Zelfmoord

Veganisme en religie/spiritualiteit. Filosofie. En andere onderwerpen mbt veganisme.

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Frans
Contacteer:

Zelfmoord

Bericht door Frans » do aug 11, 2005 13:51

Heeft iemand hier weleens gedacht aan zelfmoord? Ik denk er regelmatig aan als ik weer eens ben geconfronteerd met dierenleed.

vegalan
Leefwijze: veganist

Re: Zelfmoord

Bericht door vegalan » do aug 11, 2005 14:18

Frans schreef:Heeft iemand hier weleens gedacht aan zelfmoord? Ik denk er regelmatig aan als ik weer eens ben geconfronteerd met dierenleed.

Dat is ook verspilling van leven Frans!

Framboos

Bericht door Framboos » do aug 11, 2005 14:23

Misschien een domme vraag, maar wat schiet je daar mee op? Of wat schieten dieren daar mee op? Kun je dan niet beter proberen er iets aan te veranderen dat het gebeurd?

Frans
Contacteer:

Bericht door Frans » do aug 11, 2005 14:31

Klopt allemaal. Maar ben ik de enige die dat weleens heeft?

Kirsty xvx

Bericht door Kirsty xvx » do aug 11, 2005 14:32

Ja ik wel.

Ik denk als mensen die keuze massaal zouden maken dat de dieren beter af zijn.

Maar, het heeft geen zin om zelfmoord te plegen als je juist iemand bent die zo liefdevol leeft als veel veganisten/
Put a ribbon round my neck and call me a libertine
I will sing you songs of dreams I used to dream
I will sail away on seas of silver and gold
Until I reach my home

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » do aug 11, 2005 14:44

Frans schreef:Heeft iemand hier weleens gedacht aan zelfmoord? Ik denk er regelmatig aan als ik weer eens ben geconfronteerd met dierenleed.
Tuurlijk... gedachten over zelfmoord heb ik wel vaker en vanaf ergens op de middelbare school.. maar dat kwam ook wel door pesterijen.
Nu denk ik ook soms.. van wat een kutwereld en dat het leed allemaal zoveel word. Maar dan denk ik..dat zelfmoord ook niet helpt om het te voorkomen. Daarom kan je beter iets doen met je leven door de wereld te veranderen. Zelfmoord is een laffe oplossing en zo laat je de dieren juist in de steek die je nodig hebben...

daarnaast geloof ik in reincarnatie...dus zelfmoord helpt ook niet echt... :)

Zen

Bericht door Zen » do aug 11, 2005 14:45

Als iemand meer leed ervaart (juist ook door medeleven met anderen die ernstig lijden) dan plezier en geluk kan ik me anders goed voorstellen dat deze liever de dood ziet dan het leven. Daar tegenover staat dat je met zelfdoding ook anderen in de steek laat, wat eigenlijk het laatste is wat je wilt doen. Maar als je naar 'the bigger picture' kijkt lijkt het vaak allemaal zo weinig uit te maken en vanuit die machteloosheid kunnen zulke gevoelens ook gemakkelijker ontstaan denk ik... Maar ik kan je zeggen dat je zeker niet de enige bent bij wie de gedachten spelen Frans, het is nauwelijks een steun, maar ik vind het totaal niet ongewoon voor iemand die werkelijk compassionate is om in deze wrede wereld (bij momenten) een doodswens te hebben. En toch, ondanks het begrip en ook wel de herkenning hoop ik echt dat het bij gedachten zal blijven, ik kan het niet anders zeggen... ik zou me geen wereld willen voorstellen waar steeds degenen met het meeste medeleven en mededogen de hand aan zichzelf zouden slaan... :(

Aap

Bericht door Aap » do aug 11, 2005 14:53

Ik sluit me helemaal bij Zen aan.
Misschien is het verstandelijk niet slim om zelfmoord te plegen omdat je weet dat dieren daar nog minder bij gebaat zijn, maar als je zelf zoveel onmacht voelt kan ik me ook goed voorstellen dat je dat leed niet langer wilt dragen. Maar ook ik kan alleen maar hopen dat het bij gedachten blijft, en dat je ooit ontdekt dat het wel de moeite waard is om te blijven leven, hoeveel leed je ook rondom je constateert, en dat je je energie beter positief kunt inzetten om iets van dat leed te verminderen.

Zen

Bericht door Zen » do aug 11, 2005 14:54

DeNatuur.NL schreef:Zelfmoord is een laffe oplossing
Ik zie het niet echt als laf eerlijk gezegd... tenminste niet per definitie. Natuurlijk je laat anderen ermee in de steek, mens en dier, maar is de oorzaak van een doodswens niet vaak juist dat je jezelf zo ernstig in de steek gelaten voelt door anderen (niet noodzakelijkerwijs je dierbaren uiteraard) dat je het niet meer ziet zitten? Dus om het laf te noemen vind ik eigenlijk wat ver gaan, ondanks dat ik niemand hier er toe zou willen aanzetten...

