Zelfmoord

Veganisme en religie/spiritualiteit. Filosofie. En andere onderwerpen mbt veganisme.

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Wanda
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Bericht door Wanda »

blauw schreef:Het lijkt me dat dit geen veganistisch probleem is, maar een psychisch probleem.
Of het bericht nu echt is of niet, het is in ieder geval psychisch.

vegalan

Bericht door vegalan »

Het veganistische idee zit ook in de psyche en daar kan je somatische klachten van krijgen als je het niet goed in praktijk brengt. :wink:

Ach het maak allemaal niet uit, als er problemen zijn dan is het zaak om ze op te lossen.

.

Wanda
Contacteer:

Bericht door Wanda »

De huidige situatie in de wereld :shock: is ook genoeg om psychisch gestoord van te raken.

QNTSeXSLVe

Bericht door QNTSeXSLVe »

Ach ik heb nog steeds mijn lol op deze wereld hoor. Gewoon veel decadent feesten helpt tegen zelfmoord...werkt altijd.
Save an animal be a cannibal.

vegalan

Bericht door vegalan »

Overdaad schaad! Het brood van de rijken is de dood van de armen.

.
Laatst gewijzigd door vegalan op za sep 02, 2006 17:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic »

herwin schreef:beste rick, herken je een onzin bericht niet als je het leest? :D
Kom op.. het is wellicht wel echt.

Verder zou zo een probleem niet veganistisch zijn, maar echt psychisch oftewel gewoon een stoornis.

En graag voortaan zulke berichten gewoon serieus nemen tenzij je zo goed als zeker weet dat het echt niet zo is.

-gebruikergewist-

Bericht door -gebruikergewist- »

Vaak gaan meisjes die aan anorexia nervosa lijden vegetarisch of veganistisch eten, omdat ze denken zo nog minder vette troep binnen te krijgen. Het probleem van de dochter van Jolly is waarschijnlijk niet dat ze veganistisch is gaan eten, maar dat ze een eetstoornis heeft die ertoe geleid heeft dat ze veganist is geworden. De gemiddelde veganist is over het algemeen juist gezonder dan de gemiddelde vleeseter. Dit probleem zou je dan ook waarschijnlijk niet op het veganisme moeten afschuiven, maar op een eerder probleem waardoor deze situatie is ontstaan.

herwin
Contacteer:

Bericht door herwin »

En graag voortaan zulke berichten gewoon serieus nemen tenzij je zo goed als zeker weet dat het echt niet zo is.
ik weet het zo goed als zeker. :D

S.

...

Bericht door S. »

...
Laatst gewijzigd door S. op ma okt 09, 2006 20:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Shantisabine

Bericht door Shantisabine »

Niet als gebrek, wel als obsessie :?

Edit; te snel gereageerd, niet goed gelezen :oops: . Mensen denken inderdaad snel dat je een extremist ben als je dierenleedvrij voedsel prefereert.

-gebruikergewist-

Bericht door -gebruikergewist- »

S. schreef:Ik ben vegetarisch opgevoed. Er is wel eens gezegd dat ik een lichte vorm van anorexia had. Sinds ik achttien ben, ben ik veganistisch. En dat heeft werkelijk niets met vette troep te maken.
Ik zeg ook niet dat het er altijd iets mee te maken heeft, maar ik ken wel iemand die tegen haar ouders zei dat ze vegetarisch wilde eten omdat ze het zo zielig voor al die dieren vond, maar het ondertussen een mooie smoes vond om maar geen vlees te hoeven eten zonder dat haar ouders erover begonnen te zeuren.
Even voor de duidelijkheid; dat meisje had ook anorexia dus. En in vrij heftige vorm, ze is later zelfs nog een tijd opgenomen geweest.

S.

...

Bericht door S. »

...
Laatst gewijzigd door S. op ma okt 09, 2006 20:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Wanda
Contacteer:

Bericht door Wanda »

S. schreef:kennelijk pas ik niet deze wereld. Daarom denk ik soms dat ik beter niet meer mee kan doen.
We hebben vast allemaal een rol op deze aarde.
Het leven is kort genoeg en het heeft geen zin dat zelf nog korter te maken denk ik.
Er is altijd wel iets positiefs te doen, waardoor jouw leven toch zin heeft (en je misschien zelfs wel zin in het leven krijgt).
Ik was erg onder de indruk van de mensen die ik bij Farm Sanctuary ontmoette. Ik heb het dan niet over degenen die daar voor de zomer werken, maar de anderen die er het hele jaar werken en er zo goed als hun hele leven aan wijden.
Als het 'gewone' leven niet meer leefbaar voelt, lijkt zo'n leven op een sanctuary me toch heel wat beter dan zelfmoord plegen.

