Partnerkeuze

Veganisme en religie/spiritualiteit. Filosofie. En andere onderwerpen mbt veganisme.

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie

Wat vind je belangrijk in een partner:

Partner moet veganist zijn.
14
11%
Partner moet minstens vegetarier zijn.
37
28%
Het zou fijn zijn als de partner veganist is.
25
19%
Het zou fijn zijn als de partner minstens vegetarier is.
41
31%
Het is totaal niet belangrijk of de partner vegetarier/veganist is.
15
11%

Totaal aantal stemmen: 132

Sybine
Leefwijze: flexanist

Re: Partnerkeuze

Bericht door Sybine »

Renee1137 schreef:
Sybine schreef:
Wen schreef:De mijne eet trouwens thuis ook bijna vegan. Hij vindt mijn kookkunst gewoon lekkerrr :D
Die van mij ook. Hij is geen vegan uit principe maar hij geniet graag van mijn vegan-kookkunsten!
Hoe is dat, als je geen vegan uit principe bent :D ? Om de veeboeren te steunen, of..?
Hihi, die zin staat er inderdaad wel wat gek :)
Maar hij wil geen keuze maken voor vega(n) omdat hij buitenshuis wel de vrijheid wil hebben om alles te kunnen eten. En dat snap ik op een bepaalde manier ook wel.

Overigens heeft het wel even geduurd voor hij de 'onzin' van bijvoorbeeld melk inzag. Als scholier en student heeft hij altijd als boerenhulp bijverdient. Ging hij in het weekeinde al heel vroeg de deur uit om bij een boer de koeien te melken. Of hij ging mee op met de koeien als die op transport gingen. En hij vond dat zo 'normaal', koeien melken en dan wat van de verse melk aftappen en daar wat van drinken.

linda79
Leefwijze: veganist

Bericht door linda79 »

Mijn man eet vlees, hij kookt wel veganistisch voor mij en eet soms mee.
Ik kan hem niet verplichten om veganist te worden net zo min als hij mij kan verplichten om dieren te gaan eten.

stippel

Bericht door stippel »

Het zou wel fijn zijn moest mijn partner geen vlees enzo eten. Echter: ik dring het niet op. Het gaat in eerste instantie om de persoon zelf. Maar ik voel me niet geroepen om de hele tijd prekerige opmerkingen te maken als de ander vlees eet. Vroeger was ik zo wel, maar nu ben ik op dat vlak wel volwassener. Bovendien overtuig je er geen mensen mee, je zorgt er alleen maar voor dat het beeld dat vegetariërs/veganisten 'freaks' en 'elitair' zijn, versterkt wordt. Persoonlijk walg ik wel van vegatariërs en veganisten die steeds een belerend, betweterig en 'ik voel me beter'-toontje opzetten. Maargoed, dat is ook maar slechts mijn mening. :wink:

Zen

Bericht door Zen »

stippel schreef:Persoonlijk walg ik wel van vegatariërs en veganisten die steeds een belerend, betweterig en 'ik voel me beter'-toontje opzetten.
Wel ironisch die walging. Dan voel je jezelf vast ook beter dan hen? Of walg je ook van jezelf? ;)

Overigens voelt vrijwel iedereen zich wel beter dan bepaalde andere mensen. Nogal selectief om vegetariërs en veganisten eruit te pikken.

Dat je het nu meer op jezelf betrekt heeft niets met volwassenheid te maken volgens mij maar meer met gemak en behoefte aan eigen (sociale) rust.

Als er overigens iets opdringerig is dan is het wel de wijze waarop je als vegan continu en overal geconfronteerd wordt met dierenleed, om nog maar te zwijgen van wat de dierlijke slachtoffers zelf wordt opgedrongen.

Maar goed, het is inderdaad zo dat je sommige mensen alleen kunt effectief kunt bereiken met veel geduld en een begripvolle houding (ook al hebben dieren die nú leiden daar niets aan).
Cut cold stone with a warm heart

Overstand

Bericht door Overstand »

Wanda schreef:De ideale partner?

Je kiest natuurlijk niet op wie je verliefd wordt. Maar als je zou kunnen kiezen...
dan zou zij een Warrior girl zijn, eentje die weet hoe ze moet lopen en praten, waar we leven en zich moet verzorgen.

Eentje die voorbereid is op het ergste, maar het beste verwacht

Whatever daddy wants, eentje die moedig is, en met mij ons kind vegan wil grootbrengen.

Haha,

edit: ...

Als ik zo om mij heen kijk, dan is de kans klein dat ik een meisje vind zoals ik haar heb beschreven, maar de hele rij moet er zijn, liefde respect en die dingen. We bouwen wel 2 keukens.

groetjes
Laatst gewijzigd door Overstand op di apr 30, 2013 9:46, 1 keer totaal gewijzigd.

