Materialisme

Veganisme en religie/spiritualiteit. Filosofie. En andere onderwerpen mbt veganisme.

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Styx

Materialisme

Bericht door Styx » di jun 06, 2006 18:51

Waarom materialisme fout is...
Gaat uw gang.

Vegantastic
Site Admin
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » di jun 06, 2006 19:01

Topic starter begint :)

veglife

Re: Materialisme

Bericht door veglife » di jun 06, 2006 19:06

Styx schreef:Waarom materialisme fout is...
Gaat uw gang.
Geef eerst je eigen mening hier eens over....... :wink:

Styx

Bericht door Styx » di jun 06, 2006 19:08

Materialisme,
Geniet, maar materialisme met mate..

Maar da's niet echt lekker aan te vallen.
Dus dan hier maar een stelling:

Met materialisme is niets mis!

vegalan

Bericht door vegalan » di jun 06, 2006 19:08

Gaat uw gang.
Bedoel je: de theorie volgens welke de gehele werkelijkheid slechts te begrijpen en verklaren zou zijn uit de materie. Het materialisme richt zich dan ook tegen alle verklaringen die uitgaan van niet-materialistische principes voor het begrijpen van de werkelijkheid, zoals idee?n of structuren of bedoel je wat anders?

Zen

Bericht door Zen » di jun 06, 2006 19:08

Gaat uw gang.
Wat een manier om een discussie te starten zeg... ;)

Ik vind een zeer materialistisch ingestelde levenshouding persoonlijk nogal laakbaar en bovendien erg verontrustend. De ego-gerichtheid ervan staat me tegen, zeker zolang er genoeg is wat je voor anderen kunt doen voor wie de meest essentiele zaken niet eens vanzelfsprekend zijn.

Kirsty xvx

Bericht door Kirsty xvx » di jun 06, 2006 19:10

Ligt eraan in welke mate. Mensen die elke nieuwe generatie Ipod moeten hebben om 'erbij te horen', dat vind ik wel wat overdreven.
Hetzelfde met trends volgen, dan die schoenen en na een maand 'moet' je weer andere schoenen. Het punt is dat de bron onuitputtelijk is. Het gaat maar door en door.

Maar bv kunst verzamelen en daar aan gehecht zijn vind ik meer diepgang hebben. Het is eigenlijk net zoals een boek mooi vinden, of muziek mooi vinden en daaraan gehecht zijn.
Natuurlijk staat het op geen gelijke voet met de liefde die ik voor mijn huisdieren of mijn familie en vrienden voel. Dat is een heel andere beleving.

Maar op zich heb ik zoiets van; als men er zelf een goed gevoel bij heeft, en het voor zichzelf kan verantwoorden, dan vind ik het prima.

Wat ik wel erg jammer vind is als mensen niet meer blij worden van iets nieuws. Volgens mij ben je dan 'fout' bezig.

Overigens vind ik het wel 'belangrijk' om er voor mezelf leuk en verzorgd uit te zien. Dus als ik een leuk bandshirt kan oppikken zou ik het doen :wink:
Put a ribbon round my neck and call me a libertine
I will sing you songs of dreams I used to dream
I will sail away on seas of silver and gold
Until I reach my home

Fontanelle

Bericht door Fontanelle » di jun 06, 2006 19:13

"We should not imagine ? that the struggle over spontaneous generation was a story of the triumph of materialism and empiricism over superstition and a priori natural philosophy. On the contrary, nineteenth-century materialists took sides against the biogenetic law, the rule of 'all life from life.' For if there were an unbridgeable gap between the nonliving and living, how could we explain the primal origin of life except by the infusion of a vital spirit into clay by a Promethean God? ? Nothing could be more antimaterialist than the claim for the uniqueness of life"Richard Lewontin, It Ain?t Necessarily So: The Dream of the Human Genome and Other Illusions (New York Review, 2001), pp.112-3, original emphasis

"The new movement that is starting to grow and will cause significant change in the future, humanity and social issues, health - reducing stress related illness and maybe a little more happiness can be found in the anti-materialism, anti-growth movement, which would also have a positive effect on the environment?"

Daarnaast heeft Materialisme veel te maken met de drang naar macht en het bezitten en kunnen beslissen. Dingen in de hand hebben. Geluk zoeken in oppervlakkige zaken als een paar nieuwe schoenen of een gouden ketting.

Mensen zijn onzeker, over hun lichaam en hun uiterlijk, en zijn zodoende op zoek naar verbetering v deze zaken. Grote bedrijven spelen in op deze ongezonde drang. Telsell bied fitnessapparaten aan voor degenen die zichzelf te dik of weinig gespierd vinden. L'oreal levert allerlei make-up voor zij die twijfelen over enkele bultjes in hun gezicht...ga zo maar door. Maar ook grote, dure merken worden gedragen omdat er in de hedendaagse maatschappij aanzien en economische welvaart aan wordt verbonden.

