Partnerkeuze

Veganisme en religie/spiritualiteit. Filosofie. En andere onderwerpen mbt veganisme.

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie

Wat vind je belangrijk in een partner:

Partner moet veganist zijn.
14
11%
Partner moet minstens vegetarier zijn.
37
28%
Het zou fijn zijn als de partner veganist is.
25
19%
Het zou fijn zijn als de partner minstens vegetarier is.
41
31%
Het is totaal niet belangrijk of de partner vegetarier/veganist is.
15
11%

Totaal aantal stemmen: 132

Zen
Leefwijze: veganist

Re: Partnerkeuze

Bericht door Zen » wo mei 01, 2013 18:11

Wen schreef:Idd er speelt gewoon veel meer mee dan enkel wel of niet geven om dieren. Trouw aan de gewoonte van je familie uit liefde voor die mensen. Sociale contacten, de gedachte dat je vlees nodig hebt om gezond te zijn, de gedachte dat het toch niets uithaalt,...
Het draait echt om meer dan wel om niet om dieren geven
En toch, als je het eenmaal weet is onwetendheid niet meer aan de orde en gewoonte of gemak zijn sowieso slechts excuses en geen goede redenen.
Cut cold stone with a warm heart

Zen

Bericht door Zen » wo mei 01, 2013 18:25

Om het nog wat verder te verduidelijken:

Probeer je eens voor te stellen dat het hier zou gaan om racisme ipv dierenleed.

Zijn mensen die anderen daarop aanspreken ook 'arrogant' vanwege een vermeende hogere moraal?

Of gelden daar opeens andere regels omdat racisten (gelukkig) inmiddels in de minderheid zijn. Zo ja, dan rijst de vraag; waarom zou je je zo laten leiden door wat de meerderheid vindt. Ik ben blij dat voorvechters van eerdere emancipatie struggles wel inzagen dat dit zelden een goede raadgever is. Natuurlijk moet je wel pragmatisch blijven en soms kijken naar wat strategisch gezien 'handig' is, maar waarom zou je je principiële boodschap zo afzwakken alleen maar vanuit de angst dat anderen je te extreem vinden? Er is niets mis met het leveren van opbouwende kritiek en met mensen een spiegel voorhouden.

Zen

Bericht door Zen » wo mei 01, 2013 18:29

Skyclad schreef:Je zou niet moeten walgen van belerende en betweterige veganisten. Je zou moeten walgen van vleeseters.
Op z'n minst zou je je kunnen afvragen of je je prioriteiten nog wel op een rijtje hebt als je niet walgt van vleeseters maar wel van 'belerende en betweterige veganisten'. After all, who does more harm?

Wen

Bericht door Wen » do mei 02, 2013 10:13

Zen, er is toch wel een verschil hoor. Racisme is niet algemeen aanvaard, vlees eten wel. In een maatschappij die bv draait om slavernij, kan je wel tegen slavernij zijn, maar daarom is iemand die een slaaf heeft of zijn mening voor zich houdt, nog geen slecht mens. Hij ziet mss geen andere manier of geen uitweg of wil niet aanvaarden dat zijn geliefden allemaal fout zijn...
Om nog te zwijgen over een heleboel andere complexe psychologische mechanismen die eraan ten grondslag liggen

Mystique

Bericht door Mystique » do mei 02, 2013 10:37

LoL... Wie probeer je voor de gek te houden, Wen?

Een slavendrijver geen slecht mens? Iemand die bewust een ander uitbuit en gebruikt? Ik vind, persoonlijk, dat je al een slecht mens bent als je dingen doet die anderen schade berokkenen, alleen al omdat anderen het doen en je bang bent dat je er niet bij zou horen.

En vleeseters zijn nu nog misschien door velen aanvaard, maar dat zal hopelijk toch wel ooit veranderen net zoals men vroeger over de slavernij dacht.

Ik zou nooit een vleeseter als partner kunnen hebben. In mijn huis komt sowieso geen vlees en alleen een dierlijk product als het per ongeluk is gegaan en dan zou dat weer zo snel mogelijk eruit zijn. Ik begrijp dan ook echt niet hoe sommige 'veganisten' onder ons wel gewoon vlees en andere dierlijke producten kunnen kopen/bereiden voor hun partner. Ik vind dat je er dan toch in bijdraagt, want je steunt je partner in zijn of haar misdaden.

