waarom veganisme

Veganisme en religie/spiritualiteit. Filosofie. En andere onderwerpen mbt veganisme.

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
verlorentuig

waarom veganisme

Bericht door verlorentuig » zo dec 24, 2006 18:58

Hoi.
Nu zijn er verschillende redenen om veganist te zijn, dus nu vraag ik mij af, waarom zijn jullie veganist?
Is het een tegenreactie op de bio-industrie, waar dieren als machines gebruikt worden alsof ze geen ziel bezitten, of is men hier ervan overtuigd dat het gebruik van dieren op geen enkele manier aanvaardbaar is?

Naar mijn visie is veganisme een tegenreactie op het onnatuurlijke verschijnsel en hét symbool van vervreemding: de bio-industrie.
Ik snap dat als men er eenmaal achter is dat niet alleen vleeskoeien, maar ook melkkoeien en legbatterijkippen afschuwelijk behandeld worden, men het gebruik van dierlijke producten geheel afwijst. Dit is in ieder geval mijn reden. Daarnaast, vegetarisme is iets wat eeuwen al bestaat onder mensen: er zijn altijd mensen geweest die het moorden van een dier voor eigen voedsel, terwijl we ook genoeg vervangers uit de natuur hebben, afkeurde. Maar veganisme is iets van de laatste paar decennia(corrigeer me als ik het fout heb), volgens mij heeft dit met de aversie tegen het uitbuiten vh dier te maken.

Ik zou, mocht ik ooit een eigen boerderij krijgen op mijn oude dag, en kippen en koeien erbij krijgen, wél af en toe een ei eten of de melk gebruiken voor producten als kaas of yoghurt. Deze dieren leiden immers wel een goed leven, en ik vind dat af en toe dierlijke producten gebruiken geen pure misdaad tegen het dier is. Gebruiken is iets anders dan uitbuiten, en een mens hééft zo nu en dan dierlijke vetten wél nodig(alles met mate, maar vitamine B12 kunnen veganisten alleen innemen door suplementen)
Waarschijnlijk krijg ik hier reacties op, ik hoor het graag.

Zen
Leefwijze: veganist

Re: waarom veganisme

Bericht door Zen » zo dec 24, 2006 21:15

verlorentuig schreef:Hoi.
Nu zijn er verschillende redenen om veganist te zijn, dus nu vraag ik mij af, waarom zijn jullie veganist?
Is het een tegenreactie op de bio-industrie, waar dieren als machines gebruikt worden alsof ze geen ziel bezitten, of is men hier ervan overtuigd dat het gebruik van dieren op geen enkele manier aanvaardbaar is?

Naar mijn visie is veganisme een tegenreactie op het onnatuurlijke verschijnsel en hét symbool van vervreemding: de bio-industrie.
Ik snap dat als men er eenmaal achter is dat niet alleen vleeskoeien, maar ook melkkoeien en legbatterijkippen afschuwelijk behandeld worden, men het gebruik van dierlijke producten geheel afwijst. Dit is in ieder geval mijn reden. Daarnaast, vegetarisme is iets wat eeuwen al bestaat onder mensen: er zijn altijd mensen geweest die het moorden van een dier voor eigen voedsel, terwijl we ook genoeg vervangers uit de natuur hebben, afkeurde. Maar veganisme is iets van de laatste paar decennia(corrigeer me als ik het fout heb), volgens mij heeft dit met de aversie tegen het uitbuiten vh dier te maken.

Ik zou, mocht ik ooit een eigen boerderij krijgen op mijn oude dag, en kippen en koeien erbij krijgen, wél af en toe een ei eten of de melk gebruiken voor producten als kaas of yoghurt. Deze dieren leiden immers wel een goed leven, en ik vind dat af en toe dierlijke producten gebruiken geen pure misdaad tegen het dier is. Gebruiken is iets anders dan uitbuiten, en een mens hééft zo nu en dan dierlijke vetten wél nodig(alles met mate, maar vitamine B12 kunnen veganisten alleen innemen door suplementen)
Waarschijnlijk krijg ik hier reacties op, ik hoor het graag.
Hoi,

Je kunt je afvragen of dieren buiten de bio-industrie automatisch 'een goed leven' hebben. Een probleem wat ik zie bij het gebruik van dieren door mensen is dat dit, althans primair, wordt gedaan vanuit de belangen van mensen. Dieren wordt de keuze niet gelaten en zij worden in feite toch van hun vrijheid beroofd (ze kunnen niet gaan en staan waar ze willen, ze worden daarin beperkt). Of ze dat ook te allen tijde zo zullen ervaren kun je jezelf inderdaad afvragen. Maar direct uitgaan van het tegendeel lijkt me ook niet logisch. Verder vraag ik me bijvoorbeeld af hoe je een koe kunt houden en melken zonder dat je deze steeds zwanger laat worden (laat maken) en vervolgens haar kalfje(s) afneemt, voor wie het melk bedoeld is. En zo zijn er nog wel enkele voorbeelden te noemen.

