Partnerkeuze

Veganisme en religie/spiritualiteit. Filosofie. En andere onderwerpen mbt veganisme.

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie

Wat vind je belangrijk in een partner:

Partner moet veganist zijn.
14
11%
Partner moet minstens vegetarier zijn.
37
28%
Het zou fijn zijn als de partner veganist is.
25
19%
Het zou fijn zijn als de partner minstens vegetarier is.
41
31%
Het is totaal niet belangrijk of de partner vegetarier/veganist is.
15
11%

Totaal aantal stemmen: 132

MargaS
Leefwijze: veganist

Re: Partnerkeuze

Bericht door MargaS » wo mei 08, 2013 8:32

Mijn man is ook geen veganist. En zelf ben ik nog niet zo lang veganist ook, ik was altijd zoekende naar waar ik me prettig bij voel.
Dat is dus veganistisch, gewoon omdat ik daarmee lekker in mijn vel zit...maar zeker ook omdat ik dan help om dierenleed te voorkomen.
Maar ik zal echt niet nu mijn man gaan dumpen uiteraard.
Net als Yamcha is het wel zo dat (als m'n man zelf zou vertrekken), ik misschien een paar jaar later zou gaan daten
met een vegan. Want dat zou ik inderdaad niet iemand willen die gewoon vlees eet. Andere kant is dat ik waarschijnlijk dan liever alleen zal blijven dus niet zal gaan daten dan.
Het mooie is wel dat manlief nu al steeds minder vlees,kaas en eieren eet, vaker met mij mee eet zonder er iets bij te willen waar dierlijke ingrediënten inzitten. Ook de melk laat hij al staan, hij drinkt nu soms een glas van de havermelk die ik in huis heb. En telkens vertel ik hem weer het een en ander waardoor hij ook zelf keuzes maakt voor steeds meer veganistisch qua eten.
En ik ben er echt superblij mee dat hij dat doet.
Hij is wel iemand die tijd nodig heeft om dingen anders te doen maar dat mag.

Groet,Marga

MBVegan31

Bericht door MBVegan31 » wo mei 08, 2013 8:32

Juist en wat Yamcha zegt zo bedoel en voel ik dat ook! (y)

Wen

Bericht door Wen » wo mei 08, 2013 12:16

Of ik accepteer dat ik geen keuzes voor een ander kan maken, en laat het los, het is niet míjn keuze, het is de zijne. Ben ik het ermee eens? Nee. Maakt het me wat uit? Natuurlijk, ik vind het vreselijk. Maar dan nog mag en kan ik geen keuzes voor een ander maken, en om mijn lief na 10 jaar waarin we ontzettend veel meegemaakt hebben samen te dumpen omdat ik liever een vegan wil..... nee, dat vind ik voor mezelf niet aanvaardbaar, behalve vleeseter is hij vooralsnog nog altijd een mens, waar ik van hou, zielsveel zelfs, en waarvoor ik zonder enige aarzeling alles wat ik heb op zou geven
+1

http://www.veganlife.lu/produktkategori ... 00SNYRQWVK

Yamcha

Bericht door Yamcha » wo mei 08, 2013 21:41

Super Wen, dank je wel! Ik ga eens zo een zak poeder bestellen, en dan kijken of het bevalt :grin:
Oh, dit soort dingen, daar heb ik wat aan......

Ik zou niet in Amerika willen wonen, maar weet wel dat het daar veel makkelijker zou zijn mijn lief over te halen vegan te worden...... je zit niet met je standaard tofu nl......

Skyclad

Bericht door Skyclad » wo mei 08, 2013 23:53

Mijn reactie ging specifiek over die zielige figuren die gaan janken over een stukje vlees. Wat kan je daar nou mee. Zeker bang dat er geen volwassen mensen op de markt zijn?

Misschien dat die van jou wel z'n best doet, ik ken het hele verhaal niet. Weinig mensen kunnen van de één op de andere dag hun gewoontes omgooien op commando. Maar toch, hoe kan je van iemand houden die direct tegen je ethische principes handelt? Dus je bedoelt dat alles voor hem opgeven inclusief ethische overtuigingen is? Jammer dat het niet wederzijds is.

Hij is een mens? Ratko Mladic toch ook? Dus als het een kat of een hond was, dan was het onacceptabel dan ie vlees eet?

Yamcha

Bericht door Yamcha » do mei 09, 2013 11:29

Er is meer dan alleen veganisme......

Er is meer dan alleen vlees eten. Ik heb een heel leven.

