Kijken jullie naar dierenleedfilmpjes, of juist niet?

Veganisme en religie/spiritualiteit. Filosofie. En andere onderwerpen mbt veganisme.

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie

Kijken jullie naar dit soort filmpjes?

Ja, ik heb dit nodig om te weten waarom ik vegan ben
5
24%
Nee, liever niet, ik weet wel hoe erg het is
12
57%
Het maakt me niet zoveel uit
1
5%
Anders, namelijk....
3
14%

Totaal aantal stemmen: 21

-gebruikergewist-

Kijken jullie naar dierenleedfilmpjes, of juist niet?

Bericht door -gebruikergewist- » di okt 11, 2005 10:05

In de actie- en bijeenkomstendraad staat een aankondiging van een televisieprogramma wat vanavond wordt uitgezonden. We worden aangespoord om te gaan kijken met het volgende argument:
Gast schreef:Kijken allemaal! Natuurlijk weten we allemaal al hoe erg het is, maar het kan altijd een stimulans zijn om vegan te blijven of je (meer) in te zetten voor dieren!
Dat vind ik wel een beetje een rare reden om naar zo'n programma te kijken eigenlijk. Ik neem aan dat iedereen toch weloverwogen het besluit heeft genomen om vegan te worden, daar hoef je jezelf dan toch niet meer van te (laten) overtuigen? Of denken andere mensen er net zo over als deze Gast en ben ik de enige die, uit een soort van zelfbescherming, juist liever niet naar dit soort programma's kijkt?

Framboos

Bericht door Framboos » di okt 11, 2005 10:14

Ik kijk ook liever niet naar dit soort programma's uit zelfbescherming.

Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik het pas wel heeeel erg moeilijk had met het NIET kopen van ijs. En dat ik toen wel even heel hard moest denken aan de redenen waarom ik dat ook al weer niet wil eten.

Edit: dus wat dat betreft kan ik die redenering dan ook wel weer begrijpen...

vegalan
Leefwijze: veganist

Re: Kijken jullie naar dierenleedfilmpjes, of juist niet?

Bericht door vegalan » di okt 11, 2005 11:00

Ik kijk ook liever (helemaal) niet.

Ik kan daar zo verdrietig en boos van worden en er dagen mee rondblijven lopen etc, het is niet bepaald bevorderlijk voor mijn welzijn.

Maar toch kan het wel eens nodig zijn om hieruit bepaalde (anti-)ideeen
te ontwikkelen omdat leed op te kunnen lossen.

Kirsty xvx

Bericht door Kirsty xvx » di okt 11, 2005 13:04

Ik kijk er niet naar, en ik vind het eerlijk gezegd ook vrij eigenaardig dat je die filmpjes nodig hebt om veganisme te blijven supporten.

Mijn imagination is goed genoeg en ik kan me wel voorstellen wat er met die dieren gebeurd als ik beschrijvingen lees.

Overigens vind ik er een verschil tussen filmpjes en filmpjes. Een filmpje hoe een dier levend gevild word of geslacht gaat voor mij te ver.
Maar ik vind bv wel dat wakker dier mag laten zien hoe dieren in kooien zitten.
Put a ribbon round my neck and call me a libertine
I will sing you songs of dreams I used to dream
I will sail away on seas of silver and gold
Until I reach my home

S.P.

Bericht door S.P. » di okt 11, 2005 15:24

Volgens mij zit er juist wel wat in om er naar te kijken. Er zijn zat mensen die een tijdje veganist zijn, en het niet volhouden. Maar het is ook goed om actief/actiever te worden om je voor dieren in te zetten! Veel veganisten/vegetari?rs hebben volgens mij zoiets van "Ik ben toch al veganist/vegetari?r." Ja, maar de slachthuizen draaien wel door! Ik vind dat de gemiddelde veganist zich wel wat meer mag inspannen om het dierenleed te verminderen. En je kunt natuurlijk ook anderen aansporen naar zo'n programma te kijken.

Gast

Bericht door Gast » di okt 11, 2005 15:36

Als je weet wat er speelt, kun je er misschien iets tegen ondernemen. En je kunt zo'n uitzending natuurlijk ook opnemen om aan anderen te laten zien. Misschien dat mensen daardoor wel ophouden met vleeseten.

Wat zonde trouwens dat veganisten zo labiel reageren op zo'n uitzending. Wees blij dat zoiets op tv vertoond wordt, en dat het misschien wat bewustwording kweekt!

herwin
Contacteer:

Bericht door herwin » di okt 11, 2005 15:41

af en toe kijk ik, niet voor mezelf, maar als ik met andere mensen erover spreek, kan ik tenminste zeggen dat ik het zelf gezien heb, en het dierenleed met eigen woorden beschrijven. zo heb ik laatst het filmpje gezien van peta over het kippenleed in hun actie tegen KFC. nu kan ik tenminste aan andere mensen precies vertellen wat er gebeurt, ook als mensen het onvermijdelijke "heb je het zelf dan wel eens gezien?" vragen,..
maar meestal bekijk ik de filmpjes niet, maar ben wel "blij" dat ze gemaakt worden.