Verder zie ik er geen probleem in om een supplement voor B-12 te nemen en dat is ook meteen de enige vitamine die je als veganist bij moet slikken bij een gevarieerd en uitgebalanceerd dieet. Dat het niet natuurlijk zou zijn is geen goed argument wat mij betreft. Ik zie niet in waarom dat van doorslaggevend belang zou moeten zijn.
Cut cold stone with a warm heart

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » zo dec 24, 2006 22:13

Maar veganisme is iets van de laatste paar decennia
http://www.thehindubusinessline.com/lif ... 080200.htm

Lijkt me niet. Hoewel veganisme alszijnde reactie op de globale industriele uitbuiting wel natuurlijk iets is van recent.

Frits Jonkers

Bericht door Frits Jonkers » zo dec 24, 2006 23:09

verlorentuig schreef:Ik zou, mocht ik ooit een eigen boerderij krijgen op mijn oude dag, en kippen en koeien erbij krijgen, enz.
Voor dit soort luchtfietserij koop ik niks.
Een dergelijke luxe is voor zeer weinig dierenvrienden m/v weggelegd, Brigitte Bardot bijv. in Zuid-Frankrijk.
Dichter bij huis: Dafne Westerhof.

De realiteit waarin wij leven is uitbuiting van dieren.
Daartegenover moet je je houding bepalen: Hier en Nu.

verlorentuig

Bericht door verlorentuig » zo dec 24, 2006 23:18

Zen schreef:Verder zie ik er geen probleem in om een supplement voor B-12 te nemen en dat is ook meteen de enige vitamine die je als veganist bij moet slikken bij een gevarieerd en uitgebalanceerd dieet. Dat het niet natuurlijk zou zijn is geen goed argument wat mij betreft. Ik zie niet in waarom dat van doorslaggevend belang zou moeten zijn.

Om vanuit mijn visie van veganisme als reactie tegen de bio industrie te reageren:
De bio-industrie is volgens mij een onderdeel van industrialisatie en globalisatie. Er worden zoveel mogelijk preparaten en gebruikt om de dieren winstgevend te maken, verder gebeurt er veel machinaal.
Dit is allemaal tot stand gekomen door de wetenschap en techniek. De 'ontwikkeling'van de mens
Het heeft er tot geleid dat dieren als machines worden gebruikt, een massaproductie, allemaal vreselijk onnatuurlijk.
Hier komt dus een tegenbeweging tegen op: mensen die zich op een volledig plantaardig dieet storten. Dat roept vragen op of dat gezond is.
Het onderzoek plus constatering van gevaar voor tekort aan vitamine B12 en de uitvinding van suplemmenten is toch ook onstaan door onderzoek(van de wetenschap), en hoort dus tevens bij de 'ontwikkeling' bij de mens?

@Alex: ik zal dat artikel even lezen..

verlorentuig

Bericht door verlorentuig » zo dec 24, 2006 23:26

Frits Jonkers schreef: De realiteit waarin wij leven is uitbuiting van dieren.
Daartegenover moet je je houding bepalen: Hier en Nu.
Dat weet ik..

Maar als er iets aangedaan zou worden, stel dat de hele maatschapppij en ook bio industrie om ver geworpen zou worden en men terug zou vallen naar een periode zoals de oertijd, zou je dan, aangezien je toch moet overleven, nog altijd alleen verzamelen of toch ook jagen op dieren uit de vrije natuur? Of vind jij dat het gebruik van dieren onder alle tijden en omstandigheden onaanvaardbaar is, dat een dier pure vrijheid hoort te hebben en volledig met rust gelaten moet worden door de mens?

(nu geloof ik niet dat er zon grote omwenteling plaats zou kunnen vinden)

Frits Jonkers

Bericht door Frits Jonkers » zo dec 24, 2006 23:59

verlorentuig schreef:Dat weet ik.
Maar als er iets aangedaan zou worden, stel dat ...........
'

Niks "stel dat".

