Zelfmoord

Veganisme en religie/spiritualiteit. Filosofie. En andere onderwerpen mbt veganisme.

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Frans
Contacteer:

Bericht door Frans »

Mijn katten houden mij niet op de been. Ze maken het alleen maar erger want dan denk ik aan al die andere dieren die het niet zo goed hebben.

vegalan
Leefwijze: veganist

katkater

Bericht door vegalan »

Frans schreef:Mijn katten houden mij niet op de been. Ze maken het alleen maar erger want dan denk ik aan al die andere dieren die het niet zo goed hebben.
Dat is toch aan de ene kant dieronvriendelijk en aan de andere kant mens onvriendelijk?

Frans
Contacteer:

Bericht door Frans »

Nee, waarom? Ik geef heel veel om mijn katten.

vegalan

kattenlikje

Bericht door vegalan »

Frans schreef:Nee, waarom? Ik geef heel veel om mijn katten.
Waarom moeten die katten jou op de been houden en waarom bezorgen zij je zoveel relatief leed?

Aap

Re: kattenlikje

Bericht door Aap »

vegalan schreef:Waarom moeten die katten jou op de been houden en waarom bezorgen zij je zoveel relatief leed?
Als je gewoon even een paar berichtjes terugleest zie je de antwoorden op je vragen gewoon staan.

Kirsty xvx

Bericht door Kirsty xvx »

@ frans; verleg je je aandacht wel genoeg? Ik ga bevoorbeeld vaak katten aaien in asiel crailo (omdat je ze niet allemaal mee kan nemen) en ik word erg blij als dat ze goed doet...
Maar ja, het blijft een druppel op een gloeiende plaat natuurlijk...

Ik denk dat de wereld/de dieren slechter af is als alle goede mensen er mee stoppen te bestaan.

En ik geloof in rechtvaardigheid at the end. Er komt een dag dat de mens terugkrijgt wat hij heeft veroorzaakt. Revenge. En als ik al die mensen vlees zie wegstauwen denk ik; darmkanker, doe uw ding.
Dat is misschien wel heel gemeen van mij :? maar ach...
Laatst gewijzigd door Kirsty xvx op do aug 11, 2005 18:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Put a ribbon round my neck and call me a libertine
I will sing you songs of dreams I used to dream
I will sail away on seas of silver and gold
Until I reach my home

Frans
Contacteer:

Bericht door Frans »

Nee, mijn katten moeten mij niet op de been houden. Maar Kirsten zei dat haar katten haar op de been hielden. Dat is bij mij dus niet zo, als ik teveel aan mijn katten denk kan ik verdrietig worden omdat ik weet dat niet alle dieren het zo goed hebben als mijn katten.

Kirsty xvx

Bericht door Kirsty xvx »

Mijn katten moeten dat ook niet hoor, het is door lief en leed, maar het is een mooi bijkomstig iets dat ze dat toevallig doen :)
Put a ribbon round my neck and call me a libertine
I will sing you songs of dreams I used to dream
I will sail away on seas of silver and gold
Until I reach my home

Frans
Contacteer:

Bericht door Frans »

Ja, als ik een eigen huis had zou ik ook wel een paar katten bij crailoo halen.

Starsurprise
Leefwijze: flexanist

Bericht door Starsurprise »

@Frans:
Ik begrijp je emoties heel goed.
We leven in een harde wereld, een prachtige wereld met mooie dieren en prachtige zeeen en stukken groen.
Het had allemaal zo mooi kunnen zijn, maar er zijn wezens die hier een stokje tussen steken, de mens em zijn egoisme.

Dieren worden mishandeld uigtgebuit en misbruikt, een hel trieste en treurige zaak.
Dat leed wat hun aangedaan wordt speelt onheroepelijk ook zijn parten bij de mensen die heel erg om ze geven.

Het is dan ook heel erg moeilijk om je gelukkig te voelen als je een idealist en realist bent.
Ikzelf voel me ook regelmatig depressief, dat komt voor een groot deel door die achterlijke martelpraktijken die ze bij dieren uitvoeren.

De mensheid is egoistisch en uit op macht.
Alles moet wijken voor geld en voedsel.
Heel erg hard en heel erg pijnlijk voor wezens die dat niet zo hadden ingevuld als zij de macht hadden.
Als ik de macht had, dan zou ik iedereen mens en dier in hun waarde laten.
Dan werd er niet gedood.
Dan werd er niet geroepen dat homofilie een ziekte is.

