Partnerkeuze

Veganisme en religie/spiritualiteit. Filosofie. En andere onderwerpen mbt veganisme.

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie

Wat vind je belangrijk in een partner:

Partner moet veganist zijn.
14
11%
Partner moet minstens vegetarier zijn.
37
28%
Het zou fijn zijn als de partner veganist is.
25
19%
Het zou fijn zijn als de partner minstens vegetarier is.
41
31%
Het is totaal niet belangrijk of de partner vegetarier/veganist is.
15
11%

Totaal aantal stemmen: 132

Iejoor
Leefwijze: veganist

Re: Partnerkeuze

Bericht door Iejoor »

Aan de andere kant LIJKT het misschien wel of andere mensen wél heel veel vrienden hebben. Ik ben ook betrokken bij een asiel in Griekenland en met de andere dames hadden we het ook eens over vrienden. Blijken ze net zoveel vrienden te hebben als mij. Ook bijna niks. Hier is het het veganisme, daar zijn het de honden.
We zijn daar wel een hecht clubje, maar als meer dan de helft in de UK woont, schiet dat ook niet heel erg op..
Aan de ene kant kan ik me er druk om maken, aan de andere kant ben ik gewoon heel erg blij met mijn hondjes.
En ik hoef geen mensen om me heen als het alleen maar om oppervlakkig geneuzel gaat.
When the world says give up, hope whispers try it one more time..
Elpida Shelter of Hope

Mystique

Bericht door Mystique »

Mja, ik merk toch wel dat de eigenlijk iedereen om mij heen toch wel ieder weekend wat te doen heeft (met vrienden).
En precies wat jij zegt Iejoor, liever geen mensen dan oppervlakkig gedoe. Maar soms dan voel je je wel echt ff opzij gezet.
Zoals gister, toen was de dochter van mijn zus jarig. Ik vroeg wanneer ik kon komen. Ze zei na 19.00 uur, want dan zouden ze klaar zijn met eten.
Kom ik daar aan om 19.00 uur, zitten daar behalve haar gezin mijn moeder, broer en gezin, schoonouders en schoonoma nog het toetje te eten. Ik had de verwachting dat zij met alleen haar gezin wilde eten, maar blijkbaar wilde ze mij er specifiek niet bij hebben. Van ene kant denk ik dan "gelukkig, dan hoef ik niet tussen al die vleesvreters te zitten", maar van de andere kant denk ik van jammer dat ik blijkbaar wederom te lastig ben om er gezellig bij te kunnen zitten. En dat terwijl ik altijd mijn mond houd, over veganisme, bij verjaardagen.

Ik denk dat ik maar gezegend moet zijn met al die oppervlakkige mensen om mij heen. Dan weet ik tenminste hoe het niet moet... :)

DeVegetarische

Bericht door DeVegetarische »

En als je vraagt waarom jij er specifiek niet bij mocht zijn? Ik vind dat nogal sneu gedrag. OF je hebt een enorme reputatie opgebouwd over veganisme/er steeds over beginnen, OF ze zitten vol foute negatieve verwachtingen, OF ze mogen je gewoon niet. Het is hoe dan ook niet leuk of netjes naar jou toe. Je mag wel weten waarom je werd buitengesloten. Zelf ben ik redelijk allergisch voor dat soort gekloot!

Vroeger werd ik misantropisch van de oppervlakkigheid van mensen (nog lang voor ik vega/vegan was). De meeste mensen leven in wanen, lijkt het voor mij. Veel aandacht en ''hype'' besteden aan feitelijk belachelijke dingen, of veel teveel waarde hechten aan spullen, reputaties, enzovoorts. Dat viel me ook al op op de middelbare. Meisjes in mijn klas vormden heuse ''kampen'' in een soort van oorlog, en het was een grote ruzie van het soort dat ik had op mijn 9e. Dus toen ik 15 was, was ik erg verbaasd dat mensen zich DAAR nog mee bezig hielden. Dat ze niet zagen over hoe weinig het feitelijk ging.

Mensen zijn ook snel met het uitlachen of minachten van anderen. Gewoon, omdat ze die stom vinden, die persoon er stom uitziet, of omdat hij anderszins opvalt. Dat soort dingen vind ik niet leuk aan veel mensen.

Niet dat ik mezelf beter vind trouwens. Echt niet. Ik heb andere gebreken. En wie weet heb ik wel hetzelfde gebrek, maar ben ik te blind om het te zien.