Het willen v tastbare en onbelangrijke zaken zet ook daadwerkelijke noodzaken opzij. Het milieu, het broeikaseffect, who cares whether the forest are being destroyed..zolang ik kan rijden/touren in mijn Porsche...Dieren, who cares whether they suffer...zolang ik mijn bontjas v Gucci maar kan showen wanneer ik aan t shoppen ben in de PC Hooftstraat....Mensen, who cares whether they barely make enough money to eat...zolang ik mijn kind blij kan maken met een Hello Kitty knuffel.. etc.

Marla

Bericht door Marla » di jun 06, 2006 19:19

Fontanelle schreef:"We should not imagine ? that the struggle over spontaneous generation was a story of the triumph of materialism and empiricism over superstition and a priori natural philosophy. On the contrary, nineteenth-century materialists took sides against the biogenetic law, the rule of 'all life from life.' For if there were an unbridgeable gap between the nonliving and living, how could we explain the primal origin of life except by the infusion of a vital spirit into clay by a Promethean God? ? Nothing could be more antimaterialist than the claim for the uniqueness of life"Richard Lewontin, It Ain?t Necessarily So: The Dream of the Human Genome and Other Illusions (New York Review, 2001), pp.112-3, original emphasis

"The new movement that is starting to grow and will cause significant change in the future, humanity and social issues, health - reducing stress related illness and maybe a little more happiness can be found in the anti-materialism, anti-growth movement, which would also have a positive effect on the environment?"

Daarnaast heeft Materialisme veel te maken met de drang naar macht en het bezitten en kunnen beslissen. Dingen in de hand hebben. Geluk zoeken in oppervlakkige zaken als een paar nieuwe schoenen of een gouden ketting.

Mensen zijn onzeker, over hun lichaam en hun uiterlijk, en zijn zodoende op zoek naar verbetering v deze zaken. Grote bedrijven spelen in op deze ongezonde drang. Telsell bied fitnessapparaten aan voor degenen die zichzelf te dik of weinig gespierd vinden. L'oreal levert allerlei make-up voor zij die twijfelen over enkele bultjes in hun gezicht...ga zo maar door. Maar ook grote, dure merken worden gedragen omdat er in de hedendaagse maatschappij aanzien en economische welvaart aan wordt verbonden.

Het willen v tastbare en onbelangrijke zaken zet ook daadwerkelijke noodzaken opzij. Het milieu, het broeikaseffect, who cares whether the forest are being destroyed..zolang ik kan rijden/touren in mijn Porsche...Dieren, who cares whether they suffer...zolang ik mijn bontjas v Gucci maar kan showen wanneer ik aan t shoppen ben in de PC Hooftstraat....Mensen, who cares whether they barely make enough money to eat...zolang ik mijn kind blij kan maken met een Hello Kitty knuffel.. etc.
En hoe zit het volgens jou dan met piercings? Ik zie niet zoveel verschil tussen het dragen van een gouden ketting of het hebben van een of meerdere piercings (ja ok, ik vind het ene persoonlijk gruwelijk lelijk en het andere kan ik erg mooi vinden).

Fontanelle

Bericht door Fontanelle » di jun 06, 2006 19:20

Kirsten schreef: Maar bv kunst verzamelen en daar aan gehecht zijn vind ik meer diepgang hebben. Het is eigenlijk net zoals een boek mooi vinden, of muziek mooi vinden en daaraan gehecht zijn.
Dat ligt aan de prijs categorie. Een litho kopen om aan de muur te hangen, of een poster..v ''betaalbare'' aard. Dat vind ik OK.

Het nadeel is dat grote geldbedragen daar niet aan uit mogen worden gediend *I think*. Het geld kan vele malen beter besteed worden.
Een mooi schilderij kun je zien in een museum en vervolgens kun je een goedkope replicatie aan je muur hangen. Er moeten gewoonweg grenzen aan zitten. V al het geld wat er aan limited-edition cd's / collectors items of andere artistieke zaken word besteed kunnen zoveel dieren/mensen geholpen worden.

Ikzelf geef momenteel alleen nog maar geld uit aan treinkaartjes voor demonstraties/acties. Daarnaast koop ik wanneer noodzakelijk bio-katoen kleding of geef ik geld aan een goed doel.
Een tijd lang ging al mijn geld naar het kopen v cd's. Belachelijk nu ik daarop terugkijk. Zo ontzettend nihil...

Kirsty xvx

Bericht door Kirsty xvx » di jun 06, 2006 19:24

Fontanelle schreef:
Dat ligt aan de prijs categorie. Een litho kopen om aan de muur te hangen, of een poster..v ''betaalbare'' aard. Dat vind ik OK.

