Partnerkeuze

Veganisme en religie/spiritualiteit. Filosofie. En andere onderwerpen mbt veganisme.

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie

Wat vind je belangrijk in een partner:

Partner moet veganist zijn.
14
11%
Partner moet minstens vegetarier zijn.
37
28%
Het zou fijn zijn als de partner veganist is.
25
19%
Het zou fijn zijn als de partner minstens vegetarier is.
41
31%
Het is totaal niet belangrijk of de partner vegetarier/veganist is.
15
11%

Totaal aantal stemmen: 132

JudithK
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Re: Partnerkeuze

Bericht door JudithK » vr feb 05, 2010 19:30

Het lijkt mij erg lastig om te leven met een partner die geen veganist is. Het is zo allesomvattend in je leven en het is ook een bepaalde waarden die je in het leven hebt. Ik ben in ieder geval erg blij met mijn lieve man die hetzelfde over veganisme denkt als ik :D
Trotse moeder van Meilan, Yaël en Leia!

taeka
Leefwijze: vegetarier

Bericht door taeka » ma feb 08, 2010 11:03

Leef samen met vrouw en zoon, beide alleseters helaas.
Ben zelf in de jaren veranderd en eet geen vlees en bijna geen zuivel meer.
Kan moeilijk van hun verwachten hetzelfde te doen, al wil ik het heel graag.
Kook zelf ook regelmatig en maak voor hun vlees klaar en probeer maar nergens aan te denken, wat natuurlijk best moeilijk is.
Je houd van je gezin en dan neem je de negatieve dingen ook in de hoop dat het ooit anders word, maar ze nemen mijn negatieve dingen natuurlijk ook.

*Martijn*

Bericht door *Martijn* » vr mar 05, 2010 12:39

taeka schreef:eet geen vlees en bijna geen zuivel meer.
Kan moeilijk van hun verwachten hetzelfde te doen, al wil ik het heel graag.
Kook zelf ook regelmatig en maak voor hun vlees klaar en probeer maar nergens aan te denken, wat natuurlijk best moeilijk is.
Dat vind ik wel veel gevraagd van een veganist. Als jij lekker vegetarisch of veganistisch kookt, zouden ze daar dan niet van willen eten?

Op mijn werk kook ik veganistisch voor alleseters en ik krijg daar echt nooit klachten over. Ik schenk wel melk en yoghurt in en ik doe vlees en kaas op brood, maar daar blijft het dan ook bij.

Berti
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Berti » za mar 06, 2010 6:49

heb momenteel geen partner maar inderdaad zou ik ook geen vlees voor mijn partner klaar maken.
dus op zijn minst zou mijn partner vegetarisch moeten zijn en openstaan voor veganisme.
veelgevraagd? denk het niet.....je doet immers allebei water bij de wijn en zo hoort het ook.

mijn dochter woont nog thuis en zij eet wel vlees op haar brood maar behalve dat, veganistische warme maaltijden en vindt dat prima meestal.

Patricia

Bericht door Patricia » za mar 06, 2010 15:00

Ik ben ook weer een tijdje alleen maar toen ik nog samenwoonde,was ik degene die kookte,dus eten wat de pot schaft.
Bevalt het niet dan had tie pech :mrgreen: Hij mocht het wel zelf maken hoor maar daar had hij toch geen zin in.(En die lucht alleen al van dat vlees blegh)

Mocht ik ooit weer eens iemand tegen komen,dan het liefst iemand die minstens vegetarier is en het liefst veganistich.
Ik kan me niet voorstellen dat ik weer met een vlees-eter een relatie zou krijgen.
Dat past gewoon niet bij mijn manier van leven.

taeka

Bericht door taeka » ma mar 08, 2010 11:09

Dus mijn vrouw en zoon maar uit huis schoppen, omdat ik veranderd ben.
We hebben beiden een baan, dus moeten we ook beiden het huishouden doen, ook het koken en dan moet ik maar zeggen ik doe maar de helft, want dat andere hoef ik zelf niet, wel egoistisch.