-gebruikergewist-

Bericht door -gebruikergewist- » di okt 11, 2005 15:44

Anonymous schreef:Wat zonde trouwens dat veganisten zo labiel reageren op zo'n uitzending.
Het lijkt me logisch dat juist vegetari?rs en veganisten niet zo goed tegen dergelijke filmpjes kunnen, omdat zij toch meer gevoel voor dierenleed hebben dan omnivoren.
En ik vind het ook prima als dit soort filmpjes uitgezonden worden en als anderen ernaar willen kijken. Als ze daardoor stoppen met vlees-eten is het alleen maar gunstig. Maar dat wil dan toch nog niet zeggen dat ik het zelf ook zou moeten willen zien?

Kirsty xvx

Bericht door Kirsty xvx » di okt 11, 2005 15:46

In het peta blad wat ik krijg staan foto's en een beschrijving wat er in die filmpjes gebeurd. Dat vind ik voldoende informatie.
Maar ik heb dan ook nooit behoefte om iets niet-vegans te doen eigenlijk. Overal waar ik kijk zie ik dierenleed, of het nou een burger is die iemand eet, of de paarden die toeristen moeten rondrijden op de dam. Elke stap die je zet is eigenlijk betegeld met dierenleed, dus ik heb die filmpjes niet nodig. Maar tja, sommige mensen schijnbaar wel.
En ik vind het juist labiel als je die filmpjes kijkt alleen maar om vegan te blijven en actie te blijven voeren. Kijk het omdat je jezelf kennis wilt aanmeten maar om vegan te blijven vind ik wel erg krom :? Dan sta je er uit je puurheid van je ziel schijnbaar toch niet echt achter wil je 'overgehaald' moeten worden.

Edit: en inderdaad dit is een persoonlijke keuze, die filmpjes mogen er van mij zijn en iedereen mag ze bekijken van me. Wat ik wel annoying vind als mensen ze op hun site hebben staan om je er ff lekker mee te confronteren. Dat is een gigantisch trigger voor mij, en sommige mensen beseffen dat niet denk ik.
Until I reach my home

Annika
Contacteer:

Bericht door Annika » di okt 11, 2005 17:44

Ik kijk er af en toe naar,
maar ik heb het niet per se nodig om Vegan te blijven ofzo.......het is gewoon extra informatie en motivatie. Maar meestal word ik er zo ontzettend kwaad om :cry:

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » di okt 11, 2005 18:06

Zonder de filmpjes zou ik nog steeds vegan blijven natuurlijk. Maar heb gestemd voor "Ja, ik heb dit nodig om te weten waarom ik vegan ben" omdat dat antwoord het dichtsbij ligt hoe ik er over denk.
Ik wil graag kennis hebben en wil daarom weten hoe het echt er aan toe gaat, zodat ik kan spreken over wat ik gezien heb. De beelden geven me ook gewoon energie om bezig te blijven. Ik ben bang dat ik anders wat inzak qua actie voeren. De boosheid door de filmpjes geeft me dus gewoon een puls voor actie voeren. Maar ik kijk niet alles hoor. Alleen toch wel de dingen waar ik denk kennis van op te kunnen doen of waarvan ik denk dat ik het moet zien zodat ik er over kan spreken.

VegaNRaT
Contacteer:

Bericht door VegaNRaT » di okt 11, 2005 18:32

Kirsten schreef: Edit: en inderdaad dit is een persoonlijke keuze, die filmpjes mogen er van mij zijn en iedereen mag ze bekijken van me. Wat ik wel annoying vind als mensen ze op hun site hebben staan om je er ff lekker mee te confronteren. Dat is een gigantisch trigger voor mij, en sommige mensen beseffen dat niet denk ik.
Toch wel Kirsten, er zijn helaas te weinig mensen die weten wat er "achter de schermen" gebeurt. Ik krijg vaak reacties van: mijn maag draaide om, ik heb nooit geweten dat dit met dieren gebeurde.

Onze taak: vegan apostel!

VegaNRaT
Contacteer:

Bericht door VegaNRaT » di okt 11, 2005 18:43

Ik heb anders gestemd; om te zien wat wij fuckers nu weer uithalen met de voiceless.

xVx

vegalan

Door dwang geen vrijheid en eigen overtuiging

Bericht door vegalan » di okt 11, 2005 18:44

sommige mensen hebben nu eenmaal een beter voorstellings en inbeeldings vermogen dan anderen die zichzelf eigenlijk moreel gezien wel zouden moeten dwingen om naar deze filmpjes te kijken. Door en onder dwang worden ook al die dieren gemarteld en gedood en het wordt hoog tijd om daar eens mee op te houden.

