Veganistisch groentetuintje?

Veganisme en religie/spiritualiteit. Filosofie. En andere onderwerpen mbt veganisme.

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
xmarloesx
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Re: Veganistisch groentetuintje?

Bericht door xmarloesx » do nov 20, 2008 17:47

moet je doen, t is heel leuk en vooral erg lekker, het is wel aanstekelijk om steeds meer te willen kweken.. :)

* HiPpY *

Bericht door * HiPpY * » wo feb 25, 2009 16:39

Het tuin-seizoen barst alweer bijna los!!

Zijn er al meer mensen die er nog net niet van in de wolken zijn? ;)

Ik heb sinds vorig jaar ong 150 m2 tuin die ik huur van iemand (€ 20, geen geld). Vorig jaar is het allemaal een beetje in de soep gedraaid door mijn reis naar India, maar dit jaar ga ik er weer met frisse moed en minder vakantieweken tegenaan! :D Ik heb er zin innnnn.

Het tuintje ligt op een heel klein complex (ongeveer 6 tuintjes) zonder bestuurgeblaat enzo. Dat scheelt een hoop wat er zijn tuincomplexen waar ze dreigen met RoundUp als je teveel onkruid hebt staan... Ik kan lekker m'n (vega)gang gaan :)

Het assortiment heeft zich inmiddels flink uitgebreid en ik kan het niet laten om nogsteeds op internet en in de winkels rond te snuffelen tussen de vele zaden die ze aanbieden (liefst bio). Maarja... als het echte werk eenmaal kan beginnen is dat natuurlijk nog 10x beter dan de voorpret.

Voornemens voor dit jaar;
- Minstens 1x per week naar de tuin (ong. 10-15 min fietsen van huis)
- Meer onkruid wieden
- Meer compost strooien om de bodem niet uit te putten
En vooral heel veel lekkere dingen oogsten en lekker in de tuin werken en zitten.

In de vensterbank staan al peultjes, tuinbonen, bosaardbeitjes en slaplantjes voorgezaaid.

Dit weekend is het tijd om de (enorme) braam te snoeien, hij overgroeit mijn hele hekje!

Ben benieuwd naar andere tuiniers op t forum :)
* PeAcE *

xmarloesx
Contacteer:

Bericht door xmarloesx » za mar 21, 2009 12:54

De aubergines en tomaaten staan al in de kast nu nog wachten tot ze gaan ontkiemen, de rabarber is al weer volop in de groei en 1 van mijn aarbei planten is er erg vroeg bij, deze heeft namelijk al bloemen :). Alle potten zijn weer helemaal schoongemaakt en klaar om zodadelijk weer gevuld te worden. Dit jaar dus voor het eerst aubergines ben heel benieuwd hoe die gaan worden.

De bomen en fruitstruikjes had ik al gesnoeid en er zitten al weer knoppen in.

Heb het nu nog even durk met school dus mag van me zelf einde volgende week weer verder gaan :)

Wat hebben jullie zoal nu in de grond of kast staan??

jet
Moderator

Bericht door jet » za mar 21, 2009 19:14

Op het voorbalkon staat nu kaneelbasilicum en gewone basilicum en aardbeien.
Op het achterbalkon staat lavendel en aardbeien, en ik probeer daar nog wat kruiden te 'krijgen'.
Vanaf vandaag in een kasje binnen aan het opkweken: paprika, tomaatjes, augurken, artisjokken en courgette.
Ga kijken of dat lukt, want onze katten hebben nogal eens neiging om kasjes te mollen :( of de inhoud op de vloer te gooien.....
Afijn, zodra het wat gegroeid is, dan ga ik het verpotten en komt het op het balkon te staan....
Binnen trouwens ook nog munt in een potje, lekker door couscous-achtige gerechten :)
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Jolijn

Bericht door Jolijn » do apr 21, 2011 16:31

Ik wil heel graag een veganistische moestuin beginnen. Ik wou eerst aan square foot gardening gaan doen in mijn vaders achtertuin maar er zit een vereniging met moestuintjes bij mij bijna om de hoek en ik hoop eigenlijk dat ik daar een stukje kan huren. Maar nu ben ik zo onvoorbereid als wat! Is het uberhaupt mogelijk om strikt veganistisch te tuinieren? Waar moet ik beginnen? Heeft iemand goede tips?

