niet-vegan hobbies

Veganisme en religie/spiritualiteit. Filosofie. En andere onderwerpen mbt veganisme.

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Kirsty xvx
Leefwijze: veganist

niet-vegan hobbies

Bericht door Kirsty xvx »

Hoe kijken jullie hier tegen aan?
Bijvoorbeeld, ik speel viool, de strijkstok is niet veganistisch, de haren worden van paarde(n)haar gemaakt.
Zouden jullie de hobby dan toch oppakken/voortzetten?
Ik zet m wel voort omdat ik het al zo lang doe dat ik het zonde vind om het te verwaarlozen, maar ik denk er toch over na, van; is het wel juist e.d.

Hebben jullie ook een hobby die niet helemaal vegan is? Zo ja, zo nee, hoe denken jullie hierover?
Put a ribbon round my neck and call me a libertine
I will sing you songs of dreams I used to dream
I will sail away on seas of silver and gold
Until I reach my home

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Re: niet-vegan hobbies

Bericht door Vegantastic »

Kirsten schreef:Hoe kijken jullie hier tegen aan?
Bijvoorbeeld, ik speel viool, de strijkstok is niet veganistisch, de haren worden van paarde(n)haar gemaakt.
Zouden jullie de hobby dan toch oppakken/voortzetten?
Ik zet m wel voort omdat ik het al zo lang doe dat ik het zonde vind om het te verwaarlozen, maar ik denk er toch over na, van; is het wel juist e.d.

Hebben jullie ook een hobby die niet helemaal vegan is? Zo ja, zo nee, hoe denken jullie hierover?
Koop dan vegan strijkstokken? Stond dacht ik eens iets over ergens...in de gezond idee misschien?

Hier vind je ook wel wat:
http://www.google.com/search?hl=en&lr=& ... tnG=Search
http://forums.abrsm.org/lofiversion/ind ... t6248.html
http://incredibow.com/

Als ik een hobby zou hebben wat misschien niet diervriendelijk is, dan zou ik zoeken naar alternatieven. En die zijn er meestal wel. En anders gewoon stoppen. Maar goed... dat zou ik doen.

Maar misschien zijn computers ook wel niet zo vegan verantwoord... dat zou lastig worden :D

Kirsty xvx

Bericht door Kirsty xvx »

DeNatuur.NL schreef:
Koop dan vegan strijkstokken? Stond dacht ik eens iets over ergens...in de gezond idee misschien?

Hier vind je ook wel wat:
http://www.google.com/search?hl=en&lr=& ... tnG=Search
http://forums.abrsm.org/lofiversion/ind ... t6248.html
http://incredibow.com/

Als ik een hobby zou hebben wat misschien niet diervriendelijk is, dan zou ik zoeken naar alternatieven. En die zijn er meestal wel. En anders gewoon stoppen. Maar goed... dat zou ik doen.

Maar misschien zijn computers ook wel niet zo vegan verantwoord... dat zou lastig worden :D
Nee ik heb geen vegan strijkstokken, het is ook erg moeilijk om er aan te komen (aangezien ik gewoon bij een vioolbouwer mijn violen + haren koop, en soms moet ik nieuwe haren op laten zetten) Het punt is een beetje, je kan een viool kopen van 2 ton, als je een strijkstok koopt die gewoon niet kwalitatief goed is dan klinkt het nog niet mooi.

Maar wat ik lees zijn de paardenharen dus van slachtpaarden.
Ik vind dat behoorlijk minder....

