Veganistisch groentetuintje?

Veganisme en religie/spiritualiteit. Filosofie. En andere onderwerpen mbt veganisme.

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
VEMP

Veganistisch groentetuintje?

Bericht door VEMP »

Ik ben sinds deze week bezig met een groentetuintje. Ik bemest dit stuk met compost uit de compostbak bij mijn ouders, maar dit is niet genoeg. Wat kan ik verder nog gebruiken wat wel veganistisch is?

Vegantastic
Site Admin
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Bericht door Vegantastic »

Je eigen mest? :)

Mave niet ingelogd

Bericht door Mave niet ingelogd »

Mijn vader gebruikt voor z'n moestuin altijd compost van de gemeente.
Zij hebben een volkstuinvereniging (stom woord :) ) en dan loost de gemeente af en toe een hoop compost op verschillende -verenigingen.

Misschien kun je zo'n verening bellen oid, of je ook wat mag hebben? :) Ze hebben vaak toch meer dan genoeg.

Eduard

Bericht door Eduard »

DeNatuur.NL schreef:Je eigen mest? :)
Een composttoilet nemen en humanure maken is zeker een optie...

VEMP

Bericht door VEMP »

Ik zit ook bij een volkstuinenvereniging en daar kieperen ze een paar keer per jaar alleen paardenmest en dat zie ik niet zo zitten.

Mave
Leefwijze: vegetarier

Bericht door Mave »

Paardenmest?
Oh, stom, geen compost? Hm verder weet ik 't niet dan eigenlijk..

reggie

Bericht door reggie »

ecostyle heeft een meststof op plantaardige basis deze zit in een doos weet even niet uit mijn hoofd welke het was dus even de ingredienten nakijken.

Momenteel composteer ik mijn groente en fruitafval met EM bokashi (effectieve microorganismen) in een afgesloten bak hiermee kan je het afval in 2 weken fermenteren,dan in de grond stoppen en er na 1 week planten op zetten
dus dit is een snelle methode

EM is ook geschikt voor diverse andere zaken.

er is een grote maar en dat is dat het ooit getest is op dieren.

er zijn geen dierlijke stoffen gebruikt bij de productie van em volgens de leverancier

lees er wat meer over op
http://www.eminfo.nl/sitemap.htm

VEMP

Bericht door VEMP »

Dank je voor de tips. Inderdaad ECOstyle heeft producten, maar die zijn allemaal voor bloemen en niet voor groenteplanten.

reggie

Bericht door reggie »

ik heb ecostyle dit jaar nog gekocht in een doos,er zijn inderdaad verschillende soorten,maar die ik heb is voor tuin en moestuin,
ik zal straks even kijken wat er precies op de doos staat.

heb je trouwens al wat gelezen over EM ?
en wat vind je er van?

naar mijn idee wegen de milieuvoordelen op tegen de nadelen (dierproeven in het verre verleden)

reggie

Bericht door reggie »

ik had ecostyle tuinmest voor tuin,border,gazon en moestuin

netwalker

Re: Veganistisch groentetuintje?

Bericht door netwalker »

VEMP schreef:Ik ben sinds deze week bezig met een groentetuintje. Ik bemest dit stuk met compost uit de compostbak bij mijn ouders, maar dit is niet genoeg. Wat kan ik verder nog gebruiken wat wel veganistisch is?
Hoe is het gelopen met je tuintje? Lekker vers en gezond gegeten?

In totaal hebben wij inmiddels 4 compostbakken.

Ik denk trouwens, dat GFT compost ook geen groot probleem is. Het is samengesteld uit gecomposteerde groente-, fruit- en tuinresten.

Hier nog een link met meer informatie:
http://www.veganorganic.net/info4.html

Marla

Bericht door Marla »

Toevallig zijn we afgelopen zaterdag naar een workshop geweest over veganistisch tuinieren. De man die dat gaf heeft zelf een veganistisch bedrijfje, hij gebruikt bonen (oude bonen die niet goed zijn voor consumptie) als bemesting.
Hij had ook een site: http://www.bioakker.nl

Joop

Bericht door Joop »

Eduard schreef:
Een composttoilet nemen en humanure maken is zeker een optie...
Heb je zo'n compost toilet nou niet zo volgescheten of zit daar een enorm reservoir bij?? Wat zijn je ervaringen?

