Partnerkeuze

Veganisme en religie/spiritualiteit. Filosofie. En andere onderwerpen mbt veganisme.

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie

Wat vind je belangrijk in een partner:

Partner moet veganist zijn.
14
11%
Partner moet minstens vegetarier zijn.
37
28%
Het zou fijn zijn als de partner veganist is.
25
19%
Het zou fijn zijn als de partner minstens vegetarier is.
41
31%
Het is totaal niet belangrijk of de partner vegetarier/veganist is.
15
11%

Totaal aantal stemmen: 132

Zen
Leefwijze: veganist

Re: Partnerkeuze

Bericht door Zen » wo jul 01, 2009 17:33

Framboos schreef:
Zen schreef: Die zijn natuurlijk niet allemaal man
Het grootste deel niet?
Ja waarrschijnlijk niet nee. Zal wel minder dan de helft zijn, maar hoeveel minder?
Cut cold stone with a warm heart

marjan

Bericht door marjan » wo jul 01, 2009 17:56

Framboos schreef:
Zen schreef: Die zijn natuurlijk niet allemaal man
Het grootste deel niet?
Ik weet niet of het er iets mee te maken heeft hoor maar op ledenvergaderingen van de NVV merk ik juist altijd dat er relatief veel mannen zijn. Ook in het bestuur van de NVV zitten vaak veel mannen en moet je je best doen om er wat vrouwen bij in te proppen :D ...

*Martijn*

Bericht door *Martijn* » wo jul 01, 2009 18:00

Op Vegadates vind ik in Nederland 9 rawfood (vegan?) hetero vrouwen, 18 vegan hetero vrouwen, 43 vegetarisch/veganistische hetero vrouwen en 358 vegetarische hetero vrouwen.
Daar tegenover staan 6 rawfood (vegan?) hetero mannen, 29 vegan hetero mannen, 51 vegetarisch/veganistische hetero mannen en 277 vegetarische hetero mannen.
Dat is 428 vrouwen tegenover 363 mannen. Vanwaar je interesse?

Zen

Bericht door Zen » wo jul 01, 2009 18:02

marjan schreef:Ook in het bestuur van de NVV zitten vaak veel mannen en moet je je best doen om er wat vrouwen bij in te proppen :D ...
Dat is alleen de dadendrang van mannen om in besturen te willen zitten... ;)

Jolijn

Bericht door Jolijn » wo jul 01, 2009 19:06

Nou dat word me te veel gedoe hoor. Ik zie wel wie ik tegen kom. Anders spreek ik wel een bandje in met de tekst "Je moet veganistisch worden" en speel ik die af als hij slaapt :mrgreen:

Framboos

Bericht door Framboos » wo jul 01, 2009 21:55

Ja, ik bedacht me eigenlijk ook dat er vooral veel vrouwen vegetarier waren, maar dat het bij veganisme toch veel meer gelijk opgaat.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » wo jul 01, 2009 22:12

Zen schreef:
Jolijn schreef:Maar waar vinden jullie dan in hemels naam die vegetarische en veganistische mannen? :shock:
Ben bang dat als dat een eis is ik er nooit een vind ;)
Er komt straks wel iemand die zegt dat je gewoon naar de vegan potlucks van de NVV moet komen... ;)
Ja kijk gerust eens onder evenementen voor wanneer die vegan potlucks van de NVV zijn ;)

marjan

Bericht door marjan » wo jul 01, 2009 23:07

Of kom naar de veganistische zomerweek :D ! (Staat overigens ook bij de evenementen genoemd)

taeka
Leefwijze: vegetarier

Bericht door taeka » do jul 02, 2009 10:51

Nou, Zen er zijn ook veel vrouwen die zulke baantjes leuk vinden, neem alleen al die studenten organisaties, dat zijn meestal vrouwen die de boel regeren, want de mannen zijn vaak te lui.