Maar goed, alleen al daarom voelde ik altijd een afstand tot veel mensen.
Mijn naam is een beetje achterhaald :)

Maud
Leefwijze: flexanist

Bericht door Maud »

Mystique schreef: Kom ik daar aan om 19.00 uur, zitten daar behalve haar gezin mijn moeder, broer en gezin, schoonouders en schoonoma nog het toetje te eten. Ik had de verwachting dat zij met alleen haar gezin wilde eten, maar blijkbaar wilde ze mij er specifiek niet bij hebben. Van ene kant denk ik dan "gelukkig, dan hoef ik niet tussen al die vleesvreters te zitten", maar van de andere kant denk ik van jammer dat ik blijkbaar wederom te lastig ben om er gezellig bij te kunnen zitten. En dat terwijl ik altijd mijn mond houd, over veganisme, bij verjaardagen.
Wat jammer Mystique dat het zo gaat.
Ik heb eigenlijk het idee dat het beter voor je zou kunnen zijn als je wat minder bezig zou zijn met het propageren van veganisme. Blijkbaar schep je nu toch afstand en op deze manier haal je mensen niet over om veganist te worden, je jaagt ze eerder weg.

Zou je niet beter fb kunnen gebruiken voor wat gezelligheid/contacten onderhouden. Laat zien dat je een fijn leven kan hebben als veganist. Dan ben je een goed voorbeeld. Als je toch iets wilt doen doe het dan op een positievere manier, met lekkere recepten bijv. Bij zo'n etentje zou je bijv. voor kunnen stellen om te helpen koken of iets veganistisch mee te nemen, dan maak je het die mensen die je uitnodigen ook makkelijk en laat je zien dat veganistisch eten lekker kan zijn. En dan houd je beter contact met je familie.

Vleesetende mensen zijn niet per definitie slecht (dat ze vlees eten vind ik wel slecht). De meeste mensen zijn er gewoon niet mee bezig/hebben een gebrek aan inlevingsvermogen (in dieren)/leven al hun hele leven zo en veranderen hun gewoonten moeilijk of niet. En je kunt die mensen niet overhalen dezelfde keuze te maken als jij, ze moeten het zelf inzien. Ik probeer zo te denken dat helpt mij wel, want anders wordt ik ook boos op bijna iedereen en daar heb ik dan eigenlijk alleen mezelf mee.

Wen

Bericht door Wen »

+1

@ Mystique Ik vind het reuze onaardig van je familie. Daar moet toch het 1 en ander gebeurd zijn, dat ze jou zo behandelen. Als ik jou was zou ik er een open gesprek over hebben...

Skyclad

Bericht door Skyclad »

Naar mijn idee is die zus gewoon gestoord.

Ik praat zo vaak over veganisme, gezondheid, politiek, dat soort "irritante" dingen. Als iemand over wat anders wil praten dan beginnen we over wat anders. Ik heb ook geen zin om 3 uur over iemand z'n vriendin of kindje te praten en dat horen ze ook gewoon als ik er genoeg van heb.

Voor sommigen is debiel doen de enige manier om je dat te laten weten. Zo'n gevalletje opgerot staat netjes?

Renee1137

Bericht door Renee1137 »

Mystique: Dat is toch wel een vervelend gevoel denk ik :( ik weet niet hoe lang je al vegan bent, maar als het nog niet extreem lang is, kan het misschien nog veranderen? Mijn schoonmoeder begon met "ik vind het zo jammer dat jullie nu nóóit meer kunnen komen eten" (en precies dezelfde situatie waarin we niet werden uitgenodigd op kerstavond maar wel na het eten mochten langskomen) en een half jaar later nodigde ze ons niet alleen uit, maar had ze zelf ergens een vegan bonenburgerrecept vandaan gehaald en voor ons gemaakt. Het kan zijn dat het er de persoon niet naar is hoor, maar...

Nouja ik vind het wel stom idd. Ze kan toch gewoon bellen en zeggen, "Goh ik twijfel een beetje hoe ik dit moet aanpakken, etc. etc."
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Mystique

Bericht door Mystique »

Maud schreef:Bij zo'n etentje zou je bijv. voor kunnen stellen om te helpen koken of iets veganistisch mee te nemen, dan maak je het die mensen die je uitnodigen ook makkelijk en laat je zien dat veganistisch eten lekker kan zijn. En dan houd je beter contact met je familie.
Ik vertelde juist in mijn post dat ik enkel op FB plaatjes of teksten post over veganisme. Als men dat vervelend vindt kan men die berichten blokkeren. Ik laat mij niet de mond snoeren wat het willen verbeteren van de wereld betreft.
Als je steeds op een verjaardag gaat praten over veganisme snap ik ook wel dat dit averechts kan werken. Daarom houd ik mij afzijdig wat dat betreft.

