Veganistisch groentetuintje?

Veganisme en religie/spiritualiteit. Filosofie. En andere onderwerpen mbt veganisme.

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Nel
Leefwijze: veganist

Re: Veganistisch groentetuintje?

Bericht door Nel »

Kijk ook eens op http://www.webmare.nl
Ecologisch tuinieren voor beginners, voor degenen die een moestuin willen beginnen. :broco:
„Solange der Mensch denkt,
dass Tiere nicht fühlen können,
müssen Tiere fühlen,
dass Menschen nicht denken können...“

xmarloesx
Contacteer:

Bericht door xmarloesx »

VEMP schreef:De tijd van tuinieren komt er weer aan. Zijn er mensen al bezig? Ik ben bezig met het voorkweken van pepers, tuinbonen en sla. Ben al 2 maanden aan het wachten op mijn zaadbestelling..........ik sta te poppelen!
jeuhj!! hier wacht je dan ook op in de winter :carro:

Ik ben ook bezig met het voorkweken van tomaten, pepers, sla en heb ook al wat rabarber :heart:. Ik ben nog aan het kijken wat ik dit jaar nieuw erbij kan zetten. Zoals je op mijn eerder geposte foto's kunt zien.. moet ik alles in potten kweken en dat gaat niet met alle goentes.. (omdat ze te groot zijn of meer ruimte nodig hebben). Ik wil wel gaan informeren voor een tuintje, want dicht bij mijn huis hebben ze er nogal veel waar hele mooie tuintjes tussen zitten.. maar ik probeer dat volgend jaar pas, anders zit ik meer in mijn tuintje dan aan schoolwerk :)

xmarloesx
Contacteer:

Re:

Bericht door xmarloesx »

Starsurprise schreef:
xmarloesx schreef:oow vemp van die courgettes kun je heerlijke chutney maken! inwekken en je hebt er nog heel lang wat aan. Is even wat werk maar ook wel de moeite waard :)
Heb je daar ook een recept van xmarloesx?
Want in de meeste gevallen gebruik ik courgette in rijstgerechten maar ook met gebakken aardappelschijfjes, vind ik persoonlijk erg lekker, maar soms vraag ik me dan ook af waar ik het nog meer voor gebruiken kan, want het is best een fijne groente.
oei zie nu pas dat je t mij gevraagd had.. ik kan het wel even posten vanmiddag voor als er nog intresse is ;)

Valkyrjur

Bericht door Valkyrjur »

Ik wacht ook op een bestelling, al kan ik deze week wel de zaadjes die ik al heb, in bakjes in de vensterbank zetten. Het wordt voor mij de eerste keer dat ik écht dingen ga kweken, heb er ook eigenlijk niet zoveel verstand van, maar ik doe het allemaal ook meer voor de lol dan om er echt van te kunnen eten. Wat er komt: 2 soorten bonen (geen idee welke :oops: ze lijken wat op sperziebonen), 'balkontomaatjes', spinazie en ik wacht op zaadjes van kamille, salie en lavendel (voor de vlinders :P ).

VEMP

Bericht door VEMP »

YES! Heb een hele reeks hete peperzaden besteld binnengekregen een andere bestelling kan ik morgen op gaan halen!

Ben wel al bezig met gewone rode pepers, maar helaas kiemen ze niet. Zal te koud zijn op de vensterbank. Maar om niet dag en nacht de verwarmig aan te zetten...........heeft iemand een tip?

Nel

Bericht door Nel »

VEMP schreef: Ben wel al bezig met gewone rode pepers, maar helaas kiemen ze niet. Zal te koud zijn op de vensterbank. Maar om niet dag en nacht de verwarmig aan te zetten...........heeft iemand een tip?
Heb je het onder plastic?
„Solange der Mensch denkt,
dass Tiere nicht fühlen können,
müssen Tiere fühlen,
dass Menschen nicht denken können...“

xmarloesx
Contacteer:

Bericht door xmarloesx »

ik las wel dat rabarber sneller kiemt als het echt op een helemaal donkere plek staat. dus of in een kist afgesloten of onder zwart zeil. Ik kan even opzoeken van de week in mijn tuinboeken of er verder iets instaat over pepers..

ik heb van me moeder een appelboom en perenboom gekregen :D spannend

VEMP

Bericht door VEMP »

Ja, ze staan in kweekkasjes.

