als veganist uitgenodigd worden bij niet veganistn om t eten

Veganisme en religie/spiritualiteit. Filosofie. En andere onderwerpen mbt veganisme.

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Gast

als veganist uitgenodigd worden bij niet veganistn om t eten

Bericht door Gast » zo okt 23, 2005 17:18

Wat is jullie ervaring met uitnodigingen van ander om te komen eten?
ik was eerst vegetarier en dat ging nog wel, maar veganist is moeilijk. bij vrienden vind ik het geen probleem. maar bij kennissen. bv ik heb kennissen die elke week voor het sporten wel bij elkaar wil komen om te eten. maar ik ben dus ook kwalitatief bewuster (oh neee dat ook nog;)
Iig, denk ik dan snel: laat maar... want ik irriteer me soms ook gewoon aan dat ik mensen zo veel vlees zie eten.
maar ja. ik had het dus zo gedaan: ach nee, maar kom gerust eens thee drinken bij me.

herwin
Contacteer:

Bericht door herwin » di okt 25, 2005 8:07

als mensen me uitnodigen moeten ze ook maar koken wat ik lekker vind, anders kom ik dus mooi niet!!

Kirsty xvx
Leefwijze: veganist

Bericht door Kirsty xvx » di okt 25, 2005 8:57

tja men weet dat ik veganistisch ben, dus als ze me uitnodigen, dan verwacht ik toch wel iets veganistisch. Ik wil ze zelfs wel helpen met het maken, no problemo.

Maar ik merk wel dat ik niet zo vaak uitgenodigd word :lol:

Freedom

Bericht door Freedom » di okt 25, 2005 10:15

Je kunt ook voorstellen om voor de anderen te koken! Laat ze er versteld van staan hoe lekker en volwaardig een veganistisch diner kan zijn!

Mark

Bericht door Mark » di okt 25, 2005 10:32

Ik zorg meestal dat ik er onderuit kom (dmv een subtiele smoes), als het onvermijdelijk is dan eet ik alleen hetgeen dat geschikt is voor mij wat meestal niet bijdraagt aan de gezelligheid.

Jochem
Contacteer:

Bericht door Jochem » di okt 25, 2005 18:45

Ik ga gewoon niet. Tenzij t familie/vrienden betreft, want die weten allemaal wel zo ongeveer hoe t bij mij werkt. Maar bijvoorbeeld uitjes met werk of zo, nooit. Maar ook al zouden we daarmee niet gaan eten, dan nog ga ik liever niet, want de mensen waar ik mee werk, hoe aardig ook, zijn niet mijn vrienden, dus...
Maar goed, da's een beetje off topic. Het komt er eigenlijk op neer dat ik het liefste gewoon lekker zelf kook. Dan weet ik zeker dat het vegan is, en dat ik het lekker ga vinden... (niet dat ik z? goed kan koken hoor...)
When you aren't monitoring them, the squirrels are plotting against you...

-gebruikergewist-

Bericht door -gebruikergewist- » di okt 25, 2005 18:56

Uiteraard kan ik zelf het lekkerst koken. :P
Maar als ik dan toch ergens word uitgenodigd eet ik gewoon dat wat geschikt voor me is. Vaak heeft de gastvrouw of -heer er meer moeite mee dan ik dat ik niet alles wil eten wat me voorgeschoteld wordt, en maken ze zich erg ongerust over me. Er wordt op verjaardagen ook altijd een grote bak rauwkost bij me neergezet, onder het mom van 'dan heb jij ook wat te eten'. :lol: Ik kan me er niet meer druk om maken, vind het alleen nog maar grappig.

fiepje

Bericht door fiepje » di okt 25, 2005 20:19

Hm, ik eet ook het liefste thuis... durfde ook nooit tegen iemand te zeggen dat ik vegetari?r was en ik durf ook niemand te vertellen dat ik veganist ben (een paar mensen heb ik het wel verteld maar die reageerden nogal niet aardig)
Ik ben er nog niet heel veel mee in aanraking gekomen, maar meestal vraag ik of ze groente appart kunnen houden en dan eet ik dat gewoon. Mocht iemand zich uitsloven om voor mij iets op tafel te zetten dat dan toch niet veganistisch is, dan eet ik het toch gewoon op denk ik, zo van ik ga er niet dood aan ofzo.
Monumenteel heb ik er helemaal geen problemen mee omdat ik meedoe aan de Ramadan...