Ik houd me uitsluitend bezig met het Hier en NU, en werk aan de rechten van dieren, zoveel als mogelijk is.

Ik ga niet met de dieren in gesprek. Ik vraag niet aan de dieren in het circus wat ze fijner zouden vinden: circus of dierentuin bijv. Of een reservaat.

Ik ben geen filosoof maar een werker. Voer actie voor sluiting van circussen. (en dierentuinen!)

Bio-industrie: zelfde verhaal.
Aanpakken, handen uit de mouwen.
Met kijken en verzinnen kun je hier geen prijzen winnen.

ingenting

Bericht door ingenting » ma dec 25, 2006 0:51

Ik weet niet of je dierlijke vetten echt nodig hebt:\
Tot nu toe gaat alles prima met mij qua gezondheid.
Ik denk ook niet dat ik lang genoeg zal leven om er achter te komen wat een gebrek aan dierlijke vetten nou werkelijk met mijn lichaam doet.

A-ny-way...
Ik werd veganist omdat ik zoiets had van: 'als het anders kan, waarom niet?'
Ik hield sowieso niet zo van vlees, melk, honing etc. etc.
Tenzij het zo verwerkt was dat ik het niet meer kon herkennen qua smaak/textuur.
Dus eerst vegetarier, maar vervolgens las ik telkens meer over het veganisme en wat dat allemaal inhoudt en daar kon ik mij wel in vinden:)
La maquereau des petits g?teaux (h)

verlorentuig

Bericht door verlorentuig » ma dec 25, 2006 17:00

Frits Jonkers schreef:Ik ga niet met de dieren in gesprek. Ik vraag niet aan de dieren in het circus wat ze fijner zouden vinden: circus of dierentuin bijv. Of een reservaat.

Ik ben geen filosoof maar een werker. Voer actie voor sluiting van circussen. (en dierentuinen!)

Bio-industrie: zelfde verhaal.
Aanpakken, handen uit de mouwen.
Met kijken en verzinnen kun je hier geen prijzen winnen
Ik vind altijd twijfels bij deze aanpak
Ik begrijp dat men op een gegeven moment actie wilt, met filosoferen alleen bereik je inderdaad niks. Maar men moet, voordat men overgaat tot daad wél gedacht hebben aan voor en na delen en oplossingen op lange termijn. Anders werkt actie alleen maar averechts, en actie is reactie. Negatieve reactie is alleen denk ik niet het doel.

En mijn vraag komt deels voort uit het 'stel dat' verhaal. Zou je in een betere wereld voor dieren ook veganist zijn of streef je naar pure animal liberation

Frits Jonkers

Roze wolk

Bericht door Frits Jonkers » ma dec 25, 2006 21:18

verlorentuig schreef: Ik vind altijd twijfels bij deze aanpak
Ik begrijp dat men op een gegeven moment actie wilt, met filosoferen alleen bereik je inderdaad niks. Maar men moet, voordat men overgaat tot daad wél gedacht hebben aan voor en na delen en oplossingen op lange termijn. Anders werkt actie alleen maar averechts, en actie is reactie. Negatieve reactie is alleen denk ik niet het doel.
En mijn vraag komt deels voort uit het 'stel dat' verhaal. Zou je in een betere wereld voor dieren ook veganist zijn of streef je naar pure animal liberation
Ik ben met je eens dat je moet nadenken bij wat je doet. Dat doen we dan ook. Veganisme levert een bijdrage aan een betere wereld. Veganisme komt voort uit een beroerde wereld - dat is een ding dat zeker is.

Hoe de toekomst eruitziet weet niemand. Jij ziet jezelf al op een roze wolk zitten. Maar hou er rekening mee dat de kans dat je tegen die tijd halfzijdig verlamd bent en voortgeduwd wordt in een rolstoel, net zo groot is. Wel of niet veganisme speelt dan echt geen rol meer.

Kirsty xvx

Bericht door Kirsty xvx » di dec 26, 2006 14:59

Eerlijk gezegd vind ik niet zo veel mis aan eieren eten van een biologisch dynamische boer die zijn kipjes niet naar de slacht brengt.
Put a ribbon round my neck and call me a libertine
I will sing you songs of dreams I used to dream
I will sail away on seas of silver and gold
Until I reach my home

Dave

Bericht door Dave » di dec 26, 2006 16:16

Kirsten schreef:Eerlijk gezegd vind ik niet zo veel mis aan eieren eten van een biologisch dynamische boer die zijn kipjes niet naar de slacht brengt.
En de eendagshaantjes versnippert/vergast?
Het blijft een bedrijf.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » di dec 26, 2006 16:20

misschien dat kirsten een hobbyboer bedoelt?