Kirsty xvx

Bericht door Kirsty xvx » do aug 11, 2005 14:59

Ik vind het ook niet laf. Geestelijk lijden is verschrikkelijk, maar onderschat.
Als iemand terminaal is mag er wel euthanasie uitgevoerd worden, want lichamelijk lijden is zielig. Maar geestelijk lijden kan ook terminaal worden en dan is er niemand die je wil helpen... dus moet je het zelf doen.
Until I reach my home

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » do aug 11, 2005 15:03

Zen schreef:
Ik zie het niet echt als laf eerlijk gezegd... tenminste niet per definitie. Natuurlijk je laat anderen ermee in de steek, mens en dier, maar is de oorzaak van een doodswens niet vaak juist dat je jezelf zo ernstig in de steek gelaten voelt door anderen (niet noodzakelijkerwijs je dierbaren uiteraard) dat je het niet meer ziet zitten? Dus om het laf te noemen vind ik eigenlijk wat ver gaan, ondanks dat ik niemand hier er toe zou willen aanzetten...
Ja ok, met laf wilde ik meer zeggen dat het de makkelijk weg uit is en je gewoon andere verdriet doet. Maar inderdaad lijden geestelijk is zwaar. Dus ik kan zeker begrijpen dat iets te veel word.

fief
Contacteer:

Bericht door fief » do aug 11, 2005 15:28

DeNatuur.NL schreef:
Zen schreef:
Ja ok, met laf wilde ik meer zeggen dat het de makkelijk weg uit is en je gewoon andere verdriet doet. Maar inderdaad lijden geestelijk is zwaar. Dus ik kan zeker begrijpen dat iets te veel word.
je kan er ook van overtuigd zijn dat je zo een last bent voor anderen dat je gelooft dat anderen minder last zullen ondervinden als jij dood bent

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » do aug 11, 2005 15:31

fief schreef:je kan er ook van overtuigd zijn dat je zo een last bent voor anderen dat je gelooft dat anderen minder last zullen ondervinden als jij dood bent
Hm.. ja kan men ook hebben.

vegalan

Een lijdens weg

Bericht door vegalan » do aug 11, 2005 15:56

Kirsten schreef:Ik vind het ook niet laf. Geestelijk lijden is verschrikkelijk, maar onderschat.
Als iemand terminaal is mag er wel euthanasie uitgevoerd worden, want lichamelijk lijden is zielig. Maar geestelijk lijden kan ook terminaal worden en dan is er niemand die je wil helpen... dus moet je het zelf doen.

Terminale patienten lijden zowel lichamelijk als geestelijk, het geestelijk en lichamelijk lijden zijn aan elkaar gerelateerd (er is een verband).
Er is vaak heel wat lijden en moed voor nodig om tot Euthanasie of zelfmoord over te gaan, het is geen oplossing maar een verlossing.

fief
Contacteer:

Bericht door fief » do aug 11, 2005 15:56

DeNatuur.NL schreef:
fief schreef:je kan er ook van overtuigd zijn dat je zo een last bent voor anderen dat je gelooft dat anderen minder last zullen ondervinden als jij dood bent
Hm.. ja kan men ook hebben.
dan zou het in essentie geen egoïstische daad zijn, omdat degene die het doet denkt er mensen mee te helpen

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » do aug 11, 2005 16:06

fief schreef:dan zou het in essentie geen egoïstische daad zijn, omdat degene die het doet denkt er mensen mee te helpen
Nee, ok. daar heb je gelijk in. Maar in de zin van zelfmoord vanwege dierenleed zie ik denk niemand die gedachten krijgen toch?
Misschien als je zelf vind dat je nog te veel bijdraagt aan dierenleed wellicht.

Frans
Contacteer:

Bericht door Frans » do aug 11, 2005 17:41

Als je het niet meer kan verdragen om met al die mensen te leven.

vegalan

Bericht door vegalan » do aug 11, 2005 18:10

fief schreef:
het zou in essentie geen egoïstische daad zijn, omdat degene die het doet denkt er mensen mee te helpen
Het is een>ego-relatief-habitataal-besluit< en kan niet zonder een ego-is.

vegalan

zoek en gij zult vinden.

Bericht door vegalan » do aug 11, 2005 18:13

Frans schreef:Als je het niet meer kan verdragen om met al die mensen te leven.

Dan moet je ze verlaten, er zijn nog plekken zat op de aarde waar je bijna geen mens zult tegen komen.

Kirsty xvx

Bericht door Kirsty xvx » do aug 11, 2005 18:14

Frans schreef:Als je het niet meer kan verdragen om met al die mensen te leven.
Met alle mensen in het algemeen of dier/milieu onterende mensen?
Want ik heb vooral met het laatste een probleem en ik vind hier veel steun van gelijkdenkenden (okay niet in alles, maar wel in veel!).
En het besef dat er mensen zijn die ook alles doen wat ze kunnen houdt me op de been eigenlijk.

En mijn katten.
Until I reach my home

Plaats reactie