Show je kookboeken verslaving

Moderator: Martine

Luna

Re: Show je kookboeken verslaving

Bericht door Luna » zo okt 05, 2014 9:31

Deze, Framboos? :cheerie:

Ik ben terug van lang weggeweest, sorry voor de lange afwezigheid. Druk met vanalles en nog wat, lezen en posten schoot er bij in.

Mijn verzameling kookboeken is heel bescheiden in vergelijking met die van jullie.

http://i875.photobucket.com/albums/ab31 ... 0d14d9.jpg

Het linkerrijtje zijn de kookboeken. Rechts bovenin is een restantje Russische boeken uit mijn studietijd. Daaronder is de kat d'r slaaphol, op dit moment bewoond. :D

http://i875.photobucket.com/albums/ab31 ... f262c3.jpg

Even ingezoomd op de selectie voornamelijk vega(n) boeken.

Uit de minibijbel vegetarische gerechten heb ik in het begin, toen ik vergetariër werd, wat recepten gemaakt. Vind het nog steeds een leuk en handig boekje maar pak het niet zo vaak meer. De dikke vegetariër is - zoals anderen hier ook al aangaven - een handig naslagwerk voor de "wat zal ik eens" momenten. Veganomicon van Isa heb ik cadeau gekregen maar heb ik nog weinig tot niets uit gekookt. Mijn Engels is niet slecht, maar ik hou meer van kookboeken met plaatjes erbij. Op de een of andere manier stelt me dat gerust, zo van: zo moet het er ongeveer uit gaan zien. Maf, ik weet het. :)

Mijn nummer 1 op dit moment is Plant Power van Lisette Kreischer. Dat boek heeft me 't zetje gegeven dat ik nodig had. Ontbijten doe ik tegenwoordig met fruitsmoothies of granenpapjes met fruit erdoor. En voor het avondeten zoek ik een lekker recept uit, of ik kijk wat ik in huis heb en zoek daar iets bij. Ik vind het boek mooi vormgegeven, met een grote foto bij elk recept. De recepten zijn ingedeeld naar de seizoenen, met 7x een recept per "menugang" (ontbijt, lunch, diner). Tussendoor vind je nog teksten over bv. de vegan voorraadkast of welke kruiden genezend werken bij kwaaltjes, en bij elk seizoen staat een kalendertje waar je ziet welke groenten en fruit nu verkrijgbaar zijn. Ik ben fan. (y)

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie » zo okt 05, 2014 20:11

Leuk dat je er weer bent, Luna! Mooie boekenkast (en aww, lief, zo'n vak met een bedje voor de kat! <3).
Framboos schreef: Wij hebben best veel dezefde kookboeken! Volgens mij een heleboel kookboeken uit een periode dat allemaal bloggers opeens een eigen kookboek kregen en ik vond dat ik dat moest supporten haha. Heb je wel eens wat uit My sweet vegan gebakken? Ik nauwelijks. De enorme hoeveelheden suiker houden me geloof ik altijd wat tegen. Terwijl ik bijna alle recepten uit haar e-kookboekje over impossible pies dan weer wel gemaakt heb.
Dat kan best kloppen! Toen ik net vegan was heb ik volgens mij best veel kookboeken gekocht en daarna veel minder. Ik heb nog bijna niks gemaakt uit dat boek - behalve de black bottom blondies (die heel lekker waren voor zover ik me herinner). Er waren ook best wat ingrediënten die ik toen niet zo makkelijk kon vinden volgens mij (silken tofu bijvoorbeeld), maar ik ga er weer eens zoeken naar iets nieuws om te proberen.
Framboos schreef:En wat vind je van Yellow Rose Recipes..? De foto's daarin zijn over het algemeen echt vreselijk vind ik. :oops: Bij eentje zie je de vuile vaat op de achtergrond.
Hahaha, dat van die afwas was me nog nooit opgevallen. Ik heb persoonlijk niet zo'n sterke voorkeur wat betreft foto's / geen foto's in kookboeken, maar professionelere fotografie zou het boek wel een stuk aantrekkelijker maken denk ik. Ik vind dit boek wel wat persoonlijker overkomen zo (ook met de illustraties), een beetje zoals een blog, maar ik zou voor een kookboek ook kritischer zijn qua foto's.
Nu ik erdoorheen blader zie ik veel gerechten die ik nu meestal zonder recept maak, maar toen ik het boek net had was ik er heel blij mee. Vooral de tofu scramble en de seitan vond ik heel fijn (zeker die mustard-crusted versie). Verder heb ik de lemon almond cake gemaakt, de alfredosaus, de green-wa, de parmesan, de tapenade, twee pesto's (de gewone en die met artisjokhart)... misschien nog wel meer maar ik heb 'm dus een tijdje niet meer gebruikt.
Framboos schreef:Uit Nonna's Italian Kitchen kook ik ook niet veel, maar heb je the breast of tofu (zo'n ranzige naam...) wel eens gemaakt? Heerlijk is dat!
Nee, nog nooit! Ik maak eigenlijk altijd hetzelfde recept (het pizzadeeg) maar die tofu klinkt heerlijk dus ik ga het recept ook snel eens proberen. :)