Kirsty xvx

Bericht door Kirsty xvx »

Ik heb zo mn grenzen hoor :|
Put a ribbon round my neck and call me a libertine
I will sing you songs of dreams I used to dream
I will sail away on seas of silver and gold
Until I reach my home

Joop

Bericht door Joop »

Kirsten schreef:Ik heb zo mn grenzen hoor :|
Bovendien verzorgt Hannah de Poes de bemesting van onze planten... :roll:

Eduard

Bericht door Eduard »

Joop schreef:Heb je zo'n compost toilet nou niet zo volgescheten of zit daar een enorm reservoir bij?? Wat zijn je ervaringen?
Als je de moeite zou nemen de informatie te lezen die op de links, die ik gegeven heb, te lezen is, zou je dat niet hoeven vragen.

Het is pas sinds relatief recente tijd dat mensen hun eigen mest niet meer gebruiken. Menselijke mest is prima te gebruiken en een composttoilet is een heel goede manier om met onze uitwerpselen om te gaan. In ieder geval heel wat milieuvriendelijker dan ons rioolsysteem wat ecologisch en milieutechnisch gezien een ramp is.

Natuurlijk zijn er mensen die het niet zien zitten om hun eigen poep als mest te gebruiken. Dat is normaal in een tijd/plaats dat veel mensen decadent zijn en vrijwel volledig gescheiden van hun bron, moeder natuur, leven.

Kirsty xvx

Bericht door Kirsty xvx »

Eduard schreef: Dat is normaal in een tijd/plaats dat veel mensen decadent zijn en vrijwel volledig gescheiden van hun bron, moeder natuur, leven.
Onzin, dit heeft daar niets mee te maken. Meer diersoorten zijn behoorlijk hygienisch (bv katten) en bevuilen hun eigen nest niet.
Schijt dan direct in je tuin, zelfs dat is nog prettiger lijkt me dan zo'n rare tussenzitting.
Put a ribbon round my neck and call me a libertine
I will sing you songs of dreams I used to dream
I will sail away on seas of silver and gold
Until I reach my home

Joop

Bericht door Joop »

Eduard schreef:
Als je de moeite zou nemen de informatie te lezen die op de links, die ik gegeven heb, te lezen is, zou je dat niet hoeven vragen.

Het is pas sinds relatief recente tijd dat mensen hun eigen mest niet meer gebruiken. Menselijke mest is prima te gebruiken en een composttoilet is een heel goede manier om met onze uitwerpselen om te gaan. In ieder geval heel wat milieuvriendelijker dan ons rioolsysteem wat ecologisch en milieutechnisch gezien een ramp is.

Natuurlijk zijn er mensen die het niet zien zitten om hun eigen poep als mest te gebruiken. Dat is normaal in een tijd/plaats dat veel mensen decadent zijn en vrijwel volledig gescheiden van hun bron, moeder natuur, leven.
Maar wat zijn je ervaringen?

Eduard

Bericht door Eduard »

Kirsten schreef:
Onzin, dit heeft daar niets mee te maken. Meer diersoorten zijn behoorlijk hygienisch (bv katten) en bevuilen hun eigen nest niet.
Schijt dan direct in je tuin, zelfs dat is nog prettiger lijkt me dan zo'n rare tussenzitting.
De schoen past nogal ...

Daar heeft het alles mee te maken; een gescheiden zijn van de bron. Een kat eet zelfs poep. compostering is geen rare tussenzitting, het is een onmisbare schakel in de ecologie. Dom meisje ...

Eduard

Bericht door Eduard »

Joop schreef:Maar wat zijn je ervaringen?
Prima. :)

Plaats reactie