Framboos

Bericht door Framboos » wo okt 26, 2005 7:45

Daar kan ik me dan wel weer aan ergeren:

Stel, je gaat bij mensen eten en die eten groente, vlees en aardappelen met jus. Ik eet dan dus alleen groente en droge aardappelen. Of ze eten stamppot boerenkool en ik neem geen spekjes en rookworst, maar alleen boerenkool met gestampte aardappelen.

Dan baal ik dus eigenlijk wel een beetje, omdat je iedereen ziet kijken: jee, wat eten die vegetari?rs/veganisten saai, dat ga ik nooit doen!

Janee, ik vind dit lekker eten... :?

Daarom doe ik ook altijd erg mijn best als er mensen bij mij komen eten, zodat ze zien dat het helemaal niet saai is en dat je andere dingen ipv vlees kunt eten die je eten net dat beetje meer geven.

Rigdzin
Contacteer:

Bericht door Rigdzin » wo nov 02, 2005 11:00

Was eens uitgenodigd bij iemand, en toen die hoorde dat ik veganistisch was hadden ze bedacht om patat met een kaassoufle te eten.

Vanaf die tijd neem ik altijd zelf me eten mee als ik ergens uitgenodigd word. Maar meestal ben ik niet zo sociaal dat ik ergens blijf eten.

edith

vegetarisch en kind zijn

Bericht door edith » do jun 15, 2006 21:37

vegetarisch als gezin zijn wij nu ongeveer 4 jaar het bevalt ons steeds meer ook de kinderen [2 van 8 en 1 van 11} hebben er geen problemen mee
Ze zijn dus wel met vlees opgevoed ,maar vinden niet dat ze nu minder lekker eten Waar wij wel tegen aan lopen is dat de omgeving suggereren dat ze het niet van ons mogen eten en willen dan op de kinderen inpraten dat het zo lekker is en dat het voor een keertje niet erg is Zo'n kleintje van 8 voelt zich behoorlijk opgelaten en wil de persoon niet altijd teleurstellen Wij vinden dat wij het niet moeten verbieden maar wij maken geen vlees klaar en het is aan de kinderen zelf hoe ze daar mee omgaan .
Ik denk dat je daar langzaam je eigen levens stijl in moet vinden
De grootste vleeseter van 11 jaar word nu na vier jaar misselijk van de lucht van gebraden vlees
maar een kindje blijft het wel lekker vinden en eet regelmatig plakjes ham bij Oma's

veglife

Bericht door veglife » vr jun 16, 2006 7:16

Vaak kijk ik wat er te eten is. Zo vaak wordt ik niet uitgenodigd, maar mocht dit wel het geval zijn dan vind ik het sociale aspect minstens zo belangrijk!

Mave
Leefwijze: vegetarier

Bericht door Mave » vr jun 16, 2006 10:47

De enige bij wie ik eet is mijn beste vriendin eigenlijk, en daar koken ze altijd vegan voor mij :)
En als ik zomaar aan kom waaien neem ik gewoon datgeen wat veganistisch is, of zo. (gebeurt eigenlijk nooit ;p)

Bij anderen vermijd ik het, ga ik liever om een uur of 5 weer naar huis. Hoef ik me ook niet druk te maken of er geen oestersaus door het eten wordt gegooid, gebakken met boter, etc.

Op verjaardagen neem ik niets of een paar pinda's of zo; da's wel stom want (net wat Framboos zegt) dan lijkt het wel of je altijd heel saai en eenzijdig eet als veganist. Maar ach.