TonyJello

Bericht door TonyJello »

Overstand schreef:dan zou zij een Warrior girl zijn, eentje die weet hoe ze moet lopen en praten, waar we leven en zich moet verzorgen.

Eentje die voorbereid is op het ergste, maar het beste verwacht

Whatever daddy wants, eentje die moedig is, en met mij ons kind vegan wil grootbrengen.

Haha,

...

Als ik zo om mij heen kijk, dan is de kans klein dat ik een meisje vind zoals ik haar heb beschreven, maar de hele rij moet er zijn, liefde respect en die dingen. We bouwen wel 2 keukens.

groetjes
Misschien zoek je een partner als Red Sonja?

http://fast.mediamatic.nl/f/tqgr/image/ ... 20-416.jpg

Overstand

Bericht door Overstand »

Is dat niet Pipi Langkous? haaha

TonyJello

Bericht door TonyJello »

Overstand schreef:Is dat niet Pipi Langkous? haaha
Nee, dat is Red Sonja.

Dít is Pipi

http://www.beyondhollywood.com/uploads/ ... -comic.jpg

Mystique

Bericht door Mystique »

LoL, Tony! :mrgreen:

stippel

Bericht door stippel »

Zen schreef:
stippel schreef:Persoonlijk walg ik wel van vegatariërs en veganisten die steeds een belerend, betweterig en 'ik voel me beter'-toontje opzetten.
Wel ironisch die walging. Dan voel je jezelf vast ook beter dan hen? Of walg je ook van jezelf? ;)

Overigens voelt vrijwel iedereen zich wel beter dan bepaalde andere mensen. Nogal selectief om vegetariërs en veganisten eruit te pikken.

Dat je het nu meer op jezelf betrekt heeft niets met volwassenheid te maken volgens mij maar meer met gemak en behoefte aan eigen (sociale) rust.

Als er overigens iets opdringerig is dan is het wel de wijze waarop je als vegan continu en overal geconfronteerd wordt met dierenleed, om nog maar te zwijgen van wat de dierlijke slachtoffers zelf wordt opgedrongen.

Maar goed, het is inderdaad zo dat je sommige mensen alleen kunt effectief kunt bereiken met veel geduld en een begripvolle houding (ook al hebben dieren die nú leiden daar niets aan).
Hmh. Je hebt wel gelijk op een bepaalde manier, natuurlijk. Het is ook wel echt erg voor dieren enzo. Maar het is meer die arrogantie, dat ik het dan vervelend vind dat men zich dan 'wereldverbeteraar' noemt, maar zich dan vervolgens totaal niet zo gedraagt, ik ken zo mensen en mij irriteert dat. Ik vind welzeker dat je 'iets' mag zeggen, maar er zijn verschillende manieren. Maargoed, is sowieso wel moeilijk allemaal. Ondertussen gaat het dierenleed door, ja. Los je dat op met haat te zaaien? Ik weet het allemaal eigenlijk ook niet.

Renee1137

Bericht door Renee1137 »

Ja het is ook lastig, vind ik ook Tony. Steeds als je je perspectief net iets veranderd, dan ziet de wereld er ook weer net iets anders uit...
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Skyclad

Bericht door Skyclad »

Het heeft niets met arrogantie te maken.

Als het je niets uitmaakt dat iemand vlees eet, dan maakt het je in feite niks uit dat die persoon slecht is. Als je iemand date en uitlegt hoe/wat/waarom veganistisch en die persoon blijft nog gezellig vlees eten dan is het duidelijk dat dierenleed die persoon niks uitmaakt. En wat dan dus ook niets uitmaakt is wat jij belangrijk vindt. We hebben het hier niet over hoe het toiletrolletje moet hangen (ik vraag me af of er al techniek ontwikkeld is om dit eeuwenoude dilemma op te lossen), maar over hoe je wereldbeeld en ethiek in elkaar steekt.

Wanneer je iets dat zo belangrijk is niet als een eis stelt...heb je dan uberhaupt eisen? Je zou niet moeten walgen van belerende en betweterige veganisten. Je zou moeten walgen van vleeseters. En Red Sonja.

Overstand

Bericht door Overstand »

TonyJello schreef:
Overstand schreef:Is dat niet Pipi Langkous? haaha
Nee, dat is Red Sonja.

Dít is Pipi

http://www.beyondhollywood.com/uploads/ ... -comic.jpg
Hey,

Warrior girl bedoelde ik niet letterlijk haha.

Maar ik moet zeggen dat voordat ze ideaal is, o.a. vegan, zoals Skyclad zegt

moet het wel iemand zijn die je als persoon wil,

iemand die je uit een groep van vrouwen die je niet ziet, ziet. iemand die je voelt, iemand waarvan je intuitief, emotioneel, instinctief aanvoelt van, zij is het!

Red Sonja is niet mijn type, en het had niks uitgemaakt als zij vegan zou zijn. Ik ben tenslotte een mens.

