Eco-paganism

Veganisme en religie/spiritualiteit. Filosofie. En andere onderwerpen mbt veganisme.

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Niels
Leefwijze: veganist

Bericht door Niels » di mei 01, 2007 14:53

Wesley schreef:Of dit hele verhaal klopt weet ik niet
Ik zal het vast verklappen: nee.

Wesley

Bericht door Wesley » di mei 01, 2007 23:01

Niels schreef:
Ik zal het vast verklappen: nee.
hahaha, ach, zeg nooit nooit! :wink:

Eleonora
Contacteer:

Re: Eco-paganism

Bericht door Eleonora » di jan 22, 2013 23:59

dit is wel een ouder topic, maar ik kan het niet laten om hierop te reageren.

Ik ben al vanaf mijn 12e paganist (ben nu 29) en ik wandel dus al aardig wat jaartjes op dit pad, maar ik heb nog nooit gehoord van Eco-paganisme. Nu zijn er binnen het paganisme zo veel verschillende stromingen dat het me niets verbaast als dit ook een stroming is. Zo ben ik meer een kruiden-pagan. en hou mij bezig met de geneeskracht van de aarde (kruiden en stenen etc) en het zo ecologisch mogelijk leven en anderen proberen te inspireren en het voorbeeld te volgen. Misschien zou ik wel goed passen in de stroming van eco-paganisme hihihi
Ik volg niet echt een bepaalde stroming en hou ook niet echt van etiketjes, maar voor het gemak noem ik mezelf pagan als iemand vraagt naar mijn religie/levenswijze/geloofsovertuiging.

Nu is het wel zo dat voor alle pagans de natuur heilig is, maar iedereen gaat hier anders mee om. Zo zijn bv niet alle paganisten vegan of vega. Al houden de meeste zich wel bezig of zijn bewust van het dierenwelzijn en het milieu, maar veganisme heeft geen rechtstreekse verbinding met het paganisme (al ken ik wel heeeel veel pagans die vegan of vega zijn)

Ik moet wel zeggen dat het voor mijzelf goed voelt om veganist te zijn binnen het paganisme. Een van de "regels" van de wicca is "doe wat je wilt, zolang het niemand schaadt" Al zijn er ook pagans die deze regels verwerpen omdat het vrijwel onmogelijk is nooit iemand of iets te schaden waar ze zeker gelijk in hebben vandaar ook het woord regels tussen haakjes. Ik probeer naar mijn beste bedoelingen en weten deze "regel" te volgen en voor mijn gevoel doe ik dat door ook vegan te zijn en op andere milieuaspecten te letten. (vandaar mijn onderschrift "vegan-pagan" vond hem wel crea bedacht ;) )

Ik heb verder de andere berichten over de Asatru en de nazi's niet gelezen (baal er namelijk van dat de Asatru door de nazi's een slechte naam heeft gekregen en heb geen zin om hier meer over te lezen) en ben nu dus alleen in gegaan op het eerste bericht :)

Ik ben ook benieuwd of hier meerdere pagans op het forum rondhangen :)
Laatst gewijzigd door Eleonora op wo jan 23, 2013 10:13, 3 keer totaal gewijzigd.
Hartelijke groet,
Eleonora

)O( Vegan-pagan )O(

http://www.eleoflora.nl
https://etenvanmoederaarde.wordpress.com/

Eleonora
Contacteer:

Bericht door Eleonora » wo jan 23, 2013 0:03

oepsie.. dubbele post.. even verwijderd ;)
Hartelijke groet,
Eleonora

)O( Vegan-pagan )O(

TonyJello

Bericht door TonyJello » wo jan 23, 2013 8:36

Wat een paganist is weet ik niet precies, maar wat je schrijft klinkt wel mooi. :D
Ik ben aan het lezen in dit topic, maar het wordt me nog niet duidelijk.

Eleonora
Contacteer:

Bericht door Eleonora » wo jan 23, 2013 10:12

Ik zal je (in het kort) vertellen wat paganisme voor mij betekend. (is namelijk voor iedereen anders, maar de grote lijnen zijn hetzelfde)

Paganisme is voor mij in harmonie leven met moeder aarde en al haar bewoners. Alles wat de aarde (de natuurlijke dingen) bevat is voor mij heilig. De dieren, de planten, de stenen, de aarde, het water, de lucht, het vuur, maar ook de mens (al moet die het wel van mij verdienen voor ik een mens heilig vind)! Ik geloof in de balans tussen man en vrouw. Ik zie de natuur zowel als god als de godin die zich manifesteert in vele vormen afhankelijk van seizoen en fase van het leven. Voor mijn bevat de natuur het goddelijke zelf, daarom is alles wat natuurlijk is heilig.