Annikka-Ayla
Leefwijze: flexanist

Bericht door Annikka-Ayla » vr apr 22, 2011 6:40

Jasmijn weet hier meer van.

xmarloesx
Contacteer:

Bericht door xmarloesx » vr apr 22, 2011 15:05

Jolijn schreef:Ik wil heel graag een veganistische moestuin beginnen. Ik wou eerst aan square foot gardening gaan doen in mijn vaders achtertuin maar er zit een vereniging met moestuintjes bij mij bijna om de hoek en ik hoop eigenlijk dat ik daar een stukje kan huren. Maar nu ben ik zo onvoorbereid als wat! Is het uberhaupt mogelijk om strikt veganistisch te tuinieren? Waar moet ik beginnen? Heeft iemand goede tips?
Hey Jolijn,

Square foot gardening is heel leuk bedacht voor kinderen vind ik, maar vind het zelf niet echt werken, vooral als je net begint.

Tuurlijk is het mogelijk om vegan te tuinieren, helemaal als je zelf je compost gaat maken. Er zijn ook enorm veel 'oma's oude tips' te vinden om het tuinieren diervriendelijk en goedkoop te houden. Bijvoorbeeld afrikaantjes houden de mieren weg en het water waar de aardappels in hebben gekookt kun je gebruiken voor het weghouden van onkruid. Schelpjes kunnen helpen om slakken weg te houden en een stukje koper in de grond plaatsen ook. Combinaties van groenten kunnen de groei bevorderen of tegen werken dus dit is altijd goed om uit te zoeken; dit kan je sterkere planten op leveren.

Het makkelijkst is om eerst te kijken wat je graag zou willen zetten in je tuin en wat ook haalbaar is voor een eerste keer. Aubergines zijn lastig in de moestuin deze moeten bijv. echt in een kas maar de tomaat, paprika, peper, courgette, ui, aardappel, mais, sla, stok boontjes zijn heel vriendelijk voor nieuwe een tuinierster.

We zitten nu in eind April, het zou nog moeten kunnen als je nu een stukje grond zou weten te bemachtigen (meeste planten kunnen na ijsheiligen naar buiten). Ik zelf zou aanraden om kleiner te beginnen als het de eerste keer is dat je überhaupt iets zelf zaait. Dit geeft je ook tijd om het goed te doen, om je in te lezen hoe je bijvoorbeeld een tomaten of paprika plant moet snoeien. Hoe beter je het aanpakt hoe sterker je planten zullen worden en hoe minder je hoeft in te grijpen, wat het dus weer makkelijker maakt om biologisch te kunnen telen. Ga niet zomaar bemesten of biologische compost uitrijden want sommige planten trekken het slecht als je ze direct na het bemesten uitplant. Ook heeft de ene plant wél behoefte aan meer kalk en de andere juist niét.

Het zaaien van tomaten etc. zou ik nu niet meer doen, dan heb je gewoon geen sterke planten, aangezien het vorig jaar ook al een moeilijk jaar voor de tomaat is geweest zou ik het niet proberen. Natuurlijk zijn de planten die eerder gezaaid zijn wel gewoon te koop. Boontjes, erwten, bieten, wortels, prei, radijsjes, sla, kruiden etc. kunnen allemaal midden-mei nog gezaaid worden dus dat zou je nog wel zelf kunnen doen.

Het belangrijkste is om je grond in orde te krijgen, je zou ervoor kunnen kiezen om het eerste jaar voornamelijk aardappels in de grond te zetten want dit zuivert je grond, alleen poot-aardappels moet je eerst laten voorkiemen (een maand is ideaal), en dan moeten ze eigenlijk rond deze tijd de grond in (wanneer de seringen in bloei staan).