Het is een deel van wat ik ben, en waar ik voor kies, het is niet alles, en niet allesbepalend. Sorry, maar om een goed huwelijk op te geven, een huwelijk waarin wij elkaar aanvullen op ieder punt, wij alles voor elkaar zouden geven, hij mij op handen draagt, en ik op ieder punt heel erg gelukkig ben, alleen omdat ik veganist ben geworden, en daarmee zijn hart breken, en hem en mijzelf diep ongelukkig maken, vind je dat acceptabel?

Dat is óók ethiek. Ik geef geen enkele ethische overtuiging op. Zo geef ik het welzijn van mijn partner, waarmee ik mijn leven deel, en ik kan me niet eens voorstellen hoe het zou zijn, zonder hem, niet op voor principes, en ook dat is een principe. Ik geef het welzijn van mijn hond ook niet op voor een principe, en dat is óók een principe.

Ik ben veganist geworden, juist omdat ik het welzijn van dieren, en van alles en iedereen die me lief is, op het oog heb. Zou ik daarvoor iemand diep ongelukkig mogen maken? Dat is óók ethiek. Figure it out.
Skyclad schreef:Jammer dat het niet wederzijds is.
Zoals ik al eerder schreef: ik maak de keuzes van een ander niet, ik maak alleen mijn eigen keuzes, verder laat ik het los. Ik kan simpelweg niet anders. Ik kan hooguit een pleitbezorger zijn.

Het argument van dat je het makkelijk voor ze maakt door vlees te bereiden, snijdt ook geen hout, of ik zou hem onder curatele moeten stellen, zodat hij nooit iets kan halen bij een snackbar, anders blijft het makkelijk. Vind je dat ethisch aanvaardbaar?

Dan nog dit: een keuze moet een vrije keus zijn, wat inhoudt dat er meerdere opties zijn, en dat de vrijheid er is, om ook voor het ander te kiezen. Dán alleen denk ik dat hij intrinsiek gemotiveerd is, en dán alleen heeft pleitbezorger zijn kans van slagen. Vrijheid is een groter goed dan je denkt.

MargaS

Bericht door MargaS » do mei 09, 2013 11:39

Helemaal mee eens Yamcha, ieder maakt eigen keuzes, een mens is niet minder omdat hij andere keuzes maakt dan jij of ik.

Renee1137

Bericht door Renee1137 » do mei 09, 2013 15:40

Weet je, zoals alles heeft dit twee kanten.

Aan de ene kant kun je zeggen, hoe kun je nu kiezen voor iemand die jouw ethische principes op zo'n manier schendt, diegene accepteren?

Aan de andere kant kun je heel praktisch kijken naar het effect wat iemand heeft op de partner. Een vegan die met een vleeseter date en/of een vaste relatie krijgt, heeft heel vaak een positief effect op de denkwijze en het consumptiepatroon van zijn/haar partner. Ik hoor dat hier op het forum en zie het om me heen. Mijn partner was vleeseter maar is nu vegan. De partner van een vriendin van mij, die bijna-veganist is, eet nog gewoon vlees maar als ze samen eten koken ze altijd vegan - en dat is dus bijna elke dag. De partner wordt misschien niet altijd zelf vegan, maar zijn/haar consumptie van dierlijke producten daalt vaak wel significant. Een vegan die een vegan date, heeft dat effect nooit. Ik geloof er dus heilig in dat het daten van een niet-vegan voor de dieren (en het milieu et cetera) een betere keuze is.

Wil dit zeggen dat je per sé een niet-vegan moet trouwen :D ? Ik denk het niet. Want als je je er niet comfortabel bij voelt kun je het net zo goed niet doen natuurlijk. Ik wil alleen maar zeggen: Kijk naar de positieve kant.
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Skyclad

Bericht door Skyclad » do mei 09, 2013 22:38

Zoveel kromme redeneringen in zo'n klein stukje tekst...

Als het vermijden van het martelen en doden van dieren voor jou belangrijk is, dan zou jouw partner daar rekening mee moeten houden en zijn leven aanpassen als hij jou daadwerkelijk "op handen draagt". Doordat hij doorgaat met vlees eten en dierlijke producten gebruiken is de situatie dat zijn comfort en gewoontes belangrijker zijn dan jouw principes. Als je daar gelukkig van wordt moet je dat zo houden.

En de vrijheid om dieren te misbruiken is geen groot goed. Jouw vrijheid eindigt waar een ander zijn rechten beginnen. Een psychopaat heeft toch ook niet de vrijheid om een gezinnetje uit te moorden omdat dat zijn welzijn verbetert? In die situatie wordt zo'n argument als gek beschouwd, maar zodra het om dieren gaat is het opeens normaal.

Renee komt iig met een goed argument. Voor mij niet weggelegd. Ik heb geen probleem met een vleeseter die er open voor staat om te veranderen, maar ik heb geen zin om voor het hogere doel de rest van m'n leven babysitter te spelen voor een koppige vleeseter.