En bij uitnodigingen om mee te gaan eten ergens, ligt dat eraan waar zo.
Naar de Mac zal ik bijv niet snel meegaan (ben zowiezo anti mac donalds ;p), maar ergens waarvan ik denk dat ze wel iets voor mij hebben ga ik gewoon mee. :)

Framboos

Bericht door Framboos » vr jun 16, 2006 12:41

Mave schreef:De enige bij wie ik eet is mijn beste vriendin eigenlijk, en daar koken ze altijd vegan voor mij :)
En als ik zomaar aan kom waaien neem ik gewoon datgeen wat veganistisch is, of zo. (gebeurt eigenlijk nooit ;p)
Maar als je student bent is dat wel anders, daar is het eigenlijk standaard dat als je iets met iemand gaat doen, dat je ook gezamelijk eet. Irritant!
Op verjaardagen neem ik niets of een paar pinda's of zo; da's wel stom want (net wat Framboos zegt) dan lijkt het wel of je altijd heel saai en eenzijdig eet als veganist. Maar ach.
Gelukkig kan ik erbij zeggen dat ik toch nooit van gebak heb gehouden (behalve appeltaart), dus dat dat niet door mijn veganisme komt. :wink:

herwin
Contacteer:

Bericht door herwin » vr jun 16, 2006 19:20

alweer een tijdje geleden was ik uitgenodigd bij iemand die niet vegetarisch is of zo. hij heeft toen een heerlijke vegetarische (want ik was nog niet veganistisch) maaltijd gemaakt.
dit weekend komt hijzelf bij mij eten (en hij neemt gelijk zn hele gezinnetje maar mee..) en ga ik (nou eigenlijk mn vriendin dus...) een echt lekkere vega maaltijd aanbieden. hartstikke leuk om te doen... (ik ga iig wel een taart maken....)

Shantisabine

Bericht door Shantisabine » za jun 17, 2006 10:18

Ik ben dus zo'n student die wat regelmatiger met vrienden eet. Dan eet ik vegetarisch (we koken standaard vego), behalve als we bij mij gaan eten, dan wordt het uiteraard vega, en als ze pasta koken, gooi ik er bijv. geen kaas over.
Dierlijke producten in je voeding kun je vervangen, sociale contacten niet.

Sabine

Penny Lane
Contacteer:

Bericht door Penny Lane » za jun 17, 2006 10:42

Al mijn vrienden eten vlees, maar als ik daar eet wordt er voor mij iets anders gemaakt, of ik doe het zelf; er wordt in ieder geval altijd rekening mee gehouden. Zelfde geldt bij familie. Als kennissen me voor zoiets zouden uitnodigen zou ik ze op de hoogte stellen van wat ik wel en niet eet, en als ze daar geen rekening mee willen houden houdt het snel op natuurlijk. Heb dit nog nooit meegemaakt gelukkig.
look back and laugh

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » za jun 17, 2006 11:12

Shantisabine schreef:Dierlijke producten in je voeding kun je vervangen, sociale contacten niet.
Sociale contacten hoef je ook niet perse te vervangen. Echte vrienden/kenissen/familie zijn toch wel sociaal om rekening met je te houden denk ik zo...

herwin
Contacteer:

Bericht door herwin » za jun 17, 2006 15:09

Dierlijke producten in je voeding kun je vervangen, sociale contacten niet.
contacten met andere mensen is een dynamisch iets, het moet niet star zijn. het concept "sociaal contact" moet geen dwangbuis worden, en je iets laten doen wat je eigenlijk misschien niet wilt.
als iets tegen mijn princiepes ingaat verbreek in graag het sociale contact!

Tijmetje
Contacteer:

Bericht door Tijmetje » za jun 17, 2006 22:10

Ik werd vandaag bij mensen uitgenodigd om te blijven eten, en daar heb ik goed vegan gegeten. Het hielp wel dat ik zelf hielp met koken en die vrouw geinteresseerd was in veganistisch koken omdat een van haar zoons een dag in de week vegetarisch wil eten. :D

Meestal heb ik geen problemen als ik bij anderen eet.

Plaats reactie