Show je kookboeken verslaving

Moderator: Martine

Dani
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Re: Show je kookboeken verslaving

Bericht door Dani » ma sep 08, 2014 5:27

Jullie hebben beide Vegan Planet. Is dat echt een aanrader?
Heeft mij nooit zo aangetrokken, haar boeken.
Plantaardigheidjes , een vegan receptenblog, nu ook op facebook.

jet
Moderator

Bericht door jet » ma sep 08, 2014 9:00

http://i232.photobucket.com/albums/ee30 ... 7d3744.jpg
http://i232.photobucket.com/albums/ee30 ... 1206a2.jpg
Foto's zijn iets te groot.....
Favo kookboeken zijn die o.a. van Attila Hildmann (o.a. vegan for fun (oranje) vlak naast het basiskookboek van AH en de zilveren lepel). Reden daarvoor is dat hij minder dingen veronderstelt dan zijn Amerikaanse tegenhangers. Bij bijvoorbeeld de boeken van Isa Chandra Moskovitz moet je diverse zaken in huis hebben die ik vaak niet heb, en Attila Hildmann vraagt eigenlijk de dingen die hier in NL ook (makkelijk!) te krijgen zijn. Verder hou ik van ringbandjes, want dan kun je je boek makkelijk neerleggen, en plaatjes om ideeën op te doen. Eigenlijk kook ik bijna nooit uit een kookboek, want dan moet je vóór je boodschappen doet al in het recept hebben gekeken, en ik ben zo'n muts dat ik dat pas erna doe....
De middelste plank is vegetarisch/veganistisch. De onderste plank is voor formaten die niet op de middelste of de bovenste passen, en de bovenste plank is vooral gesorteerd op landen/regio's (Tsjechisch, Italiaans, Chinees, Turks etc) en bevat ook carnivorische kookboeken (o.a. het Margriet kookboek uit de jaren 50/60, Elsevier kookboek uit die tijd, vooroorlogs Darmstädter Geschenk Kochbuch in gothische letters en noem maar op).
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » ma sep 08, 2014 9:07

Ook al zo mooi op kleur :P

Framboos

Bericht door Framboos » ma sep 08, 2014 13:42

Assie schreef:Ook al zo mooi op kleur :P
:grin:

Ik vind dat een plank / kast met boeken zó veel rustiger maken. En ik houd wel van regenbogen.
Maar het allergrootste voordeel (geldt vooral voor mijn boekenkast) is dat ik soms titels vergeet, soms namen van auteurs, maar de kleur van een boek weet ik bijna altijd wel (tenzij voorkant heel andere kleur heeft dan de kaft, dan wil het wel eens misgaan) dus ik kan heel snel boeken terugvinden op deze manier...

jet
Moderator

Bericht door jet » ma sep 08, 2014 14:22

euh..... mijn sarcasmeradar werkt niet zo goed meer..... Was dat sarcasme ('ook al zo mooi op kleur')?
Ik sorteer eigenlijk niet op kleur....
Mijn leesboeken staan alfabetisch, en die plank met kookboeken op regio staat alfabetisch op land (dus nederland voor turkije, china voor zweden enzo)
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Stipp
Leefwijze: flexanist

Bericht door Stipp » ma sep 08, 2014 16:26

Ik vind het inderdaad ook wel rustig staan dus ik heb ze op schrijver/thema en kleur staan, ach als het voor mij maar logisch is :lol:
Groetjes Suzanne

jet
Moderator

Bericht door jet » ma sep 08, 2014 16:33

Hmmm, misschien heb ik een rare kronkel in mn hoofd, maar ik vind 'rustige' boekenkasten helemaal niet leuk..... :mrgreen:
Mijn boeken staan alfabetisch omdat ik er meer dan 1000 heb, en het anders niet zo makkelijk terugzoekt.
Op zich weet ik ook vaak wel wat voor vorm/kleur/buitenkant het gezochte boek heeft, en als ik de schrijver niet meer weet, dan loop ik gewoon systematisch langs de kast (of ik begin bij de letter waarvan ik denk dat het mee begint)

Framboos

Bericht door Framboos » ma sep 08, 2014 18:00

jet schreef:euh..... mijn sarcasmeradar werkt niet zo goed meer..... Was dat sarcasme ('ook al zo mooi op kleur')?
Ik sorteer eigenlijk niet op kleur....
Mijn leesboeken staan alfabetisch, en die plank met kookboeken op regio staat alfabetisch op land (dus nederland voor turkije, china voor zweden enzo)
O, ik dacht eigenlijk dat Assie het tegen mij had... De eerste boekenkast in dit topic staat op kleur, en toen kwam die van mij.

Assie? :grin:

Framboos

Bericht door Framboos » ma sep 08, 2014 18:03

jet schreef:Mijn boeken staan alfabetisch omdat ik er meer dan 1000 heb, en het anders niet zo makkelijk terugzoekt.
Dat werkte dus juist voor mij niet, en toen ik het op kleur zette (toegegeven, ik deed het alleen maar omdat ik op Flickr iets vergelijkbaars zag en vond het zo mooi...) merkte ik dat ik véél sneller boeken kon vinden.

Marianne

Bericht door Marianne » ma sep 08, 2014 18:07

Ha Jet, zijn we leeftijdsgenoten? Ik heb ook moeder aarde, zelfs een heel rijtje daarvan.
Marianne, jong in de jaren 70 en 80 (en daarna) ;)

Framboos

Bericht door Framboos » ma sep 08, 2014 18:11

Grappig, ik sprak een tijd geleden een van de... uitgevers van dat boekje. Toen hij hoorde van mijn eetgewoontes vroeg hij of ik dat boek kende. Ik ging op zoek, maar was nergens verkrijgbaar.

jet
Moderator

Bericht door jet » ma sep 08, 2014 18:21

Ha Jet, zijn we leeftijdsgenoten? Ik heb ook moeder aarde, zelfs een heel rijtje daarvan.
Marianne, jong in de jaren 70 en 80 (en daarna) ;)
Moeder Aarde heb ik tweedehands gekocht bij de lokale kringloopwinkel zon 5 jaar geleden ofzoiets....., een keer doorgekeken, en eigenlijk nooit meer belangstelling voor gehad...., sorry :oops:
Ligt op de stapel van boeken die ik 'nooit' in kijk, en op de nominatie staan om weg te gaan (marktplaats ftw).
:mrgreen:
De boeken in het midden van de middelste plank (die met de meeste vegan-kookboeken) die gebruik ik het meest. En die staan niet op een specifieke volgorde, maar meer om en om met en zonder ringbandje omdat dat wat makkelijker in de kast past :roll:

Eigenlijk gebruik ik helemaal niet zo vaak een kookboek :oops: :oops: :oops: :oops:
Ik verzin de dingen vaak zelf, en soms met wat inspiratie van een plaatje uit een kookboek of website.... (en die Moeder Aarde is beduimeld, bruin, stinkt en heeft geen plaatjes... :wink: )

Marianne

Bericht door Marianne » ma sep 08, 2014 21:09

Ah jammer. Voor mij is het jeugdsentiment, maar inderdaad niet te vergelijken met de (ook nog eens veganistische) kookboeken van nu. Op blz 33 staat een boerenkoolrecept, heel eenvoudig, maar dat heb ik altijd zó lekker gevonden. Wel met appel maken. Ik zou het nu eten met aardappelpuree en bijvoorbeeld déze seitanworst van Terry Hope Romero, aangepast door Martine: http://vegetus.nl/sla-wraps-met-olijven-seitan/

jet
Moderator

Bericht door jet » ma sep 08, 2014 22:59

Jeugdsentiment is altijd leuk inderdaad.
Nee, mijn ouders (en vooral mn moeder) waren niet van de alternatieve of spannende dingen. Pas toen mijn vader in 2001 aan kanker leed en veganistisch moest eten, toen had mn moeder zoiets dat het toch handig was, zo'n dochter met vega-kennis.....
Misschien moet ik nu ik wat meer tijd heb (denk te hebben) eens wat vaker iets maken uit een kookboek.
Dat zou misschien wel een goed en leuk idee zijn.....
Iemand een succesnummer dat ik persé zou moeten maken uit de boeken die ik heb?

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » di sep 09, 2014 8:27

Ik had het inderdaad niet tegen Jet, ik was een beetje laat met reageren :P
Boekenkasten op kleur vind ik oprecht mooi!

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie » vr okt 03, 2014 21:02

Wat een mooie boekenplanken allemaal! Leuk om jullie verzamelingen te zien. Dani, bij die van jou krijg ik echt zin om er een fijne stoel bij te pakken en lekker te gaan zitten bladeren. :mrgreen:

Ik heb na jullie posts ook eens geprobeerd om die van mij op kleur te zetten.

http://eatingwiththerabbits.files.wordp ... .jpg?w=450
(klik voor groot)
(Ik vind het wel heel vrolijk zo, die kleurtjes, maar het voelt onlogisch -- Vegan Cookies staat nu zo ver van de andere twee! En m'n plank is te groot dus nu staan er andere niet-kookboeken tussen, haha.)

Van links naar rechts: Vegan with a Vengeance, Vegan Eats World, Vegan Sandwiches Save the Day, Cranks Bible, The Best Veggie Burgers on the Planet, Vegan Cupcakes Take Over the World, Yellow Rose Recipes, [paar andere boeken], Vegan Pie in the Sky, 500 Vegan Recipes, Veggie in Pumps (ook geen kookboek eigenlijk, staat volgens mij één vegan recept in?), Miss Dahl's Voluptuous Delights, Viva Vegan, Appetite for Reduction, [geen kookboek], The Flavor Bible (ook niet echt een kookboek, meer een soort encyclopedie van smakencombinaties), Vegan Desserts, My Sweet Vegan, Students Go Vegan Cookbook, Vegan Cookies Invade Your Cookie Jar, "Frituren" (deze kan eigenlijk wel weer naar de kringloop maar ik heb nog ruimte dus hij vult nu m'n plank op I guess...), Vegan Brunch, The Mediterranean Vegan Kitchen, Veganomicon, Vive le Vegan!, Le Végétalisme en 118 Recettes, A Little Book of Afternoon Teas, Specerijen, Authentic Chinese Cuisine, Nonna's Italian Kitchen, Becoming Vegan, Puur Plantaardig (deze heb ik eigenlijk aan m'n moeder gegeven maar nu al een tijdje geleend, oeps), Isa Does It, Picknicken (ook van kringloop/boekenfestijn volgens mij).

Ik lees ook blogs/websites voor kookinspiratie en probeer zoveel mogelijk gebruik te maken van de bieb dus ik koop niet zo vaak nieuwe, maar ben wel erg blij met deze boeken! Ik denk dat bij mij Veganomicon, Appetite for Reduction en Vegan Cupcakes het meest gebruikt zijn.

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie » vr okt 03, 2014 21:21

jet schreef:Iemand een succesnummer dat ik persé zou moeten maken uit de boeken die ik heb?
Ik ken veel van de boeken die jij hebt niet (dus leuk om te kijken) maar van de boeken die ik wel ken is Vegan Brunch denk ik m'n favoriet. Daaruit vind ik de broccoliquiche heel lekker (vooral met gebakken champignons erdoor) en de risotto met venkelzaad en een heleboel van de zoete dingen.

Maar ik maak eigenlijk ook niet zo vaak meer recepten uit kookboeken (hooguit aangepaste versies) omdat ik inderdaad eerst boodschappen doe en daarna iets bedenk. Ik wil wel weer vaker recepten nauwkeuriger gaan volgen.

Annikka-Ayla
Leefwijze: flexanist

Bericht door Annikka-Ayla » za okt 04, 2014 17:27

Wij gaan verhuizen en ik heb mijn kookboekenverzameling al ingepakt.
Ik heb het niet op kleur staan, maar op soort en auteur. Dus die van Jo Stapaniak bij elkaar en die van Dreena Burton, en Lisette Kreischer en verder de glutenvrije kookboeken, inmaakkookboeken en de diversen.

Framboos

Bericht door Framboos » za okt 04, 2014 21:34

Bonnie schreef:Wat een mooie boekenplanken allemaal! Leuk om jullie verzamelingen te zien. Dani, bij die van jou krijg ik echt zin om er een fijne stoel bij te pakken en lekker te gaan zitten bladeren. :mrgreen:

Ik heb na jullie posts ook eens geprobeerd om die van mij op kleur te zetten.

http://eatingwiththerabbits.files.wordp ... .jpg?w=450
(klik voor groot)
(Ik vind het wel heel vrolijk zo, die kleurtjes, maar het voelt onlogisch -- Vegan Cookies staat nu zo ver van de andere twee! En m'n plank is te groot dus nu staan er andere niet-kookboeken tussen, haha.)

Van links naar rechts: Vegan with a Vengeance, Vegan Eats World, Vegan Sandwiches Save the Day, Cranks Bible, The Best Veggie Burgers on the Planet, Vegan Cupcakes Take Over the World, Yellow Rose Recipes, [paar andere boeken], Vegan Pie in the Sky, 500 Vegan Recipes, Veggie in Pumps (ook geen kookboek eigenlijk, staat volgens mij één vegan recept in?), Miss Dahl's Voluptuous Delights, Viva Vegan, Appetite for Reduction, [geen kookboek], The Flavor Bible (ook niet echt een kookboek, meer een soort encyclopedie van smakencombinaties), Vegan Desserts, My Sweet Vegan, Students Go Vegan Cookbook, Vegan Cookies Invade Your Cookie Jar, "Frituren" (deze kan eigenlijk wel weer naar de kringloop maar ik heb nog ruimte dus hij vult nu m'n plank op I guess...), Vegan Brunch, The Mediterranean Vegan Kitchen, Veganomicon, Vive le Vegan!, Le Végétalisme en 118 Recettes, A Little Book of Afternoon Teas, Specerijen, Authentic Chinese Cuisine, Nonna's Italian Kitchen, Becoming Vegan, Puur Plantaardig (deze heb ik eigenlijk aan m'n moeder gegeven maar nu al een tijdje geleend, oeps), Isa Does It, Picknicken (ook van kringloop/boekenfestijn volgens mij).

Ik lees ook blogs/websites voor kookinspiratie en probeer zoveel mogelijk gebruik te maken van de bieb dus ik koop niet zo vaak nieuwe, maar ben wel erg blij met deze boeken! Ik denk dat bij mij Veganomicon, Appetite for Reduction en Vegan Cupcakes het meest gebruikt zijn.
Wij hebben best veel dezefde kookboeken! Volgens mij een heleboel kookboeken uit een periode dat allemaal bloggers opeens een eigen kookboek kregen en ik vond dat ik dat moest supporten haha. Heb je wel eens wat uit My sweet vegan gebakken? Ik nauwelijks. De enorme hoeveelheden suiker houden me geloof ik altijd wat tegen. Terwijl ik bijna alle recepten uit haar e-kookboekje over impossible pies dan weer wel gemaakt heb.

Uit Nonna's Italian Kitchen kook ik ook niet veel, maar heb je the breast of tofu (zo'n ranzige naam...) wel eens gemaakt? Heerlijk is dat!

En wat vind je van Yellow Rose Recipes..? De foto's daarin zijn over het algemeen echt vreselijk vind ik. :oops: Bij eentje zie je de vuile vaat op de achtergrond.

Framboos

Bericht door Framboos » za okt 04, 2014 21:35

O en:
Bonnie schreef: Ik heb na jullie posts ook eens geprobeerd om die van mij op kleur te zetten.
*waar is die smiley met die pompoms!*

Plaats reactie