Materialisme

Veganisme en religie/spiritualiteit. Filosofie. En andere onderwerpen mbt veganisme.

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

vegalan
Leefwijze: veganist

Bericht door vegalan »

Ik verhef die materiele dingen niet boven het leven en zelfs dat laatste heeft voor mij niet zoveel waarde, maar daarom hou ik me wel met die dingen bezig! De dingen brengen het leven op gang, net zoals het materialisme het antimatrialisme in beweging houdt!

veglife

Bericht door veglife »

Is materialisme wel ondenkbaar in onze cultuur?

vegalan

Bericht door vegalan »

veglife schreef:Is materialisme wel ondenkbaar in onze cultuur?
Bedoel je het gedrag van de materialist of die materiele beweging die nodig is om het leven en de samenleving in stand te houden?

veglife

Bericht door veglife »

Meer de `behoeften`van de westerse maatschappij.

vegalan

Bericht door vegalan »

veglife schreef:Meer de `behoeften`van de westerse maatschappij.
Wat versta je onder de ''behoeften'' van de westerse maatschappij en kun je daar een voorbeeld van geven?

ActivePaul
Leefwijze: flexanist
Contacteer:

Bericht door ActivePaul »

Kirsten schreef:
Dat is ook schandalig. De prijzen van kunst in NL is totaal doorgeslagen. En het word nog gesubsidieerd ook, zodat de vrouw van de burgemeester ook een landschapje kan schilderen en voor te veel geld verkocht kan worden.
Ik heb die prijzen wel eens gezien, bi-zar.
Zowiezo vind ik veel kunstenaars in NL niet echt gemotiveerd, ze krijgen hun geld toch wel.
Beste Kirsten, kunst van bekendere artiesten zijn idd ver doorgeslagen. Enkele vrienden van me, eveneens kunstenaar in verschillende vormen (schilderen, beelden en of digitale kunst) krijgen hun kunstwerken vaak niet kwijt. Een grote groep kunstenaars vraagt er ook niet veel voor, laat staan dat het voor ze gemakkelijk is om van hun kunst afstand te nemen. Dus dit vind ik een slecht voorbeeld eigenlijk om materie en kunst te vergelijken.
Paul van der Kolk, Schrijver/Filosoof
http://www.paulvdkolk.nl
De christelijk getinte Blog, Vlog en Nieuwssite van ActivePaulus

veglife

Bericht door veglife »

vegalan schreef:
Wat versta je onder de ''behoeften'' van de westerse maatschappij en kun je daar een voorbeeld van geven?
Die extra paar schoenen die eigenlijk niet nodig zijn, die nieuwe tv omdat het wk binnenkort begint.

Penny Lane
Contacteer:

Bericht door Penny Lane »

Annika schreef:Ik ben gek op mooie kleding en leuke spulletjes....dat geef ik graag toe...
Maar het extreme materialisme zoals hierboven al beschreven met alleen het nieuwste van het nieuwste willen, dure merken enzo...dat vind ik ook niet kunnen.
Ik ook, en wat Kirsten op de vorige pagina zei; als mensen niet meer blij worden van iets nieuws, zit er zeker wat fout. Verder vind ik dat iedereen zich wel moet realiseren dat het niet gewoon is dat je zomaar nieuwe kleren en schoenen etc. kunt kopen. (ik bedoel, wanneer je 'dankbaar' bent voor wat je hebt, vind ik het minder 'erg' dan wanneer je alles maar als vanzelfsprekend ziet, en niet nadenkt over mensen die het minder hebben; dat vind ik storend.)
Ik heb zelf een tijd in Afrika gezeten en daar miste ik mijn spulletjes en kleren etc. helemaal niet, en ik ben ervan overtuigd dat dat (mede) komt doordat n?emand het daar heeft. Dus in die zin denk ik dat het niet mogelijk of in ieder geval ontz?ttend moeilijk is om zo in onze samenleving te leven.
Ik denk dat iedereen voor zichzelf een evenwicht moet vinden en het inderdaad zoals (wederom) Kirsten zei "als men er zelf een goed gevoel bij heeft, en het voor zichzelf kan verantwoorden, dan vind ik het prima."
(al kan ik me mateloos ergeren aan dat extreme materialisme zoals een dikke LCD tv kopen, terwijl je gewone het nog doet, of 4 auto's hebben, enzovoort)
look back and laugh

vegalan

Bericht door vegalan »

veglife schreef:
Die extra paar schoenen die eigenlijk niet nodig zijn, die nieuwe tv omdat het wk binnenkort begint.
Ik denk dat het soms moeilijk is om aan te geven wat wel en niet werkelijk nodig is, die behoefte verschilt ook nog eens per persoon!

Die extra schoenen hebben dan toch voor de bezitter geen genotswaarde meer of wel? Je kan ook gewoon op je blote voeten door het leven, maar op schoenen loop je wat beter! Door die nieuwe tv kan je het wk bekijken en er mogelijk veel plezier aan beleven, dan heeft het ook genotswaarden. Er zit een verschil tussen 1 wat we werkelijk direct nodig hebben zoals voedsel etc 2 wat we in tweede instantie nodig hebben om ons leven aangenamer te maken en 3 wat we denken nodig te hebben maar achteraf gezien geen enkele waarde heeft. Min of meer is iedereen wel een beetje een materialist.

veglife

Bericht door veglife »

vegalan schreef:min of meer is iedereen wel een beetje een materialist.
Zoals ik eerder al aangaf.

Ik vind het kopen van die schoenen overigens wel een genotswaarde; het kopen van het product geeft die waarde. Verder over punt 2, is dit werkelijk zo? Raakt niet iedereen hierdoor meer en meer van elkaar vervreemd?