Wen

Bericht door Wen » do mei 02, 2013 10:56

Het woord slavendrijver heb ik niet gebruikt.
Verder denk ik dat het goed is dat ieder op zijn eigen manier met veganisme omgaat. Je hebt geen begrip voor vleeseeters en nu ook niet voor veganisten die hun veganisme op een andere manier beleven?

Ik begrijp wel perfect dat je geen dierlijke produkten in je huis wil hoor. Ik gruwel zelf ook van al de dood en ellende die daaraan vasthangt. En ik begrijp dat je veel woede en verdriet daarover hebt. Ik ook.
Maar de vraag is wat zijn de dieren geholpen als je heel fanatiek bent en andere mensen afschrikt om vegan te zijn?
Ik zeg zeker niet dat jij dat doet, want ik weet niet hoe jij face to face met vleeseters omgaat.

MBVegan31

Bericht door MBVegan31 » do mei 02, 2013 11:00

Mystique schreef:LoL... Wie probeer je voor de gek te houden, Wen?

Een slavendrijver geen slecht mens? Iemand die bewust een ander uitbuit en gebruikt? Ik vind, persoonlijk, dat je al een slecht mens bent als je dingen doet die anderen schade berokkenen, alleen al omdat anderen het doen en je bang bent dat je er niet bij zou horen.

En vleeseters zijn nu nog misschien door velen aanvaard, maar dat zal hopelijk toch wel ooit veranderen net zoals men vroeger over de slavernij dacht.

Ik zou nooit een vleeseter als partner kunnen hebben. In mijn huis komt sowieso geen vlees en alleen een dierlijk product als het per ongeluk is gegaan en dan zou dat weer zo snel mogelijk eruit zijn. Ik begrijp dan ook echt niet hoe sommige 'veganisten' onder ons wel gewoon vlees en andere dierlijke producten kunnen kopen/bereiden voor hun partner. Ik vind dat je er dan toch in bijdraagt, want je steunt je partner in zijn of haar misdaden.
Ik kan me je moeite voorstellen, want ik loop er ook tegenaan. Ik probeer dan ook zoveel mogelijk lekkere veganistische dingen te laten proeven. Op die manier hoop ik dat hij inziet dat dat allemaal wel heel lekker is.
En ja, waar hij eerst vreselijk moeilijk deed heb ik hem nu al zover dat ik zeker 2x per week een veganistische avondmaaltijd voor hem klaarmaak.
Ik koop het verder in zoverre niet, tenminste ik koop het wel, maar hij betaalt de boodschappen.
Bereiden doe ik wel. Weet je: als ik dat niet zou doen, gaat hij naar de shoarmatent en bestelt daar een bord vol.
Dus dat maakt dan weinig verschil. Dat zou ik nog veel naarder vinden, want ik haal voor hem tenminste nog biologisch. Dat is het vlees bij de shoarmatent niet...
En toen ik met hem kreeg, was ik nog geen veganist. Maar ik hou wel van hem. Dat is na 13 jaar een relatie niet ineens over als je veganist wordt. Als ik hem daarom ineens zou dumpen, zou ik mezelf eigenlijk ook vreselijk vinden.
Ik voel mij ook niet alsof ik zijn misdaden steun, ik vind dat wel ver gaan om zo te denken eigenlijk. Ik krijg bij hoe jij het nu formuleert een beetje extreemgevoelens bij, alsof ik er op aan wordt gekeken. Terwijl ik voor mijzelf mijn uiterste best doe.