JesseL

Bericht door JesseL » ma mar 08, 2010 12:28

Nee, dat is inderdaad een lastige situatie teaka. Ik kan me voorstellen dat je in zo'n geval wel meer water bij de wijn doet, dan als je nu een relatie zou krijgen/zoeken.
Ik ben in de gelukkige omstandigheid dat wij beiden tegelijk tot het inzicht kwamen dat vegetarisch en later veganistisch beter was. En onze kinderen zijn nog jong genoeg om te beïnvloeden. Ik kan me voorstellen dat mijn dochters het ook niet zomaar zouden accepteren als we ze bijvoorbeeld 10 jaar lang vlees hadden laten eten en dat opeens niet meer zou mogen...
Neemt niet weg dat het me wel heel erg moeilijk zou lijken om nu vlees voor iemand te moeten maken, maar als ik het goed begrijp at jij ook eerst vlees en heb je dus geen volledige vleesloze periode gehad. Wellicht is dat net is minder moeilijk dan als je dus al jaren geen vlees meer had aangeraakt...

Patricia

Bericht door Patricia » ma mar 08, 2010 15:13

Mijn ex was echt te lui om iets te doen,ook in het huishouden,ik deed alles alleen.
Als hij vlees wilde,dan inderdaad,maak het maar zelf....dan maar egoistisch(hem hem trouwens nooit horen klagen over het vegetarische eten toen.)

jet
Moderator

Bericht door jet » ma mar 08, 2010 15:42

mijn vriendje kookt meestal gewoon zelf. Als ik kook, kook ik vrijwel altijd veganistisch. Heel soms raakt het vlees bedorven als ik het niet klaarmaak, sja.... Kiezen tussen 2 kwaden, en dan maak ik dat wel klaar (ook al vind ik dat niet fijn, maar goed weggooien krijg ik helemaal niet over mn hart).
De spoeling is hier dun qua vega(n)'s. Bovendien is het niet het eerste waar ik het met iemand over kan hebben (er zijn veel mensen die ik ken, en die me nooit hebben zien eten, of dat wel hebben gezien, maar geen link hebben gelegd ofzo, die dat ook niet weten). Hij klaagt niet als ik het eten klaarmaak, en veganistisch voor hem kook, maar zelf maakt hij wel vlees klaar.
Bij het boodschappen doen koop ik bijvoorbeeld vegetarische kaas (ja ik weet het, die discussie hebben we ook al eens gehad over dat dat ook hypocriet is) voor hem, verder doet hij die boodschappen voor zichzelf. Hij gaat wel volledig met me mee op het gebied van wasmiddelen, schoonmaakmiddelen, toiletpapier, snoep (en dat terwijl ik daar vrijwel niks van eet) shampoo etc
Desondanks zijn er wel eens momenten dat ik zou willen dat het anders was (hij vega(n)), maar ja.... Ik ben bang dat als ik een vega(n) vriendje zou hebben, dat er dan ook wel dingen zijn die je anders zou willen, en ik zet niet iemand zo maar aan de kant na zoveel tijd....Bovendien je moet op meer dan 1 vlak bij elkaar passen, en beide water bij de wijn doen (dat lukt aardig), en de vegans die ik tot nu toe ben tegengekomen 'daar had ik niks mee' (je kent elkaar niet natuurlijk, dat weet ik wel, maar soms heb je wel een 'klik' met mensen, en soms niet, en dit was duidelijk gevalletjes van niet...). Mijn huidige vriendje is mijn eerste en enige vriendje, dus ik ben misschien ook wel redelijk kieskeurig en zoals gezegd, er zijn hier in de omgeving gewoon niet veel vegans....... (althans niet dat ik ze tegenkom, behalve hier op het forum, misschien moet ik verhuizen naar de randstad :wink: ).
Afijn, leuk vind ik het niet, maar ik heb me er enigszins bij neergelegd, en krijg in elk geval steeds meer mensen zover dat ze regelmatig vega(n) eten, waaronder mijn vriendje (die in elk geval op gezette tijden vegan maaltijden door mij voorgeschoteld krijgt).
Overigens heeft veganisme hier in de omgeving ook meteen een negatieve connotatie. Een veganist is boomknuffelaar, niet van deze wereld, loopt met het hoofd in de wolken, niet normaal, niet realistisch, anti-boeren (hoe durf je!), geitenwollensokken (*zucht*) type, hippie, wietroker, tuinwroeter, alternatief, langharig werkschuw tuig, 'kunstenaar' (hoor de schamperheid), dom, militant etc etc (<= voordat iemand denkt dat ik dat denk, ik schrijf hier dus even dingen op die ik al heb moeten horen....). Wat ik vooral dus probeer is mensen van dat beeld af te krijgen (ik geloof dat ik alle hiervoor genoemde dingen absoluut NIET ben :wink: )
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Wen

Bericht door Wen » ma mar 08, 2010 15:59

Ik denk er ook zo over Jet. 't Is niet omdat iemand vegan is dat het klikt. Ik vind het ook wel spijtig dat mijn vriend geen veganist is en zelfs geen vegetariër. Maar de liefde is groot genoeg om daar geen last van te hebben. Hij is een geweldig mens met een groot hart. Hij zou zelf ook geen vlieg kwaad doen, net als ik heeft hij een grote empathie voor dieren.
Hij ziet het gewoon niet zitten om vegetariër te worden.Iedereen heeft ook een zijn eigen weg af te leggen om tot inzichten te komen hé. En ik denk dat de klik er ooit wel zal komen.

