Partnerkeuze

Veganisme en religie/spiritualiteit. Filosofie. En andere onderwerpen mbt veganisme.

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie

Wat vind je belangrijk in een partner:

Partner moet veganist zijn.
14
11%
Partner moet minstens vegetarier zijn.
37
28%
Het zou fijn zijn als de partner veganist is.
25
19%
Het zou fijn zijn als de partner minstens vegetarier is.
41
31%
Het is totaal niet belangrijk of de partner vegetarier/veganist is.
15
11%

Totaal aantal stemmen: 132

Wanda
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Re: Partnerkeuze

Bericht door Wanda » ma jun 15, 2009 18:26

Daarbij kan je ook nog een vegan die sweatshop produkten koopt in de discussie gooien...

An apple a day

Bericht door An apple a day » ma jun 15, 2009 19:35

Hmm, valt me op dat een aantal postende mensen een duidelijk idee hebben over wat goede of slechte mensen zijn. Volgens mij is de wereld sowieso redelijk absurd ingericht. Dat heb je met evolutie. Dieren die dieren verscheuren om in leven te blijven, mensen met hun tot in het bizarre doorgevoerde efficiëntie (bio-industrie).

Ik sta op het standpunt dat je hart uitmaakt op wie je verliefd word. Daarna kan je hoofd het altijd nog verpesten. Mocht het zo zijn dat je verliefd wordt op een vleeseter, die na een jaar of wat nog steeds vlees eet, maar wel heel veel rekening houdt met zijn/haar vegalief dan kan het nog beide kanten op. De een houdt het niet vol, de ander kan niet zonder zijn/haar lief. Het leven is kleurrijk en niet zwartwit.
Zelf heb ik makkelijk praten aangezien ik al langer samenwoon met een vegan. We zijn samen van vegetariër naar vegan gegroeid. Maar toch sta ik niet voor mijn gevoel in. Je weet maar nooit hoe het loopt.

Wanda
Contacteer:

Bericht door Wanda » ma jun 15, 2009 19:47

Daar was mijn opmerking ook op gericht.
Ik geloof niet zo in "slechte mensen". Alle mensen (inclusief vegans) maken keuzes die ten koste gaan van dieren/mensen.
Het gaat er gewoon om voor ieder persoon wat belangrijk voor ze is.
Bij mij is het veganisme te belangrijk om samen te kunnen leven met een niet-veganist.
(Dat denk ik in ieder geval. Ik heb nooit een niet-veganist ge-date.)

Zen

Bericht door Zen » ma jun 15, 2009 20:12

An apple a day schreef:Ik sta op het standpunt dat je hart uitmaakt op wie je verliefd word.
Dat klinkt heel mooi, maar ik denk dat gevoel en ratio echt meer verweven zijn dan sommigen beweren. Er wordt vaak zo kunstmatig een scheidingslijn aangelegd tussen gevoelens (emotie) en meer rationele zaken terwijl ik geloof dat er een (voortdurende) interactie is tussen beiden; ze staan niet los van elkaar maar beïnvloeden elkaar zelfs. En het hart, tja, dat is vooral symboliek; in onze hersenen worden dit soort zaken 'geregeld', om het even op een zo min mogelijk romantische manier te zeggen... ;)
Cut cold stone with a warm heart

Zen

Bericht door Zen » ma jun 15, 2009 20:14

Wanda schreef:Ik geloof niet zo in "slechte mensen".
Maar wel in "goede mensen"?

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » ma jun 15, 2009 20:16

Zen schreef:
An apple a day schreef:Ik sta op het standpunt dat je hart uitmaakt op wie je verliefd word.
Dat klinkt heel mooi, maar ik denk dat gevoel en ratio echt meer verweven zijn dan sommigen beweren. Er wordt vaak zo kunstmatig een scheidingslijn aangelegd tussen gevoelens (emotie) en meer rationele zaken terwijl ik geloof dat er een (voortdurende) interactie is tussen beiden; ze staan niet los van elkaar maar beïnvloeden elkaar zelfs. En het hart, tja, dat is vooral symboliek; in onze hersenen worden dit soort zaken 'geregeld', om het even op een zo min mogelijk romantische manier te zeggen... ;)
+1

vegalan

Bericht door vegalan » ma jun 15, 2009 20:30

An apple a day schreef:We zijn samen van vegetariër naar vegan gegroeid. Maar toch sta ik niet voor mijn gevoel in. Je weet maar nooit hoe het loopt.
Dan kan je als een tol nog flink draaien tot dat je verstand zegt waar je moet stoppen. ;)

.

vegalan

Bericht door vegalan » ma jun 15, 2009 20:33

Wanda schreef:Daar was mijn opmerking ook op gericht.
Ik geloof niet zo in "slechte mensen". Alle mensen (inclusief vegans) maken keuzes die ten koste gaan van dieren/mensen.
Het gaat er gewoon om voor ieder persoon wat belangrijk voor ze is.
Bij mij is het veganisme te belangrijk om samen te kunnen leven met een niet-veganist.
(Dat denk ik in ieder geval. Ik heb nooit een niet-veganist ge-date.)

Het gaat er om hoeveel waarde deze persoon voor je heeft en in welke mate dit het negatieve aspect (niemand is perfect) kan compenseren. Deze waarde is gerelateerd aan wat je met elkaar deelt en wilt delen (gemeenschappelijk hebt). Maar het kan zo zijn dat er geen goed evenwicht is, zodat een relatie op den duur stuk loopt als je dit niet op een andere manier (bijv door zelfontplooiing>waarden) kunt compenseren. Anderzijds is het noodzakelijk dat een van de twee of beide veranderen. Er zijn verschillende types van relaties die om een eigen benadering vragen en maakt dat wat binnen de ene relatie wel kan bij de andere niet word getolereerd. Het is dus zowel afhankelijk van de persoonlijke instelling en de ver(stand)houding welke bestaat.