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » do jul 02, 2009 16:12

Mannen- vrouwenblabla, zucht... :|

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » do jul 02, 2009 16:18

Framboos schreef:Ja, ik bedacht me eigenlijk ook dat er vooral veel vrouwen vegetarier waren, maar dat het bij veganisme toch veel meer gelijk opgaat.
Niet dat het me wat uitmaakt, maar dit dacht ik ook.

Iedere veganist verstopt zich ergens anders, het is dus best moeilijk om dergelijke (voor mij irrelevante) gegevens te achterhalen. Tenzij het verplicht zou worden dergelijke gegevens ergens op schrift te zetten, maar dit lijkt mij om bepaalde andere redenen niet echt wenselijk (privacy, toch al te vaak met de voeten geschonden).

Zen

Bericht door Zen » do jul 02, 2009 17:04

taeka schreef:Nou, Zen er zijn ook veel vrouwen die zulke baantjes leuk vinden, neem alleen al die studenten organisaties, dat zijn meestal vrouwen die de boel regeren, want de mannen zijn vaak te lui.
Het was niet zo serieus bedoeld, vandaar de knipoog.

Valkyrjur

Bericht door Valkyrjur » di sep 08, 2009 14:49

Ik heb een vleeseter aan de haak geslagen (niet letterlijk duh :lol: ). Alweer ja. Hij staat wel positief to vegetarisch leven, volgens mij zijn z'n exen ook vrijwel allemaal vegetariër... hij heeft zelfs gesolliciteerd bij het veg. restaurant waar ik gewerkt heb. Hij is kok en weet veel over goed eten :D en maakt absoluut geen issue van mijn vegetariër-zijn.

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » di sep 08, 2009 16:52

Dat is prettig, Valkyrjur!
Waarom wil hij zelf niet vegetarier zijn? Al eens geprobeerd?

Ed
Leefwijze: flexitarier

Bericht door Ed » wo sep 09, 2009 11:09

vegalan schreef:Iemand die vlees eet is slecht voor de dieren die hij of zij consumeert, maar kan t.o.v zijn medemens een waardig persoon zijn.
Dieren eten, mits voldaan aan de 'natuurlijke gang van zaken' is juist goed voor het dier. Het houdt de populatie gezond en in toom. Dit is een wetenschappelijk (evolutionair en ecologisch) feit. Ethiek en moralisme behoren tot het terrein van geloof, levensovertuiging waar gevoelsmatig wat voor (en uiteraard tegen) valt te zeggen maar welke feitelijk menselijke (of moet ik zeggen met een centraal zenuwstelsel opgescheepte zoogdierlijke) zinsbegoocheling is.

Ik kan dan ook principieel niet voor veganisme of vegetarisme zijn omdat het slecht is voor de dieren. :twisted:

Maar goed, ik kan beter mijn mond houden? :wink:

Oh jee, dit is natuurlijk weer off topic. Ik leer het ook nooit. :mrgreen:
Gnothi Seauton.