Paganisme is voor mij een ervaringsreligie. Je stapt een keer het paganistische pad op, en op je weg leer je meer bij. Je vormt je eigen visie en je eigen kijk op de wereld. Er zijn geen heilige boeken of mensen zoals de paus die ons verteld hoe je het moet doen. Die vrijheid heb je zelf. Je leert door vallen en opstaan in deze religie.

Binnen het paganisme wordt gewerkt met magie. Dat houdt vooral in dat je rituele handelingen verricht waardoor je mentale/psychische/emotionele gemoedstoestand wordt veranderd waardoor er daad werkelijk verandering optreed. Niets dus met een toverstokje zwaaien zoals in Charmed of Harry potter!! Er zitten veel ethische aspecten aan het werken met magie. Zo is er bv de regel dat je mag doen wat je wilt, zolang het niemand schaadt. Ook zijn er velen die geloven dat wat je zaait dat je dat ook oogst. De meesten zullen dus altijd proberen te werken vanuit positiviteit, "het licht" en het goede willen doen.
In de magie zijn vooral de elementen belangrijk: Aarde, lucht, vuur en water en de goden en godinnen met al hun verschillende namen en gezichten. (al zijn ze allemaal één maar kunnen zich in verschillende vormen manifesteren)

De meeste magie wordt verricht tijdens de verschillende maanfasen. Vooral met volle maan (12 a 13 keer per jaar), esbats genoemd, maar alle maanfasen zijn belangrijk.

De seizoenen van het zonnejaar worden gevierd met jaarfeesten (8 x per jaar), door sommige sabbats genoemd. Hierin wordt het leven geëerd. De geboorte, jeugd, liefde, trouwen, oogst, dood en wedergeboorte.
(vele pagans geloven in reïncarnatie)

Binnen het paganisme zijn verschillende stromingen: Wicca (met weer vele substromingen), Sjamanisme (native Americans en Siberische), Druïdisme (Keltisch/Iers), Hekserij (meer algemeen), Asatru (Noorse/Germaanse afkomst) en zo zijn er nog wel een aantal. Sommige paganisten werken in een groep. Binnen de wicca wordt dat een coven genoemd. Anderen werken alleen of in een kleine groep van vrienden. Ik zelf beleef het paganisme voornamelijk alleen en met een kleine groep vrienden. Ik volg geen bepaalde stroming, maar heb van iedere stroming wel wat meegenomen en moet mij zelf voor het gemak dus paganist of pagan.

Ieder paganist heeft weer zijn eigen interesses en specialiteiten: De ene is gedesinteresseerd in kruiden, de ander in stenen, astrologie, de ander in divinatie ( in de volksmond toekomst voorspellen, maar dit is geen goede uitdrukking, want de toekomst wordt nauwelijks voorspeld), healing, activisten voor het milieu en dierenwelzijn.

Ik denk dat ik het hier maar bij laat. Er zijn talloze boeken geschreven.. internet staat vol met informatie over het paganisme.. maar dit is ze zeer verkorte verzie ervan ;)
Hier kun je ook meer lezen over het paganisme:
http://twentsavalon.nl/over/paganisme.html
http://www.circewicca.nl/
http://www.nl.paganfederation.org/pf_info.htm
Hartelijke groet,
Eleonora

)O( Vegan-pagan )O(

TonyJello

Bericht door TonyJello » wo jan 23, 2013 10:24

:thanks:

Dat is een stuk duidelijker. Ik zal je links gaan lezen (fijn in het Nederlands) en me er wat in verdiepen.
Daarna hoop ik dat ik er met je -met wat meer inzicht- van gedachten kan wisselen.

Eleonora
Contacteer:

Bericht door Eleonora » wo jan 23, 2013 10:59

Leuk! Neem vooral je tijd... :D
Hartelijke groet,
Eleonora

)O( Vegan-pagan )O(

TonyJello

Bericht door TonyJello » wo jan 23, 2013 11:03

Ja, dat zal wel nodig zijn! :D

TonyJello

Bericht door TonyJello » wo jan 23, 2013 11:21

Ik heb het hele topic nu gelezen, maar vind het maar een rare discussie.

Vanaf nu zal het Eco-paganime vast duidelijker gaan worden. :)

Mental
Leefwijze: vleeseter

Bericht door Mental » wo jan 23, 2013 11:53

Hoi Eleonora ik heb nog wat op internet gevonden miss helpt dat een beetje mee voor jouw uitleg. Had er zelf nog nooit van gehoord, wel interessant!

Wat is Paganisme?