.

vegalan

Bericht door vegalan » ma jun 15, 2009 20:35

Jasmijn schreef:
Zen schreef:
+1
+ 1

.

Wanda
Contacteer:

Bericht door Wanda » ma jun 15, 2009 21:24

Zen schreef:
Wanda schreef:Ik geloof niet zo in "slechte mensen".
Maar wel in "goede mensen"?
Ik neem dat eerste ook terug. Het is heet hier vandaag en mijn hersens werken niet zo goed. 8)
Wat ik eigenlijk wilde zeggen is dat ik niet iemand een "slecht mens" vind, alleen omdat die vlees eet.
En Hitler was dan weer een vegetarier...

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » ma jun 15, 2009 21:32

Hitler was geen eens een vegetarier ;)

Framboos

Bericht door Framboos » ma jun 15, 2009 21:34

Hij had van de dokter het advies gekregen om niet (te veel) vlees te eten, waardoor hij geregeld vegetarisch at. Maar vegetariër?

An apple a day

Bericht door An apple a day » ma jun 15, 2009 21:36

Zen schreef:
Ach dat is natuurlijk ook zo. Ik ben niet helemaal gek. Ik zal mijn avatar naam veranderen in Hollywood :wink: Maar ik kom juist vaak mensen tegen waarbij de ratio voorop staat, vandaar mijn al te romantische voorstelling van zaken, een beetje reactionair. Blijft dat mensen soms te verliefd zijn om hun principes voorop te zetten, en dat geeft niks wat mij betreft. Het zou voor mij wel een strijdpunt blijven in een relatie, dat natuurlijk wel. En bij mij zou er geen vlees in huis komen (behalve voor de kat dan). Maar nogmaals, ik heb makkelijk praten.

Framboos

Bericht door Framboos » ma jun 15, 2009 21:39

Wanda schreef: Alle mensen (inclusief vegans) maken keuzes die ten koste gaan van dieren/mensen.
+1!

An apple a day

Bericht door An apple a day » ma jun 15, 2009 21:41

Framboos schreef:Hij had van de dokter het advies gekregen om niet (te veel) vlees te eten, waardoor hij geregeld vegetarisch at. Maar vegetariër?
Ik heb ooit in de jaren '90 een krant uit 1934 in handen gehad 'Het vrije volk' geloof ik, waarin een artikel staat van 2 Nederlandse journalisten die Hitler wilden interviewen. Aan het einde van het artikel met deze volgens hun onsympathieke man stond dat ze zagen dat Hitler een stel ganzen schopte die in de weg liepen. Naast mensen had hij ook al niet veel op met dieren.

taeka
Leefwijze: vegetarier

Bericht door taeka » di jun 16, 2009 10:34

Mijn vrouw en zoon vinden dieren best heel mooi en prachtig, maar willen gewoon niet weten wat voor een dierenleed ze aanrichten met het eten van vlees en zuivel.
Net als heel veel boeren zeggen: bij ons in Nederland is dierenwelzijn heel goed geregeld, bij andere landen daar is het pas slecht, willen jullie dan dat het naar het buitenland gaat, want veehouders zullen er altijd blijven en als het hier niet mag, dan maar naar het buitenland, daar mag alles.
Zo denken ook veel Nederlanders, om het maar goed te praten dat ze vlees eten.
In Nederland is alles beter.
Ik ben dan ook niet objectief, want ik ben bevooroordeeld, want ik ben tegen ieder gebruik van dieren, dus mijn redenaties zijn te gekleurd volgens hen en dat is natuurlijk ook wel zo, maar zo zie ik hetzelf natuurlijk niet.

Jolijn

Bericht door Jolijn » wo jul 01, 2009 15:40

Maar waar vinden jullie dan in hemels naam die vegetarische en veganistische mannen? :shock:
Ben bang dat als dat een eis is ik er nooit een vind ;)

Zen

Bericht door Zen » wo jul 01, 2009 15:55

Jolijn schreef:Maar waar vinden jullie dan in hemels naam die vegetarische en veganistische mannen? :shock:
Ben bang dat als dat een eis is ik er nooit een vind ;)
Er komt straks wel iemand die zegt dat je gewoon naar de vegan potlucks van de NVV moet komen... ;)

Maar er zijn zoveel plekken waar je die kunt ontmoeten.

Er zijn toch honderdduizenden vegetariers in Nederland alleen al en ik meen zo rond de 20.000 veganisten (ruwe schatting). Die zijn natuurlijk niet allemaal man en zitten waarschijnlijk ook niet allemaal in de juiste leeftijdscategorie of single maar gewoon om aan te geven dat ze nu ook weer niet zo dun gezaaid zijn. :)

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » wo jul 01, 2009 16:13

Misschien kan je je vegan partner op dit forum scoren, of elders op internet. Zie ook: http://www.vegadates.com" target="_blank
En ga lekker naar acties, demonstraties, potlucks :wink: Komen altijd veel leukerds op af die vast wel in de 'juiste categorie' zitten.

Framboos

Bericht door Framboos » wo jul 01, 2009 17:04

Zen schreef: Die zijn natuurlijk niet allemaal man
Het grootste deel niet?

Plaats reactie