Framboos

Bericht door Framboos » zo okt 05, 2014 21:05

Luna schreef:Deze, Framboos? :cheerie:
Ja! Goh, zie nu ik je quote dat ik die gewoon kan maken met : cheerie :. Thanks! :cheerie:

Framboos

Bericht door Framboos » zo okt 05, 2014 21:08

Bonnie schreef:Hahaha, dat van die afwas was me nog nooit opgevallen. Ik heb persoonlijk niet zo'n sterke voorkeur wat betreft foto's / geen foto's in kookboeken,
Ik ook niet. Foto's, geen foto's is me om het even. Maar slechte foto's... dan kun je beter niet bij elk recept een foto willen plaatsen en alleen de echt mooie doen haha.
Bonnie schreef:Ik vind dit boek wel wat persoonlijker overkomen zo (ook met de illustraties), een beetje zoals een blog
Dat is er wel leuk aan inderdaad.
Bonnie schreef:Nu ik erdoorheen blader zie ik veel gerechten die ik nu meestal zonder recept maak, maar toen ik het boek net had was ik er heel blij mee. Vooral de tofu scramble en de seitan vond ik heel fijn (zeker die mustard-crusted versie). Verder heb ik de lemon almond cake gemaakt, de alfredosaus, de green-wa, de parmesan, de tapenade, twee pesto's (de gewone en die met artisjokhart)... misschien nog wel meer maar ik heb 'm dus een tijdje niet meer gebruikt.
Ik ga eens kijken! Volgens mij was mijn 'probleem' met dat boekje inderdaad dat het heel veel basisrecepten waren, die ik ook in veel andere kookboeken al wel had.

Framboos

Bericht door Framboos » zo okt 05, 2014 21:15

Dani schreef:Jullie hebben beide Vegan Planet. Is dat echt een aanrader?
Heeft mij nooit zo aangetrokken, haar boeken.
Volgens mij heb ik hier nooit op geantwoord..!

Nee, ik vind het niet per se een aanrader. Maar daar moet ik bijzeggen: ik houd (gek genoeg) niet zo van dikke kookboeken. Weet nooit waar ik moet beginnen, en ik blader het liefst een kookboek een paar keer door zodat ik alle recepten een beetje in mijn hoofd heb zitten en dán ga ik op een gegeven moment wat maken. Bij dikke boeken lukt dat niet.

Een recept uit dit boek maakt toch dat ik blij ben dat ik 'm ooit kocht: de asian coleslaw. Maar die kan ik inmiddels ook zonder recept haha.

