Veganistisch groentetuintje?

Veganisme en religie/spiritualiteit. Filosofie. En andere onderwerpen mbt veganisme.

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Arjen
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Dennis schreef: :lol:
Wat reageer je snel, je zat toch niet stiekem toch op een reactie van Ed te wachten h? :o

Dennis

Bericht door Dennis »

Ik kan berichten van Ed niet meer zien ;). Dus daar zat ik niet op te wachten. Maar je krijgt zo'n mooi zonnebloemetje te zien als iemand iets nieuws post, vandaar dat ik even kwam kijken.

Maar uhm... Wat is jouw excuus? ;)

Arjen
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Dennis schreef:Ik kan berichten van Ed niet meer zien ;). Dus daar zat ik niet op te wachten. Maar je krijgt zo'n mooi zonnebloemetje te zien als iemand iets nieuws post, vandaar dat ik even kwam kijken.

Maar uhm... Wat is jouw excuus? ;)
Inkomende email die ik meteen doorkijk (melding van plaatsing van een reactie....), en interesse in jouw desinteresse :P

Dick
Contacteer:

Bericht door Dick »

ik kan een tuintje krijgen van 125 m2 of 250 m2.
Gezien het tijdgebrek wil ik dit samen met de buren doen.

Wie kan vertellen hoeveel tijd je in de week met zo'n tuin bezig bent?

reggie

Bericht door reggie »

dit is erg afhankelijk wat je in de grond zet,en of je alle bijkruid weghaalt.

Ik had een tuintje van 200m2 bij droge zomerdagen moet je deze echt dagelijks s avonds sproeien en als je bijv snijbonen teelt moet je om de dag of twee een uurtje plukken .

zeg maar in het voorjaar enkele uurtjes per week in de zomer 3-7 dagen per week 1-2 uur.

aardappelen hebben bijv geen water nodig enkel bij extreem droog weer
aardbeien willen liefst dagelijks water bij warm weer.

Ik weet niet of je die tuin krijgt bij een vereniging,maar kijk dan of er delen op het terrein zijn waar mensen een natuurlijkere kijk op tuinieren hebben.

Ik ben geroyeerd van mijn tuin omdat men vond dat er te veel onkruid(bijkruid)op stond in maart notabene het was nog niet echt tuinweer geweest.
Bij het tuincomplex waar ik zat ziet men liever dat ieder tuintje steriel is,en dat is niet mijn manier van tuinieren.
als er 1/2 vuilniszak bijkruid op de tuin stond waardoor ik geroyeerd werd was het veel.

Dick
Contacteer:

Bericht door Dick »

Het is van de kringloop en gifloos tuinieren. Op het eerste gezicht spreekt mij dat wel aan.
Binnenkort hebben ze een algemene tuindag, dan kan ik even kijken.

Ik hoorde laatst een verhaal dat er in sommige tuinen boetes worden uitgedeeld als je bijvoorbeels brandnetels laat groeien. En brandnetel is juist lekker.

Bedankt voor je antwoord. Omdat ik al vermoedde dat het veel tijd kost wil ik het ook dan samen met de buren doen. Misschien moeten wij maar eerst starten met een halve tuin van 125 m2

Dick
Contacteer:

Bericht door Dick »

Overigens kost een hele tuin (250 m2) iets van 160 euro per jaar.
Dit lijkt mij niet echt duur. Wat betalen jullie?

reggie

Bericht door reggie »

ik betaalde 105,60 voor 200m2 dan kreeg je ook 4x per jaar het blaadje tuinliefhebber thuis.

prijs is volgens mij erg afhankelijk van de vraag ter plaatse naar volkstuinen.

Dick
Contacteer:

Bericht door Dick »

reggie schreef:ik betaalde 105,60 voor 200m2 dan kreeg je ook 4x per jaar het blaadje tuinliefhebber thuis.

prijs is volgens mij erg afhankelijk van de vraag ter plaatse naar volkstuinen.
Dat is niet duur. (gevoelsmatig dan)
De wachttijd werd verteld was een jaar, maar na een half jaar kreeg ik nu het aanbod voor een tuin. Misschien kan ik wel een korting bedingen. :lol:

Binnekort is er een gezamelijke tuindag (onderhoud) en dan zal ik er eens een kijkje nemen.