Who now knows that ancient tongue of the moon? Who speaks still with the Goddess? ... only the rocks now remember what the moon told us long ago, what we learned from the trees, and the voices of the grasses and the scents of the flowers.

(Tony Kelly, 'Pagan Musings', 1970)

Paganisme is een geestelijke manier van leven die ontspruit uit de oude natuurreligies van de wereld. De belangrijkste wortels liggen bij de oude religies uit Europa, maar veel aanhangers vinden ook waardevolle aspecten in de autochtone religies van andere landen. We erkennen de heiligheid van de Natuur, herkennen het Goddelijke in alle dingen, en weten ons verbonden met de onkenbare geest die in de Kosmos werkzaam is. Het geloof in het goddelijke in alle dingen wordt over de hele wereld gevonden. Paganisten zien dit als hun erfgoed, en passen de oude geloofsstructuren van hun voorvaderen aan het moderne leven aan. Deze invullingen zijn soms gebaseerd op folklore, mythen of archeologische ontdekkingen. De historische validiteit of de bereikbaarheid van deze inzichten is minder belangrijk dan de kracht die deze visies hebben om de menselijke inspiratie te bevruchten, het menselijk potentieel tot ontplooiïng te brengen en de creativiteit te stimuleren.

Paganisten eren het Goddelijke in alle aspecten, mannelijk of vrouwelijk, als onderdeel van een heilig geheel. Elke man, vrouw en kind is voor een Paganist een mooi en uniek wezen. De wouden en open plekken in het land, woonplaats voor wilde dieren en vogels, worden gekoesterd. Het Paganisme benadrukt de persoonlijke geestelijke ervaring, en Paganisten vinden deze ervaring vaak via hun relatie met de natuur waar ze contact mee hebben. Ze zoeken geestelijke eenwording met het Goddelijke door zich af te stemmen op de getijden van de natuur, en door hun innerlijk te verkennen, omdat beide weerspiegelingen van elkaar zijn. We geloven dat we het Goddelijke, hoe we dat ons ook voorstellen, direct kunnen ervaren, zonder tussenkomst van anderen. Sommige richtingen hebben leraren en leiders, maar deze zijn eerder catalist - ze gebruiken hun wijsheid en inzicht om anderen te helpen hun eigen band met het Goddelijke te ontplooien.

Onze rituelen helpen ons in harmonie te komen met de cycli van de natuur, en die van onszelf. De rituelen worden vaak gehouden op de hoogtepunten van de seizoenen, de Maancycli, Zonnecycli, en op belangrijke keerpunten in het leven.

Er bestaat een grote verscheidenheid binnen het Paganisme, die de geestelijke ervaring weerspiegelt van ieder uniek mens. Sommigen volgen meerdere Godinnen en Goden, met namen die bekend zijn uit de Europese folklore en mythologie. Anderen richten zich op de Levenskracht, zonder mannelijk of vrouwelijk aanzicht, en weer anderen zijn gewijd aan De Godin en De God. We respecteren deze diversiteit, want we geloven dat iedereen zijn eigen band met het goddelijke moet vinden, in overeenstemming met de stille stem van hun eigen diepste innerlijk. Daarom respecteren we ook alle serieuze religies, bekeren we niemand en zoeken we ook geen bekeerlingen. Van andere religies, en van de maatschappij als geheel, vragen we uitsluitend tolerantie.

In deze tijd van ecologisch bewustzijn vinden we Paganisten vaak op de barricaden op milieu-gebied. Paganisten van alle richtingen respecteren de rechten van elk levend wezen: mens, dier, plant en gesteente. We zijn ons terdege bewust van de wetten van oorzaak en gevolg, zowel fysiek als geestelijk, zoals die tot uitdrukking komen in wat wij in onze maatschappij met de natuur doen. We moedigen zelfstandig denken aan, creativiteit, en vindingrijkheid, want we geloven dat deze eigenschappen van fundamenteel belang zijn om ons leven in harmonie met de ritmen van de natuur te brengen. We zijn blij dat deze instelling tegenwoordig door steeds meer mensen wordt aanvaard. Dit geloof is het erfgoed van onze voorouders, en tegelijk is het van belang voor onze nakomelingen!

And to those who have been touched by the beauty of the green earth, the white moon and the radiant sun - to those who love the magnificence of all Life, we say: you are not alone.