Wen

Bericht door Wen » do mei 02, 2013 11:19

Geweldig toch, al twee keer in de week vegan (y) Weer wat dieren gered.
Mijn man wilde ook vlees eten. Ik heb met hem een heel lang en open gesprek gehad. Ik heb hem al mijn redenen rustig uitgelegd en duidelijk gemaakt hoe belangrijk veganisme was voor mij. Op een heel zachte liefdevolle wijze heb ik dat toen gedaan. En ik heb duidelijk gemaakt dat ik sowieso van hem hield. Hij zei toen zelf dat hij thuis wel vegan wilde eten, maar dat hij dan het gevoel had dat hij iets miste en dat hij dan vlug terug honger had. Maar hij wilde het een kans geven. Ik kocht twee goede vegan kookboeken en ik ging aan de slag. Hij vond het zo goed meevallen, dat hij nu nog steeds plantaardig eet thuis :D
Belangrijk bij veel mannen is om goede vleesvervangers en andere vervangprodukten te vinden. Veel mannen houden zo niet van groentengebaseerde gerechten. Ze missen dan vet en zout en iets dat goed vult.

DeVegetarische

Bericht door DeVegetarische » do mei 02, 2013 11:25

Ik zou geen vleesetende man hoeven omdat vleeseters vaak zo ranzig stinken, hun zweet, en ik heb geen zin om te zoenen en dan allemaal vleeswalmen te krijgen.
Mijn naam is een beetje achterhaald :)

Mystique

Bericht door Mystique » do mei 02, 2013 12:04

Wen schreef:Het woord slavendrijver heb ik niet gebruikt.
Verder denk ik dat het goed is dat ieder op zijn eigen manier met veganisme omgaat. Je hebt geen begrip voor vleeseeters en nu ook niet voor veganisten die hun veganisme op een andere manier beleven?

Ik begrijp wel perfect dat je geen dierlijke produkten in je huis wil hoor. Ik gruwel zelf ook van al de dood en ellende die daaraan vasthangt. En ik begrijp dat je veel woede en verdriet daarover hebt. Ik ook.
Maar de vraag is wat zijn de dieren geholpen als je heel fanatiek bent en andere mensen afschrikt om vegan te zijn?
Ik zeg zeker niet dat jij dat doet, want ik weet niet hoe jij face to face met vleeseters omgaat.
Wat is het verschil tussen een slavendrijver en iemand die slaven heeft dan?

Begrijp me niet verkeerd. Ik vind het heel goed van je dat je jouw partner zoveel mogelijk probeert te stimuleren om veganistisch te eten, maar voor mij is het idee van 'vlees bereiden' gewoonweg niet acceptabel. En tja, dan zou ie maar naar de shoarmatent gaan. Dat zou hij op den duur toch ook wel zat worden? Omdat jij hem toch nog steeds vlees blijft aanbieden blijft het voor hem een makkie om het te blijven eten.
Maar goed, het zal ook vast wel makkelijk praten zijn voor mij hoor.

En hoe ik met vleeseters om ga. Tja... Iedereen om mij heen is vleeseter. Ik heb geen vegetarische vrienden, dus ik zal wel moeten. Maar ergens zou ik het liefst mij van iedereen afkeren, mede hierdoor heb ik ook eigenlijk geen vrienden meer, enkel een paar oud-collega's waar ik soms mee omga.
Maar ik kan inderdaad steeds moeilijker omgaan met onverschillige mensen, dus ga ik er dan maar niet mee om en dan ben ik maar alleen, maar ik denk dat me dat uiteindelijk minder verdriet doet dan moeten omgaan met mensen die geen bal geven om anderen. Ik vind mijzelf overigens niet zielig hoor, ik kies hier er zelf voor om niet een van de witte schaapjes te zijn, maar het zwarte schaap te zijn...

Ik was vroeger een van die mensen die altijd zei dat je respect moet hebben voor iedereen. Daar ben ik vanaf gestapt. Mensen die bewust kiezen voor het leed van anderen, daar heb ik geen respect voor, hooguit tolerantie...

stippel
Leefwijze: flexanist

Bericht door stippel » do mei 02, 2013 13:19

Zen schreef:Om het nog wat verder te verduidelijken:

Probeer je eens voor te stellen dat het hier zou gaan om racisme ipv dierenleed.

Zijn mensen die anderen daarop aanspreken ook 'arrogant' vanwege een vermeende hogere moraal?