Het nadeel is dat grote geldbedragen daar niet aan uit mogen worden gediend *I think*. Het geld kan vele malen beter besteed worden.
Een mooi schilderij kun je zien in een museum en vervolgens kun je een goedkope replicatie aan je muur hangen. Er moeten gewoonweg grenzen aan zitten. V al het geld wat er aan limited-edition cd's / collectors items of andere artistieke zaken word besteed kunnen zoveel dieren/mensen geholpen worden.

Ikzelf geef momenteel alleen nog maar geld uit aan treinkaartjes voor demonstraties/acties. Daarnaast koop ik wanneer noodzakelijk bio-katoen kleding of geef ik geld aan een goed doel.
Een tijd lang ging al mijn geld naar het kopen v cd's. Belachelijk nu ik daarop terugkijk. Zo ontzettend nihil...
De kunst die ik koop zijn allemaal jonge kunstenaars die NIET gesubsidieerd worden. Het zijn mensen met idealen (bv Camille Rose Garcia die milieuvriendelijke kunst maakt en ook daarover schildert), en mensen die amper kunnen rondkomen.
Kurt Halsey is vegan en adopteert katten...

Ook met platen (bv hardcore) steun je heel veel goede gasten die het geld nodig hebben en hun visie! (bv straight edge/vegetarisme/veganisme etc.). Hetzelfde met een bandshirt.

Ik bedoel, had Morrissey nooit een plaat verkocht had ie nooit Meat is Murder kunnen maken en had hij nooit Respect voor Dieren een stand kunnen geven in de HMH.

Ik kan zowiezo nix betalen wat in een museum kan hangen... zo rijk ben ik niet. En helaas zijn er nog geen musea voor graffiti-art/lowbrowart.
Laatst gewijzigd door Kirsty xvx op di jun 06, 2006 19:26, 2 keer totaal gewijzigd.
Until I reach my home

Fontanelle

Bericht door Fontanelle » di jun 06, 2006 19:25

Marla schreef:En hoe zit het volgens jou dan met piercings? Ik zie niet zoveel verschil tussen het dragen van een gouden ketting of het hebben van een of meerdere piercings (ja ok, ik vind het ene persoonlijk gruwelijk lelijk en het andere kan ik erg mooi vinden).
Toevallig heb ik mijn piercings inmiddels al gelange tijd en ben niet bereid ze eruit te halen. Ze zijn inmiddels deel v mij, maar ik zie goed in dat het materialistisch is. Nu zou ik bijvoorbeeld nooit een nieuwe piercing laten zetten;
a. Te duur.
b. Niet v belang en het geld kan beter anders besteed worden.
c. Geluk en tevredenheid valt ook elders te vinden.

Ik snap je punt maar mijn aanhang v het anti-materialisme heeft zich inmiddels ook sterker ontwikkeld. Ten tijden v het laten zetten v de piercings was ik nog niet zo bezig met mezelf afzetten tegen de gevestigde egoistische neo-liberale maatschappij.

Fontanelle

Bericht door Fontanelle » di jun 06, 2006 19:26

Kirsten schreef:
De kunst die ik koop zijn allemaal jonge kunstenaars die NIET gesubsidieerd worden. Het zijn mensen met idealen (bv Camille Rose Garcia die milieuvriendelijke kunst maakt en ook daarover schildert), en mensen die amper kunnen rondkomen. Ook met platen (bv hardcore) steun je heel veel goede gasten die het geld nodig hebben en hun visie! (bv straight edge/vegetarisme/veganisme etc.). Hetzelfde met een bandshirt.

Ik bedoel, had Morrissey nooit een plaat verkocht had ie nooit Meat is Murder kunnen maken en had hij nooit Respect voor Dieren een stand kunnen geven in de HMH.

Ik kan zowiezo nix betalen wat in een museum kan hangen... zo rijk ben ik niet. En helaas zijn er nog geen musea voor graffiti-art/lowbrowart.
OK, Fair enough :)

Zen

Bericht door Zen » di jun 06, 2006 19:33

Kunst waarvoor mensen belachelijke sommen geld gaan vragen hoeft van mij echt niet gemaakt te worden. Dan maar op een andere manier rondkomen. Maar goed zolang mensen het kopen...

Ik snap persoonlijk gewoonweg niet dat mensen bijvoorbeeld voor 1 werk van een bepaalde artiest bereid zijn om een paar duizend euro (of zelfs nog veel meer) neer te leggen. Als je dergelijke bedragen besteed aan luxueuze zaken dan is de verhouding zoek vind ik.

