Show je kookboeken verslaving

Moderator: Martine

Plaats reactie
Stipp
Leefwijze: flexanist

Show je kookboeken verslaving

Bericht door Stipp » ma sep 01, 2014 17:37

Oké ik geef het toe, ik heb een kookboeken verslaving :roll: Vanaf vandaag staan mijn vegetarische en veganistische kookboeken in een nieuw kastje in de keuken, de rest van mijn kookboeken ga ik wegdoen, kook er nooit meer uit.

Aangezien ik vast niet de enige ben met deze verslaving leek het me leuk mijn verzameling te laten zien in de hoop dat jullie dit ook doen, kan ik zien dat ik niet de enige ben :mrgreen:
http://www.mijnalbum.nl/Foto550-NQZWMYDB.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto550-7NZYFLGQ.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto550-BDOUHI3Z.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto550-P6SMRVMG.jpg
Groetjes Suzanne

Assie
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Re: Show je kookboeken verslaving

Bericht door Assie » ma sep 01, 2014 20:45

Mooie verzameling :P Wat is je absolute favoriet?

Mijn Zilveren Lepel staat nog in NL, heb er eigenlijk nog niets uit gemaakt omdat hij niet lekker op het aanrecht bleef liggen :roll:
Plenty heb ik ook, zal ik weer eens iets uit maken.
Vind jij de Dikke Vegetariër de moeite waard of is dat een beginnersboek?

Omdat mijn boeken deels hier, deels daar staan en ik ook nog maar 1 vega en 1 veganboekje ( :mrgreen: ) heb valt er weinig te fotograferen.

Ik heb al een deel weggedaan, maar ik heb er juist lol in om een recept van bv Nigella Lawson als chocoladetaart te veganiseren. Dus ik bewaar ze.

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani » ma sep 01, 2014 20:48

Leuk! Ik zal morgen bij daglicht wat foto's maken.
Mooie verzameling hoor :)
Plantaardigheidjes , een vegan receptenblog, nu ook op facebook.

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani » wo sep 03, 2014 19:37

Foto's zijn een beetje wazig, vanochtend snel gemaakt :oops:

Links bovenste twee planken zijn voornamelijk vegetarische boeken + mappen met bewaarde uitgescheurde recepten
Rechtsboven allemaal vegan
Daaronder vegan + vegetarisch maar pas aangeschaft en pak ik momenteel het meest.

Rest is van alles + naast mijn keramieke vogeltjes nog wat romannetjes.
http://i269.photobucket.com/albums/jj56 ... oeken1.jpg

Ingezoomd op vegan boeken, en meest recent gekochte vega & vegan boeken:
http://i269.photobucket.com/albums/jj56 ... oeken2.jpg

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani » wo sep 03, 2014 19:40

Assie schreef: Vind jij de Dikke Vegetariër de moeite waard of is dat een beginnersboek?
Ik vind het een prettig basisboek voor inspiratie en ideeën. Net als het boek van Madhur Jaffrey "vegetarische gerechten". Ik heb wel eens een groente in huis en dan ga ik allerlei boeken langs voor inspiratie en dit zijn altijd wel diegene die ik snel pak. Veel variaties op eenzelfde gerecht hoe je het dan kan aanpassen etc.

Stipp

Bericht door Stipp » wo sep 03, 2014 20:48

Gezellige kast zo Dani!

@ Assie Ik vind de Dikke Vegetariër inderdaad ook een heerlijk boek ivm de vele variaties die er per groentesoort instaan. De Zilveren Lepel is ook zo'n boek om je met een grote kom thee op de bank te nestelen en gewoon te bladeren, heerlijk!

Favorieten zijn Isa Does It en Of she Glows, maar dat komt wel en beetje omdat ik daar gewoon veel uit heb gekookt, wil nu eigenlijk steeds 2 of 3 weken uit 1 boek gaan koken en dan steeds een andere, dan leer je de boeken toch veel beter kennen ondanks dat ik ze allemaal al vaak doorgelezen heb.
Groetjes Suzanne

fieke

Bericht door fieke » do sep 04, 2014 19:11

Wauw, wat een indrukwekkende collecties!
Ik heb (nog) geen foto van mijn boekenkast, maar wel een overzichtje op mijn blog: http://fiekefatjerietjes.wordpress.com/ ... ookboeken/
Ze zijn niet allemaal vegan, de meeste wel.