VEMP

Bericht door VEMP »

jet
Moderator

Bericht door jet »

die zien er uit om op te eten! :mrgreen: :mrgreen:
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Valkyrjur

Bericht door Valkyrjur »

Hihi, wat een gedrochten! Lekker hoor!

xmarloesx
Contacteer:

Bericht door xmarloesx »

oow nice ziet er goed uit! ik heb ook al verschillende keren al lekker gegeten van mijn eigen groentes. zodra ik thuis ben zal ik ook even een fototje plaatsen :)

xmarloesx
Contacteer:

Bericht door xmarloesx »

even mijn oogst showen :P
http://i77.photobucket.com/albums/j69/r ... es1of1.jpg
heel trots op mijn eerste appels ;)
http://i77.photobucket.com/albums/j69/r ... ls1of1.jpg
en nog trotser op deze oogst! De kleine witte stipjes zijn baby champions, en de uitspraak als paddestoelen uit de grond schieten.. die snap ik nu helemaal. Binnen 1 dag staat er ineens een normale champion en na 4 daagjes ofzo zijn ze super groot!
http://i77.photobucket.com/albums/j69/r ... el1of1.jpg

VEMP

Bericht door VEMP »

Dat ziet er goed uit zeg!!!!

Hoe heb je die paddestoelen gekweekt? Wij hebben het buiten geprobeerd en dat is niet gelukt.

xmarloesx
Contacteer:

Bericht door xmarloesx »

Ik heb het binnen gedaan. Eerst de sporen en de aarde gescheiden gehouden. Dus 5 dagen apart en dan de sporen in piepschuim doos bewaren en het aarde in een licht-dichte zak op zo'n 15/18 graden en de sporen op zo'n 25 graden. Toen de aarde eerst met water gemengd in een emmer en over de sporen heen gedaan. Dat weer 8 dagen afgedekt op zo'n 25 graden. Toen heb ik de deksel op een kiertje gezet met sate prikkers ongeveer 1 a 2 cm van de doos af, op een plek waar geen zon komt en het zo'n 18 graden was. Toen ben ik het wel 4x per dag nat gaan sproeien om de grond vochtig te houden, en een paar dagen erna had ik al mijn eerste champions. Lijkt veel werk maar echt heel leuk om te doen. Heb zo'n 6 a 8 keer kunnen oogsten en toen ik op vakantie was had mijn schoonmoeder ze niet echt water gegeven maar toen ik terugkwam en weer begon met genoeg water geven begonnen ze weer te groeien.

Wanneer het koel moest staan en uit het dag licht heb ik ze in de kruipruimte gezet en om aan de 25 graden te komen achter het raam in de volle zon met plastic erom heen.

Framboos

Bericht door Framboos »

Wow, wat cool zeg! Leuke foto ook van jou met die appels.

VEMP

Bericht door VEMP »

Leuk zeg Marloes! Waar heb je de sporen besteld?

xmarloesx
Contacteer:

Bericht door xmarloesx »

haha dankje :) ik ben dol op mijn eigen groentes en fruit en mijn vriend op foto's maken :P

Deze champions heb ik gekweekt met deze set. Gekregen voor mijn verjaardag :) via de bio tuin kun je bij ons ook losse sporen kopen.

*Eva*
Contacteer:

Bericht door *Eva* »

Ik wil ook groentetuintje als ik dit allemaal zo zie :mrgreen: We hebben wel een frambozenplant en een bramenstruik tegen de muur. En wat kruiden. Misschien moet ik volgend jaar ook maar wat proberen.

Plaats reactie