Nee computers zijn ook niet vegan (apple geloof ik wel?) en een tv geloof ik ook niet... (iets met melk in de beeldbuis) en fietsen zijn ook niet vegan geloof ik...
Put a ribbon round my neck and call me a libertine
I will sing you songs of dreams I used to dream
I will sail away on seas of silver and gold
Until I reach my home

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Kirsten schreef:Nee ik heb geen vegan strijkstokken, het is ook erg moeilijk om er aan te komen (aangezien ik gewoon bij een vioolbouwer mijn violen + haren koop, en soms moet ik nieuwe haren op laten zetten) Het punt is een beetje, je kan een viool kopen van 2 ton, als je een strijkstok koopt die gewoon niet kwalitatief goed is dan klinkt het nog niet mooi.
Je zou toch denken dat synthetische haren toch wel redelijk aan te komen was. Weet de vioolbouwer daar niet meer over?
Maar wat ik lees zijn de paardenharen dus van slachtpaarden.
Ik vind dat behoorlijk minder....
Lijkt me ook ja... je zou dan moeten kijken wat je belangrijker vind.
Nee computers zijn ook niet vegan (apple geloof ik wel?) en een tv geloof ik ook niet... (iets met melk in de beeldbuis) en fietsen zijn ook niet vegan geloof ik...
Apple :)

Had het weleens nagevraagd. Ging geloof om gelatine ofzo op de beeldbuis, maar dat was bij oudere dingen. Tv's waarschijnlijk ook nog wel. Maar die platte dingen niet. Ik was toen wel benieuwd naar de lijm die men in de productie gebruikte, maar sommige konden niet echt zeggen hoe en wat en sommige zeiden dat het synthetisch was. Nog niet heel erg duidelijk natuurlijk..

Jet

Bericht door Jet »

Kirsten schreef:Nee computers zijn ook niet vegan (apple geloof ik wel?) en een tv geloof ik ook niet... (iets met melk in de beeldbuis) en fietsen zijn ook niet vegan geloof ik...
Je kunt nooit 100% veganistisch leven, je kunt er hooguit naar streven. En waar je de grens legt moet je helemaal voor jezelf bepalen. Maar ik persoonlijk zou het zonde vinden om te stoppen met iets waar je plezier aan beleeft en waar je goed in bent omdat er paardenharen voor gebruikt worden (maar misschien zijn er inderdaad ook wel synthetische snaren van goede kwaliteit?). Net zoals je zelf al aangeeft; dan kun je je pc en je fiets ook wel de deur uitdoen.
Maar nogmaals; dat is een afweging die je zelf moet maken. Ik zou er in ieder geval niet te zwaar aan tillen als ik jou was, een beetje leuk leven is ook belangrijk.

vegalan

Bericht door vegalan »

Jet schreef:Je kunt nooit 100% veganistisch leven, je kunt er hooguit naar streven.
Ik denk zelfs dat ons (eigen) bestaan opzich niet eens milieu en diervriendelijk is!

VegaNRaT
Contacteer:

Bericht door VegaNRaT »

vegalan schreef:
Jet schreef:Je kunt nooit 100% veganistisch leven, je kunt er hooguit naar streven.
Ik denk zelfs dat ons (eigen) bestaan opzich niet eens milieu en diervriendelijk is!
Destructief voor moeder aarde, gezien wat wij consumeren en weggooien. Wij met z`n allen, veganist of niet, maken de aarde stukje bij beetje kapot :cry:

vegalan

Bericht door vegalan »

VegaNRaT schreef:
vegalan schreef:
Destructief voor moeder aarde, gezien wat wij consumeren en weggooien. Wij met z`n allen, veganist of niet, maken de aarde stukje bij beetje kapot :cry:

Maar doen (andere) dieren daar ook niet meer of minder van tijd tot tijd aan mee?

Tinus

Bericht door Tinus »

natuurlijk. De aarde en het milieu heb een bepaalde mate van flexibiliteit. Je maakt hier iets kapot en tegelijkertijd ontstaan er elders nieuwe dingen en herstelt de natuur zich. Het gaat erom dat je binnen die flexibiliteit blijft leven. Het punt is alleen dat velen meer kapot maken dan de aarde aankan. Het wil dus niet zeggen dat we niets meer mogen doen, maar gewoon wat minder van wat we allemaal doen en dan kan het allemaal nog goed komen :D

VegaNRaT
Contacteer:

Bericht door VegaNRaT »

vegalan schreef:
VegaNRaT schreef:
vegalan schreef: Ik denk zelfs dat ons (eigen) bestaan opzich niet eens milieu en diervriendelijk is!