-gebruikergewist-

Bericht door -gebruikergewist- » di dec 26, 2006 16:27

Zelfs een hobbyboer heeft niets aan evenveel hanen als kippen.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » di dec 26, 2006 16:32

Kiwi schreef:Zelfs een hobbyboer heeft niets aan evenveel hanen als kippen.
Ik bedoel dat kirsten denkt bedoeld over iemand die wat kippetjes heeft zonder hanen zeg maar. Die ze verder nooit dood, maar wel de eieren zelf gebruikt of weg doet/verkoopt enzo.

-gebruikergewist-

Bericht door -gebruikergewist- » di dec 26, 2006 16:35

Dan nog heeft diegene ooit kippen gekocht waarvan alle broertjes vergast of versnipperd zijn.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » di dec 26, 2006 16:36

Kiwi schreef:Dan nog heeft diegene ooit kippen gekocht waarvan alle broertjes vergast of versnipperd zijn.
dat zeker wel ja.

Kirsty xvx

Bericht door Kirsty xvx » wo dec 27, 2006 10:01

Alex schreef:misschien dat kirsten een hobbyboer bedoelt?
Juist. Gewoon iemand die kippen als eh... 'huisdier' heeft.
Helemaal mooi als diegene die kipjes heeft opgevangen en dat ze na een slecht begin van hun leven bij kunnen komen natuurlijk.
Dan kunnen ooit hun broertjes wel versnippert zijn, je moet ergens beginnen!

Mijn opa had dat ook, alleen maar vrouwtjes kippen en die eitjes eten.
Ik vind daar niet zo veel mis mee hoor. Leven in de wereld is in principe ook samenleven met dieren toch.

Ik wil later - als ik geld heb - ook dieren gaan opvangen die bv uit de bioindustrie komen. Als die eieren leggen, moet ik die eieren dan maar laten verrotten??? Dan is er toch niets mee om ze op te eten. En dit is geen utopie, dit soort dingen zijn natuurlijk bereikbaar, en zullen nu ook wel al gebeuren.
Until I reach my home

Robb

Bericht door Robb » wo dec 27, 2006 12:35

Hmm, ik denk dat ik nooit eieren zal eten, ik zie t verschil niet echt tussen het opeten van het ei en het laten rotten, als je het van de kant van de kip bekijkt.

Voor mij is het niet eten van eieren ook een protest tegen de domesticatie van kippen, het naar de hand zetten van de natuur door de mens, met als doel er zelf ''beter'' van te worden. Vogels leggen in de meeste gevallen eieren om zich voort te planten, dat zal bij de voorouders van onze kip ook zo zijn geweest.

Als ik later kippen uit de bio-industrie opvang zou bieden, zou ik de eieren misschien weggeven. Ik zou ze zelf niet eten, mijn grens hou ik duidelijk op die manier GEEN EIEREN.

Kirsty xvx

Bericht door Kirsty xvx » wo dec 27, 2006 13:20

Robb schreef:Hmm, ik denk dat ik nooit eieren zal eten, ik zie t verschil niet echt tussen het opeten van het ei en het laten rotten, als je het van de kant van de kip bekijkt.

Voor mij is het niet eten van eieren ook een protest tegen de domesticatie van kippen, het naar de hand zetten van de natuur door de mens, met als doel er zelf ''beter'' van te worden. Vogels leggen in de meeste gevallen eieren om zich voort te planten, dat zal bij de voorouders van onze kip ook zo zijn geweest.

Als ik later kippen uit de bio-industrie opvang zou bieden, zou ik de eieren misschien weggeven. Ik zou ze zelf niet eten, mijn grens hou ik duidelijk op die manier GEEN EIEREN.
Domesticatie is iets heel moeilijks. In principe kan je het ook zien als iets natuurlijks. Ik heb in Eternal Treblinka gelezen dat wilde dieren vaak mensen opzochten voor beschutting en veiligheid. En in hoeverre is het proces omkeerbaar zodat er tegen protesteren zin heeft? Moet je hun domesticatie ontkennen?
Laatst gewijzigd door Kirsty xvx op wo dec 27, 2006 13:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Until I reach my home

Plaats reactie