Stipp

Bericht door Stipp » do sep 04, 2014 19:26

Dat is ook een mooie verzameling!
Groetjes Suzanne

Framboos

Bericht door Framboos » do sep 04, 2014 19:55

Dani schreef:Foto's zijn een beetje wazig, vanochtend snel gemaakt :oops:

Links bovenste twee planken zijn voornamelijk vegetarische boeken + mappen met bewaarde uitgescheurde recepten
Rechtsboven allemaal vegan
Daaronder vegan + vegetarisch maar pas aangeschaft en pak ik momenteel het meest.

Rest is van alles + naast mijn keramieke vogeltjes nog wat romannetjes.
http://i269.photobucket.com/albums/jj56 ... oeken1.jpg

Ingezoomd op vegan boeken, en meest recent gekochte vega & vegan boeken:
http://i269.photobucket.com/albums/jj56 ... oeken2.jpg
Ben wel benieuwd waar je ook echt uit kookt. Wat vind je van Happy herbivore? Heb ooit voor haar recepten getest maar vooral de baksels vond ik ... niet heel geslaagd. (Smaken net als volvette muffins! Ehm. Nee. Ze zijn droog en er zit een gigalading suiker in zodat ze nog wel enigszins smaak hebben...).

Vegan yum yum kook ik ook bijna nooit uit. La dolce vegan ook niet.

Heb je nog tips voor recepten uit Vegan Table van Colleen met de moeilijke achternaam? Ik merk dat hoe dikker een boek is, hoe minder ik eruit kook.
Daarom probeer ik ook niet te veel kookboeken te hebben. (Maar kan ze toch niet wegdoen omdat het wel weer handig is als ik, net als jij zegt, een bepaald ingrediënt heb wat opmoet...)

Framboos

Bericht door Framboos » do sep 04, 2014 19:56

fieke schreef:Wauw, wat een indrukwekkende collecties!
Ik heb (nog) geen foto van mijn boekenkast, maar wel een overzichtje op mijn blog: http://fiekefatjerietjes.wordpress.com/ ... ookboeken/
Maak je wel eens iets uit vegan sandwiches save the day? Heb ik al vaak in mijn handen gehad maar...

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani » do sep 04, 2014 20:50

Framboos schreef:
Ben wel benieuwd waar je ook echt uit kookt. Wat vind je van Happy herbivore? Heb ooit voor haar recepten getest maar vooral de baksels vond ik ... niet heel geslaagd. (Smaken net als volvette muffins! Ehm. Nee. Ze zijn droog en er zit een gigalading suiker in zodat ze nog wel enigszins smaak hebben...).
Nee, ik heb nog niet zoveel uit haar boeken gemaakt. Maar ik vind sommige dingen wel lekker. Er zit bv een schotel in met veel paprika en mosterd (beide items niet mijn favoriet) en dat werd zo lekker!
Zoet bak ik sowieso niet zo vaak. Maar eerlijk is eerlijk haar boeken zijn niet mijn favoriet.
Framboos schreef:
Vegan yum yum kook ik ook bijna nooit uit. La dolce vegan ook niet.
Vegan yum yum is een van mijn favoriete boeken. Nog nooit iets uit gemaakt wat niet lekker werd, en ik heb denk ik wel een stuk of 20 recepten geprobeerd. Een jaar geleden was dit mijn boek nr 1! :D

La dolce vegan vond ik een miskoop. We hebben een cook-a-long gehouden uit dit boek op het forum omdat zowel Gnoe als ik er nauwelijks uit kookte. Maar na deze challenge ook nooit meer het boek geopend. :? Geen aanrader.

Framboos schreef: Heb je nog tips voor recepten uit Vegan Table van Colleen met de moeilijke achternaam? Ik merk dat hoe dikker een boek is, hoe minder ik eruit kook.
Daarom probeer ik ook niet te veel kookboeken te hebben. (Maar kan ze toch niet wegdoen omdat het wel weer handig is als ik, net als jij zegt, een bepaald ingrediënt heb wat opmoet...)
The vegan table vind ik iets minder prettiger dan Color me Vegan. Daar kook ik meer uit. Ook omdat ik nooit voor hele grote groepen kook, en The vegan table van intieme diners naar grote groepen werkt in het boek.

Wat ik minder fijne boeken vind zijnde boeken met het kaas thema: artisan vegan cheese, cheesy vegan etc.
Ik heb een hekel aan boeken die in recepten verwijzen naar andere recepten als ingrediënt.

Mijn favo boeken momenteel:
The Vibrant Table (vega niet geheel vegan)
Elke dag supergezond (vega niet vegan)
Vegan Italiano
Isa Does it
niet op de foto:
Vedge
Maar ik vind het ook heerlijk om dingen te veganizeren uit Plenty of Jerusalem van Ottolenghi.

Boeken waar ik enorm naar uitkeek, maar een beetje tegenvielen:
Oh she glows
rawsome vegan baking

The Green Kitchen is nog te nieuw om te oordelen.

Framboos

Bericht door Framboos » vr sep 05, 2014 9:04

Dani schreef:Vegan yum yum is een van mijn favoriete boeken. Nog nooit iets uit gemaakt wat niet lekker werd, en ik heb denk ik wel een stuk of 20 recepten geprobeerd. Een jaar geleden was dit mijn boek nr 1! :D
O, vertel, wat is een aanrader?!
Dani schreef:La dolce vegan vond ik een miskoop. We hebben een cook-a-long gehouden uit dit boek op het forum omdat zowel Gnoe als ik er nauwelijks uit kookte. Maar na deze challenge ook nooit meer het boek geopend. :? Geen aanrader.
Vind ik ook. Lijkt net alsof ze heeft gezegd: world wide web, stuur me je recepten, ze heeft alles zonder te testen doorgeplaatst en voila, een kookboek. Vind de recepten niet inspirerend, en wat ik gemaakt heb ook niet bijzonder. Wil 'm altijd nog eens wegdoen en heb 'm al twee keer hier (gratis) aangeboden maar niemand wil m hebben haha.
Framboos schreef: The vegan table vind ik iets minder prettiger dan Color me Vegan. Daar kook ik meer uit. Ook omdat ik nooit voor hele grote groepen kook, en The vegan table van intieme diners naar grote groepen werkt in het boek.
Ik zie het meer als losse recepten eigenlijk, maar dan ga je er inderdaad minder snel uit koken door de indeling. Vind het idee wel fijn, dat als ik een keer een etentje... vind het soms lastig te bepalen wanneer een menu 'af' is zelf.
Dani schreef:Wat ik minder fijne boeken vind zijnde boeken met het kaas thema: artisan vegan cheese, cheesy vegan etc. Ik heb een hekel aan boeken die in recepten verwijzen naar andere recepten als ingrediënt.
O ja, ik ook! Zodra er staat 'one batch of...' dan haak ik af. :oops:
In the uncheese cookbook van Stepaniak staan trouwens wel een paar recepten die ik met enige regelmaat maak.
Dani schreef:Mijn favo boeken momenteel:
The Vibrant Table (vega niet geheel vegan)
Elke dag supergezond (vega niet vegan)
Vegan Italiano
Isa Does it
niet op de foto:
Vedge
Maar ik vind het ook heerlijk om dingen te veganizeren uit Plenty of Jerusalem van Ottolenghi.
Wat is er zo fijn aan Vegan Italiano? Ik heb Nonna's Italian Kitchen van Bryanna Clark Crogan. Muv de breast of tofu (despite the name delicious!) kook ik daar niet vaak uit en ben beetje huiverig voor nog een italiaans kookboek. En ben ook altijd beetje huiverig voor auteurs die ene themaboek na het andere uitbrengen, om de een of andere reden.

En tips uit Plenty?
(Mocht je nog eens om recepten verlegen zitten, dan kun je op je blog wat mij betreft zo een: 'uit dit kookboek maakte ik deze recepten en dat was wel / geen succes'-serie starten haha.)
Dani schreef:Boeken waar ik enorm naar uitkeek, maar een beetje tegenvielen:
Oh she glows
Houd je van gember? Dan moet je beslist die sinaasappelsmoothie uitproberen. Vind - in tegenstelling tot wat ik altijd dacht, heb toch geen receptenboek nodig voor smoothies... - die smoothierecepten allemaal erg geslaagd.

Marianne

Bericht door Marianne » vr sep 05, 2014 16:38

Over Ottolenghi: ik vind zijn kookboek Plenty (vega) geweldig.

Ik heb ook "het kookboek" en ook daar staan lekkere recepten in (t/m blz 109 weinig dat niet heel eenvoudig te veganiseren is: groente peulvruchten en granen), daarna vlees en vis en daarna nog dik 100 pagina's brood en gebak, wellicht zouden jullie het kunnen veganiseren, ikzelf bak nauwelijks brood en gebak.
Binnenkort verschijnt Plenty More, ook voornamelijk vega. Ik wacht even de recensies af.

Framboos

Bericht door Framboos » vr sep 05, 2014 17:36

Marianne schreef:Over Ottolenghi: ik vind zijn kookboek Plenty (vega) geweldig.
Lievelingsrecepten?

fieke

Bericht door fieke » vr sep 05, 2014 21:06

Framboos schreef:
fieke schreef:Wauw, wat een indrukwekkende collecties!
Maak je wel eens iets uit vegan sandwiches save the day? Heb ik al vaak in mijn handen gehad maar...
Eigenlijk nog niks uit gemaakt, maar heel wat dingen die ik eruit wil maken.
Verder vind ik het gewoon een heel mooi boek! Moet er dringend eens iets uit koken...

Marianne

Bericht door Marianne » za sep 06, 2014 18:05

Framboos schreef:
Lievelingsrecepten?
Uit Plenty: ultieme wintercouscous ( met wortel, pastinaak, sjalot, pompoen,abrikozen, kikkererwten en heel veel kruiden waaromder anijs, chili), verschillende linzen gerechten, salade verse peulvruchten (sperziebonen, peultjes, doperwtjes, rode ui, met nigella, chili, knoflook, dragon, mosterdzaad, olie, citroen), geroosterde aubergine met tahin, granaatappel, komkommer en cherrytomaatjes, en http://www.evavzw.be/index.php?option=c ... 142&ID=933

Uit Het Kookboek: http://smugkitchen.wordpress.com/2013/1 ... ed-onions/, geroosterde rode en gele biet (salade), haricots verts met peultjes, hazelnoten en sinaasappel (salade, met bieslook en knoflook, olie peper zout), en te veganiseren: http://www.nrc.nl/koken/2012/03/10/gero ... anyoghurt/

Framboos

Bericht door Framboos » zo sep 07, 2014 10:48

Marianne schreef:
Framboos schreef:
Lievelingsrecepten?
Uit Plenty: ultieme wintercouscous ( met wortel, pastinaak, sjalot, pompoen,abrikozen, kikkererwten en heel veel kruiden waaromder anijs, chili), verschillende linzen gerechten, salade verse peulvruchten (sperziebonen, peultjes, doperwtjes, rode ui, met nigella, chili, knoflook, dragon, mosterdzaad, olie, citroen), geroosterde aubergine met tahin, granaatappel, komkommer en cherrytomaatjes, en http://www.evavzw.be/index.php?option=c ... 142&ID=933
Dank je Marianne! Op die wintercouscous was mijn oog ook al gevallen (had het boek er maar eens bijgepakt). Ik kijk nu uit naar een groentepakket met pastinaak, in plaats van te denken: als dat er maar niet inzit, haha.

Heb net de wortelsalade gemaakt, en wil ook de geroosterde pompoen proberen. Ik moet zeggen: het ziet er inderdaad allemaal fantastisch lekker uit! (Al denk ik wel dat een kruidentuin bij dit kookboek niet onhandig is.)

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani » zo sep 07, 2014 15:12

@Framboos, ik kom terug met de tips uit de boeken hoor. Dan moet ik ze er echt even bij pakken. Vaak maak ik ook niet 1 op 1 recepten eruit, maar inspiratie en voeg ik dingen samen etc. Ottolenghi kan heel mooi de pure smaken van groentes in hun waarde laten en ondersteunen met specerijen en kruiden.
Kijk bijvoorbeeld naar deze recepten, gebaseerd op zijn recepten:

Zoete aardappel met rode ui & Snijbiet met romige tahin dressing
of deze:
Linzen met gegrilde aubergine

fieke schreef:
Framboos schreef: Maak je wel eens iets uit vegan sandwiches save the day? Heb ik al vaak in mijn handen gehad maar...
Eigenlijk nog niks uit gemaakt, maar heel wat dingen die ik eruit wil maken.
Verder vind ik het gewoon een heel mooi boek! Moet er dringend eens iets uit koken...
Herkenbaar! Heerlijk boek, mooi vormgegeven, alles wat ik zie denk ik, oh moet ik proberen! Maar ik denk dat ik er maar 1 of 2 keer iets uit heb gemaakt. Ik denk dat het komt vanwege het type recepten, sandwiches, die eet ik meestal niet bij het avondeten, en voor lunchen trek ik niet zo heel veel tijd uit vooral omdat ik de meeste lunches eet op kantoor.

Framboos

Bericht door Framboos » zo sep 07, 2014 21:22

Ik vind altijd dat ik belachelijk veel kookboeken heb, maar vergeleken met jullie valt dat nog best mee dus durf ik wel te posten. :D (Nou heb ik er pas ook wat weggedaan..)

http://i59.tinypic.com/111p7pz.jpg

http://i58.tinypic.com/1z4bq7m.jpg

http://i58.tinypic.com/30c6czc.jpg

Stipp

Bericht door Stipp » ma sep 08, 2014 4:12

Echt leuk om te zien! Zo grappig dat we allemaal best veel kookboeken hebben maar dat we toch zoveel verschillenden hebben.
Groetjes Suzanne

Plaats reactie