Ed

Bericht door Ed » wo sep 09, 2009 11:40

Zen schreef:
Wen schreef:Of iemand vegan is of niet bepaalt niet of hij een goede of slechte mens is. Mijn man eet vlees en hij heeft een groot en goed hart. We zijn al 12 jaar gelukkig samen en dat hij niet vegan is, verandert daar helemaal niets aan.
Het komt er volgens mij gewoon op aan om elkaar te respecteren en elkaar heel graag te zien natuurlijk :lol:
Dat is wel erg makkelijk gesteld. Wanneer is iemand dan wel per se een goed mens of een slecht mens? Dat blijft vaak toch sowieso wel subjectief dan? Iemand die anderen mensen respecteert en goed behandelt maar dieren niet, is wat mij betreft niet (en zeker niet automatisch) zonder meer een goed mens. Het hart van een vleeseter is niet bepaald groot ten opzichte van de dieren die hij/zij consumeert. Andersom betekent het natuurlijk ook dat iemand die vegan is en probeert dieren zo goed mogelijk probeert te behandelen daarmee niet automatisch een goed persoon hoeft te zijn (voor iedereen).
Goed en slecht zijn menselijke verzinsels en afhankelijk van de waan van de dag. Er bestaat geen absolute waarheid over, geen mens kan claimen het absolute gelijk te hebben voor wat betreft het vraagstuk goed/kwaad.
Zen schreef:
An apple a day schreef:Ik sta op het standpunt dat je hart uitmaakt op wie je verliefd word.
Dat klinkt heel mooi, maar ik denk dat gevoel en ratio echt meer verweven zijn dan sommigen beweren. Er wordt vaak zo kunstmatig een scheidingslijn aangelegd tussen gevoelens (emotie) en meer rationele zaken terwijl ik geloof dat er een (voortdurende) interactie is tussen beiden; ze staan niet los van elkaar maar beïnvloeden elkaar zelfs. En het hart, tja, dat is vooral symboliek; in onze hersenen worden dit soort zaken 'geregeld', om het even op een zo min mogelijk romantische manier te zeggen...
Volgens mij ligt 'denken' ten grondslag aan beide aspecten van het menselijk beleven van leven (= bewustzijn). Gevoelens, emoties zijn een vorm van denken (= informatieverwerking). De zogenaamde rede, de ratio, is eveneens een denkproces. Daar waar mensen eigenlijk aan refereren (deze conclusie is voor mijn eigen rekening) als het gaat om 'uit het hart', is wat we bij dieren het instinct noemen. Verliefdheid is een dierlijke aangelegenheid, het is een instinctieve reactie van het lichaam. Verliefdheid is redeloos, een kwestie van feromonen, hormonen en de aangeboren reacties daarop.

Uiteraard is er een wisselwerking tussen het hart, de emoties en de ratio. Die is zelfs alles bepalend voor de tragiek (en grootsheid) van het menselijk bestaan.
Gnothi Seauton.

Wanda
Contacteer:

Bericht door Wanda » wo sep 09, 2009 15:45

Ed schreef:Dieren eten, mits voldaan aan de 'natuurlijke gang van zaken' is juist goed voor het dier. Het houdt de populatie gezond en in toom. Dit is een wetenschappelijk (evolutionair en ecologisch) feit.
Als alles op een natuurlijke wijze gaat, dan zijn mensen niet nodig om de dierenpopulatie in evenwicht te houden.
Je noemt het een "feit", waar zijn jouw bronnen?

vegalan

Bericht door vegalan » wo sep 09, 2009 15:53

Ed schreef:
vegalan schreef:Iemand die vlees eet is slecht voor de dieren die hij of zij consumeert, maar kan t.o.v zijn medemens een waardig persoon zijn.
Dieren eten, mits voldaan aan de 'natuurlijke gang van zaken' is juist goed voor het dier. Het houdt de populatie gezond en in toom. Dit is een wetenschappelijk (evolutionair en ecologisch) feit.
Binnen het oorspronkelijke kader ging het om de waarde van de ene persoon t.o.v de andere persoon inzake het leed van dieren binnen een sociale context en niet om de levenswaarde van dieren onder bepaalde omstandigheden.

Het is niet de 'natuurlijke gang van zaken'' om met dieren (ten behoeve van de consumptie) kunstmatig te fokken, zodat (binnen kader van de natuur) ongewenst grote populaties ontstaan van gedomesticeerde dieren die allerlei onnatuurlijke gruwelijkheden moeten ondergaan, waaraan zij (in tegen stelling tot een leven in de vrije natuur) nooit kunnen ontsnappen. Binnen het kader van de natuur (volgens de ''natuurlijke gang van zaken'') is een te grote mensen populatie ongewenst en het zou volgens 'de natuurlijke gang van zaken'' beter zijn als deze populatie (i.p.v. een bio-industriele toename) afneemt. Wat dat betreft past de mens niet meer in het kader dat je naar voren probeert brengen en wie het goed voor heeft met zowel mens en dier zal zich met een plantenkost moeten voeden of ten behoeve van een ''natuurlijke gang van zaken'' zijn soortgenoot moeten verzwelgen.