Of gelden daar opeens andere regels omdat racisten (gelukkig) inmiddels in de minderheid zijn. Zo ja, dan rijst de vraag; waarom zou je je zo laten leiden door wat de meerderheid vindt. Ik ben blij dat voorvechters van eerdere emancipatie struggles wel inzagen dat dit zelden een goede raadgever is. Natuurlijk moet je wel pragmatisch blijven en soms kijken naar wat strategisch gezien 'handig' is, maar waarom zou je je principiële boodschap zo afzwakken alleen maar vanuit de angst dat anderen je te extreem vinden? Er is niets mis met het leveren van opbouwende kritiek en met mensen een spiegel voorhouden.
Je hebt natuurlijk wel gelijk op dat vlak. Als niemand wat doet, dan gebeurt er niets, inderdaad. Maar mensen overtuigen is niet gelijk aan 'preken' naar anderen toe hoe het moet. Misschien heb ik een deel van de hoop wel verloren. Ik zie wel allerlei progressie qua dierenleed, maar het gaat niet snel, en we zitten ook in een bepaald systeem zegmaar, en dat is niet makkelijk om daar zomaar uit te raken, omdat er ja, verwacht wordt dat je als individu actie onderneemt, want de overheid doet niet zo veel (blijft vlees subsidiëren enz). Een vriendin van me vertelde me laatst bvb dat ze naar de biologische slager was geweest een tijdje geleden. Een stukje kip en wat spek bij elkaar 30eur. Ze was behoorlijk geschrokken daarvan en vond het gewoon niet betaalbaar. Begrijpelijk, want dat is wel een heel ander prijskaartje dan het vlees in de supermarkt... Maar dat zijn wel meer 'eerlijkere' (naja relatief :p) prijzen, al ben ik ook van biologisch vlees zeker geen voorstander. Omdat het gewoon zo goedkoop is allemaal, ja, dan kom je gewoon sneller in verleiding om vaker vlees te eten als mens.

Ik vind het moeilijk allemaal. Ik zwijg inderdaad meer wel dan niet. De ervaring heeft me geleerd dat die discussies tot ruzie leiden en dan zie ze me ja, als een freak. Nemen ze het totaal niet serieus. Misschien is dat wel egoïstisch van mezelf ja, of misschien deed ik het gewoon op de verkeerde manier, want veel mensen heb ik niet kunnen overtuigen. Een vroegere vriend en mijn zus, dat is het. Beter iets dan niets natuurlijk. Het lijkt gewoon voor de meesten te ver af te staan, maar dat is het niet. Dat maakt het misschien wel moeilijker dan iets als racisme of slavernij, ik bedoel: je komt er niet echt mee 'in contact'. Daarnaast: dieren zijn geen mensen. En voor velen speelt dat ook mee in de keuzes die ze maken.

Maargoed, dit topic inspireert me wel om weer eens wat vaker mijn mening hieromtrent te uiten. Maar het is niet makkelijk om dit op een constructieve manier te doen. Misschien wat vegetarische en veganistische producten wat meer promoten.

vegalan

Bericht door vegalan » do mei 02, 2013 13:33

Zen schreef:
DeVegetarische schreef:Ook als iemand gelijk heeft is morele arrogantie gewoon afstotend.
Mensen zijn daar heel selectief in hoor.

Het is algemeen geaccepteerd dat mensen zich beter voelen dan (zware) criminelen en ook vinden dat je mensen daarvoor mag straffen. Dat gaat dus nog heel wat verder dan enkel je mening verkondigen over iemand. En wat te denken van hetgeen de meeste mensen vinden van dierenbeulen (als in; mensen die eigenhandig bepaalde dieren mishandelen).

Dus zolang die arrogantie gebaseerd is op de moraal van de meerderheid en/of wetgeving is het eerder de norm dan een uitzondering.
Arrogantie is immoreel, want dit doen, tast je eigen waarde aan. Het onmenselijk (inhumaan) zijn ten bate van het welzijn van dieren is dat ook. Je kunt het gedrag van een ander t.a.v dieren wel afwijzen op grond van moraal zonder arrogant of onmenselijk te zijn. Het is wel begrijpelijk dat men de neiging heeft om zichzelf zo te positioneren of die indruk te wekken ten behoeve van het doel, maar dit is eigenlijk niet correct. Echter omdat de meeste mensen het doen, is het een gangbaar verschijnsel, wat meer of minder wordt geaccepteerd, waardoor dit (als zijnde verwacht, in de vorm van een vanzelfsprekendheid) een beetje irrelevant is t.a.v. het doel dat men wil realiseren, om een andere immoraliteit (dat zwaarder weeg) op te heffen.