De gedachte aan zelfmoord is soms wel aanwezig, heel normaal eigenlijk, het is een gevoel van wanhoop.
Machteloos staan tegenover de wetgeving.
Machteloos zijn als je een filmpje ziet waar ze dieren levend villen, of als je een veewagens met dieren langs ziet denderen.
Je kunt er niets aan doen.

Wel is het zo dat we op de goeie weg zijn, het begin van het einde van het dierenleed is Veganist worden, we zijn al aardig op weg ook al is daar soms niet veel van te merken :cry:

Zelfmoord is niet de oplossing.

A: Je kunt niets meer voor de dieren betekenen,
je hebt de kans om nog levenslang mensen te proberen te overtuigen, ze voorlichting over wat dieren wordt aangedaan.
Als je dood bent kan dat niet meer.......

B De mensen die heel erg veel van je houden zullen zich altijd afvragen waarin ze gefaald hebben, of ze iets verkeerd hebben gedaan, dat wil je ze toch niet aandoen?

C. Het is gewoon zonde, een dierenvriend die juist het recht heeft om te leven dat nou uitgerekend hij zich van zijn leven berooft.
Dood en dood zonde......................

Aap

Bericht door Aap »

Je hebt helemaal gelijk Starsurprise! :)

Morghodius

Bericht door Morghodius »

Frans schreef:Als je het niet meer kan verdragen om met al die mensen te leven.
ga je in de bossen wonen in een boerderij
Maar de natuur verdwijnt als sneeuw voor de zon.
Onze velden, onze bossen verworden tot beton.
Overbevolking betekent het einde van ons land.
Voor geld moet ook het laatste boompje aan de kant.

Morghodius

Bericht door Morghodius »

Ik hoop gewoon dat het een trend word onder domme mensen die de wereld verpesten om zelfmoord te plegen (netjes in hun eigen huis).
Maar de natuur verdwijnt als sneeuw voor de zon.
Onze velden, onze bossen verworden tot beton.
Overbevolking betekent het einde van ons land.
Voor geld moet ook het laatste boompje aan de kant.

fief
Contacteer:

Bericht door fief »

Morghodius schreef:
ga je in de bossen wonen in een boerderij
ik wil dat eigenlijk nog gaan doen ook, in het zuiden van canada

Thomas

Bericht door Thomas »

Je bedoelt dat jouw ethiek botst met de ethiek van de meerderheid? In dat geval zou je ook eens kunnen kijken waarom jouw ethiek botst met de geldende ethiek. Soms kun je je ethiek ook bijstellen of in ieder geval beter begrijpen waarom anderen een andere ethiek dan die van jouwzelf aanhangen. Uiteindelijk is ethiek slechts een relatief iets.

Zelfmoord uit oogpunt van 'de de zin van het leven' kan ik wel begrijpen. Immers als je gaat kijken naar het uiteindelijke nut van het leven zonder dat je gelooft in een bepaald 'hoger doel', dan zie ik weinig reden waarom je niet zou stoppen met leven als je geen zin hebt in het leven. Qua redenen om niet te stoppen met leven zou je kunnen denken aan het leed dat je veroorzaakt bij nabestaanden (wanneer je zelfmoord pleegt) of de nieuwsgierigheid naar wat nog komen gaat. Ook kun je bepaalde doelen voor jezelf stellen die je wilt bereiken/talenten die je wilt ontwikkelen. Ook het voorkomen van leed bij anderen kun je als een reden zien om te blijven leven, zoals al gezegd werd.

Maar om terug te komen op het punt van het 'geloven dat er leven is na de dood': dat vind ik zelf wel een lastig iets. Immers als je aanneemd dat er leven na de dood is, dan wordt het een ander verhaal. Als je gelooft in reincarnatie en 'het ontwikkelen van de ziel' dan is het niet slim om je leven voortijdig te beindigen. Ook als je gelooft in een God als in het christelijk geloof, dan kun je beter geen zelfmoord plegen. Echter blijft het en ce moment puur bij speculeren over een e.v.t. 'leven na de dood'. Dat vind ik zelf wel een lastige kwestie. Immers na vele jaren wetenschap is het bestaan van een 'geestelijke wereld', 'leven na de dood' etc. nooit bewezen. En dat roept dan toch vragen bij mij op. Want hoe kan het dat er door de eeuwen zoveel is geschreven over het 'niet-stoffelijke' terwijl dit vermeende fenomeen nooit hard is aangetoond in wetenschappelijke experimenten? Schiet de materiele wetenschap tekort of heeft de mens een niet realistische drang naar het willen kennen van iets dat er niet is? Misschien is die vraag in de toekomst te beantwoorden.. Tot die tijd is en blijft het een gok wat je e.v.t. na een succesvolle zelfdoding te wachten staat. ;)

Thomas

Bericht door Thomas »

"Ook kun je bepaalde doelen voor jezelf stellen die je wilt bereiken/talenten die je wilt ontwikkelen."