Mental
Leefwijze: vleeseter

Bericht door Mental » wo jan 23, 2013 11:58

Heb nog wat gevonden ;-) zal het even hier bij laten, moet nog werken.

http://newage.rubriek.nl/spiritueel/paganisme.php

TonyJello

Bericht door TonyJello » wo jan 23, 2013 12:03

Dat allemaal bijelkaar is lekker veel lees'werk', maar als eerste doet het me denken aan indianen.
Paganisten eren het Goddelijke in alle aspecten, mannelijk of vrouwelijk, als onderdeel van een heilig geheel. Elke man, vrouw en kind is voor een Paganist een mooi en uniek wezen. De wouden en open plekken in het land, woonplaats voor wilde dieren en vogels, worden gekoesterd. Het Paganisme benadrukt de persoonlijke geestelijke ervaring, en Paganisten vinden deze ervaring vaak via hun relatie met de natuur waar ze contact mee hebben. Ze zoeken geestelijke eenwording met het Goddelijke door zich af te stemmen op de getijden van de natuur, en door hun innerlijk te verkennen, omdat beide weerspiegelingen van elkaar zijn. We geloven dat we het Goddelijke, hoe we dat ons ook voorstellen, direct kunnen ervaren, zonder tussenkomst van anderen. Sommige richtingen hebben leraren en leiders, maar deze zijn eerder catalist - ze gebruiken hun wijsheid en inzicht om anderen te helpen hun eigen band met het Goddelijke te ontplooien.
http://i312.photobucket.com/albums/ll33 ... 5_0Q2a.jpg

Harakiri

Bericht door Harakiri » wo jan 23, 2013 12:25

Ik heb het hele topic ook niet gelezen maar wil toch even aanhaken bij Eleonora. Ik ben zelf geen pagan maar ik vind het echt mooi om te zien/lezen als andere mensen zich helemaal gevonden hebben in deze vorm van spiritualiteit en leven. Spiritualiteit en de daaruit voorkomende levensstijl zijn voor mij erg belangrijk en het is altijd leuk om te lezen hoe anderen hier vorm aan geven... geweldig dat je als sinds jonge leeftijd met dat pad bezig bent, Eleonora :D

De verschillende vormen van paganisme zijn voor mij trouwens wel inspirerend, en ik lees en hoor er ook altijd graag meer over :) Dus als ik tijd heb moet ik dit topic maar eens gaan doorlezen :P In ieder geval mooi dat we pagans hier op het forum hebben :mrgreen:
"What is this reality we have created?"

-Compassion is the wellspring of life-

Eleonora
Contacteer:

Bericht door Eleonora » wo jan 23, 2013 13:52

@Mental: Je eerste bericht over paganisme kan ik me meer vinden dan in het tweede artikel. In het tweede krijg ik bij sommige stukjes een beetje kromme tenen ;)
Op internet zijn talrijke artikelen te vinden over paganisme, maar lang niet alles geeft een goed beeld van wat het werkelijk inhoudt.

Zoals ik al eerder zij is paganisme een ervaringsreligie :) je kunt het niet leren uit boeken. Je kunt wel lezen, maar je moet voor jezelf uit maken of je die visie deelt of een andere mening erop na houdt. Boeken kunnen je op weg helpen jezelf te ontwikkelen als pagan, maar je moet zelf het pad bewandelen. Dat vind ik het mooie van paganisme, de vrijheid om je eigen keuzes te maken, zowel goede als foute.

@Tony: De indianen (native Americans) delen inderdaad ook de visie van de meeste paganisten, het zij op een iets andere manier. De native Americans en de Siberische sjamanen wordt ook onder het kopje "paganisten" geplaatst onder de noemer "Sjamanisme". Zo zou je de Aboriginals uit Australië ook onder het kopje "paganisme" of Australisch sjamanisme kunnen plaatsen :) Paganisme is een verzamelnaam voor alle soorten natuurreligies bij elkaar.
Hartelijke groet,
Eleonora

)O( Vegan-pagan )O(

TonyJello

Bericht door TonyJello » wo jan 23, 2013 14:09

Ja, ik zat in mindere mate ook aan aboriginals te denken. :D

jojo

Bericht door jojo » wo jan 23, 2013 18:34

Wow! Interessant! Ik kan mij vinden in een hoop van deze prachtig aangedragen liefde voor moeder aarde..... mijn overleden vriendin noemde mij altijd een 'kleiheks' , zelf maakte ik ervan ' heks van de koude grond' ; ik ben én ontzettend nuchter én ik geloof in de kracht van Moeder aarde..... met mijn blote voetjes in de klei...... ha! ik ben een echte Groningse...... maar nu even zonder gekheid......... Het fantastisch bereidde voedsel door mijn echtgenoot staat op tafel en ik ga mij bezighouden met het plezierig vullen van mijn maag.... :D

lani

Bericht door lani » wo jan 23, 2013 18:45

ik was ooit Wiccan, tijdje ook bezig geweest met germaanse dingetjes enzo (Asatru) en dat is beetje blijven hangen qua interesse, maar ben niet écht meer pagan ofzo.. maar ik geloof wel in natuurwezens! Fairies!! ^__^ .. dat zal geen surprise zijn :X ...

anyhow.. wel doe ik vaak aan bidden, wensen, kleine ritueeltjes, enz.. :3 en ik ben langzaam mijn eigen weg aan het vinden in spiritualiteit :) .. en in levensstijl ook trouwens ^^'' ..

