Materialisme

Veganisme en religie/spiritualiteit. Filosofie. En andere onderwerpen mbt veganisme.

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
herwin
Contacteer:

Bericht door herwin » vr sep 01, 2006 9:14

Psies, zonder materialisme had ik veel van mn mooie spullen niet gehad!
wie zegt dat je spullen mooi? dat is heel subjectief. iemand die met andere ogen naar jouw spullen kijkt zal iets anders en minder fraais zien. Sommige dingen zullen het resultaat zijn van uitbuiting van mensen in armere landen, andere dingen zullen wellicht veel milieuschade hebben opgeleverd tijdens hun productie proces. Andere mooie dingen hebben onbewust een ijdel mannetje van je gemaakt.

hoezo mooie spullen? wat echt blijvend mooi is, is iemand zijn karakter en meer van dergelijke niet materiele zaken. :D

Joop

Bericht door Joop » vr sep 01, 2006 9:20

herwin schreef:
Psies, zonder materialisme had ik veel van mn mooie spullen niet gehad!
wie zegt dat je spullen mooi? dat is heel subjectief. iemand die met andere ogen naar jouw spullen kijkt zal iets anders en minder fraais zien. Sommige dingen zullen het resultaat zijn van uitbuiting van mensen in armere landen, andere dingen zullen wellicht veel milieuschade hebben opgeleverd tijdens hun productie proces. Andere mooie dingen hebben onbewust een ijdel mannetje van je gemaakt.

hoezo mooie spullen? wat echt blijvend mooi is, is iemand zijn karakter en meer van dergelijke niet materiele zaken. :D
Waarom ga je er meteen vanuit dat mijn spullen product van uitbuiting zijn en dat ik materiele zaken belangrijker vind dat bijv. het innerlijk van iemand? Het een hoeft het ander toch niet uit te sluiten? Je kan toch best begaan zijn met dierenleed en millieu en er toch goed uitzien. Of moet je altijd maar eruit zien als een krakker?

vegalan
Leefwijze: veganist

Bericht door vegalan » vr sep 01, 2006 9:30

herwin schreef:hoezo mooie spullen? wat echt blijvend mooi is, is iemand zijn karakter en meer van dergelijke niet materiele zaken. :D
http://www.multidesk.be/images/smilies/thumbsup.gif

Mee eens! :wink:

.
Laatst gewijzigd door vegalan op vr sep 01, 2006 9:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Kirsty xvx

Bericht door Kirsty xvx » vr sep 01, 2006 9:33

mn ipod doet t anders nog goed, en hoe lang heb ik die al 3 jaar ofzo (y)
Put a ribbon round my neck and call me a libertine
I will sing you songs of dreams I used to dream
I will sail away on seas of silver and gold
Until I reach my home

Joop

Bericht door Joop » vr sep 01, 2006 9:35

Kirsten schreef:mn ipod doet t anders nog goed, en hoe lang heb ik die al 3 jaar ofzo (y)
Dat bedoel ik, kan een mooi karakter mp3s afspelen?

Arjen
Contacteer:

Bericht door Arjen » vr sep 01, 2006 9:38

Joop schreef:
Dat bedoel ik, kan een mooi karakter mp3s afspelen?
Dit lijkt wel een (misschien onbedoelde) belediging ??

mijn antwoord zou zijn, ja :roll:

herwin
Contacteer:

Bericht door herwin » vr sep 01, 2006 9:38

Waarom ga je er meteen vanuit dat mijn spullen product van uitbuiting zijn
omdat niemand daar aan ontkomt. Zo kan je eigenlijk de meeste artikelen uit China wel bestempelen als "uitbuiting", gezien de slechte arbeidsomstandiheden, en het zeer lage loon. (En als jij geen spulletjes uit China hebt, dan vind ik dat heel knap.)
Je kan toch best begaan zijn met dierenleed en millieu en er toch goed uitzien.
Tuurlijk. kijk maar naar Pamela Anderson . :wink:
dat ik materiele zaken belangrijker vind dat bijv. het innerlijk van iemand?
omdat je opmerking dat suggereert!! :P je zegt alleen wat over "mooie spullen" ten gunste dus van Materialisme "niks mis mee" in een discussie over materialisme slecht ja/nee.

Joop

Bericht door Joop » vr sep 01, 2006 9:45

herwin schreef:
Waarom ga je er meteen vanuit dat mijn spullen product van uitbuiting zijn
omdat niemand daar aan ontkomt. Zo kan je eigenlijk de meeste artikelen uit China wel bestempelen als "uitbuiting", gezien de slechte arbeidsomstandiheden, en het zeer lage loon. (En als jij geen spulletjes uit China hebt, dan vind ik dat heel knap.)
Je kan toch best begaan zijn met dierenleed en millieu en er toch goed uitzien.
Tuurlijk. kijk maar naar Pamela Anderson . :wink:
dat ik materiele zaken belangrijker vind dat bijv. het innerlijk van iemand?
omdat je opmerking dat suggereert!! :P je zegt alleen wat over "mooie spullen" ten gunste dus van Materialisme "niks mis mee" in een discussie over materialisme slecht ja/nee.
Mijn punt is dat materialisme niet per se slecht is. Als je nu goede en mooie spullen (dus duurzaam!) koopt, dan koop je waarschijnlijk ook minder, en minder snel uit een land als china.