Marla

Bericht door Marla »

Ik kan behoorlijk materialistisch uit de hoek komen maar het laatste jaar heb ik het redelijk onder controle. Ik heb het vooral met van die electronische dingen, camera, laptop, mp3 speler noem maar op. Ik ben nog niet zover dat ik een nieuwe koop als de oude nog werkt maar ik vind van mezelf dat ik veel van die dingen sowieso niet echt nodig heb, of dat ik ook wel af kan met een goedkoper model.

Toen ik net uit Nicaragua kwam (het op 1 na armste land vh westelijk halfrond) walgde ik echt van Amsterdam, ik kon echt met moeite het centrum ingaan want ik haatte al die lui die daar rondliepen, op zoek naar nog meer onnodige troep om te kopen. Ik realiseerde me wel dat ik net zo was en heb mezelf gezworen om me voortaan in te houden. Bepaalde dingen die ik in Nicaragua gezien heb helpen me daar wel bij.
Het probleem is volgens mij ook wel het ?huisje boompje beestje` effect. Ik weet in ieder geval dat het bij mij zo werkt, toen ik met mijn ex samenwoonde waren we alleen maar bezig om nieuwe dure dingen voor ?ons huisje` te kopen, ik was in die periode ook totaal niet bezig met dierenrechten oid (was nog wel vegetarier maar alleen omdat ik dat eenmaal zo gewend was).

vegalan

Bericht door vegalan »

veglife schreef:
Zoals ik eerder al aangaf.
Het is niet specifiek westers, die drift zit in ieder mens (en dier) om voor het (eigen) lichamelijke-geestelijk welzijn te zorgen.
veglife schreef: Ik vind het kopen van die schoenen overigens wel een genotswaarde; het kopen van het product geeft die waarde.
Ja ook als je er later naar kijkt en mee loopt kan het genotswaarde hebben! De waarde die het product voor je heeft, bepaald de noodzaak om het te bezitten. Natuurlijk zit er wel een verschil tussen werkelijke (meer praktische) en speculatieve (meer gedachtelijke) waarden!
veglife schreef: Verder over punt 2, is dit werkelijk zo? Raakt niet iedereen hierdoor meer en meer van elkaar vervreemd?
De mens vervreemd van elkaar op het moment dat hij of zij het product door verering verheft boven het leven zelf.

ActivePaul
Leefwijze: flexanist
Contacteer:

Bericht door ActivePaul »

Materialistisch ben ik opzich niet echt, hoewel ik wel zuinig op mijn materie ben. Ik heb alleen hetgeen ik echt nodig heb, dus materialisch, neuh... By sides ben ik opgevoed met wat je hebt moet je delen, en wat je niet hebt ook :)
Paul van der Kolk, Schrijver/Filosoof
http://www.paulvdkolk.nl
De christelijk getinte Blog, Vlog en Nieuwssite van ActivePaulus

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic »

veglife schreef:Ik vind het kopen van die schoenen overigens wel een genotswaarde; het kopen van het product geeft die waarde.
Ik koop schoenen omdat ik schoenen nodig heb. Het boeit me totaal niet hoe ze er uit zien. Als ze maar goed zitten. Ik hecht dus niet zoveel waarde aan schoenen. Maar als je soms die amerikanen ziet... (hoewel er in NL ook vast zulke mensen zijn), met enorme kasten vol schoenen... pfff

Styx

Bericht door Styx »

DeNatuur.NL schreef:Ik koop schoenen omdat ik schoenen nodig heb. Het boeit me totaal niet hoe ze er uit zien. Als ze maar goed zitten. Ik hecht dus niet zoveel waarde aan schoenen. Maar als je soms die amerikanen ziet... (hoewel er in NL ook vast zulke mensen zijn), met enorme kasten vol schoenen... pfff
In NL zijn ook genoeg mensen (voornamelijk vrouwen, niet om te discrimineren, maar da's gewoon zo..) met (te) veel schoenen..

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic »

Styx schreef:
In NL zijn ook genoeg mensen (voornamelijk vrouwen, niet om te discrimineren, maar da's gewoon zo..) met (te) veel schoenen..
Ja, maar heb het hier nog niet zo gek gezien als bij Oprah :)

Styx

Bericht door Styx »

Misschien omdat wij geen Oprah hebben?

veglife

Bericht door veglife »

DeNatuur.NL schreef:
Ik koop schoenen omdat ik schoenen nodig heb. Het boeit me totaal niet hoe ze er uit zien. Als ze maar goed zitten. Ik hecht dus niet zoveel waarde aan schoenen. Maar als je soms die amerikanen ziet... (hoewel er in NL ook vast zulke mensen zijn), met enorme kasten vol schoenen... pfff
Daar doelde ik ook op; een overvloed van een bepaald product wat eigenlijk totaal overbodig is. In mijn ogen is dat materialistisch.

Styx

Bericht door Styx »

Is telkens iets groters willen ook materialisme?

Zoiets als, ik koop een nieuwe plasma tv, mijn vorige beeldbuis is nog prima, maar ik wil een plasma omdat ie groter is bla bla...
En dan heb je de plasma, dan wil je een LCD
Heb je de LCD dan wil je een beamer..
Heb je een beamer....

veglife

Bericht door veglife »

Styx schreef:Is telkens iets groters willen ook materialisme?

Zoiets als, ik koop een nieuwe plasma tv, mijn vorige beeldbuis is nog prima, maar ik wil een plasma omdat ie groter is bla bla...
En dan heb je de plasma, dan wil je een LCD
Heb je de LCD dan wil je een beamer..
Heb je een beamer....
Zooo, materialist........ :D

Mmm, ik kocht vandaag 2 zonnebrillen... 8)

Plaats reactie