Wen

Bericht door Wen » vr mei 10, 2013 11:50

Ja, en die grenzen van vrijheid zijn wettelijk vastgelegd. En zolang vleeseten niet illegaal is is het dus een keuze. Uiteraard een keuze waar ik het helemaal niet mee eens ben. En ik ben er zeker van dat er vleeseters zijn die meer doen voor een goede wereld dan veganisten hoor. Laten we gewoon elke mens respecteren en vanuit liefde en begrip benaderen. Dat is volgens mij de weg naar verandering en niet mensen afkeuren, mijden ... omdat je niet akkoord bent met hun daden. Dat zijn 2 verschillende dingen een mens zijn daden en zijn intrinsieke waarde.

Yamcha

Bericht door Yamcha » vr mei 10, 2013 18:57

Daar ben ik het mee eens.

En zoals ik al eerder schreef: ik kan geen keuzes voor een ander maken, wel voor mezelf, en een ander positief proberen te beïnvloeden.

TonyJello

Bericht door TonyJello » vr mei 10, 2013 20:03

Wen schreef:Ja, en die grenzen van vrijheid zijn wettelijk vastgelegd. En zolang vleeseten niet illegaal is is het dus een keuze.
Aan die wettelijke grenzen mankeert nogal wat...

Skyclad

Bericht door Skyclad » ma mei 13, 2013 22:52

Wetten zijn nog nooit representatief geweest voor wat werkelijk juist is.

Wat voor een wetten hebben we nou allemaal gehad? Vrouwen die geen rechten hebben en hun man moeten gehoorzamen. Zwarten die minder zijn dan blanken. Joden, zwarten en zigeuners die helemaal niks waard zijn. Er lijkt ook echt geen stijgende lijn in te zitten. Tis maar net welke gekken de wetten op dat moment bepalen. Het meeste van de bevolking bestaat toch uit laffe NSBers die blij zijn zolang het hun maar niet overkomt.

Het is eigenlijk alleen maar logisch dat als mensen niet eens voor hun vrienden en buren opkomen dat ze het al helemaal niet doen voor een koe in een stal die ze nog nooit hebben gezien.

Yamcha

Bericht door Yamcha » di mei 14, 2013 21:07

True, true.

Ben aan een offensief bezig, maar geduld is een schone zaak :| Nieuwe inzichten zijn nooit snel gegaan.

Overstand

Bericht door Overstand » wo mei 15, 2013 16:47

Ik heb het gevoel dat ik hier bij jullie mijn worldview kan uiten zonder dat ik weer van school wordt afgetrapt haaha.

Cool.

:)

Maar goed ik heb mijn mami beloofd dat ik carriere zou maken, dus ik ben wel stil op de uni haaha

Yamcha

Bericht door Yamcha » vr mei 17, 2013 20:31

Overstand: dat gevoel deel ik :mrgreen:

Overstand

Bericht door Overstand » zo mei 19, 2013 14:40

haha Yamchaa :D

;)

Renee1137

Bericht door Renee1137 » ma mei 20, 2013 7:36

Ik zie Skyclad's punt ook wel weer heel erg hoor. Als je er vanuit dat punt naar kijkt, is het wel raar dat je met zo'n hoge mate van acceptatie naar vleeseters kan kijken... Ik vind het lastig. Het is toch de tijdsgeest waarin we zijn opgegroeid, heb ik het idee. En ik wil mijn vrienden eigenlijk ook wel erg graag accepteren :( (wil niet zeggen dat ik hun keuzes okee vind, dat is een ander verhaal).
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Yamcha

Bericht door Yamcha » ma mei 20, 2013 17:37

Ik zie Skyclad's punt ook. Maar dat ik het niet eens ben met sommige keuzes van mijn lief, wil niet zeggen dat ik niet van hem hou, en wil zeer zeker niet zeggen dat ik zou gaan scheiden of zo.

Mystique

Bericht door Mystique » ma mei 20, 2013 18:09

Lastig hoor, zo'n kwestie van veganist worden als je al jaren bij elkaar bent.

Ik denk dat het belangrijkste is dat je elkaar nog gelukkig maakt en laat groeien en als jouw man jou gelukkig maakt dan weet ik ook niet hoe gemakkelijk ik zou gaan scheiden. Het is heel makkelijk gezegd als buitenstaander om er meteen vanuit te gaan dat je je leven niet met zo'n iemand zou willen delen, maar als je al een flinke tijd samen bent kan ik mij het best voorstellen dat je ermee zou moeten leren leven.
Ik zou alleen, zeker weten, nooit de aanschaf en bereiding van de dierlijke producten voor mijn rekening nemen...

Plaats reactie