Zelfmoord

Veganisme en religie/spiritualiteit. Filosofie. En andere onderwerpen mbt veganisme.

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Jip
Contacteer:

Bericht door Jip » ma sep 17, 2007 10:55

Idereen bi? Ik heb laatst een test gedaan op http://www.hoebibenjij.nl en daar kwam uit dat ik een regelrechte hetero ben, zonder enige twijfel. Maar ja, hoe betrouwbaar is zo'n test?
Burgerlul

Fontanelle
Leefwijze: veganist

Bericht door Fontanelle » ma sep 17, 2007 13:14

Theo schreef:je bent helemaal niet homo ?f hetro. mijn stellige overtuiging is dat er iedereen in essentie bi is, maar dat de een een duidelijkere voorkeur heeft dan een ander. het hebben van een voorkeur - lees: het nemen van stelling - is in onze maatschappij normaal geworden. je wordt welhaast gedwongen een keuze te maken uit twee opties. lees er foucault overigens maar op na die een prachtige analyse heeft gemaakt van seksualiteit in het westen.
+1
goed gezegd

jet
Moderator

Bericht door jet » ma sep 17, 2007 15:15

lees er foucault overigens maar op na die een prachtige analyse heeft gemaakt van seksualiteit in het westen.
Dat is waarschijnlijk Michel Foucault ipv Leon Foucault? (ik ken Foucault alleen maar als natuurkundige....)? :P
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Dennis

Bericht door Dennis » ma sep 17, 2007 15:42

tofu henk schreef:Dan had je dat zo moeten schrijven.
Ik MOET niks!

Verder verwijs ik je naar de post van Anna, daar kan ik me helemaal invinden.

fief
Contacteer:

Bericht door fief » ma sep 17, 2007 21:10

Jip schreef:Idereen bi? Ik heb laatst een test gedaan op http://www.hoebibenjij.nl en daar kwam uit dat ik een regelrechte hetero ben, zonder enige twijfel. Maar ja, hoe betrouwbaar is zo'n test?
Dat is toch die test waar bijna iedereen als bi uitkomt? Volgens die test ben ik lesbisch (en dat vind ik zelf ook). Helaas is dit :offtopic:
Ik denk dat het eerlijker is om een partner in te lichten en niet van alles stiekem te gaan doen, hoewel het natuurlijk wel een lastige situatie is met veel twijfel.

Theo

Bericht door Theo » ma sep 17, 2007 21:25

jet schreef:
lees er foucault overigens maar op na die een prachtige analyse heeft gemaakt van seksualiteit in het westen.
Dat is waarschijnlijk Michel Foucault ipv Leon Foucault? (ik ken Foucault alleen maar als natuurkundige....)? :P
michel ja ;-)

stippel
Leefwijze: flexanist

Re: Zelfmoord

Bericht door stippel » do apr 09, 2009 10:18

Ik heb al zeer vaak over zelfmoord nagedacht. De reden waarom ik het toch niet ga ondernemen, is omdat ik veel te laf ben, ik ben bang voor de eventuele schade bij mislukking. Sowieso, als je een poging onderneemt en je mislukt zonder er iets aan over te houden (zoals mij overkomen is), komt het bij een deel van de mensen nogal ongeloofwaardig over en denken ze dat het een kreet om aandacht was. En een kreet om aandacht is iets waar het overgrote deel van de mensen een gigantische hekel aan hebben.

Zelf ben ik nogal allergisch aan mensen die overal lopen te schreeuwen dat het oh zo egoïstisch is, ik vind dat het dan minstens zo egoïstisch van die mensen. Je kan het overigens ook als een altruïstische daad bekijken: hoeveel een mens verbruikt in een mensenleven, en hoeveel andere mensen/dieren daarvan hadden kunnen leven... Anderzijds is dat net een extra motivatie om je leven zo nuttig mogelijk te maken, dat het verbruikte het waard was (denk aan Gandhi bvb, die met zijn Fruitisme niet zoveel verbruikte, maar hetgeen hij verbruikte was het zonder twijfel dubbel en dik waard).

Dennis

Bericht door Dennis » do apr 09, 2009 15:29

Zelfmoord staat ook in mijn ogen gelijk aan 'opgeven'. Dat is denk ik de betekenis die de meeste mensen geven aan zelfmoord. Zelfmoord als ultieme onzelfzuchtige daad, lijkt me nogal ongepast. Als je stelt dat je dan minder verbruikt, dan zou je dus juist maar zoveel mogelijk mensen moeten vermoorden (niet doen he!). Ten slotte help je die mensen dan minder te verbruiken en zouden ze je dankbaar moeten zijn! Lijkt me niet.

Van elke soort is voortbestaan van essentieel belang, je hoogste prioriteit. Zelfmoord past natuurlijk niet in dat biologische plaatje.