Dick
Contacteer:

Bericht door Dick »

Mijn buren hebben net als ik voorlopig geen tijd. Ik ga wel kijken, maar dan is het om een indruk te krijgen voor een latere keer.

Ineke

Bericht door Ineke »

Eduard schreef:
Dierlijk mest gebruiken zonder dierenleed is prima mogelijk: compost van planten en mensenpoep.

Arjen zei:
Ja.. nee, maar dat is bah

Er kunnen ook hormonen en andere medicijnresten inzitten, dit is al eens geprobeert bij weilanden, die koeien werden niet meer drachtig. . .

Er is ook groenbemesting, dit zijn plantjes die je zaait en dan omspit, en er is (in sommige plaatsen) ook groencompost dat is goede compost van snoeiafval, gewone compost bevat vaak (te) veel zout.

Voor zover ik weet is Ecostyle compostmaker niet veganistisch, ik zal het nog eens goed navragen.
Het gaat ook zonder dat duurt alleen langer, je kunt er wat kalk bij doen (natuurlijk geen oesterschelp kalk) maar calcium carbonaat, en zorgen dat het niet uitdroogd of te nat wordt en gaat rotten, af en toe omspitten zodat er lucht tussen komt

Dave

Bericht door Dave »

reggie schreef: Ik ben geroyeerd van mijn tuin omdat men vond dat er te veel onkruid(bijkruid)op stond in maart notabene het was nog niet echt tuinweer geweest.
Bekrompen tuinvereniging. Onkruid (en ongedierte) bestaan niet. Vooral egels hebben het liefst een rommelige tuin.

Ineke

Bericht door Ineke »

Oud commisaris van politie Blauw zei eens over een 'gewone' bloementuin, "Tuinieren is eigenlijk een gevecht tegen de natuur". :lol:

VEMP

Bericht door VEMP »

Mijn tuintje staat er nu netjes op, met korrels van Ecostyle. Ga toch eens kijken of ik ook compost kan kopen hier.
Helaas zijn de tomaten alleen weg dit jaar, had ze niet onder een afdak staan en spuiten doe ik niet.

Mijn tuintje van 150 m2 kost ? 56,- per jaar.

xmarloesx
Contacteer:

Bericht door xmarloesx »

voor wie ook een groente tuintje zou willen maar zelf alleen een balkon heeft of erg kleine tuin of zelfs nog geen ervaring.. hier een tip.

Ik heb mijn groenten in potten gekweekt en heb hier leuke resultaten mee behaald. Veel groenten doen het erg goed in potten.. Het gemak die je er bij hebt is dat je het van de grond af kunt zetten zodat rupsen ect. niet gemakkelijk bij je planten komen. Ik heb deze lente/zomer ze alleen hoeven snoeien en water geven verder niets mee gedaan en heb er goed van kunnen eten. Ik heb wat foto's van mijn plantjes erbij gezet, zoals: tomaten plant, aarbeien plant, paprika, sla, thijm, basilicum, lavendel ect.
Grotendeel is al opgegeten :oops:

http://i77.photobucket.com/albums/j69/r ... 060080.jpg http://i77.photobucket.com/albums/j69/r ... 060071.jpg

http://i77.photobucket.com/albums/j69/r ... 060076.jpg http://i77.photobucket.com/albums/j69/r ... 060082.jpg

VEMP

Bericht door VEMP »

Dat ziet er goed uit zeg! Fijn dat de tomaten het goed doen, bij mij is de phytoftera erin gekomen.

Framboos

Bericht door Framboos »

xmarloesx schreef:voor wie ook een groente tuintje zou willen maar zelf alleen een balkon heeft of erg kleine tuin of zelfs nog geen ervaring.. hier een tip.