Kortom de hele bio-industrie en buitensporige grote mensen populatie is niet volgens de natuurlijke gang zaken.

Het welzijn van een dier (als zelfstandig belevend wezen) behoeft (uitgaande van het environment) niet altijd meteen te correleren aan de grote van de eigen populatie (verzameling of groep van wezen objecten), want ook externe (andere) factoren (buiten de groep) spelen daarbij (in) een rol. De beleving van een dier heeft (persoonlijk) een andere maat en waarde dan welke wij (uitgaande van een optimum) aan de grote van de (onpersoonlijke) populatie geven, want bij minimalisatie komt dit het getroffen dier (welke wordt gedood en moet lijden) niet ten goede. Dus het welzijn van het dier is niet altijd inherent aan de grote van de populatie en het is zeker niet goed voor het dier dat bij een optimalisatie hiervan moet worden opgeofferd.

Ed schreef: Ethiek en moralisme behoren tot het terrein van geloof, levensovertuiging waar gevoelsmatig wat voor (en uiteraard tegen) valt te zeggen maar welke feitelijk menselijke (of moet ik zeggen met een centraal zenuwstelsel opgescheepte zoogdierlijke) zinsbegoocheling is.
Geloof, levensovertuiging, Nou en? Er bestaan geen absolute (realistische) voorstellingen. Het lijden (als gevoel) is een maat dat vele wezens kennen en kan o.a. dit (ten bate van het welzijn) worden aangewend om (uitgaande van houding en gedrag) te moraliseren. Het is een zinsbegoocheling als je dit (net zoals vele andere wezenlijke (levens) ervaringen) ontkent en gaat geloven dat je een vogel bent of dat een rode roos niet rood is, terwijl je op een kruk zit maar denkt op een bergtop te staan.
Ed schreef: Ik kan dan ook principieel niet voor veganisme of vegetarisme zijn omdat het slecht is voor de dieren. :twisted:
Dat is nu een mooi voorbeeld van ''zins''begoocheling! :twisted:
Ed schreef: Maar goed, ik kan beter mijn mond houden? :wink:
Waarom? Je mag zeggen wat je wilt, maar dan wel graag (zoals je soms doet) wat zinnigs. :wink:
Ed schreef: Oh jee, dit is natuurlijk weer off topic. Ik leer het ook nooit. :mrgreen:
Misschien moet je een verstandige vegan partner zoeken! :grin:

.

Ed

Bericht door Ed » wo sep 09, 2009 17:40

Wanda schreef:
Ed schreef:Dieren eten, mits voldaan aan de 'natuurlijke gang van zaken' is juist goed voor het dier. Het houdt de populatie gezond en in toom. Dit is een wetenschappelijk (evolutionair en ecologisch) feit.
Als alles op een natuurlijke wijze gaat, dan zijn mensen niet nodig om de dierenpopulatie in evenwicht te houden.
Mensen zijn een onderdeel van de natuur. Ze kunnen zich ook als zodanig gedragen. Als ik ergens energie in zou willen steken, is het ervoor ijveren dat de mens zich weer gedraagt als dier in plaats van misplaatste wereldverbeteraar.
Wanda schreef:Je noemt het een "feit", waar zijn jouw bronnen?
Mijn bronnen zijn op het www in een oogwenk te vinden. De natuur is een kringloop van eten en gegeten worden, een balans waar eter en gegetene elkaar voortdurend (uiteindelijk) in evenwicht houden.
Gnothi Seauton.