Het blijft natuurlijk een moeilijk onderwerp. Als iemand echt dood wil, wie is iemand anders dan om dat tegen te houden? Is het de ultieme vrijheid? Of is het juist een bepertke gedachte; moet je jezelf van alles om je heen kunnen afsluiten (vrijwillig, of omdat problemen overweldigend worden) om het daadwerkelijk te kunnen doorzetten? En is het de plicht van je omgeving om je te wijzen op die beperkte gedachte?

Moeilijk onderwerp...

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » do apr 09, 2009 16:08

Voor sommige mensen werken therapieen echt niet meer en is het leven ondraaglijk voor hen. Als iemand lijdt, en het ziet er niet naar uit dat er wat aan gedaan kan worden, dan (pas) moet vrijwillige euthanasie mogelijk zijn. Op een humane wijze, na goed overleg. Dat de dokter een pilletje aan de 'patient' mag geven om er een einde aan te maken. Weten die mogelijkheid te hebben, zal voor veel mensen een opluchting zijn. Hoeven ze zich niet op een akelige manier van het leven te beroven (polsen, treinen, touw etc.). Ik vind ultieme vrijheid, te kunnen kiezen voor leven of dood.

Erik van Zomeren
Locatie: Zutphen, The Netherlands, Earth, Solar System, Milky Way

Bericht door Erik van Zomeren » do apr 09, 2009 16:29

Ik vind het heel begrijpelijk dat sommige mensen zelfmoord overwegen, alleen word ik er altijd akelig verdrietig van. Zelf heb ik ook wel eens gedacht : "Wat doe ik hier nog.", maar ja, dan dacht ik daarna : "Doodgaan kan altijd nog, dus waarom zou ik er haast mee maken?". Uiteindelijk blijkt het leven voor mij niet ondraaglijk te zijn en zelfs bevrediging schenkend. Ik zit wel regelmatig in een dip met een wat-een-rotwereld-gevoel, maar daar kom ik dan vanzelf weer uit. Anti-depressiva (anders dan er van nature in voedsel voorkomen) lijk ik dus vooralsnog niet nodig te hebben. Niet dat ik verwacht ze ooit nodig te zullen hebben, maar ik wil het ook niet uitsluiten.
THIS happens when we don't go vegan
Denken "Wij zijn beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest !

Dennis

Bericht door Dennis » do apr 09, 2009 16:50

Jasmijn schreef:Als iemand lijdt, en het ziet er niet naar uit dat er wat aan gedaan kan worden, dan (pas) moet vrijwillige euthanasie mogelijk zijn. Op een humane wijze, na goed overleg.

Dit klinkt wel goed, maar hoe bepaal je of iemand lijdt en of er ook daadwerkelijk niets meer aan gedaan kan worden? En wie mag dat dan bepalen? Volgens welke criteria? En hebben de naasten ook nog inbreng?

Volgens mij in de praktijk niet erg haalbaar...

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » do apr 09, 2009 20:44

Dennis schreef:
Jasmijn schreef:Als iemand lijdt, en het ziet er niet naar uit dat er wat aan gedaan kan worden, dan (pas) moet vrijwillige euthanasie mogelijk zijn. Op een humane wijze, na goed overleg.

Dit klinkt wel goed, maar hoe bepaal je of iemand lijdt en of er ook daadwerkelijk niets meer aan gedaan kan worden? En wie mag dat dan bepalen? Volgens welke criteria? En hebben de naasten ook nog inbreng?

Volgens mij in de praktijk niet erg haalbaar...

Dat is inderdaad moeilijk te bepalen, maar niet onhaalbaar denk ik. Je kan allicht proberen zo goed mogelijk te doen en ieder persoon, ieder geval, apart te beoordelen. Ik vind dat de persoon in kwestie door verschillende artsen en therapeuten, maar ook door zijn/haar naasten, goed geanalyseerd zou moeten worden, gedurende langere tijd. Veel therapieen moeten al geprobeerd zijn, zonder effect. De zelfmoordwens moet al lange tijd bestaan en de persoon met zelfmoordwens moet bij volle bewustzijn zijn, zelf helder na kunnen denken. Ik spreek in termen van jaren, echt meerdere jaren. De precieze criteria, die zouden moeten worden samengesteld door veel mensen samen die er echt verstand van hebben. Dokters mogen zich natuurlijk niet laten verleiden door pillenfabrikanten :wink:

Zen

Bericht door Zen » vr apr 10, 2009 9:21

Jasmijn schreef:De zelfmoordwens moet al lange tijd bestaan en de persoon met zelfmoordwens moet bij volle bewustzijn zijn, zelf helder na kunnen denken. Ik spreek in termen van jaren, echt meerdere jaren.
Het zal niet zo bedoeld zijn, maar het klinkt een beetje cru, iemand jarenlang met een zelfdodingswens laten rondlopen. Dat is toch ook niet echt meelevend te noemen. Overigens denk ik dat veel mensen die uit het leven willen stappen maar daar jarenlang geen hulp bij krijgen uiteindelijk toch wel zelf een poging zullen ondernemen om zichzelf van het leven te 'beroven', indien mogelijk.
Cut cold stone with a warm heart

stippel
Leefwijze: flexanist

Bericht door stippel » za apr 11, 2009 12:32

Ja, je kan het natuurlijk vanuit verschillende standpunten bekijken. Nu, ik moet zeggen dat het bij een extra motivatie zou zijn om het te doen omdat het 'goed is voor het milieu', maar niet dé hoofdreden. :wink: Zo goed ben ik nu ook weer niet helaas.