.

vegalan

Bericht door vegalan » do mei 02, 2013 16:35

De beste partner is iemand waar je geen conflict mee hebt en dat ben je meestal zelf! :wink:

Daar buiten iemand (wederzijds) die met je mee gaat en aanvult, wat harmonie veroorzaakt, maar die zijn helaas bijna niet te vinden, dus moet je soms knokken omdat evenwicht te herstellen. :grin:

Na een partner, geen enkele meer, want ze kunnen niet geven wat ik al heb, nu heb ik dan ook niet zoveel wensen meer en ben wat dat betreft dus geen materialist. Een gezellig onderonsje kan er nog wel af, maar scheid wel het koren van het kaf, en ze moeten het niet gaan eisen want beschouw het dan als een straf. :D

.

Skyclad

Bericht door Skyclad » do mei 02, 2013 22:22

Inderdaad, ik bedoelde dus slecht. Je kan je hele leven vlees eten zonder slecht te zijn, maar als je iemand tegenkomt die je duidelijk met de neus op de feiten duwt en waar je ook nog eens van 'houdt' dan ben je een slecht, egoïstisch klein kind als je reactie "Ja maar ik moet toch echt vlees eten, denk maar niet dat ik aan die gekke hobbies ga meewerken" daarop is. Bovendien is er dan totaal geen sprake van liefde.

De meeste reacties die hier beschreven worden vallen daar onder. Vaak niet eens een toon van begrip, of onderzoeken wat de daadwerkelijke effecten op de gezondheid zijn bij het eten van dierlijke producten. Of puur uit respect het af te spreken zelden te eten. In plaats van een doordachte en intelligente reactie krijg je emotioneel kinderachtig gedram zoals "Ik wil vlees! Ik wil vlees! En als jij het niet maakt ga ik naar de shoarma tent! Whaaaa! Whaaa!". Ik zie hem al op de grond liggen schreeuwen.

Als er daadwerkelijk zorgen zijn over gezondheid, tekorten aan voedingsstoffen ed dan is dat makkelijk te bespreken aangezien je het dan hebt over feiten. Maar een emotionele en vijandige reactie omdat je weet dat je je gewoontes niet met rationele argumenten kan verdedigen is dus niet hetzelfde en het is een discussie die niemand kan winnen.

Ik denk ook dat als je in de minderheid bent sociale isolatie niet de oplossing is. Vreemd genoeg heb ik dit soort kinderachtige reacties nooit echt gehad. Soms komt er wel iets uit wat er een beetje op lijkt maar later blijkt het dan achteraf mee te vallen. Anderen om me heen gaan alleen maar minder vlees eten en hun idee van "vlees is gezond" verandert naar "vlees is niet gezond".

En je eigen waarde aantasten is niet immoreel. Immoreel is anderen pijn of schade toebrengen. Arrogantie is juist de kern van moraal handelen, want waarom zouden we anders ooit beslissingen nemen die niet geheel in ons eigen belang zijn? De motivatie om je beter voelen over jezelf is de motivatie die dan telt.

vegalan

Bericht door vegalan » vr mei 03, 2013 9:25

Het probleem zit hem hier in de personifiëring en personificatie van het object van bepaling t.a.v. het individuele, wat (als zijnde mens) dan wezenlijk aanwezig is en het verschil tussen mens en dier, waar (van uit het ego) de een belanghebbend hoger wordt geplaatst. De Arrogantie waar je naar verwijst is een vorm van egoïsme, waardoor jij jezelf positioneert, maar waarmee je noch mens noch dier dient of bijdraagt aan het verlangde resultaat (die verandering), omdat men zich op die grond tegen je keert.