Rabarber, aardbei, asperges etc. heb je pas het 2de jaar wat aan.. dus die zou je al wel kunnen planten als je deze volgend jaar wilt.

Maar als je weet of je een stukje grond hebt (wat voor een grondsoort), of wat je er in wilt gaan zetten dan post het maar dan kunnen we specifieker antwoord geven.

Annikka-Ayla

Bericht door Annikka-Ayla » vr apr 22, 2011 19:17

@ Marloes,
Heb jij ervaring met square feet gardening? Het lijkt ons namelijk wel wat om volgend jaar uit te gaan proberen.
Kunnen we mooi klein beginnen op een terras in de zon. Later misschien verhoogde bedden in de tuin. Dat schijnt heel goed te werken op klei.
En we denken erover om in bakken te gaan telen.
Dit jaar ga ik beginnen met een klein moestuintje met courgetteplanten. Die komen in de ren van ons voormalig kippenhok. In het daghok zet ik volgend jaar tomatenplanten. Dit jaar zaad van biologische tomaten bewaren die we lekker vinden.
En we zijn nu bezig met drie composthopen. Hebben we volgend jaar een voorraadje.
Vorig jaar hebben we fruitstruiken geplant en die lijken het goed te doen. De frambozen hebben alweer bloemknoppen. De zwarte bessenstruik geeft zoals het er nu uitziet een giga oogst dit jaar. Ga ik lekker veel jam en saus van maken. De fruitbomen stonden mooi en bloei, maar dan nog is het een verrassing of er veel fruit aan komt. Zo als ik het schrijf lijkt het al heel wat, maar het is een klein begin. We hebben geluk dat er bij ons huis al fruitbomen stonden en die zijn de afgelopen jaren flink gegroeid.
Dit weekend gaan manlief en ik de tuin wat opruimen. Tis zo leuk om al van de tuin te oogsten. Ik pluk blaadjes salie om thee van te maken en de blaadjes maken je tanden heerlijk schoon en glanzend. Van de munt en de citroenmelisse kan ik deze week weer thee van maken.

xmarloesx
Contacteer:

Bericht door xmarloesx » za apr 23, 2011 16:19

Het is eigenlijk gewoon hetzelfde als overal 1 plantje van planten, want zoveel plek heb je niet. Ik zelf zou eerder een aantal makkelijke groentes kiezen die je normaal in die periode ook veel eet. Daar heb je dan meer aan, anders kun je alsnog van alles bij gaan kopen. Tomaten, paprika, sla, komkommer, en zelfs ui kun je allemaal in bakken doen. Dat heb ik de eerste 2 jaar ook gedaan. Dan heb je iets meer controle mocht het weer extreem warm of juist nat zijn; dan kun je ze makkelijk verplaatsen :).

Sla is wel het aller makkelijkste denk ik, dus altijd leuk om erbij te doen :)

Courgette moet je echt bij 15 a 20 cm van de plant afhalen, 1 plant voorziet eigenlijk mij en mijn man al voor een hele zomer. Ik heb er meestal 3 om dan lekker veel chutney enzo te kunnen maken, om wat weg te geven en in te vriezen. Maar voor je het weet heb je zo vruchten van wel 50cm, dat gaat extreem snel!! Deze hebben dan weinig smaak. De courgette doet het heel goed als het naast maïs, sla, andijvie, bonen, erwten, rode biet, ui, prei, wortel of Oost-Indische kers staat. Maar slechte combinaties met de courgette zijn: komkommer, tomaat en aardappel.