JesseL

Bericht door JesseL » ma mar 08, 2010 17:20

Ik vind het alleen vreemd dat ik nergens lees dat mensen hun partner vegan hebben gekregen of op zijn minst thuis vegan. Hebben al die vleesetende partners zo'n verslaving aan vlees dat ze het thuis niet kunnen missen? En zijn deze dan echt niet te overtuigen met alle argumenten voor vegetarisch of veganisme?
Als ik een paar keer tegen mijn moeder begint over al het dieren leed, dan gaat ze al half twijfelen, en als ze bij me zou wonen dan zou ik haar zeker (thuis) vegan kunnen krijgen.

Ik was geen vegetarier toen ik Judith leerde kennen (zij ook nog niet overigens), maar ik had er toen wel al mee kunnen leven om met haar thuis vegetarisch te kunnen eten denk ik. Ik ben ook voor haar gestopt met roken. :grin:

Ik kan me niet voorstellen dat ik haar zou dwingen met mij aan tafel te zitten en dan vlees voor haar neus te gaan eten als zij daar aanstoot an zou nemen. Laat staan dat ik zou verwachten dat zij het zou klaar maken.
Ik begrijp jullie dus nog wel, maar ik begrijp die vleesetende partners niet...

Ananas

Bericht door Ananas » ma mar 08, 2010 18:01

Mijn vriendje eet bij mij vegan! En hij vindt het lekkerder dan alles wat ie niet bij mij eet :oops: :mrgreen: Voordat hij mij kende had hij nog nooit van veganisme gehoord.

Toen we een maand samen waren kwam ie met een (zelfgebakken) vegan choco-aardbeientaart. Hij had van alle producten de fabrikant gebeld om te vragen of het vega was :mrgreen: Sowieso dronk hij al heel graag sojamelk enn erhm ja de enige reden dat hij nog geen vegan is, is omdat hij dat niet van zijn moeder, bij wie hij nog woont, wil vragen. Gezien hun situatie (nogal lastig) vind ik dat niet zo gek, zelf koopt hij nooit iets met vlees en ik verwacht dat hij wel overstag gaat als hij uit huis gaat.

Ik denk dat ik het het ergst zou vinden om met een vegetariër in huis te wonen die per see kaas wil eten - bij alles. Ik hoor wel eens van een stelletje veggie & vega die daar altijd ruzie om hebben... :roll:

Annikka-Ayla
Leefwijze: flexanist

Bericht door Annikka-Ayla » ma mar 08, 2010 19:30

Mijn man en zoons zijn gelukkig altijd bereid geweest om allerlei soorten eten te proberen. Zo hebben we de Chinese, Surinaamse, Hollandse, Marokkaanse, Turkse, Italiaanse periodes gehad. En daar tussendoor ging ik experimenteren met vegetarisch eten, gevolgd door vegan eten. Ik heb een tijdje als enige in mijn gezin vegan gegeten en dan maakte ik voor de mannen wat anders klaar. Er werd dan soms met lichtelijke afgunst en vooral met nieuwsgierigheid naar mijn bord gekeken en meestal vonden ze het erg lekker.
Nu wordt hier voor het grootste deel vegan gegeten. Zuivel heb ik niet meer in huis.
Af en toe hebben ze heel veel trek in iets van vis of vlees en dan maak ik het voor ze klaar. Doe ik niet moeilijk over. Ze weten hoe ik erover denk, maar het is een kwestie van geven en nemen.
En zo houden we het voor ons allemaal gezellig :grin:

Wen

Bericht door Wen » ma mar 08, 2010 21:59

Kevin eet thuis ook vegetarisch hoor. En over het algemeen maak ik 's avonds vegan eten. Hij kiest wel zijn eigen burgers (soms vegetarisch en niet vegan).
En zoals ik al zei, iedereen zijn klik komt anders. Ik vertel hem zeker wel mijn gedacht over het doden van dieren en melk en eieren.

rik23

Bericht door rik23 » ma mar 08, 2010 22:39

Ik snap dat het belangrijk is dat het op veel meer vlakken klinkt maar als je vriendje of vriendinnetje ook veganist is denk ik dat dat meer warme kracht en doorzettingsvermogen geeft in plaats van ontevreden "ïk wou dat" blikken...