Je kan iemand wel materialist vinden omdat ie dure pannen heeft (ik neem maar een zijstraat) om in te koken (Fissler uit Duitsland), maar als je daar 20 jaar mee kan, dan vervuil je een stuk minder dan een pannensetje van de Xenos (kom er nooit maar zal wel niet uit Duitsland komen) die je elke 3 jaar kan vervangen.

herwin
Contacteer:

Bericht door herwin » vr sep 01, 2006 10:00

Mijn punt is dat materialisme niet per se slecht is. Als je nu goede en mooie spullen (dus duurzaam!) koopt, dan koop je waarschijnlijk ook minder, en minder snel uit een land als china.

een materialist wil het liefste alles zo goedkoop mogelijk, en heeft weinig tot geen oog voor uitbuiting , miliuvervuiling of dierenleed wat er aan het product kleeft. (zou hij dat wel hebben namelijk, dan is hij per defenitie al meer een idealist dan een materialist, toch?)
De massa producten uit China worden toch geproduceerd voor de materialistische consument, toch niet voor de idealist? die koopt zijn spijkerbroek namelijk NIET uit china.
ik vind je redenatie wishful thinking, maar wel begrijpelijk. Iedereen probeert namelijk zn eigen levenstijl te verdedigen.
Iedereen koopt dingen, maar is daarom nog geen materialist. Het is de waarde die je aan dingen geeft dat maakt of je materialist bent.

Joop

Bericht door Joop » vr sep 01, 2006 10:05

herwin schreef:quote

een materialist wil het liefste alles zo goedkoop mogelijk, en heeft weinig tot geen oog voor uitbuiting , miliuvervuiling of dierenleed wat er aan het product kleeft. (zou hij dat wel hebben namelijk, dan is hij per defenitie al meer een idealist dan een materialist, toch?)
De massa producten uit China worden toch geproduceerd voor de materialistische consument, toch niet voor de idealist? die koopt zijn spijkerbroek namelijk NIET uit china.
ik vind je redenatie wishful thinking, maar wel begrijpelijk. Iedereen probeert namelijk zn eigen levenstijl te verdedigen.
Iedereen koopt dingen, maar is daarom nog geen materialist. Het is de waarde die je aan dingen geeft dat maakt of je materialist bent.
Hanteer je nu een officiele definitie van materialisme? Dan heb ik die nml. altijd verkeerd begrepen. Ik wil helemaal niet alles zo goedkoop mogelijk hebben, niet dat ik graag de BMW van de winkelier wil financieren, maar een faire prijs ben ik wel voor op zich. Lijkt me eerder een soort van consumptisme (bestaat dat woord, ik bedoel consumerism). Consumerism suckt idd behoorlijk. Mensen die melk voor 50cent bij de Aldi kopen en dat soort dingen, en wegwerp meubels etc. Taxen die handel, daar is nu (volledig economisch verantwoord) een taak voor de overheid. De vervuiler moet maar eens gaan betalen.

vegalan

Bericht door vegalan » vr sep 01, 2006 10:21

De wens is de vader van de gedachte en het gemis, de moeder van de wens. Het materialisme vult de ruimte in je hoofd en maakt er een museum van. :lol:

MP3 spelers voor de rondleiding zijn te verkrijgen bij de ingang!

.
Laatst gewijzigd door vegalan op vr sep 01, 2006 10:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Joop

Bericht door Joop » vr sep 01, 2006 10:26

vegalan schreef:De wens is de vader van de gedachte en het gemis, de moeder van de wens. Het materialisme vult de ruimte in je hoofd en maakt er een museum van. :lol:
.
Psies
Dirty mind, dirty sheets.

QNTSeXSLVe

Bericht door QNTSeXSLVe » za sep 02, 2006 16:43

Wat mij opvalt aan kleding is dat hoe duurder en hoe stijlvoller het is hoe minder vaak het uit China komt maar gewoon uit Europa, gemaakt door vakmensen onder goede omstandigheden. Als twee een dure designjassen koop in plaats van een in de uitverkoop bij een of ander goedkoop winkeltje(uiteraard gemaakt in China) ben ik materialistischer maar toch ethischer....raar.
Save an animal be a cannibal.

herwin
Contacteer:

Bericht door herwin » za sep 02, 2006 21:12

inderdaad, raar...

pebbles

Bericht door pebbles » za sep 02, 2006 22:14

ik koop mezelf zelden dingen, zelfs kledij koop ik bijna nooit, tenzij ik het echt nodig heb... maar ik heb geen overvloed aan materiaal...

er zijn wel dignen die ik wil, bijvoorbeeld een laptop, een fototoestel... maar ik kan me dat allemaal niet kopen maar ik ben er helemaal niet ongelukkiger door

als ik dan kan kiezen tussen 10 katten redden of een auto... hmm dan is mijn keuze gauw gemaakt hoor

vegalan

Bericht door vegalan » zo sep 03, 2006 13:19

QNTSeXSLVe schreef:Wat mij opvalt aan kleding is dat hoe duurder en hoe stijlvoller het is hoe minder vaak het uit China komt maar gewoon uit Europa, gemaakt door vakmensen onder goede omstandigheden. Als twee een dure designjassen koop in plaats van een in de uitverkoop bij een of ander goedkoop winkeltje(uiteraard gemaakt in China) ben ik materialistischer maar toch ethischer....raar.
De herkomst en het bezit (geld) zijn naast het directe en indirecte resultaat van je (al of niet) besteding, bepalend voor het morele gedrag dat daaraan is gerelateerd en daar heb je dus nooit volledig zicht op!!

Toch kan je hier wel bepaalde conclusies uittrekken, die je handelen in morele zin min of meer kunnen bepalen.

.

Plaats reactie