Ik schaam mezelf al rot dat ik zo'n tien jaar geleden een sweater van omgerekend zo'n 100 euro heb gekocht (die overigens wel erg duurzaam was, want ik heb hem nog steeds en draag het af en toe nog zelfs). ;)

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » di jun 06, 2006 19:38

Tsja.. ik heb niet zo op materiele dingen tenzij ik er zelf tijd in gestoken heb om het te maken of verkrijgen.

Maar kan zonder vele dingen leven. Ik hoef niet dure dingen te hebben perse. Hoewel ik wel een gadgetman ben.. dus hou van die electrodingen.. maar kan ook wel zonder. Ik hoop nu alleen wanneer ik het noodzakelijk acht. En koop niet meer overbodige dingen.

Een bed, bank, een kast e.d. en mijn laptopje en internetverbinding is voor mij genoeg om te leven :)

Kunst geef ik niets aan uit. Vind dat maar niets. Het is soms wel mooi wat andere maken. En voor mij zijn mijn websites ook 'kunst', maar vind het toch soms erg prijzig. De prijzen van die schilderijen in musea vind ik nergens opslaan. En ook kunstwerken wat gemaakt wordt en in gemeenten gezet wordt.. enorm veel geld.. beter kan men dat ergens anders aan besteden.

Kirsty xvx

Bericht door Kirsty xvx » di jun 06, 2006 19:56

DeNatuur.NL schreef: De prijzen van die schilderijen in musea vind ik nergens opslaan. En ook kunstwerken wat gemaakt wordt en in gemeenten gezet wordt.. enorm veel geld.. beter kan men dat ergens anders aan besteden.
Dat is ook schandalig. De prijzen van kunst in NL is totaal doorgeslagen. En het word nog gesubsidieerd ook, zodat de vrouw van de burgemeester ook een landschapje kan schilderen en voor te veel geld verkocht kan worden.
Ik heb die prijzen wel eens gezien, bi-zar.
Zowiezo vind ik veel kunstenaars in NL niet echt gemotiveerd, ze krijgen hun geld toch wel.
Until I reach my home

Mave
Leefwijze: vegetarier

Bericht door Mave » di jun 06, 2006 20:58

In het westen en de VS vnl is enorm doorgeslagen wat betr de drang naar materie; daar ben ik ook fel tegen. Geld verspilling en al het afval wat 't met zich mee brengt..
Maar ik ben zelf wel een klerenfreak :oops: Hoewel ik daar niet wakker om kan liggen, want ik koop vrijwel zelden iets nieuw in de winkel. Ik ben verzot op 2ehands koopjes jagen :heart:
Dus dan zorg ik er juist eigenlijk voor dat er minder afval in de wereld komt :roll: :wink:

Wat kunst betreft: de kunstenaars die Kirsten bijv noemt dragen in mijn ogen alleen maar iets bij aan een betere wereld, en verdienen het ook dat hun kunst gekocht word.

Ik denk niet dat er nou zoveel mensen/dieren/'t milieu last van hebben (heeft) als een persoon kunst verzamelt, op het ''verloren'' geld na.
Nee, die allernieuwste technologische snufjes, fastfood, speelgoed, televisies, gameboys en hoe al die andere zooi ook heet: d?t vind ik wel erg.

Cats

*

Bericht door Cats » di jun 06, 2006 22:52

Mijns inziens moet er een goed midden gevonden tussen een esthetische maatschappij met oog voor het milieu en de medemens. Ik vind esthetiek in de zin van mooie architektuur, kleding, muziek, schilderijen etc. zeker erg belangrijk voor de kwaliteit van leven. Liever wat minder mensen die er goed gekleed bij lopen, in mooie huizen wonen en intellektueel en kultureel interessant zijn, dan veel mensen die in lompen lopen, in betonblokken wonen en oninteressant zijn in alle opzichten.......

Annika
Contacteer:

Bericht door Annika » wo jun 07, 2006 5:40

Ik ben gek op mooie kleding en leuke spulletjes....dat geef ik graag toe...
Maar het extreme materialisme zoals hierboven al beschreven met alleen het nieuwste van het nieuwste willen, dure merken enzo...dat vind ik ook niet kunnen.

Rigdzin
Contacteer:

Bericht door Rigdzin » wo jun 07, 2006 7:29

Ooit heb ik me eens afgevraagd of ik gelukkiger zou worden als ik alles zou hebben waar ik naar verlang.
Het antwoord was duidelijk en heb na de scheiding alleen het praktische gekocht, en zelfs toen had ik nog overvloed. Inmiddels ben ik zo ver dat ik eigenlijk helemaal nergens meer waarde aan hecht.

Voor een heleboel mensen is het materialisme niets anders dan een soort status. Ze kunnen dan aan de buren laten zien dat ze een nieuwe auto of barbecue gekocht hebben. Want waar zou je immers zijn als je niet mee deed met de trend van tegenwoordig.

Plaats reactie