Maar doen (andere) dieren daar ook niet meer of minder van tijd tot tijd aan mee?
Ik zou wel eens willen weten hoe de aarde eruit zou zien als deze slechts bewoond zou zijn door dieren(zonder mensen dus).

Zen

Bericht door Zen »

Ik heb zelf niet echt een iets wat ik als hobby zie en wat ik niet kan rijmen met veganisme, maar ik heb ongetwijfeld bezigheden die niet geheel losstaan van dierenleed. Sterker nog, ik denk dat vegalan een goed punt maakt door te stellen dat zelfs door te bestaan we bijdragen aan enige vorm van leed/schade in de wereld.

Er zijn wel gradaties natuurlijk, maar uiteindelijk gaat het om keuzes die je zelf maakt, gebaseerd op afwegingen waarbij vaak tegenstrijdige belangen een rol spelen. Verder ben ik het wel met Alex eens dat zodra je je van iets nieuws bewust wordt waar voor jezelf ethische bezwaren aan zitten, dat je dan probeert te zoeken naar alternatieven... dat is niet altijd even gemakkelijk natuurlijk. Eigenlijk is dat een wat makkelijk excuus (dat het soms moeilijker is alternatieven te vinden), maar in meer of mindere mate speelt dat voor iedereen wel een rol (en soms een doorslaggevende).

Maar zo zijn er zoveel factoren die meespelen. Als het gaat om een duurzaam product wat je toch al bezit en/of waar niet speciaal dieren voor uitgebuit/afgeslacht zijn of waarop dieruitbuitende industrieen niet substantieel verdienen, zijn er waarschijnlijk al minder bezwaren die je kunt aanvoeren.

vegalan

De waarde van jezelf en anderen

Bericht door vegalan »

Ik denk dat onze belangrijkste persoonlijke morele en esthetische waarden die gerelateerd is aan de wereld om ons heen, is gelegen in onze wil, houding en handeling om het leed daarin (wereld etc) te voorkomen.
Het is deze hoedanigheid die ons ook beweegt om naar alternatieven te zoeken maar we mogen daarbij niet geheel voorbij gaan aan onze eigen waarden omdat wij anders het slachtoffer kunnen worden van ons eigen streven, immers het moet leefbaar blijven. Ik zeg dit omdat ik helaas heb moeten concluderen dat men om bepaalde morele ideeen te verwezenlijken soms het slachtoffer kan worden van anderen die alleen maar hun eigen ego willen ontwikkelen. Het is wat zen zegt, het gaat uiteindelijk om de keuzes die je zelf maakt en die zijn gebaseerd op afwegingen waarbij vaak tegenstrijdige belangen een rol spelen, maar soms zijn er geen of geen betere alternatieven en zal je alles anders moeten waarderen of geen keuzes moeten maken door je er bij neer te leggen. Natuurlijk kun je ook nog aan (/wat met) compassionele-compensatie doen (soort midden weg).
(Nieuwe morele term?).
Laatst gewijzigd door vegalan op do sep 22, 2005 18:27, 1 keer totaal gewijzigd.

vegalan

Bericht door vegalan »

VegaNRaT schreef:
vegalan schreef:
VegaNRaT schreef: Destructief voor moeder aarde, gezien wat wij consumeren en weggooien. Wij met z`n allen, veganist of niet, maken de aarde stukje bij beetje kapot :cry:

Ik zou wel eens willen weten hoe de aarde eruit zou zien als deze slechts bewoond zou zijn door dieren(zonder mensen dus).