Eleonora
Contacteer:

Bericht door Eleonora » wo jan 23, 2013 19:00

Mooi Lani en Jojo!

@Lani: Maar je zegt dat je ooit wicca was.. was je dan ook ingewijd in een coven? hoe moet ik dat precies zien? waarom noem je jezelf niet meer wiccan of pagan? waar zit voor jou het wezenlijke verschil waarom je jezelf niet meer zo noemt? Voor mij is paganisme niet iets waar je zomaar meer kunt "stoppen" als een hobby of interesse. Ook ik ben de ene keer meer praktiserend bezig met waar ik voor sta in dit leven als de ander keer, maar dat maakt mij niet minder pagan omdat ik een keer een maanfeest oversla :)

Er zijn verschillende pagans/heksen/wiccans of hoe je jezelf ook noemt in alle soorten en maten. De ene staat diep met hun wortels in de grond.. de ander vliegt hoog in de lucht en zweeft daar lekker rond.. en de rest zit er fijn tussen in :) Ik heb zowel veel met de aardse materie van het paganisme als de met zwevende kant :)

Ik noem mij voor het gemak pagan omdat dat gemakkelijker is in de communicatie met anderen zodat zij weten vanuit welke invalshoek je ongeveer de wereld in kijkt. Ik kan namelijk niet precies mijn vinger erop leggen bij welke stroming ik nu werkelijk hoor, en dat vind ik prima, dat geeft vrijheid en ademruimte om te kunnen blijven ontwikkelen!
Hartelijke groet,
Eleonora

)O( Vegan-pagan )O(

repelsteeltje
Leefwijze: flexanist

Bericht door repelsteeltje » wo jan 23, 2013 22:50

Eleonora schreef:Mooi Lani en Jojo!

@Lani: Maar je zegt dat je ooit wicca was.. was je dan ook ingewijd in een coven? hoe moet ik dat precies zien? waarom noem je jezelf niet meer wiccan of pagan? waar zit voor jou het wezenlijke verschil waarom je jezelf niet meer zo noemt? Voor mij is paganisme niet iets waar je zomaar meer kunt "stoppen" als een hobby of interesse. Ook ik ben de ene keer meer praktiserend bezig met waar ik voor sta in dit leven als de ander keer, maar dat maakt mij niet minder pagan omdat ik een keer een maanfeest oversla :)
Hmm zelf heb ik me ook wel bezig gehouden met verschillende stromingen. Dertijd noemde ik mezelf misschien wel Pagan...Maar nu toch echt niet meer. Hoewel ik wel nog veel dingen zo leef. Maar mijn aversie is groot geworden tegen een paar aspekten die je tegen komt onder Pagans maar vooral Heksen en Wiccans.
Een bult gebakken lucht komt er regelmatig om de hoek kijken. Veel "kijk mij eens gedrag".
Ben wel wat zogenaamde heksen in mijn leven tegengekomen en daar werd ik niet echt blij van.
Ze zagen er mooi uit hoor op en top heks ..waren bezig met kruiden en magie en nog vanalles..maar vervolgens lapten ze toch een heleboel belangrijks aan hun laars. Ik vond en vind dat je als heks of paganist bent niks anders zou moeten kunnen als biologisch eten, vegetarisch op zijn minst, geen auto bezitten, etc etc. want ben je echt religieus moet je op zijn minst proberen zo ver mogelijk te komen in het uitoefenen van je religie: De natuur! respekt liefde etc.
Maar goed zo kan ik ook over alle andere religies ook beginnen..

Begrijp me niet verkeerd ik vind het mooi dat jij je er goed bij voelt en je neemt de regel "harm none" serieus", misschien herken je zelfs wel wat ik bedoel. Maar dat je schreef dat je niet begreep dat mensen Pagan of wat dan ook_af zijn..
En voor mij heeft dat meer met de mensen te maken dat het mij zo tegen is gaan staan. Het heeft altijd met de mensen te maken die er vorm aan geven. En daarin ben ik vaak teleurgesteld.

Het begin van de draad vind ik ook erg heftig..de discussies. Veel narigheid..
gr.
Martine

Plaats reactie