alcohol drinkt, zelfs als ze patat en hamburgers eet. Ik bedoel zeker niet te zeggen dat gezonde voeding voor voedende moeders onbelangrijk is, maar niemand is perfect, en simpelweg roken of het eten van chips en cola maakt moedermelk niet ineens ongezond.

Wat wel heel belangrijk is is dat zwangere en borstvoedende veganistische moeders voldoende B12 binnenkrijgen. Vaak hebben moeders nog wel een reserve voor zichzelf en dus geen enkel symptoom van een tekort, maar de baby heeft niets aan die reserves en heeft B12 uit de voeding van de moeder nodig.
Bedankt voor je berichtje. Ik vroeg dit alleen omdat ik zelf nooit borstvoeding zou kunnen geven (ik leg liever niet uit waarom dat is namelijk een moeilijk onderwerp voor mij)het heeft namelijk hier niet te maken met niet willen of geen verstand er van hebben, maar ik was dus benieuwd hoe mensen dat doen die dus sowieso geen voeding kunnen geven :)

Framboos

Bericht door Framboos » di apr 29, 2008 15:55

lena schreef:
Ik zou een baby dan weer nooit gewone koemelk geven. Hoe bewerkt het ook is, en hoe fout die bedrijven dan ook zijn.

melancholy

Bericht door melancholy » di apr 29, 2008 17:10

Framboos schreef:
lena schreef:
Ik zou een baby dan weer nooit gewone koemelk geven. Hoe bewerkt het ook is, en hoe fout die bedrijven dan ook zijn.
Ik zou uberhaupt geen kinderen nemen.
Er zijn al genoeg mensen en toch blijven we maar doorfokken.

Kirsty xvx

Bericht door Kirsty xvx » di apr 29, 2008 19:16

+ 6 miljard
Put a ribbon round my neck and call me a libertine
I will sing you songs of dreams I used to dream
I will sail away on seas of silver and gold
Until I reach my home

Dennis

Bericht door Dennis » di apr 29, 2008 19:56

melancholy schreef:
Framboos schreef:
lena schreef:
Ik zou uberhaupt geen kinderen nemen.
Er zijn al genoeg mensen en toch blijven we maar doorfokken.
Zucht...

Boukje

Bericht door Boukje » di apr 29, 2008 19:58

ik vind het een beetje jammer dat er zo op word gereageerd, ik vraag gewoon uit interesse een vraag over 'melk' en dan krijg ik te lezen over geen kinderen nemen.

Dat er mensen zijn die dat zo ervaren vind ik prima, maar ik wil wel een kind (1 maximaal 2) en vind het een beetje zwart/wit van er zijn toch te veel mensen zijn.

Maar goed ik zal er verder niet op ingaan ;)

lena

Bericht door lena » di apr 29, 2008 20:59

Dat lijkt me moeilijk Boukje!
Niet specifiek voor jou, maar ook voor andere mensen die deze draad misschien later lezen: er zijn ook lactatiekundigen. Dat zijn mensen met een post-HBO opleiding die heel veel verstand hebben van borstvoeding. Bij de vrijwilligers van borstvoeding.nl kun je goed terecht met algemene problemen, maar zodra de problemen groter zijn kunnen zij echt een uitkomst zijn. Soms is ook gedeeltelijk borstvoeding geven een optie (eventueel via kolven of via een hulpset ofzo).

Framboos: voor de duidelijkheid: ik bedoelde natuurlijk kunstvoeding op basis van koemelk, niet gewone koemelk, dat is helemaal niet geschikt voor baby's. Mijn reden om dan voor voeding op basis van koemelk te kiezen is overigens niet het vermijden van foute bedrijven, maar dat sojakunstvoeding echt minderwaardig is aan koemelkkunstvoeding, en ik die keuze voor een mindere start niet voor een baby wil maken. Dat die bedrijven zo fout zijn noem ik vooral om aan te geven dat er eigenlijk m.i. geen enkele echt verantwoorde keus is.

Je hebt trouwens Fuhrman gelezen toch? Je weet hoe hij tegen melk is en zuivel echt onderaan de lijst met acceptabel voedsel heeft staan (ver onder vlees en eieren en vis), en dat hij geen anti-soja iemand is. Maar ook hij zegt dat als borstvoeding geen optie is, kunstvoeding op basis van koemelk de beste optie is.

Het belangrijkst is dat een baby voor baby's specifieke voeding krijgt. Sojababyvoeding is altijd nog stukken beter dan zelf in elkaar gekunstelde dingen van amandelmelk enzo (doe dat nooit!).

lena

Bericht door lena » wo apr 30, 2008 9:44

Ik bedacht dat ik me gisteren misschien iets te zwart-wit heb uitgedrukt over roken en borstvoeding. Natuurlijk vind ik ook dat borstvoedende vrouwen niet zouden moeten roken. Ik heb zelf ook niet gerookt en redelijk gelet op mijn eten. Het probleem is alleen dat als je dat soort dingen als algemene regel gaat noemen, mensen gaan denken dat borstvoeding dus zo ontzettend moeilijk is, dat je bijna een perfect iemand moet zijn om dat te kunnen geven. Dat lukt ze niet, en dus kiezen ze dan maar op voorhand voor kunstvoeding. Sommige moeders zijn tijdens de zwangerschap gestopt met roken en willen ECHT weer beginnen. Ik zou het beter vinden als ze dat niet zouden doen, maar als roken een gegeven is (wat het nou eenmaal is voor sommige moeders) dan is borstvoeding nog steeds een betere keus dan kunstvoeding. Ik hoop dat het zo wat duidelijker is!

Kirsty xvx

Bericht door Kirsty xvx » wo apr 30, 2008 10:15

Een kind baren is net zo min ethisch verantwoord als een dier bij een fokkerij bestellen. NIET DUS.
Put a ribbon round my neck and call me a libertine
I will sing you songs of dreams I used to dream
I will sail away on seas of silver and gold
Until I reach my home

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » wo apr 30, 2008 11:51

Hier geen discussie over wel of geen kinderen nemen en of dat ethisch verantwoord is of niet e.d. en graag bij het onderwerp blijven waar dit topic is over begonnen. Er zijn andere topics waar dit offtopic gepraat thuis hoort en indien niet aanwezig kan er een apart topic over gemaakt worden.

Dennis

Bericht door Dennis » wo apr 30, 2008 13:18

Vegantastic schreef:Hier geen discussie over wel of geen kinderen nemen en of dat ethisch verantwoord is of niet e.d. en graag bij het onderwerp blijven waar dit topic is over begonnen. Er zijn andere topics waar dit offtopic gepraat thuis hoort en indien niet aanwezig kan er een apart topic over gemaakt worden.
Nog een grotere ZUCHT...

Stel je voor dat we naar aanleiding van het ene onderwerp na gaan denken over een ander onderwerp!

Plaats reactie