Ik vind Vegan on the cheap van haar wel leuk. Recepten hebben soms wat meer.. kruiden of smaak nodig, maar daar kan ik wel mee uit de voeten (en jij ook). Het gaat mij niet zozeer om het cheap-deel (ik voeg eigenlijk bijna altijd het 'splurge'-deel toe..) maar om het deel dat het recepten zijn die je na een lange werkdag als ik snel wat te eten wil maakt.

Je mag Vegan planet trouwens zo een keer lenen als je wilt! Jij woont toch ook in Groningen?

Annikka-Ayla
Leefwijze: flexanist

Bericht door Annikka-Ayla » ma okt 06, 2014 7:27

De Vegan Planet vind ik ook een uitdaging. Ik wil er nog steeds mee aan de slag. Wij vinden het recept van de Pad Thai heel lekker, al maak ik hem een beetje anders dan in het kookboek staat. Maar dat is een afwijking van mij, ik kan geen recepten precies opvolgen :D

Assie
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Bericht door Assie » wo okt 08, 2014 16:26

Kon het niet laten, heb heerlijk gegeten in Italië en zag steeds deze :D

http://i1206.photobucket.com/albums/bb4 ... 215338.jpg

Luna

Bericht door Luna » wo okt 08, 2014 17:55

Assie schreef:Kon het niet laten, heb heerlijk gegeten in Italië en zag steeds deze :D

http://i1206.photobucket.com/albums/bb4 ... 215338.jpg
"Vind ik leuk!" (y) :D

Ik ben overigens nog op zoek naar een leuk/goed vegan bakboek, liefst in het Nederlands, maar Engels mag ook. Tips?

Framboos

Bericht door Framboos » wo okt 08, 2014 19:12

Wat voor bakdingen zoek je precies? Als in taarten, cakes, koekjes, all of the above?

Annikka-Ayla

Bericht door Annikka-Ayla » wo okt 08, 2014 20:38

Ik vind de bakrecepten van Dreena Burton heel lekker. Al heeft ze bij mijn weten geen apart bakboek.
Wel de koekjes wat langer in de oven dan de aanbevolen tijd. Ik houd niet zo van zachte koekjes. Hoewel zij af en toe aangeeft dat je niet wil dat de koekjes uitdrogen. Maar knapperig is gewoon veel lekkerder :D

Framboos

Bericht door Framboos » wo okt 08, 2014 21:49

Ja haar koekjes zijn echt fantastisch!

Het duurde een tijd voordat ik doorhad dat wat zij 'dried out' noemt gewoon knapperige koekjes zijn haha. Hoewel ik ze er altijd braaf na elf minuten uithaal, want ik hou erg van knapperige koekjes maar vind deze ook na elf minuten lekker.

De chocolate chip en de lemon crackle en de oatmeal raisin cookies zijn trouwens mijn favoriet.

Annikka-Ayla

Bericht door Annikka-Ayla » do okt 09, 2014 6:20

Bij ons de fudgy browniies en een soort kokoskoek gevuld met jam. Weet niet of ik de goede namen geef. De kookboeken zijn al ingepakt voor onze verhuizing van volgende week :D

Het boek 'Lisette in Luilekkerland' vind ik ook heel leuk. Helaas kon ik er niet veel mee omdat ik de recepten niet goed kon aanpassen aan mijn glutenvrije, sojavrije, suikerarme dieet. Dat boekje heb ik ondertussen verkocht.
Ze had er iets in staan met browniies, pindakaas en nog iets. Leek me zooooo lekker :)

Luna

Bericht door Luna » vr okt 10, 2014 12:56

Framboos schreef:Wat voor bakdingen zoek je precies? Als in taarten, cakes, koekjes, all of the above?
All of the above inderdaad. Koekjes zijn altijd makkelijk (edit: om in huis te hebben bedoel ik dan), maar ik ben ook gek op taarten, cakes of broodjes-recepten. Ik heb nog niet veel uitgeprobeerd wat dat betreft, dus zoek een goede "handleiding" als het ware.
Annikka-Ayla schreef:Ik vind de bakrecepten van Dreena Burton heel lekker. Al heeft ze bij mijn weten geen apart bakboek.
Ga ik es opzoeken, ken ik helemaal niet.
Annikka-Ayla schreef:Het boek 'Lisette in Luilekkerland' vind ik ook heel leuk.
Dat is van Lisette Kreischer, of niet? Ga ik zeker ook eens opzoeken dan, dank voor je tips!