Ed

Bericht door Ed » wo sep 09, 2009 18:13

vegalan schreef:
Ed schreef:
Dieren eten, mits voldaan aan de 'natuurlijke gang van zaken' is juist goed voor het dier. Het houdt de populatie gezond en in toom. Dit is een wetenschappelijk (evolutionair en ecologisch) feit.
[knip]... ik knip hier, ten bate van de overzichtelijkheid, wat wollige praat welke weinig tot geen relevantie heeft met mijn opmerking ...[/knip]
Sorry, ik kan je wollige praat niet echt volgen, zeker niet in relatie met mijn opmerking en jouw opmerking waarop die gericht is.

Overigens, zoals je heel goed weet (of zou moeten weten) ben ik een tegenstander van bio-industrie, sterker nog een tegenstander van (alle) industrie. Daarnaast, in de natuur komt het 'fokken' van 'ongewenste' grote populaties dieren door een andere diersoort ook voor; zie bijvoorbeeld het verband tussen mieren en bladluizen.
Vegalan schreef:
Ed schreef: Ethiek en moralisme behoren tot het terrein van geloof, levensovertuiging waar gevoelsmatig wat voor (en uiteraard tegen) valt te zeggen maar welke feitelijk menselijke (of moet ik zeggen met een centraal zenuwstelsel opgescheepte zoogdierlijke) zinsbegoocheling is.
Geloof, levensovertuiging, Nou en? Er bestaan geen absolute (realistische) voorstellingen. Het lijden (als gevoel) is een maat dat vele wezens kennen en kan o.a. dit (ten bate van het welzijn) worden aangewend om (uitgaande van houding en gedrag) te moraliseren. Het is een zinsbegoocheling als je dit (net zoals vele andere wezenlijke (levens) ervaringen) ontkent en gaat geloven dat je een vogel bent of dat een rode roos niet rood is, terwijl je op een kruk zit maar denkt op een bergtop te staan.
Binnen de wiskunde en logica bestaan wel degelijk absolute (abstracte) voorstellingen. Maar dat is niet mijn punt. Ik heb er in ieder geval groot bezwaar tegen om de ervaring die mensen koppelen aan het zogenaamd "lijden" ook te projecteren op andere levende wezens waar wij met geen mogelijkheid op gelijke voet informatie mee kunnen uitwisselen. Het is een zinsbegoocheling om je antropomorfe wereldbeeld te projecteren op andere entiteiten dan de mens zelve. Het is een arrogante menselijke zinsbegoocheling dat de mens zijn subjectieve beleving en belangen waarop zijn moralisme gestoeld is, probeert uit te breiden naar diersoorten anders dan de eigen soort. Het is geen ontkenning van (levens)ervaringen, maar juist erkenning daarvan incluis de beperkte reikwijdte die deze subjectieve beleving en belangen hebben.
Ed schreef: Ik kan dan ook principieel niet voor veganisme of vegetarisme zijn omdat het slecht is voor de dieren. :twisted:
Dat is nu een mooi voorbeeld van ''zins''begoocheling! :twisted:
Nee, juist een erkenning van de ervaren begoocheling.
Vegalan schreef:
Ed schreef: Maar goed, ik kan beter mijn mond houden? :wink:
Waarom? Je mag zeggen wat je wilt, maar dan wel graag (zoals je soms doet) wat zinnigs. :wink:
Waarbij jij degene bent die (dus!) weet wat zinnig en wat onzinnig is? La me nie lachuh. :lol:
Vegalan schreef:
Ed schreef: Oh jee, dit is natuurlijk weer off topic. Ik leer het ook nooit. :mrgreen:
Misschien moet je een verstandige vegan partner zoeken! :grin:
Verstandig en vegan. Dat impliceert enige innerlijke tegenspraak. Veganisme stoelt in belangrijke mate op emotie. Daar waar de ratio in beeld komt is het nimmer in tegenspraak met een verstandig gebruik van dieren. ;)
Gnothi Seauton.

Plaats reactie