Kirsty xvx

Bericht door Kirsty xvx » di okt 11, 2005 19:42

Maar je kan het toch ook van een andere kant bekijken, hoe mooi zijn dieren, hoe lief zijn koeien, en daar motivatie in vinden? Al zouden dieren niet uitgebuit worden, dan denk ik nog dat ik vegan zou zijn.

Ik snap opzich die filmpjes wel voor N00bs, mensen die vlees eten etc. om ze te shockeren. Of mensen die bont dragen e.d. dus educatief snap ik het wel, maar 'recreatief'?
Until I reach my home

herwin
Contacteer:

Bericht door herwin » di okt 11, 2005 23:02

ik heb niemand horen zeggen dat er "recreatief" gekeken wordt naar dierenleed filmpjes. :wink: om actie te voeren en te protesteren heb je gewoonweg goed voorlichtingsmateriaal nodig zoals footos en filmpjes, recht voor zijn raap. of je ergens leest "in japan worden dolfijnen afgeslacht" OF je ziet enkele filmpjes en fotos hoe het er precies aan toe gaat, kan je veel beter een juist beeld krijgen wat er gebeurt en waartegen je precies protesteert. het grote publiek is tegen bont, maar wordt toch nog wakker geschud als ze daadwerkelijk op tv zon gruwelijk filmpje over de chinese bonthandel zien.

vegalan

Niet voor iedereen geschikt

Bericht door vegalan » wo okt 12, 2005 8:45

herwin schreef:ik heb niemand horen zeggen dat er "recreatief" gekeken wordt naar dierenleed filmpjes. :wink: om actie te voeren en te protesteren heb je gewoonweg goed voorlichtingsmateriaal nodig zoals footos en filmpjes, recht voor zijn raap. of je ergens leest "in japan worden dolfijnen afgeslacht" OF je ziet enkele filmpjes en fotos hoe het er precies aan toe gaat, kan je veel beter een juist beeld krijgen wat er gebeurt en waartegen je precies protesteert. het grote publiek is tegen bont, maar wordt toch nog wakker geschud als ze daadwerkelijk op tv zon gruwelijk filmpje over de chinese bonthandel zien.

Het is alleen zinvol om dit soort filmpjes binnen of van uit een bepaald referentie kader te bekijken en daarom is het belangrijk om eerst zn referentie kader te laten ontwikkelen en te positioneren om een (gewenste) effectieve input en output mogelijk te maken. Dwz het maakt wel degelijk uit wie er naar kijkt, hoe men er naar kijkt en waarom men er wel of niet naar kijkt en daar dient men dus rekening mee te houden.

vegalan

De een is de ander niet.

Bericht door vegalan » wo okt 12, 2005 8:49

Kirsten schreef:Maar je kan het toch ook van een andere kant bekijken, hoe mooi zijn dieren, hoe lief zijn koeien, en daar motivatie in vinden? Al zouden dieren niet uitgebuit worden, dan denk ik nog dat ik vegan zou zijn.
Door het contact met dieren kunnen bepaalde innerlijke en uiterlijke relatieve verwantschappen versterkt of instand worden gehouden om een hieruit voortkomend medelijden mogelijk te maken en dit is vooral van waarde als de innerlijke basis zich in onvoldoende mate zichzelf dmv autonome voorstelling hiervan kan voeden.

herwin
Contacteer:

Bericht door herwin » ma okt 17, 2005 6:35

kirstin zegt;
``Maar je kan het toch ook van een andere kant bekijken, hoe mooi zijn dieren, hoe lief zijn koeien, en daar motivatie in vinden? ``

ben ik helemaal mee eens. dat is ook de redenatie en motivatie van iemand als David Attenborrough (hoe spel je die naam ook alweer?) die prachtige natuurdocumentaires maakt, om de natuur en dieren onder de aandacht van mensen te brengen, zodat er en grote maatschappelijk vlak is om natuur en dieren te beschermen.
prachtige en mind boggling en respectvolle docus maakt die man. (niet te vergelijken met die national geographic bagger docus waarin het spectakel gehalte het respect van het dier aantast)

Ga?lle

Bericht door Ga?lle » ma okt 24, 2005 18:06

Bij mij is het een geval van, liever niet, maar toch doen... nou ja, natuurlijk liever niet - wie wil dit nou zien. Ik heb pas de DVD van meet your meat besteld en weet nog niet hoe, maar ga proberen het voor elkaar te krijgen deze aan verschillende omnivoren te laten zien... tips iemand? Heeft iemand hier ervaring mee?
Ik kan moeilijk zeggen "vanavond gezellig filmavondje bij mij...", want dat vind ik vals. Maar als ik zeg "vanavond een video ter demonstratie van wat er in de bio industrie van gang gaat", tsja, weinig mensen die dan om 8 uur met een zak chips voor de deur zullen staan.
Ik ken tot nu toe nog geen omnivor die zegt, ja laten we eens gezellig kijken naar hoe mijn hamburger tot stand komt.

Plaats reactie