Ik begrijp je standpunt en reactie wel, maar je ontkracht de waarde van het probleem door eigen manier van doen, dat dan belangrijker wordt geacht. Je kunt wel voor jezelf kiezen, maar niet op grond van het ego of egoïsme(t.a.v. de ander) door de arrogantie instant te houden, want dat is niet sociaal.

.

Wen

Bericht door Wen » vr mei 03, 2013 13:10

@ Mystique, zijn er dan geen andere vegans in de buurt om vriendschap mee te sluiten? Of om te leren kennen tijdens acties ofzo?
Zo alleen zijn lijkt me verschrikkelijk, maar iedereen is daar anders in natuurlijk.

Mystique

Bericht door Mystique » vr mei 03, 2013 15:18

Ik heb wel eens gekeken op die kaart van vegan buddies. Er staat niemand geregistreerd in mijn woonplaats en de mensen in de nabije woonplaatsen geven eigenlijk alleen maar aan dat ze beginnende vegans willen starten.
Ze hebben wel gereageerd op mijn mail, maar kwamen niet enthousiast over om een keer wat af te spreken.

Mijn ervaring is toch wel dat de mensen van mijn leeftijd allemaal hun eigen vriendenclubje hebben en het moeilijk is om nieuwe vrienden te maken, laat staan vrienden die ook veganistisch leven.

Tja, soms voel je je eenzaam. Ik had een 'goede' vriendin. Die heb ik, samen met mijn andere FB vrienden, een keer getagged bij een filmpje over kuikens die vermalen worden. Ik doe dit normaal nooit, maar ik was benieuwd of mensen überhaupt mijn posts lazen/zagen en wat hun mening hierop was.
Haar man reageerde "mijn nuggets smaken er niet minder op" en zijzelf belde mij geïrriteerd op dat zij niet mijn projectje wilde zijn (dat ik haar zou willen bekeren tot veganist). Ik heb gereageerd dat ik dat sowieso niet van plan was bij mensen waarbij ik het idee heb dat die daar niet voor open staan en sindsdien hebben we eigenlijk alleen maar minder contact gehad met elkaar. Haar man heb ik ook ge-unfriend, omdat ik hem een van de meest oppervlakkige en materialistische personen vind en met haar ben ik eigenlijk ook wel klaar...

En mijn familie kotst mij ook wel zo'n beetje uit. Ik post alleen op FB vegan gerelateerde plaatjes/teksten en voor de rest praat ik zelden over veganisme en toch doen ze alsof ik mensen probeer te brainwashen. Dat heeft mijn zus overigens ook letterlijk gezegd, dat ze liever niet had dat ik te veel met haar kinderen zou omgaan uit angst dat ik ze over het veganisme zou brainwashen...

Ik zal er zelf ook zeker wel mijn aandeel in hebben, hoor. Voel me geen slachtoffer en ik weet dat ik niet arrogant met ze doe, maar ik zoek ze gewoon niet meer op, behalve op de verplichte verjaardagen...

Iejoor

Bericht door Iejoor » vr mei 03, 2013 16:15

Herkenbaar hoor. Ik heb ook niet veel vrienden. En ik denk ook dat mensen op mijn leeftijd (32) al hun eigen clubjes hebben en hoe vind je dan iemand waar je raakvlakken mee hebt?
Het gros is moeder, ik niet. Nou dan ga je al. Ik heb een vriendin die ook moeder is en dat gaat prima, maar we kennen elkaar ook al meer dan vijftien jaar. Alleen jammer dat ze binnenkort naar de andere kant van Nederland verhuist..
When the world says give up, hope whispers try it one more time..
Elpida Shelter of Hope

Overstand

Bericht door Overstand » vr mei 03, 2013 18:21

dames no worries,

we hebben elkaar nog

Ik bedoel, ik ben ook enige vegan in mijn woonplaats, en ik heb ook alles voor me gehouden, maar nu ik hier ben, deel ik zelfs fotos van mijn eten :D

haaha

groete

MBVegan31

Bericht door MBVegan31 » vr mei 03, 2013 20:07

We worden een beetje outcasts hahaha want dat is idd wel zo, ik begin idd een afstand te voelen tot mensen...

Plaats reactie