Dit moet dan gezien worden in de context 'benieuwd zijn naar wat er komen gaat' en 'waar je zelf toe in staat bent'. Maar anderzijds, wanneer je dood bent en er is geen 'leven na de dood', dan maakt het toch geen zier uit of je bepaalde dingen wel of niet gedaan hebt. En toch zie je bij mens en dier een sterke drang naar leven. Volgens de harde wetenschap komt 'de wil tot leven' voort uit de 'wil tot voortplanten van de genen'. En wordt die 'wil tot voortplanten' aangestuurd door de genen zelf. In dat opzicht zou zelfmoord eigenlijk op een programmafout duiden. Een niet goed afgesloten if-statement bijvoorbeeld. :mrgreen:

Thomas

Bericht door Thomas »

Kirsten schreef:@ frans; verleg je je aandacht wel genoeg? Ik ga bevoorbeeld vaak katten aaien in asiel crailo (omdat je ze niet allemaal mee kan nemen) en ik word erg blij als dat ze goed doet...
Maar ja, het blijft een druppel op een gloeiende plaat natuurlijk...

Ik denk dat de wereld/de dieren slechter af is als alle goede mensen er mee stoppen te bestaan.

En ik geloof in rechtvaardigheid at the end. Er komt een dag dat de mens terugkrijgt wat hij heeft veroorzaakt. Revenge. En als ik al die mensen vlees zie wegstauwen denk ik; darmkanker, doe uw ding.
Dat is misschien wel heel gemeen van mij :? maar ach...
Nouja 'gemeen'; ik verbaas me er altijd over dat mensen zo overtuigd zijn dat hun ethiek de juiste is. Of het nu gaat om een arts die dierproeven doet omwille van een medicijn dat vele zieken zal genezen of een veganist die vindt dat er absoluut geen leed toegebracht mag worden aan dieren. Ze staan beiden een ethiek voor. En ja, welke ethiek is beter dan de ander. Welke ethiek is universeel juist? Dat is naar mijn mening niet te zeggen. Je kunt hoogstens zien dat een bepaalde ethiek een gunstige invloed heeft op een groep mensen. En daar blijft het dan wel bij.

Wanda
Contacteer:

Re: Zelfmoord

Bericht door Wanda »

Frans schreef:Heeft iemand hier weleens gedacht aan zelfmoord? Ik denk er regelmatig aan als ik weer eens ben geconfronteerd met dierenleed.
Ja.
Maar ik heb nu kinderen, dus het is geen optie meer.

Miranda die niet inlogt

Bericht door Miranda die niet inlogt »

Frans schreef:Mijn katten houden mij niet op de been. Ze maken het alleen maar erger want dan denk ik aan al die andere dieren die het niet zo goed hebben.
En hoe moet het dan met jouw katten als jij er niet meer bent?? Moeten die dan maar gewoon in een hokje in het asiel gaan zitten verkommeren tot iemand ze wil hebben (hopelijk een echte dierenvriend, want het zijn niet alleen echte dierenvrienden die een hond of kat uit het asiel halen ... ) ? Tsja, sorry jongens, het baasje kon al dat dierenleed in de wereld niet meer aan en heeft daarom een einde aan zijn leven gemaakt :roll: .
Als je echt wat om dieren geeft, dan geef je jezelf een schop onder je kont als je dit soort gedachten krijgt. Kinderen en huisdieren scheppen een verantwoordelijkheid, als je er zonodig tussenuit wilt knijpen dan doe je dat maar nadat je twee katten van ouderdom zijn overleden en niet eerder.

Eduard

Re: Zelfmoord

Bericht door Eduard »

Wanda schreef:
Frans schreef:Heeft iemand hier weleens gedacht aan zelfmoord? Ik denk er regelmatig aan als ik weer eens ben geconfronteerd met dierenleed.
Ja.
Maar ik heb nu kinderen, dus het is geen optie meer.
Lafaard! :lol:

Plaats reactie