Ik heb mijn groenten in potten gekweekt en heb hier leuke resultaten mee behaald. Veel groenten doen het erg goed in potten.. Het gemak die je er bij hebt is dat je het van de grond af kunt zetten zodat rupsen ect. niet gemakkelijk bij je planten komen. Ik heb deze lente/zomer ze alleen hoeven snoeien en water geven verder niets mee gedaan en heb er goed van kunnen eten. Ik heb wat foto's van mijn plantjes erbij gezet, zoals: tomaten plant, aarbeien plant, paprika, sla, thijm, basilicum, lavendel ect.
Grotendeel is al opgegeten :oops:
Wow, ziet er goed uit! Kun je misschien wat meer vertellen? Wat heb je allemaal, hoe heb je het gekweekt, hoe lang ben je er denk je mee bezig geweest?

Ineke

Bericht door Ineke »

Ik heb ooit eens een paar cherrytomaat planten gehad, die tomaatjes waren onzettend lekker, het is veel lekkerder als ze rijpen aan de plant volgens mij. die uit de winkel worden meestal (noodgedwongen) groen geplukt.
Maybe There's a world where we don't have to run, And maybe There's a time we'll call our own Livin' free in harmony and majesty . . . Uit: Maybe van Thom Pace http://www.youtube.com/watch?v=z9VgJAdMTZc

xmarloesx
Contacteer:

Bericht door xmarloesx »

Framboos schreef:
Wow, ziet er goed uit! Kun je misschien wat meer vertellen? Wat heb je allemaal, hoe heb je het gekweekt, hoe lang ben je er denk je mee bezig geweest?
dankje :oops:

Nou ik ben begonnen met mezelf goed in te lezen over het kweken van planten in potten.
Het is allereerst belangrijk dat je dus goede potgrond gebruikt, die dus al genoeg voeding bevat. In iedere pot heb ik onderin best veel scherven gedaan zodat het water altijd goed kon doorlopen.

Ik heb altijd gezorgd dat de tomaatplanten niet te veel blad hadden. Zodra ze te veel blad hebben willen de tomaten niet beginnen met groeien. Dus het 'oksel-blad' verwijderde ik altijd.

Verder moet je goed uitzoeken welke groenten veel of weinig zon en water willen hebben. Zoals mijn tomaat en aardbeien doen het goed met het geven van veel water en veel zonlicht. De paprika-plant houdt van minder water en minder zonlicht. Houdt wel altijd je eigen planten goed in de gaten. Ik heb vaker gemerkt dat in boeken stond dat een bepaald soort groente van veel zon/water hield maar dan merkte ik dat het voor mijn plant toch anders was.. dus dit blijft altijd zelf een beetje aftasten.

Ik ben al in het voorjaar begonnen met het zaaien van mijn plantjes en zodra er plantjes gaan groeien kun je ze ook uiteen gaan zetten om van ??n plantje 2 te maken.

Je moet altijd zodra er dorre blaadjes komen (of wat bij aarbeien gauw voorkomt, dorre takjes) ze meteen verwijderen. Deze zorgen voor ziektes in de pot en dat wil je niet :). Ik heb een keer rupsen gehad in mijn aarbeien pot nadat hij op de grond had gestaan.. deze heb ik maar ??n voor ??n eruit gehaald :). en bladluis verhelp je gewoon weg door er een licht er op te laten schijnen, daar houden ze niet van.

Verder heb ik na de hete zomerdagen de potgrond ververst en de plantjes even met de wortels in een bak water ondergedompelt voor ik ze terug zette in de potten.

Groenten die het het beste doen in bloembakken zijn:
Bosui, Knoflook, Paprika, Radijs, Rode biet, (Stam)Bonen, Sla, Sjalot, Tomaat, Wortel en vrijwel alle kruiden.

Het is echt heel leuk om je eten klaar te maken met je eigen gekweekte plantjes. En het klopt dat de tomaat er al af word gehaald voor dat hij gaat rijpen want zodra hij gaat rijpen kunnen ze vrij snel open knappen.. maar ikzelf vind ze ook voller van smaak als ze aan de plant gerijpt zijn.

Verder denk ik dat ik er zo'n 2x in de week mee bezig ben om te kijken hoe ze het doen, iets bijsnoeien enz. Het is echt niet veel werk als je het leuk vind. En natuurlijk geloof ik er wel in als je het maar met liefde behandelt dan kan het niet mis gaan :).

Plaats reactie