Tomaat kun je een stukje op-snoeien, het oksel blad verwijderen en naar het 4de bosje bloemen de top van de plant verwijderen. Tomaten houden ook van natte voeten dus regelmatig water geven, bij een te droge grond kunnen de tomaten barsten wanneer je dan teveel water geeft. Mocht het grond erg uitgedroogd zijn geef dan in kleine hoeveelheden water. Vorig jaar was het een moeilijke zomer voor de tomaat in de moestuin dus mocht je het in potten doen dan gaat dat al 'n stuk makkelijker. In de volle grond in je tuin, dan is het wel fijn om een zonnig maar toch een beschut plekje te zoeken. Bij een schutting of muurtje. Daar pikken ze ook wat warmte van de muur op. De tomaat kan heel goed samen met: Knoflook, asperges, bieslook, basilicum, wortel, selderij, spinazie, veldsla, ui, pastinaak, peterselie, prei en afrikaantjes. Maar slechte combi's zijn: Biet, komkommer, augurk, venkel, sperziebonen, aardappel en koolrabi

De meeste fruit struiken geven vanaf het tweede jaar veel meer vruchten, frambozen cake of zwarte bessen cheese cake :)

Ik maak van de citroen melisse ook altijd limonade, dat is ook heel lekker!

Als je steeds wilt uitbreiden dat is het slim een plan te maken van wat je waar zet zodat je elkaar de plek kunt door schuiven zodat niet elke soort ieder jaar op dezelfde plek staat.

Annikka-Ayla

Bericht door Annikka-Ayla » za apr 23, 2011 19:43

Bedankt voor alle tips!
De zwarte bes hier is al oud, vorig jaar heeft mijn vader hem vakkundig ingesnoeid en nu zit hij helemaal vol met bloesem.
Ik zit hier net met mijn eerste mok citroenmelissethee van dit jaar. Daarbij een stuk appeltaart die ik vanmiddag gebakken heb :)
Ik maak niet zo vaak limonade omdat we hier voorzichtig zijn met ons suikergebruik. Vroeger wel elk jaar vlierbloesemlimonade gemaakt. Ook erg lekker en heel gezond om warm te drinken bij verkoudheid en verfrissend koud in de zomer. Ik heb nu het Ecofabulouskookboek. Daar staat een recept in van vlierbloesem met citroen, sinaasappel en lavendel. Ik denk erover om daar een paar flesjes van te maken. Gewoon voor heel af en toe en leuk om kado te geven.
Doe ik ook vaak met zelfgemaakte jam. Chutney maken daar heb ik nog niet zoveel ervaring mee, maar wil ik graag leren. Heb hier een paar inmaakkookboeken liggen.

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » zo apr 24, 2011 18:45

Ik zou zeker het boek 'Tuinen van overvloed' van Fransje de Waard checken. Is een heel fijn boek, een mooie inleiding in de permacultuur.

Annikka-Ayla

Bericht door Annikka-Ayla » wo apr 27, 2011 6:52

@xMarloesx,
Gebruik jij inmaakazijn bij het maken van de chutney? Daar ben ik naar op zoek gegaan en dat wordt gemaakt van granen. Vanwege mijn gluten/granenintolerantie durf ik dat niet te gebruiken.
Enne, zou je het recept kunnen posten?

rik23

Bericht door rik23 » wo apr 27, 2011 21:43

heb gister met iemang gepraat die er les in geeft en die zij dat je met dode planten(mulch) welzeker de grond vruchtbaar kunt maken maar dat et wel heel lang gaat duren. hij raadde een composthoop met mest aan.

zelf gebruik is mulch en een laag stro en wat potgrond.

aardappels en tomaten zijn helaas gevoelig voor ziekte.

heb ontdekt dat linzen (niet de rode) makkelijk te kweken zijn en wat vorst kunnen hebben en dat witte reuzenbonen hier ook bij slecht weer goed groeien en lekkere snijbonen geven, heb ze vorig jaar tot in november geoogst. lijnzaad(vlas), winterpostelijn en aardperen deden het ook uitstekend.
bij wijze van experiment taro en zoete aardappels gepoot en die kwamen op en van de laatste heb ik kleine knolletjes geoogst dit jaar weer planten maar dan eerder. heb ook eens gele erwten geplant en die kwamen nog sneller op den de groene :mrgreen:

weet iemand waarom zelf geteelde kropsla zo bitter word?

Plaats reactie