Annika
Contacteer:

Bericht door Annika »

Zelfmoord door dierenleed?
Nee.
Als ik filmpjes over dierenleed zie dan ontstaat er een soort woede in me die juist zorgt dat ik wil vechten in plaats van vluchten.
Ik heb wel over zelfmoord nagedacht, dat was een hele tijd terug en door heel andere oorzaken. Maar het dierenleed had daar niks mee te maken.
kennelijk pas ik niet deze wereld.
Dat gevoel he ik zeer regelmatig. Dat ik gewoon compleet buiten de wereld sta en dat iedereen om me heen maar wat doet. Maar ik ben ook gewoon teveel een dromer....

Rigdzin
Contacteer:

Bericht door Rigdzin »

Annika schreef: Ik heb wel over zelfmoord nagedacht, dat was een hele tijd terug en door heel andere oorzaken.
Ik denk dat iedreen dat wel eens heeft gehad in een periode van zijn leven.
Annika schreef: Dat gevoel he ik zeer regelmatig. Dat ik gewoon compleet buiten de wereld sta en dat iedereen om me heen maar wat doet. Maar ik ben ook gewoon teveel een dromer....
Gewoon lekker blijven dromen. Daar waar je gedachtes je heen brengen zijn de plekken vaak vele malen beter...
:wink:

QNTSeXSLVe

Bericht door QNTSeXSLVe »

Iedereen heeft vaak wel eens het gevoel dat ze niet passen in de wereld en de wereld niet begrijpen. Dat is gewoon een menselijke eigenschap. Op dit gegeven is de hele psycho-analyse en 1000 andere psychologische cultuurfilosofische traditities gebaseerd.

Maar als ik het niet meer zie zitten helpt gewoon veel uitgaan en veel dingen kopen beste voor mij. De volgende dag ben je er dan gewoon weer uit natuurlijk kun je daar ethische bezwaren tegen vinden maar ik voel mij er prima onder.
Save an animal be a cannibal.

vegalan

Bericht door vegalan »

S. schreef:Voor zover ik weet heeft mijn afvaldrang niets met mijn besluit om veganist te worden te maken. Toch denk ik dat er een verband is. Anorexia nervosa is een obsessie en zo wordt veganisme ook wel beschouwd.
Het tegendeel kan ook een obsessie zijn en het is dus maar hoe je het bekijkt. Het is wel zo dat het veganisme kan bijdrage aan het ontstaan van Anorexia nervosa en/of het voor een Anorexia nervosa pati?nt (voedings-technisch etc) makkelijker maakt. Maar de obsessie zelf komt (volgens mij) voornamelijk voort uit het tegendeel, dat negatieve associaties heeft, die meestal zijn gerelateerd aan het uiterlijk en de sociaalsituatie (status).

.

vegalan

Bericht door vegalan »

QNTSeXSLVe schreef: Maar als ik het niet meer zie zitten helpt gewoon veel uitgaan en veel dingen kopen beste voor mij. De volgende dag ben je er dan gewoon weer uit natuurlijk kun je daar ethische bezwaren tegen vinden maar ik voel mij er prima onder.
Het is ook wel goed om voor jezelf te zorgen, je bent immers ook een genot zoekend dier en je ontkomt nooit geheel aan bepaalde bezwaren die daar eventueel aan kleven. Maar er zijn natuurlijk binnen het ethische kader altijd grenzen!

.

Drawion_Kuda

Bericht door Drawion_Kuda »

Heeft iemand hier weleens gedacht aan zelfmoord? Ik denk er regelmatig aan als ik weer eens ben geconfronteerd met dierenleed.
ik heb zelf best veel mee gemaakt..
en ken ook mensen die dingen hebben mee gemaakt..

maar jou reden.. vind ik beetje raar.

weet je wat jer maar moet denken??
er zijn nog veel te weinig mensen op aarde die aan dieren denken.. jij bent er 1 die voor ze op komt! ze hebben je nodig! je kunt nog zo veel veranderen en helpen hier op aarde .. en dat kan alelen als je nog wat langer blijft.

hoop dat je niet zo down meer bent..
ik vind het zelf ook moeilijk soms..

Veg_eric

Bericht door Veg_eric »

Jolly schreef:Zelfmoord? In 1 keer of langzamerhand?
Mijn dochter van 15 is veganistisch en wij hebben haar daarin altijd gesteund. Zij is nu echter zo streng bezig dat ze al niet meer kan lopen op grond waarop mensen met leren schoenen hebben gelopen etc. Zij ligt nu in kritieke toestand in het ziekenhuis en wij hebben het besluit moeten nemen om sondevoeding toe te staan omdat haar hart het aan het begeven was. Ik wil daar toch voor waarschuwen: voer de dingen niet te ver door want dan blijft er niets meer over van jezelf....
Ik heb de indruk dat er een aantal mensen zijn met een eetstoornis en via dat in contact komen met vegetarisme of veganisme.

De eetstoornis of de geestelijke problemen die daar vaak bij horen, die zorgen voor "dit soort" problemen, dat heeft niet echt iets met veganisme te maken.

Plaats reactie