Annikka-Ayla

Bericht door Annikka-Ayla » vr okt 10, 2014 16:30

Dreena Burton heeft een blog. Ik kan je alleen de link ff niet geven want ik zit op de iPad.
En idd is het boek 'Lisette in Luilekkerland' van Lisette Kreischer.

Framboos

Bericht door Framboos » vr okt 10, 2014 16:46

plantpoweredkitchen.com

Daar staan trouwens ontzettend veel van haar recepten uit haar kookboeken op... (Mijn favoriet is trouwens Vive le Vegan.)

Kijk vooral eens tussen de recepten. Ik weet niet hoe uitgebreid je bakproductenvoorraad is. Vive le Vegan was het eerste kookboek dat ik had waar ik ook echt uit ging koken, dus ik zocht en kocht alles wat in de recepten stond. Dat heb ik tegenwoordig allemaal standaard in huis, maar weet niet of dat ook voor anderen geldt.

De chocolate chip cookies (echt de lekkerste cc cookies die er zijn, vind ik) staan trouwens ook op haar site!

Martine
Moderator

Bericht door Martine » vr okt 10, 2014 17:08

Ik heb The 100 best vegan baking recipes van Chris Holechek. Daar hoor ik andere mensen nooit over, maar ik vind het een fantastisch boek met een fijne selectie aan simpele bakrecepten, van taarten tot koekjes. Er staan geen foto's in, maar bij een bakboek vind ik dat niet zo erg. Ik kan me van de meeste taarten en koekjes best een voorstelling maken op basis van de beschrijving.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Raynak

Bericht door Raynak » vr okt 10, 2014 20:18

Leuk om al die boekenkasten vol met boeken te zien :) Ik heb er 'helaas' maar een paar, dus niet de moeite waard om te showen.
Dat op kleur sorteren ziet er ook echt leuk uit, had zoiets nog nooit ergens gezien, dat ga ik misschien ook een keertje uitproberen.

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie » za okt 11, 2014 20:21

Welke heb jij dan, Raynak? :)

Jaaa, de fudgy brownies en chocolate chip cookies zijn bij mij de meest gemaakte recepten uit Vive le Vegan (is ook wel aan de bladzijden te zien, haha). Zo lekker! Ik heb alleen niet zo vaak ahornsiroop in huis, maar ik heb de brownies ook wel gemaakt met basterdsuiker en wat extra sojamelk.

Ik heb ook goede dingen gezien over het bakboek van Ms Cupcake maar daar heb ik zelf nog geen ervaring mee (alleen een keer een cakeje van haar geproefd en die was wel erg lekker).

En leuk, dat Italiaanse boek!

Luna

Bericht door Luna » zo okt 12, 2014 9:20

Dank voor alle tips! Dreena Burton heb ik opgezocht, de blog staat bij mijn favorieten. Die cookies zal ik vast een keer moeten proberen. :D Denk dat ik binnenkort Lisette in Luilekkerland maar ga bestellen, en haar andere boeken halen de boekenkast ook nog wel. Ik moet wel een keertje gaan opruimen, maar ik kan zo moeilijk boeken weg doen. *zucht*

Raynak

Bericht door Raynak » di okt 14, 2014 19:59

Bonnie schreef:Welke heb jij dan, Raynak? :)
Zal morgen dan toch maar eens een fotootje maken van mijn ieniemienie-collectietje :D

Plaats reactie