En dat idee van dat koken moest ik wel om lachen. Mijn zus kan zo ontzettend niets van mij hebben dat ik echt niet zou durven voor te stellen om te helpen koken. Vorig jaar gingen zij met een verjaardag barbeque-en en ik heb toen gemarineerde groenten meegenomen en mijn zwager had voor mij zo'n apart weg-werp-barbequetje. Maar ik moet zeggen dat het niet het meest geweldige is om tussen de brandende lijkenluchten te zitten en nee, ik heb dat niet gemeld. Maar als ik mijn zus iets wil laten proeven dan wilt zij dat toch niet. Zij heeft dan alleen maar in haar hoofd dat ik haar wil brainwashen en gaat juist er tegenin.

Ze is ook wel lief hoor. Maar het is gewoon een overstresste controlfreak en het grootste schaap dat ik ken. Alles volgens de regeltjes, netjes aan de wetten houden, militairen als helden zien en vooral geen moeite moeten doen voor anderen, eigenlijk het tegenovergestelde van mij, op dat overstresste na misschien, hihi! :mrgreen:

Ik ben gewoon niet het typetje zoals de meeste vrouwen om mij heen; trouwen, koophuis, kinderen, loonslaaf en zoals Skyclad al een beetje zei dan hoor je er niet echt bij als je de enige bent zonder kind, want het gaat altijd over kinderen.

Even voor de duidelijkheid. Ik ben niet zielig en ik vind mijzelf niet zielig. Ik zou natuurlijk wel wat leukere mensen om mij heen willen, maar ik kies er natuurlijk ook zelf voor. :wink:

Oh en Renee. Ik ben ruim 5 jaar veganist, lang genoeg lijkt me.
Mijn moeder doet overigens wel haar best voor me, maar is tegelijkertijd ongelooflijk hypocriet en wilt graag door iedereen aardig gevonden worden, maar goed, ze koopt wel eens vegan dingetjes voor me, dus dat is wel lief. Ik denk dat als mijn vader nog geleefd had het misschien wel anders geweest was. Sinds hij er niet meer is heb ik ook niet veel meer met mijn familie. Hij was eigenlijk de enige waar ik echt gek op was en dat stukje is nu weggevallen en zie je steeds beter hoe anders je familie is dan jou...

TonyJello

Bericht door TonyJello »

Herkenbaar, hoor! Helaas.

Als mensen hun angst en ego eens ontdekten, durfden te bekijken en zouden durven laten vallen, zouden ze de lucht en het licht kunnen zien.

http://www.vn.nl/upload_mm/d/d/a/37766_struis.jpg

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic »

Schrijf je in op https://www.veggieromance.nl/ voor dates met vegetariers/veganisten.

(ik zoek nog wat meer inschrijvingen ook voordat ik de site officieel naar de pers kan lanceren :))

TonyJello

Bericht door TonyJello »

Ik zou het leuk vinden me in te schrijven, maar ik zoek geen partner...

Mystique

Bericht door Mystique »

Yep, hier ook. Niet op zoek naar een partner, maar ik geloof dat je je daar ook kunt inschrijven voor gewone vriendschap, maar ik heb het gevoel dat de meeste mensen zich enkel op dat soort sites inschrijven als ze echt op zoek zijn naar een partner. En zo wanhopig ben ik gelukkig niet, haha. :mrgreen:

TonyJello

Bericht door TonyJello »

TonyJello

Bericht door TonyJello »

Vegantastic schreef:Schrijf je in op https://www.veggieromance.nl/ voor dates met vegetariers/veganisten.

(ik zoek nog wat meer inschrijvingen ook voordat ik de site officieel naar de pers kan lanceren :))

Yamcha

Bericht door Yamcha »

Wel een leuke site, maar ik ben neit op zoek :) ik héb een geweldige partner.
Iejoor schreef:Herkenbaar hoor. Ik heb ook niet veel vrienden. En ik denk ook dat mensen op mijn leeftijd (32) al hun eigen clubjes hebben en hoe vind je dan iemand waar je raakvlakken mee hebt?
Het gros is moeder, ik niet. Nou dan ga je al. Ik heb een vriendin die ook moeder is en dat gaat prima, maar we kennen elkaar ook al meer dan vijftien jaar. Alleen jammer dat ze binnenkort naar de andere kant van Nederland verhuist..
Ik ben 31, heb ook geen kinderen, en geen plannen in die richting, sterker nog, ik doe mijn uiterste best mijn toekomst kindvrij te houden :grin:

Heb een paar vriendinnen..... en ik vind dat genoeg.

Wen

Bericht door Wen »

Mijn man en ik hebben ook al lang besloten om geen kinderen te nemen. Ons gezin is compleet met ons 10. Wij en onze 8 poezen :D

Skyclad

Bericht door Skyclad »

Mystique schreef: Ik ben gewoon niet het typetje zoals de meeste vrouwen om mij heen; trouwen, koophuis, kinderen, loonslaaf en zoals Skyclad al een beetje zei dan hoor je er niet echt bij als je de enige bent zonder kind, want het gaat altijd over kinderen.
HEY! Dat zei ik dus helemaal niet!