En dat laatste, jah die kan wel tenminste met een zwaard omgaan :P Haaha

groetjes.

vegalan

Bericht door vegalan »

Skyclad schreef:Het heeft niets met arrogantie te maken.

Als het je niets uitmaakt dat iemand vlees eet, dan maakt het je in feite niks uit dat die persoon slecht is.
Is het niet beter om te zeggen, slechte dingen doet? Want een persoon is nu de som van al zijn daden.
Skyclad schreef: We hebben het hier niet over hoe het toiletrolletje moet hangen
Nu wel. :wink:
Skyclad schreef: (ik vraag me af of er al techniek ontwikkeld is om dit eeuwenoude dilemma op te lossen), maar over hoe je wereldbeeld en ethiek in elkaar steekt.
Dit is afhankelijk van de gebruikte toilethouder en de voorkeur, en gezien de meerderheid de voorzijde verkiest is dat het meest gangbaar (of moet dat zijn) in openbare ruimtes, en thuis is het sociaal gezien een kwestie van afspraak. Maar bijna niemand maakt er een punt van, dus is dat t.a.v. het overige wat je opvoert ook niet zo relevant. :D

.

stippel

Bericht door stippel »

Skyclad schreef:Het heeft niets met arrogantie te maken.

Als het je niets uitmaakt dat iemand vlees eet, dan maakt het je in feite niks uit dat die persoon slecht is. Als je iemand date en uitlegt hoe/wat/waarom veganistisch en die persoon blijft nog gezellig vlees eten dan is het duidelijk dat dierenleed die persoon niks uitmaakt. En wat dan dus ook niets uitmaakt is wat jij belangrijk vindt. We hebben het hier niet over hoe het toiletrolletje moet hangen (ik vraag me af of er al techniek ontwikkeld is om dit eeuwenoude dilemma op te lossen), maar over hoe je wereldbeeld en ethiek in elkaar steekt.

Wanneer je iets dat zo belangrijk is niet als een eis stelt...heb je dan uberhaupt eisen? Je zou niet moeten walgen van belerende en betweterige veganisten. Je zou moeten walgen van vleeseters. En Red Sonja.
Hoezo maakt het je dan in feite niks uit dat die persoon slecht is/zou zijn, ALS deze het al is. Het heeft er niet altijd mee te maken dat dierenleed de persoon niks uitmaakt. Het heeft vaak met gewoontes te maken en niet het geloof dat het veel verschil zal maken, denk ik. Bovendien is dierenleed één. Er zijn ook andere dingen in deze wereld, misschien doe jij er niet aan mee, maar ik wel, die ook 'slecht' zijn. Ik bedoel: denk het dierenleed weg en we zijn nog altijd niet bij een ideale wereld.

Maargoed, ik weet het ook niet. Ik raak steeds 'vast' in dit soort hersenspinsels.

DeVegetarische

Bericht door DeVegetarische »

Ook als iemand gelijk heeft is morele arrogantie gewoon afstotend.
Mijn naam is een beetje achterhaald :)

Wen

Bericht door Wen »

Idd er speelt gewoon veel meer mee dan enkel wel of niet geven om dieren. Trouw aan de gewoonte van je familie uit liefde voor die mensen. Sociale contacten, de gedachte dat je vlees nodig hebt om gezond te zijn, de gedachte dat het toch niets uithaalt,...
Het draait echt om meer dan wel om niet om dieren geven

TonyJello

Bericht door TonyJello »

Ik zou niet eens iemand daten die geen veganist is of het niet per direct wil worden.
(Niet eens vriendschap).

Overstand

Bericht door Overstand »

Wen schreef:Idd er speelt gewoon veel meer mee dan enkel wel of niet geven om dieren. Trouw aan de gewoonte van je familie uit liefde voor die mensen. Sociale contacten, de gedachte dat je vlees nodig hebt om gezond te zijn, de gedachte dat het toch niets uithaalt,...
Het draait echt om meer dan wel om niet om dieren geven
Goed gezegd.

Mijn beste kameraad is trouwens een vleeseter, wij zijn dogs 4 life

Onvoorwaardelijke liefde.

Zoveel meegemaakt samen :)

Zen

Bericht door Zen »

DeVegetarische schreef:Ook als iemand gelijk heeft is morele arrogantie gewoon afstotend.
Mensen zijn daar heel selectief in hoor.

Het is algemeen geaccepteerd dat mensen zich beter voelen dan (zware) criminelen en ook vinden dat je mensen daarvoor mag straffen. Dat gaat dus nog heel wat verder dan enkel je mening verkondigen over iemand. En wat te denken van hetgeen de meeste mensen vinden van dierenbeulen (als in; mensen die eigenhandig bepaalde dieren mishandelen).

Dus zolang die arrogantie gebaseerd is op de moraal van de meerderheid en/of wetgeving is het eerder de norm dan een uitzondering.
Cut cold stone with a warm heart

Plaats reactie