Ik denk niet dat ik een omnivoor dieet van een vriendje of ander huisgenoot zou pikken...
Dan hoef ik ook niet meer op mijn handen te letten dat ze niks onbewust in mijn mond stoppen wat ik niet meer wil.

taeka

Bericht door taeka » di mar 09, 2010 11:27

Mijn Kevin is echt niet een vegetarische eter. :P
Door mijn eigen gedram, willen ze zelfs geen vleesvervangers proeven, dat is bij voorbaat al vies.
Mijn schoonmoeder probeert het gelukkig wel en die vind het ook altijd wel lekker, maar voor zichzelf zoiets kopen doet ze niet, ze koopt het speciaal voor mij.
Misschien moet ik thuis wat meer mijn mond houden over eten, misschien dat ze dan later wat meer er voor open staan, nu voelen ze zich door mij onder druk gezet.

Wen

Bericht door Wen » di mar 09, 2010 15:35

Ik heb hem er totaal niet in gepusht. Nadat ik nog eens had uitgelegd waarom ik vlees eten niet kunnen vind en waarom ik graag zou hebben dat hij het niet eet, zei hij: "Ok. We zullen het twee weken proberen en als wat je maakt lekker is, wil ik het wel doen" En nu zijn we dus jaren verder:)

jet
Moderator

Bericht door jet » di mar 09, 2010 16:41

Mijn vriendje is van huis uit enorm carnivorisch. Ouders, familie, hele koeien gaan erin :( .
Toen hij niet bij mij woonde at hij bij mij altijd vega(n), maar nu hij hier woont en zelf kookt eet hij dus wel vlees (en heel af en toe kookt hij zelf vega voor zichzelf, maar dat zijn uitzonderingen). En als ik kook eet ie dus vegan.
Mijn moeder heb ik aan het twijfelen, maar als zij vlees wil eten en ik zou dat niet trekken, sja.... Ze woont niet bij mij in huis, dus kan ik prima zeggen 'tief maar op', maar je vriendje is een andere zaak. Iemand met wie ik continu samen woon daar wil je de lieve vrede bewaren. Hij probeert soms vegetarisch te eten, en dat is voor iemand die bij elke maaltijd 75% vlees at, en nu dus niet meer al heel wat!
Afijn, we moeten door 1 deur, en het is direct ruzie als ik ga dwingen. Doe het dus nu wat subtieler, en stiekem eet ie dus al veel minder vlees dan dat hij eerst deed.
Snappen doe ik het ook niet, maar zo werkt het...
Zoals gezegd, hier in mijn omgeving ben je gewoon een marsmannetje (of vrouwtje) als je veganistisch eet, en vegetariers moet je al met een lampje zoeken. Ik krijg in die omgeving niemand zover dat ze vegan worden, maar er zijn wel meer mensen aan het denken gezet, en er wordt nu in elk geval minder weggegooid, en men gaat bewuster om met vlees (en ander voedsel). Moet ik nu alle mensen uit mijn omgeving links laten liggen omdat ik ondertussen veganist ben geworden? Dan word ik wel heel eenzaam :cry:
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Veganlove

Bericht door Veganlove » di mar 09, 2010 22:26

Ikzelf ben veganist en zou op zn minst een partner willen hebben die vegetarier is (het liefst veganist natuurlijk, omdat hier mijn leven om draait. het is in dat half jaartje heel belangrijk voor me geworden en heeft dus een grote rol in mijn leven.)

Je kiest natuurlijk niet op wie je verliefd word maar ik merk nu momenteel zelf dat ik gewoon niet op 1 lijn zit met iemand die veel vlees eet.. Het botst met mijn manier van leven, en tegen dingen aankijken.. en met mijn gevoelens, gezien ik een groot hart voor dieren heb.

Nee, ik vind iemand die dode dieren eet niet bepaald aantrekkelijk.(al kan het uiterlijk van diegene nog zo leuk zijn.)
"The greatness of a nation and its moral progress can be judged for the way in wich its animals are treated" - Gandhi.

rik23

Bericht door rik23 » wo mar 10, 2010 0:28

Ik vind dat altijd een mooie uitspraak van ghandi...

In welke streek woon je dan Jet?

Plaats reactie