Nuja, je kan gewoon ALLES als egoïstisch zien... Maar ja, soms is het dan wel zo dat je de pijn die je zelf had, aan anderen doorgeeft en dat deze die dan versterkt moeten doorleven...
Persoonlijk denk ik over euthanasie, dat als iemand heeel erg lijdt (zowel psychisch als lichamelijk), dat de naasten dit wel voelen en zich beter voelen als het gebeurd is. Zelfde geldt voor zelfmoord (soms dan), het verschil hierin is gewoon dat zelfmoord vaak onaangekondigd gebeurd, na een gebeurtenis die de druppel gevormd heeft... En tja, als je net zélf in die gebeurtenis betrokken was...

Het is allemaal erg dubbel.

Valkyrjur

Bericht door Valkyrjur » di apr 14, 2009 10:32

Ik vind zelfmoord ook niet egoïstisch en ben het met je eens dat mensen die dat zeggen, dat zeggen uit (een (ander?) soort) egoïsme.

Aangezien ik geloof dat iedereen iets te doen of leren heeft in het leven en in reïncarnatie, denk ik niet dat zelfmoord veel zin heeft.

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » di apr 14, 2009 20:05

Zelfmoord vind ik ook niet egoistisch. Het is misschien heel erg moeilijk voor de (naaste) omgeving van de overledene om de daad en de dood van een geliefde te accepteren, maar als je werkelijk van die persoon hebt gehouden en weet hoe erg zhij leed, zou je in zekere zin opgelucht moeten zijn dat er nu een einde aan dat lijden is gekomen.

Wat afschuwelijk zou zijn, is als de overledene nog gered had kunnen worden. Houd gewoon de mensen in de gaten van wie je het vermoeden hebt dat ze nog wel eens uit het leven willen stappen en probeer ze, waar mogelijk, te helpen.

Verder moeten zorgverleners zorgvuldiger met de wensen en nood van 'patienten' omgaan. Zelfdoding wordt lang niet altijd serieus genomen en door veel zorgverleners wordt niet stevig doorgepakt op het moment dat dit nodig is.

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » di apr 14, 2009 20:12

Valkyrjur schreef:Ik vind zelfmoord ook niet egoïstisch en ben het met je eens dat mensen die dat zeggen, dat zeggen uit (een (ander?) soort) egoïsme.

Aangezien ik geloof dat iedereen iets te doen of leren heeft in het leven en in reïncarnatie, denk ik niet dat zelfmoord veel zin heeft.
Zie je zelfmoord als een vluchtpoging?
Waarom geloof je in reincarnatie? (lijkt mij een afschuwelijk idee; dan ben je eindelijk dood en dan moet je nóg een keer leven :cry:)

Valkyrjur

Bericht door Valkyrjur » wo apr 15, 2009 8:37

Vluchtpoging, in zekere zin. Even heel kort door de bocht: je lijdt en wilt dat niet meer en besluit uit het leven te stappen. Ik geloof dat het bestaan een cyclus is van geboorte, leven, verval, dood, sluimering, wedergeboorte. Maakt dat het leven zwaarder, omdat je weet dat je nog vele keren in een stoffelijk lichaam zult wonen? Voor mij niet. Ik weet dat als ik compleet waardeloos zou zijn geweest, ik in the first place al niet geboren zou zijn. Al kost het in sommige levens meer tijd en moeite om die waarde te vinden dan in andere. In ieder geval geloof ik niet dat zelfmoord veel zin heeft: het kan natuurlijk aantrekkelijk klinken als je geen andere uitweg meer ziet, vergetelheid, maar de lessen die je te leren hebt, blijven dan staan. Miscshien niet voor je volgende leven, maar over een x aantal levens.

Dat maakt het overigens niet verkeerd uit het leven te stappen als je het écht niet meer aankunt. Ik geloof dat verblijf in de Tussenwereld (zoals ik het noem) ook inzicht en vooral troost kan bieden. En de kracht om het leven een volgende keer wél aan te kunnen. Je doet er op die manier alleen wat langer over, zeg maar.

Maargoed, dat is hoe ik er tegenaan kijk.

Plaats reactie