Ik zei dat je ook normaal kan doen als iemand over onderwerpen praat die je helemaal niks kunnen schelen. Wat ik bedoelde is dat ik ook niet de paar mensen met kinderen of honden(ja in één geval!) die ik ken vermijden omdat ze soms niet kunnen stoppen met praten over hun oogappeltje. Het is godsirritant maar als je het normaal vraagt om over iets anders te praten wordt die persoon zeg maar "wakker".

En ik ben wel wanhopig genoeg voor die site, maar welgeteld 2 veganisten en allebei rond de 40. Dat gaat mij ook te ver.

Yamcha

Bericht door Yamcha »

Wen schreef:Mijn man en ik hebben ook al lang besloten om geen kinderen te nemen. Ons gezin is compleet met ons 10. Wij en onze 8 poezen :D
Lijkt me een mooi gezin :D

Mystique

Bericht door Mystique »

Skyclad schreef:HEY! Dat zei ik dus helemaal niet!
Helemaal verkeerd begrepen dan. Excuses...

Yamcha

Bericht door Yamcha »

Skyclad schreef:Het heeft niets met arrogantie te maken.

Als het je niets uitmaakt dat iemand vlees eet, dan maakt het je in feite niks uit dat die persoon slecht is.
Of ik accepteer dat ik geen keuzes voor een ander kan maken, en laat het los, het is niet míjn keuze, het is de zijne. Ben ik het ermee eens? Nee. Maakt het me wat uit? Natuurlijk, ik vind het vreselijk. Maar dan nog mag en kan ik geen keuzes voor een ander maken, en om mijn lief na 10 jaar waarin we ontzettend veel meegemaakt hebben samen te dumpen omdat ik liever een vegan wil..... nee, dat vind ik voor mezelf niet aanvaardbaar, behalve vleeseter is hij vooralsnog nog altijd een mens, waar ik van hou, zielsveel zelfs, en waarvoor ik zonder enige aarzeling alles wat ik heb op zou geven.
Skyclad schreef: Als je iemand date en uitlegt hoe/wat/waarom veganistisch en die persoon blijft nog gezellig vlees eten dan is het duidelijk dat dierenleed die persoon niks uitmaakt. En wat dan dus ook niets uitmaakt is wat jij belangrijk vindt. We hebben het hier niet over hoe het toiletrolletje moet hangen (ik vraag me af of er al techniek ontwikkeld is om dit eeuwenoude dilemma op te lossen), maar over hoe je wereldbeeld en ethiek in elkaar steekt.

Als ik iemand zou daten....... ja........ dan ging ik zeer zeker voor een vegan.......
En wat je zegt, geldt voor iemand waar ik 10 jaar lang een relatie heb ook....... maar ergens...... zit er ook groei in. Hij koopt geen eieren en geen melk meer, en biologisch vlees. Dat vind ik voor mezelf nog altijd niet acceptabel, maar hij denkt ná...... alle verandering gaat langzaam, ik ben ook geen vegan geworden overnight, en dat geldt voor niemand.
Skyclad schreef:Wanneer je iets dat zo belangrijk is niet als een eis stelt...heb je dan uberhaupt eisen? Je zou niet moeten walgen van belerende en betweterige veganisten. Je zou moeten walgen van vleeseters. En Red Sonja.
Ik walg niet van natuurlijke carnivoren, ik heb serieuze moeite met mensen die het blijkbaar geen bal uitmaakt, en die zichzelf wijsmaken dat ze omnivoren zijn, terwijl mensen feitelijk herbivoren zijn. En daarvoor dieren laten lijden.
Vroeger had ik serieuze moeite met de bio-industrie, en daarom at ik alleen biologisch vlees.
Nu heb ik moeite met alle dierenleed dat met de slacht gepaard gaat (alhoewel er in NL over het algemeen verdoofd geslacht wordt) de schade voor de planeet, voor andere mensen, voor de dieren. Ik word heel verdrietig van de kalfjes en de haantjes...... maar moet ik echt iemand dumpen terwijl die aan het nadenken is, die geen eieren meer wil en geen melk (behalve in de koffie, hij dacht dat dat geen echte melk was, heb hem uitgelegd dat melkpoeder wel echt van melk wordt gemaakt, wist ie serieus niet, nu nog een lekker alternatief vinden), en alleen maar biologisch vlees, omdat die dieren iig een goed leven hebben gehad? Hij denkt ná....... de volgende stap is een kwestie van tijd......
Laatst gewijzigd door Yamcha op wo mei 08, 2013 11:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie