Relatie tussen Veganist en niet Veganist.

Veganisme en religie/spiritualiteit. Filosofie. En andere onderwerpen mbt veganisme.

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Zen
Leefwijze: veganist

Bericht door Zen »

Kiwi schreef:Maar zoals je het nu zegt word je in eerste instantie al niet eens verliefd, daar kan ik me nog wat bij voorstellen, maar dat zei Alex net dus niet.
Dat is nu juist het hele punt. Je kwam eerder met een algemene stelling (die had echt niet alleen betrekking op Alex) dat als je echt verliefd zou worden het niet uit zou maken wat iemand doet of gedaan heeft. Terwijl dat voor veel mensen al totaal haaks op elkaar staat; dan word je dus uberhaupt niet eens verliefd op zo'n persoon.
Cut cold stone with a warm heart
-gebruikergewist-

Bericht door -gebruikergewist- »

We zijn het eigenlijk dus gewoon eens begrijp ik? :P
Annika
Contacteer:

Bericht door Annika »

Ik had eigenlijk ook niet verwacht dat ik echt zo ontiegelijk verliefd kon worden op iemand die geen vegetariër of veganist is.
Maar het kan dus wel, je lhoofd doet rare dingen......

Ik ga me ook niet afzonderen van de rest van de mensheid omdat die vleeseet, waarom zou ik dat in de liefde wel doen. Als je heel veel overeenkomsten hebt, en dan alleen op het gebied van eten verschilt...ik ben daarvoor niet van plan een relatie op het spel te zetten, ik blijf gewoon trouw aan m'n principes en hij kan dat ook doen. Of ze nou anders zijn dan de mijne of niet.
Anna

Bericht door Anna »

om maar weer bij de praktijk terug te keren...:
toen ik mijn man leerde kennen was ik een vleeseter, hij veganist.
ik kan me niet herinneren dat daar ooit problemen van zijn gekomen. toen we gingen samenwonen was ik vegetarier, en nu ben ik (min of meer) veganist. :lol:
toch heeft hij het daar nooit actief over gehad met mij. omdat ik van hem hield (houd!) ben ik me zelf steeds meer in het veganisme gaan verdiepen en ben ik tot de conclusie gekomen dat ik het daar helemaal mee eens ben.
in het begin heeft hij uitgelegd wat hij wel en niet wou eten, en dat was dat. samen koken betekende veganisties, uit eten gaan naar de indier. ik snapte ook wel dat hij het niet zou waarderen als ik voor zijn neus een lap vlees ging eten :wink:
Laatst gewijzigd door Anna op di okt 17, 2006 14:11, 1 keer totaal gewijzigd.
-gebruikergewist-

De moraal van dit verhaal; begin allemaal iets met iemand die vlees eet en bekeer hem of haar tot het veganisme? :mrgreen: :wink:
Anna

Bericht door Anna »

inderdaad :P
doe het vooral érg subtiel, zodat ze denken dat het hun eigen idee is :wink:
-gebruikergewist-

Vertel mij wat! Ik heb mijn ex van alleseter omgeturnd in een sojamelkdrinkende vegetariër. Het heeft wel 16 jaar geduurd voor het lukte, maar uiteindelijk dacht hij geloof ik wel dat het zijn eigen idee was. :wink:
Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic »

Kiwi schreef:De moraal van dit verhaal; begin allemaal iets met iemand die vlees eet en bekeer hem of haar tot het veganisme? :mrgreen: :wink:
Goed idee ;) En allemaal minstens 12 kinderen krijgen, zodat die kleine veganisten ook weer anderen veganist maken etc... binnen korte tijd zijn we een meerderheid :twisted:
Kirsty xvx

Bericht door Kirsty xvx »

Alex schreef:
Goed idee ;) En allemaal minstens 12 kinderen krijgen, zodat die kleine veganisten ook weer anderen veganist maken etc... binnen korte tijd zijn we een meerderheid :twisted:
12 kinderen adopteren
Put a ribbon round my neck and call me a libertine
I will sing you songs of dreams I used to dream
I will sail away on seas of silver and gold
Until I reach my home
Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic »

:P :lol:
blauw

Bericht door blauw »

Het is een romantisch idee dat als je verliefd wordt je dat niet tegen kan houden, maar ik denk eigenlijk dat mensen daar wel degelijk controle over hebben. Verliefd zijn is een mooi gevoel, veel mensen zijn er zelfs verslaafd aan, maar als je het echt wilt kun je met genoeg mindpower verliefdheid overwinnen. Als je hebt besloten om principieel niet verliefd te worden op een vleeseter dan denk ik zeker dat dat mogelijk is. Mensen hebben meer controle over hun gevoelens dan ze zelf toe willen geven, want controle betekent ook verantwoordelijkheid en maar weinigen willen die verantwoordelijkheid nemen. Liever geven we onszelf over aan onze verliefdheid, of onze depressie, en we doen alsof we er zelf helemaal niks aan kunnen doen. Het is makkelijker om je door de stroom mee te laten voeren dan er tegen te vechten.
-gebruikergewist-

blauw schreef:Als je hebt besloten om principieel niet verliefd te worden op een vleeseter dan denk ik zeker dat dat mogelijk is.
Het ging erover als je al eenmaal verliefd bent op een vleeseter, ik denk dat dat een stuk moeilijker is dan het niet worden, zoals ik al eerder gezegd heb.
blauw

Bericht door blauw »

Nuanceverschil... aangetrokken tot of verliefd op.
Als jezelf verliefd hebt laten worden op een vleeseter kan je nog steeds met genoeg wilskracht ervoor zorgen dat die verliefdheid overgaat.
Shantisabine

Bericht door Shantisabine »

Inderdaad, daar ben ik zo af en toe mee bezig... pfff... schiet niet op zo. En ik wil iemand ook niet bij voorbaat uitsluiten vanwege z'n voedingspatroon, maar toch, ieuw! *Twijfelkont zijn is niet altijd even handig :wink: *

Puntje is dat ik 18 jaar overtuigd vego ben geweest en ook werkelijk oprecht dacht dat er daarmee geen diertjes gedood/mishandeld werden. Was zo naief dat ik dacht dat de meeste koetjes de hele dag in de wei liepen en de eco-kippen een mooi leven hadden. Over kalfjes/haantjes dacht ik niet na, uit onwetendheid. Nu weet ik dat ook vego's ook dierenleed steunen. Maar ik was gewoon niet genoeg ingelezen om dat te weten. Was ik daarom ook fout? Is een vego/vleeseter fout ondanks dat hij/zij (naar ik hoop) uit onwetendheid zo eet?
blauw

Bericht door blauw »

Ja maar, als vleeseter weet je toch dat er dieren worden geslacht voor dat stukje vlees op je bord? Misschien weet je dan niet precies wat voor een lijden de dieren al ondergaan voordat ze geslacht worden, of hoe wreed ze geslacht worden, maar je kan moeilijk ontkennen dat je een dood dier eet, toch? Dat is denk ik het grote verschil met vegetariërs.

Zodra ik iemand ontmoet en ik vertel dat ik geen vlees eet en de ander geeft het standaard antwoord 'Goh, wel goed van je hoor, maar dat zou ik nou nooit kunnen, want ik vind vlees veel te lekker.' ben ik afgeknapt. Slapjanus denk ik dan. Als je het niet 'kan' dan boeit het je ook niet echt, want als het je wel echt zou boeien dan zou het niet moeilijk zijn. Dan zou een stuk vlees voor je gelijk staan aan moord en zou je maag omdraaien bij de gedachte aan het eten van vlees. Maar dat zeg ik dan maar niet. Ik houd het dan maar meestal op een nietszeggend 'Tsja...' en dan is het gesprek doodgevallen.
Shantisabine

Bericht door Shantisabine »

Jep, helemaal mee eens.

Alleen... bij veel mensen is de verbinding voedsel/moord weggevallen omdat ze zo zijn opgegroeid. Een studiegenoot zei dat ze nooit in varkens zou snijden toen biologen over hun ontleedpracticum vertelden. Toen ik haar daarna vroeg hoe ze dat bij het avondeten deed, viel ze stil. Een karbonaadje was voor haar niet meer hetzelfde als een varkentje (of is een karbonaadje van een koe?).
franske

Bericht door franske »

Al jaren zeer gelukkig getrouwd met mijn vrouw die, als ik niet thuis ben, vlees of vis eet. En als ik wel thuis ben mee-eet met mij.
Onze dochter laten we hierin vrij om zelf te kiezen.
Ik veroordeel mijn vrouw niet om haar keuze, en ik mag van harte hopen dat ze mij ook respecteert in mijn keuze (het wel of niet eten van vlees).
Ik denk dat het daar op neer komt, je valt (wordt verliefd) op iemand en hoopt op een wederzijds respect. Niet op een wederzijds (ver-)oordeel.
Ik ben het met Blauw eens dat je gevoelens en gedachten kunt sturen en je zelf wel of niet open kunt stellen voor het toelaten van bepaalde gevoelens.
Nadenkende vegan

Bericht door Nadenkende vegan »

Kiwi:Blijkbaar ben je nog nooit echt verliefd geweest denk ik dan...

Nee blijkbaar vind jij je verliefdheid belangrijker dan het vegan zijn.Dus als je verliefd bent zet je je ideeen even opzij?Dan ben je geen echte vegan,maar over een tijdje weer vleeseter als je kan zoenen met een vleeseter en kan accepteren dat hij/zij een dier moord.Begrijp niet dat je dan nog verliefd kunt zijn.
En voor je het weet laat je je ompraten tot het eten van een gehaktbal,omdat je niet voor 100% achter je principes staat.
En dat je het kan aanzien als er bij hem een stuk dier in de koelkast ligt.En dan nog steeds verliefd zijn????????

Kiwi:Dat is in mijn beleving geen verliefheid maar (seksuele) aantrekkingskracht of geilheid.

Ik denk dat het bij jou dan eerder het geval is dan bij Alex,hij blijft bij zijn principes maar jij zet ze opzij.

Alex:Echt 'verliefd' (als in iemand leren kennen en het voelen klikken), met de wetenschap over hoe een persoon is, dat kan ik niet als het een vleeseter betreft.

Zo hoort het.Alex is een echte vegan.Hoe kun je het nu goedkeuren dat de ander meedoet aan het dierenleed omdat je toevallig verliefd bent en je ideeen even opzij zet.Dan ben je geen echte vegan .Dan denk je dus meer aan jezelf als je verliefd bent dan aan die arme dieren.Als je nu al zo denkt zal je niet lang meer vegan blijven.Dan vraag ik me af om welke reden je vegan bent geworden en waarschijnlijk ben je dan een tijdelijke veganist.
Anna

Bericht door Anna »

zet kiwi haar principes opzij, omdat ze niet bij voorbaat een grote groep mensen afwijst? dat lijkt me toch niet. veganist zijn gaat wat mij betreft in de eerste plaats om je eigen verhouding tot dieren en de wereld, niet die van andere mensen.
mijn veganist-zijn heeft niets te maken met het wel of niet aardig vinden van mensen, ook als zou ik bepaalde eigenschappen af kunnen keuren.
Framboos

Bericht door Framboos »

Nadenkende vegan schreef:Kiwi:Blijkbaar ben je nog nooit echt verliefd geweest denk ik dan...

Nee blijkbaar vind jij je verliefdheid belangrijker dan het vegan zijn.Dus als je verliefd bent zet je je ideeen even opzij?Dan ben je geen echte vegan,maar over een tijdje weer vleeseter als je kan zoenen met een vleeseter en kan accepteren dat hij/zij een dier moord.Begrijp niet dat je dan nog verliefd kunt zijn.
En voor je het weet laat je je ompraten tot het eten van een gehaktbal,omdat je niet voor 100% achter je principes staat.
En dat je het kan aanzien als er bij hem een stuk dier in de koelkast ligt.En dan nog steeds verliefd zijn????????

Kiwi:Dat is in mijn beleving geen verliefheid maar (seksuele) aantrekkingskracht of geilheid.

Ik denk dat het bij jou dan eerder het geval is dan bij Alex,hij blijft bij zijn principes maar jij zet ze opzij.

Alex:Echt 'verliefd' (als in iemand leren kennen en het voelen klikken), met de wetenschap over hoe een persoon is, dat kan ik niet als het een vleeseter betreft.

Zo hoort het.Alex is een echte vegan.Hoe kun je het nu goedkeuren dat de ander meedoet aan het dierenleed omdat je toevallig verliefd bent en je ideeen even opzij zet.Dan ben je geen echte vegan .Dan denk je dus meer aan jezelf als je verliefd bent dan aan die arme dieren.Als je nu al zo denkt zal je niet lang meer vegan blijven.Dan vraag ik me af om welke reden je vegan bent geworden en waarschijnlijk ben je dan een tijdelijke veganist.
:schater: :schater: :schater:
Plaats reactie