Als we de geschiedenis boekjes mogen geloven zijn er heel wat milieurampen geweest die hebben bijgedragen aan nieuwe of andere dier-soorten. Ik denk ook dat er op een gegeven moment wel een ander groep dieren heer en meester zullen worden om de heerschappij over anderen op zich te nemen.

vegalan

het evenwicht

Bericht door vegalan »

Tinus schreef:natuurlijk. De aarde en het milieu heb een bepaalde mate van flexibiliteit. Je maakt hier iets kapot en tegelijkertijd ontstaan er elders nieuwe dingen en herstelt de natuur zich. Het gaat erom dat je binnen die flexibiliteit blijft leven. Het punt is alleen dat velen meer kapot maken dan de aarde aankan. Het wil dus niet zeggen dat we niets meer mogen doen, maar gewoon wat minder van wat we allemaal doen en dan kan het allemaal nog goed komen :D

Het gaat natuurlijk hier om het optimum dat zich tussen het maximum en minimum beweegt omdat ook deze uitersten t.o.v elkaar kunnen verschuiven.

ingenting

Bericht door ingenting »

Ik doe zo af en te nog iets aan (amateur) fotografie...
Maar heb onlangs ergens gelezen dat er gelatine in de filmpjes o.i.d. zit, ook het papier waar het op wordt afgedrukt:(
Weet nog niet zeker of dit bij elk merk zo is...
Het word denk ik maar eens tijd dat ik wat mailtjes ga rondsturen:)

Ik zou het wel jammer vinden als ik geen alternatief voor de filmpjes/het papier kan vinden:\
En weet ook nog niet of ik dan wel of niet door zal gaan met foto's maken (of als het digitaal is op foto papier afdrukken).

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

ingenting schreef:Ik doe zo af en te nog iets aan (amateur) fotografie...
Maar heb onlangs ergens gelezen dat er gelatine in de filmpjes o.i.d. zit, ook het papier waar het op wordt afgedrukt:(
Weet nog niet zeker of dit bij elk merk zo is...
Het word denk ik maar eens tijd dat ik wat mailtjes ga rondsturen:)

Ik zou het wel jammer vinden als ik geen alternatief voor de filmpjes/het papier kan vinden:\
En weet ook nog niet of ik dan wel of niet door zal gaan met foto's maken (of als het digitaal is op foto papier afdrukken).
Ja idd. Ik heb wat mailtjes een tijd terug rondgestuurd, maar geen respons.
Volgens mij was bij elk filmpje iig wat niet correct was. Beter is om digitale camera te hebben. En voor afdrukken zoeken naar fotopapier wat geen verkeerd laagje bevat.

veganwalk

Goed nieuws fotopapier

Bericht door veganwalk »

Digitaal gaan lijkt me logisch, en wat afdrukken betreft, ik heb een advertentie in de Vegan gezien over gelatinevrij fotopapier :D !
Wat betreft hobbies: waarom zou je niet kiezen voor de diervriendelijke variant? ook al is die kwalitatief minder, de dieren hebben helemaal geen keuzevrijheid! (Ga ikzelf nu ook flutromannetjes lezen, als daarvoor bv geen dierlijke lijm is gebruikt, ipv een 'goed' boek? :wink: ).
Toch wel een beetje vegan die-hard dilemmas...
Maar toch goed om te kijken naar alternatieven, hoe minder we meewerken aan al dat dierenleed hoe beter is mijn instelling en als ik daarvoor wat moet laten voelt dat niet als opofferen, als je weet voor wie je het doet!
Dieren die onnodig lijden!

ps hoe zit het nou met fietsen?

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Re: Goed nieuws fotopapier

veganwalk schreef:ps hoe zit het nou met fietsen?
De banden kunnen caseine bevatten geloof ik afkomstig uit melk.

veganwalk

fietsbanden

Bericht door veganwalk »

Zijn er banden waarbij dit niet wordt gebruikt? weet jij dat toevallig of niet toevallig?

Volgens mij is dat gebruik van caseine vanwege de eigenschap van rubber/latex om te gaan schuimen bij het productieproces en wordt caseine soms gebruikt om te 'defoamen' ( zoiets was het in ieder geval bij matrassen ) Nog meer 'diehard' info en waar je het vandaan hebt is welkom bij mij :)
...

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Ik heb verder geen info jammer genoeg. Ik ben er nog niet naar op zoek geweest :oops:

Op het forum kan je wel wat vinden erover, maar ook niet echt veel en ook niet precies waar het over ging. Ik zal wel even later engelse sites doorzoeken.

Plaats reactie